[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Spookstoring actros


roel

Recommended Posts

  • Forumlid
........bij mij klapt er steeds een lampje van de kentekenverlichting uit ik vervang hem en een paar dagen is ie weer aan flarden het zal mij worst zijn als de hele auto afbrand zou me dat niks spijten Barf

Jij bent een goede voor je baas:stom:.

Auto van een ton in de fik, maarja... boeie:kill:

Maar ik begrijp de frustratie.

Bij ons is een nieuwe MAN TGM waarbij de versnellingsbak constant kuren had. Ongelooflijk. Terwijl die toch niet zo slecht bekend staan als die van MB.

Het is nu opgelost nadat bleek dat er vet op de koppelingsplaat was gevallen door een lekke leiding. Hij stond constant te slippen, maar dat heeft weken geduurd voordat het probleem was gevonden. En dat is gewoon vervelend als er iets mis is waar van je de oorzaak niet kent en vooral als het niet elke keer gebeurt. Want als jij in de garage staat is er niets aan de hand en voel je je maar wat stom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid

Zondag avond was het weer zover.

Samen met een collega naar Venlo gereden en bij de Texaco even een bakkie gehaald, gewacht op een andere collega en weer vertrokken richting Heilbronn, tenminste dat was eigenlijk de bedoeling maar de actros wilde niet meer starten...sterker nog, de stroom viel helemaal weg toen ik de contactsleutel omdraaide, en kwam na 5 min weer terug en viel bij de volgende poging weer uit tot na 5 min.......

Met de (prive)telefoon de 24uurs service maar weer opgetrommeld om dat duitse stuk techniek weer aan de praat te krijgen.

22:30 gebeld en 23:00 al een busje bij de wagen.

Alles nagemeten en inderdaad, geen verrotte accu's, geen verrotte accuklemmen, geen verrotte stekkerverbindingen met de bediening van de hoofdschakelaar, Geen idee wat er nu eigenlijk kapot was...tot de monteur op de hoofdschakelaar leunde die een beetje bewoog, ineens viel alles weer uit :confused:

Nu zit er een beetje vreemde aansluiting van de stroomkabel naar de hoofdschakelaar met een aparte connector.(niet een kabelschoen met een bout en moer zoals vroeger)

Deze connector was aan de binnenkant kompleet weggevreten zonder dat er aan de buitenkant iets te zien was aan de kabel.

Laat dit nu net de enige verbinding zijn de twee weken geleden niet losgemaakt is in Roosendaal !! :mad:

De Venlose monteur keek echter wel in de kabel en heeft de boel provisorisch gerepareerd zodat ik om 0100 weer kon rijden.

Dinsdag middag ben ik bij de dealer geweest om de kabel te laten vervangen, alleen..

Een accukabel moet besteld worden en is na twee dagen in huis (vanwege die idiote aansluiting).:hamer:

Vrijdagmiddag is de zaak eindelijk gerepareerd (bij mercedes is 4x scheepsrecht) en nu hoop ik de komende week zonder problemen en werkplaatsbezoek door te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

:D

Bij mijn vorige werkgever hebben we een soortgelijke storing 2 keer meegemaakt, ook alle stroom weg. Bij de dealer konden ze toen ook niks vinden, week later stond de kabelboom die rechts onder de trekker doorloopt in de hens. Maar of dat er mee te maken heeft dat die trekkers later tot VLG-trekkers omgebouwd zijn:confused:, alles is toen los geweest. Ik heb zelf ook vreemde storingen meegemaakt bij een Actros, ik liep ook altijd met de reservesleutel op zak. Je gooit de deur dicht, ZIP_ZIP alles op slot, fijn op de zaterdagmorgen in Mannheim:mad:.

Ach heb ik bij Scania ook wel eens gehad, effe s'nachts buiten pissen ,bzz deur achter je hol opslot.

Staat je dan s'nachts in je onderbroek op een parking in de buurt van Saarbbrucken.:stom:.

Kon gelukkig van buiten de grill open maken (eerste 4 serie) en heb 2 draadjes door verbonden.

( had toen gehoord dat het meer voor kwam bij Scania),sinsdien ook altijd me sleutel bij me ( ook s'nachts als ik eruit moet om te pissen :D)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
  • Forumlid

Ben ik ook altijd bang voor. Doe daarom nooit de deur dicht. Dus niet in de vergrendeling.

Dit ondanks dat ik er nog nooit mee te maken heb gehad.

Lijkt me trouwens ook nog gevaarlijk. Als het goed koud is, kan je ook nog onderkoeld raken in zo'n situatie.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Collega van mij stond op een parking, 1600km van huis.

komt een duitser erbij staan, en raken aan de praat.

ging over de actros, man had problemen met zijn dashbord, ene storing na de andere.

mijn collega, heel technisch, zei ik kijk er wel even naar.

sluit zijn auto af en gaat bij de duitse chauffeur naar zijn dashbord kijken.

duitser ondertussen koffie zetten, collega rommelt wat aan draadjes achter de grill, zie daar, probleem opgelost.

mooi bedankt, wil je nog een koffie?

en zo ouwebeppen ze nog een half uur in de auto.

dan nemen ze afscheid en de duitser rijdt weer de snelweg op.

hij denkt nog, mooi zo'n witte actros met witte trailer zonder naam erop.

loopt naar zijn truck pakt zijn sleutels, en zoekt en zoekt, SHIT.

sleutels in de actros van de duitser laten liggen.

en de telefoon in zijn auto, daar sta je dan in de middle of niks, helemaal alleen op een parking.

uiteindelijk is het opgelost door een trucker die langs reed en stopte en aan het bellen is geslagen.

er was een reservesleutel, en die lag in de truck, de adac heeft de auto opengemaakt.

dus ook als je gaat pissen, ook je telefoon mee.

en altijd je sleutel in je zak laten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vandaag een hele tijd in de werkplaats gestaan door een storing in het electrische systeem van m'n Actros.

Bij het starten viel ineens alle stroom weg, tacho, telefoon, binnenverlichting echt alles uit.

Na vijf minuten springt opeens de binnenverlichting weer aan, piept de telefoon en doet alles het weer, behalve...starten.

Bij de tweede poging....alles weer uit.

Na vijf minuten...ja hoor weer stroom maar...bij startpoging weer alles uit.

Pas na een uurtje prutsen en ondertussen met collega's de trekker onder de oplegger vandaan getrokken te hebben nog maar eens geprobeerd en..verrek hij doet het.

Daarna direct bij de Mercedes garage geweest om de hele elektronica uit te lezen en wat blijkt; Geen storingen !

Alle kabelaansluitingen zijn in orde, de startmotor, de accu's en hoofd-zekeringen mankeren ook niets. De hoofdschakelaar (adr uitrusting) schijnt ook in orde te zijn. Toch heb ik nergens stroom als de storing zich voordoet. 24V op de accu's verder nergens.

De werkplaats heeft geen idee wat dit zou kunnen zijn, "ik moet maar weer bellen als de storing aanwezig is." (daar sta je dan 1.5 uur voor aan de diagnose-computer)

Mijn vermoeden is dat de hoofdschakelaar op een of andere manier uit geschakeld wordt door een storing in een ander gedeelte van de auto.

Vooral de tijd van iedere keer zo'n vijf minuten zonder stroom vind ik nogal vreemd.

Wie heeft er ooit iets dergelijks meegemaakt met zijn Mercedes?

ik heb regelmatig met de actros dat als ik op bed lig de deuren vanbinnen op slot gedaan heb.dan de standkachel aan.vroeg of ietsje later gaat de binnenverlichting aan de alarmlichten knipperen een paar keer en de deuren springen van het slot.geeft een veilig gevoel als je wilt gaan slapen.en nu gaat ook regelmatig de standairco draaien en als geluk heb weer uit.fijne auto de actentas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

Ik heb ook weer een storing in de Axor het stadslicht doet het niet dus als ik de schakelaar omzet is het direct dimlicht

Verder begint het mistlampie achter spontaan te branden dus wat dat betreft zou het aan de schakelaaar kunnen liggen.

Vlak voor de kerstdagen is ie heen geweest met een ABS storing dat was opgelost .......een paar dagen

Toen begon het lampje weer te branden en het gekke was toen de buitentemperatuur boven 0 kwam hielt ie er mee op

Maarja afgelopen weken was het weer raak dus hij is vrijdag weer naar de garage gebracht

Oja nog een vreemde : als ik bij een klant aankwam en ik hield de rem ingetrapt kon ik de sleutel uit het contact halen de motor liep door pas als ik maat 46 van de rem haalde ging de motor uit ........heeeeeeeeel vreemd allemaal :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Mijn vorige Actros deed dat ook geregeld de laatste jaren, motor doorlopen als je de sleutel in de hand hebt. De eerste keer zit je wel even raar te kijken kan ik je zeggen!!

Dat schijnt met de conditie van de accu te maken te hebben, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Alles went, ook dat. Dan is het wel leuk om in een drukke straat net te doen of je neus bloedt: auto op slot met draaiende motor, en tegen de tijd dat je bij de klep bent stopt 'ie vanzelf... Moet je dat volk zien kijken, humor!!

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Bij ons zijn in 2011 drie nieuwe actrossen gekocht.Nou hebben alle drie het zelfde probleem.Komt de buiten temperatuur beneden +2 dan functioneerd de lift as niet, dwz als je de as lift gaat hij omhoog en op het hoogste punt gekomen zakt hij meteen weer naar beneden.Sta je bv een half uur in de garage werkt hij weer perfect. Meer actros rijders dit probleem? Bij de garage weten ze het niet(wat wel eigenlijk)probleem is nu voorgelegd bij M B Nederland,maar oplossing laat nog op zich wachten.Ben wel benieuwd of er meer problemen met zijn.Trouwens toen die van mij nieuw werd afgeleverd kon de as alleen maar met lege truck,dus kaal chassis zonder container omhoog ,dat is opgelost door een sensor van de oud op de nieuwe te zetten,maar helpt niet voor dit probleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nou hebben alle drie het zelfde probleem.

Is dat zowel wanneer er een container op staat als ook zonder container?

Trouwens toen die van mij nieuw werd afgeleverd kon de as alleen maar met lege truck,dus kaal chassis zonder container omhoog ,dat is opgelost door een sensor van de oud op de nieuwe te zetten,maar helpt niet voor dit probleem.

Dat is geen onbekend probleem, voor alle merken auto's. Al weet ik niet hoe bekend ze daar bij Mercedes mee zijn.

De standaardinstellingen af-fabriek voor de liftassen zijn te laag ingesteld voor auto's waar eerst een afzetsysteem op wordt gebouwd (van een kleine 2 ton) en daarbij nog eens een bak/container wordt opgetrokken van zo'n 3 ton leeggewicht. Samen met zo'n 5 ton aan gewicht van afzetsysteem + container herkennen de instellingen de auto niet als "leeg". Dus zal de liftas vanwege de instelling weer terug op de grond zakken.

Gewoon een kwestie van de software-instellingen aanpassen naar een (flink) hoger gewicht op de trekas, alvorens het signaal wordt ingestuurd om de aslift te laten zakken. Het kan ook zijn dat zo'n instelling zo krap staat afgesteld dat de liftas wel omhoog blijft, maar zodra u met de trekas over een hobbel rijdt, de liftas alsnog naar beneden valt. De balgdruk in de trekas wordt namelijk gebruikt als meetpunt om te bepalen wanneer de sleepas erbij gezet moet worden.

Veel dealers zijn nogal benauwd om aan die software-instellingen te gaan zitten "sleutelen". Vaak met een "smoes" dat de fabrikant dat zou verbieden of dat de garantie dan zou vervallen of men in problemen zou komen met de productaansprakelijkheid. Dat soort kul-verhalen.

Feitelijk heeft men dan gewoon een chassis verkocht voor een opbouw waar men te weinig verstand van heeft of te weinig ervaring mee heeft.

Op de één of andere manier zou mijn eerste gedachte voor een oplossing toch die hoek ingaan. Vandaar mijn eerste vraag of die as ook naar beneden valt (bij dezelfde temperatuur) zonder container op de auto.

(voor het gemak ga ik er dan trouwens vanuit dat u een luchtgeveerd tandem op die Mercedessen heeft)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

een tijdje met een atego gereden, ik deed smorgens bij dat ding altijd olie en koelvloeistof controleren, maar het gebeurde elke keer als ik klaar was op de terugweg ging altijd het alarm af olienivo te laag en de lamp branden rood gebeurde elke dag, verder nooit wat aan de hand starte altijd maar dat is wel dom:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(voor het gemak ga ik er dan trouwens vanuit dat u een luchtgeveerd tandem op die Mercedessen heeft)

Nee, is blad geveerd en zakt met en zonder container als de temperatuur beneden +2 komt,komt de temperatuur weer boven +2 is er niks meer aan de hand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nee, is blad geveerd

Ik dacht dat die al zeker 20 jaar niet meer gemaakt werden ...... :p:D

Maar zonder gekheid, ik zou dan zo ook geen idee hebben welke richting er gezocht zou moeten worden. Daarvoor heb ik te weinig ervaring met bladgeveerd in combinatie met de nieuwere elektronica in de voertuigen. Vooral met die temperatuur is het wel een interessante storing. Benieuwd wat daar nu achter kan zitten.

Mercedes heeft niet iets met een anfahrhilfe die op de één of andere manier beïnvloed wordt door buitentemperatuur? Bijvoorbeeld bij temperaturen zo rond het vriespunt dat zo'n ding uit zichzelf nog eens extra voor de chauffeur gaat nadenken en handelen?

Je weet het tegenwoordig maar niet met al die elektronica in die auto's. Wat dat betreft moeten we overal op bedacht zijn en sta ik nergens meer van te kijken wat er allemaal geschakeld wordt tot "heil van de chauffeur".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik mag toch aannemen dat er af fabriek de juiste olie in zit:D. Er zit idd een weg rij hulp op,maar die zou dan ook tegenwerken,die moet toch ook de lift as een beetje liften om druk op de trekas te krijgen, of dat ding moet verkeerd om werken.En ja je kunt ze nog gewoon bestellen met bladvering, volgens de mannen die er "verstand" van hebben was dit voor een container auto veel beter,anders kon je geen zware bakken optrekken enz ,enz. Ik hun nog verteld dat ik al een jaar of 10 had gewerkt met een lucht geveerde en daar rustig 23 ton mee optrok,maar kon hen schijnbaar niet overtuigen.Nou moet ik wel zeggen dat een blad geveerde iets meer "gevoel" geeft met wat je doet, ook door het relatief hoog zwaartepunt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

bij mijn actross ging hij terwijl ik lag te slapen spontaan rijden, werd wakker van het geruis op de digitale tachograaf stond stil motor uit, en jahoor van 0 naar 80 in nog geen twee seconden, zeker goede motor, snel karretje.

maarja gevolg rust onderbroken, hoe leg je zoiets uit aan de politie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze week weer een vreemde storing.Maandag avond zet ik het ding stil,blijft het display verlicht, (dat hoort niet zo) s'ochtends start ik de motor,gaat het ding gelijk 1200 rpm draaien.Motor afgezet en na 2keer herstarten loopt hij weer normaal, nou moest ik toch naar onze werkplaats voor een storing in de aanhanger verlichting dus deze storing ook maar gemeld.Verlichting aanh gemaakt, heeft de monteur nog wat geprobeerd met zekeringen met als gevolgdat het dislay verlichting uitging als je het contact afzet.Volgens onze monteur kon ik weer vertrekken, dus starten die hap,draait de motor wel rond maar springt niet aan. Uiteindelijk vond hij nog een kapot kabeltje ergens onder de draaikrans van de aanhanger en toen deed hij het weer .Moraal van het verhaal: Van de elektronika moet je het hebben!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
een kapot kabeltje ergens onder de draaikrans van de aanhanger en toen deed hij het weer.

Dat zo'n monteur daar niet meteen is begonnen met zoeken. Daar kijk je toch meteen bij zulk soort storingen .... ?! :p

Dat van die bogielift zal nu ook meteen wel opgelost zijn. :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...

Dat van die bogie lift is nu opgelost! Bij de dealer hebben ze nu de schakelaar van de weg rij hulp weggehaald en alleen de schakelaar voor de bogie lift laten zitten,wil je nu de as liften moet je de schakelaar ingedrukt houden tot je hoort dat de pomp begint te janken,dan laat je de schakelaar los en blijft hij omhoog,ook met contact uit.Hij gaat dus ook niet meer automatisch naar beneden boven een bepaald gewicht! De as naar beneden gaat in omgekeerde volgorde.......super oplossing:stom:.Van de week weer een nieuwe storing,ik rijd weg schakel tot in z;n vijf en krijg een melding in het display in ROOD "parameter storing".Gestopt en het ding was niet meer in neutraal te krijgen,deed helemaal niets,niet op en terug schakelen.drie keer de boel gereset zonder succes,plotseling schoot de vorige storing door me heen,waar een draad onder de aanhanger de boos doener was.Beide stekkers van de aanhanger los gemaakt en ................ja hoor alles werkte weer,stekkers weer ingestoken en weggereden of er niets was gebeurd!! Kan de melding ook niet terug vinden,het was code : GS 31

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden