[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Botsing tussen trein en bus


Marnix

Recommended Posts

  • Forumlid

bron met foto's: http://www.hv-amsterdam.nl/index.php?Archive=497

HALFWEG - 28 juni 2009

Bij een botsing tussen een trein en een bus op een bewaakte spoorwegovergang in Halfweg zijn zaterdagnacht zeven mensen, onder wie de chauffeur en de machinist gewond geraakt. Niemand raakte zwaargewond.

De trein raakte met een as ontspoord. Het duurt naar verwachting nog tot in de avond voordat het treinverkeer kan worden hervat. Volgens een woordvoerder van de veiligheidsregio Kennemerland was de verlengde bus leeg en op weg om bezoekers van het festival Awakenings op te halen. In de trein van Haarlem naar Amsterdam zaten ongeveer tweehonderd mensen. Die zijn na de botsing onderzocht en met een bus naar Amsterdam gebracht. Het ongeluk gebeurde rond 00.45 uur bij de spoorwegovergang van de Oude Haarlemmerstraatweg. De oorzaak van het ongeluk wordt onderzocht.

Spoor

Een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail laat weten dat het spoor over een lengte van zestig meter beschadigd is. Ook een wissel en de spoorwegovergang moeten worden hersteld en de trein moet nog worden weggesleept. De eerste prognose is dat de treinen rond 18.00 uur weer kunnen rijden. Reizigers tussen Haarlem en Amsterdam worden geadviseerd om te rijden via Leiden. Verkeer richting het Noorden kan via Uitgeest reizen. Voor station Spaarnwoude worden in de loop van de dag waarschijnlijk bussen ingezet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Alles zit dus tegen.... Hij is onderweg naar een awakening festifal???? wat dat ook mag zijn, maar hij was niet echt "awake":D:D. En dan met een verlengde bus:D:D:D:D:D. Een normale bus was van t spoor af geweest.

(Worden de bussen nou aan de voorkant of aan de achterkant verlengd?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Denk nu niet meer, dat die bij de klap ook wel afgebroken is :D

Maar er zit een plunjer in, geen echte dissel die je zo effe af kunt koppelen. Tank en motor zitten ook vaak achter, dus eenvoudig even scheiden is er niet bij.

Inderdaad zit de motor vaak achterin. Met als grappig effect dat je bus eerst voorbij ziet komen, en even later voorbij hoort komen:D Dit geld voor de Citaro's van Arriva en Connexxion.

Ik ben wel benieuwd hoe de aandrijving functioneert. Aangenomen dat de achteras van de voorwagen is aangedreven, zal de aandrijving dus door het scharnierpunt gaan??????

De dubbelgeledes van het GVU in Utrecht hebben trouwens het motorcompartiment wel in de voorwagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Als je naar de assen kijkt, dan wordt de geleding aangedreven zo te zien... Er zit tenminste bij veel van die apparaten naafreductie op de geleding.

Ik heb me dat ook al vaker af zitten vragen, wie spreekt de waarheid?:D

Lijkt me wel raar rijden eigenlijk, met de 'machinekamer' zo ver weg.

Ooit heb ik m'n D rijbewijs gehaald op een 6 meter busje, alleen al het schakelen vond ik al een hele belevenis toen:ja: De stangen klapperden overal tegenaan, en altijd maar hopen dat je de goeie gang te pakken had.

De modern wagens zullen wel beter afgesteld zijn:rolleyes:, maar dan nog.

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bron: website van/voor Connexxion chauffeurs

http://www.connexxion.org/ongevalhalfweg.html

In de nacht van zaterdag 27 juni op 28 juni heeft zich bij Halfweg een ongeval tussen een trein en een bus voorgedaan. De afloop kende “gelukkig” slechts 7 licht gewonden. De buschauffeur kon niet meer op tijd uit de bus komen en heeft zich languit in het gangpad laten vallen. Hierdoor heeft hij zwaarder letsel voor zichzelf voorkomen.

De trein raakte de bus precies bij de harmonica. Het achter gedeelte van de bus is door de klap 100 meter weggeslingerd. Het seinlicht van de overweg is later op de loopbrug terug gevonden. Die had dus ook op de N200 terecht kunnen komen.......

Het IVW en de Spoorwegpolitie doen onderzoek naar de oorzaak. Zoals het er nu uitziet (op basis van de eerste getuigen verslagen) was een aantal bussen bezig de overweg over te steken. Opeens moest de hele rij vol in de remmen omdat een taxi vooraan ineens stil ging staan. Arriva laat uiteraard alle camera beelden uitlezen om de werkelijke toedracht te achterhalen.

Dat het niet handig is dat je je in een positie laat manoeuvreren dat je op een overweg tot stilstand komt moge duidelijk zijn. Aan de andere kant is deze situatie voor de meeste chauffeurs wel herkenbaar als “pfff. Dat is net goed afgelopen.” Alleen nu niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Aan de andere kant is deze situatie voor de meeste chauffeurs wel herkenbaar als “pfff. Dat is net goed afgelopen.” Alleen nu niet.

Ik denk dat de schrijver voor zichzelf spreekt, maar ik, en waarschijnlijk de meeste hier, laten zich nooit zo vangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bron: website van/voor Connexxion chauffeurs

http://www.connexxion.org/ongevalhalfweg.html

In de nacht van zaterdag 27 juni op 28 juni heeft zich bij Halfweg een ongeval tussen een trein en een bus voorgedaan. De afloop kende “gelukkig” slechts 7 licht gewonden. De buschauffeur kon niet meer op tijd uit de bus komen en heeft zich languit in het gangpad laten vallen. Hierdoor heeft hij zwaarder letsel voor zichzelf voorkomen.

De trein raakte de bus precies bij de harmonica. Het achter gedeelte van de bus is door de klap 100 meter weggeslingerd. Het seinlicht van de overweg is later op de loopbrug terug gevonden. Die had dus ook op de N200 terecht kunnen komen.......

< Schromelijk overdreven> !!!

Maar is het nou niet slimmer om een spoorwegovergang VRIJ te laten totdat je geheel aan de andere kant kunt komen?

Dat doe ik namelijk dus wel. Pas als er aan de andere zijde voldoende ruimte is voor mijn combinatie rijdt ik het spoor over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat verhaal over de seinlamp is maar een bijzaak, maar wel ongeloofwaardig. Het ding wordt met grote snelheid weggeslingerd en komt precies tot stilstand op een smalle loopbrug! De kans dat het ding terugketst of doorschiet is veel groter.

Mijn lezing: toeschouwer pakt de lamp op, klimt de loopbrug op voor een goed overzicht en laat de lamp daar liggen:cool:

En over blijven staan op een overgang. Normaal gebeurt je dit niet, maar een fout is snel gemaakt.....

Het opsporen van de taxichauffeur is een beetje zinloos. Deze is niet schuldig aan het ongeval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat verhaal over de seinlamp is maar een bijzaak, maar wel ongeloofwaardig. Het ding wordt met grote snelheid weggeslingerd en komt precies tot stilstand op een smalle loopbrug! De kans dat het ding terugketst of doorschiet is veel groter.

Van de spoorwegovergang naar de N200 is het nog wel een stukkie ... en er staat ook een rij bomen tussen. Dat die seinlamp dus op de N200 had kunnen terechtkomen lijkt mij ZEER onwaarschijnlijk .... inderdaad het is bijzaak maar ik ken de situatie ter plaatse en vandaar dat ik er dus op reageerde. Typisch weer een journalist die het leuk vind het een en ander aan te dikken. In mijn opinie dan he ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Inderdaad zit de motor vaak achterin. Met als grappig effect dat je bus eerst voorbij ziet komen, en even later voorbij hoort komen:D Dit geld voor de Citaro's van Arriva en Connexxion.

Fietsers die voor ons rijden horen ons meestal idd niet aankomen...

Ik ben wel benieuwd hoe de aandrijving functioneert. Aangenomen dat de achteras van de voorwagen is aangedreven, zal de aandrijving dus door het scharnierpunt gaan??????

In feite ben je met een duwbak onderweg...nadelig gevolg is ook dat de achterste as star is en dus behoorlijk naar binnen loopt, maar die plunjer in de balg is ook een stukje high-tech hoor! Zie het als een soort-van 2e stuur dat alles nog een beetje met elkaar in het spoor drijft. Je kunt je voorstellen dat je het met een gewone dissel niet redt als je met een ouderwetse combi onderweg bent en je aanhanger aangedreven wordt...

De dubbelgeledes van het GVU in Utrecht hebben trouwens het motorcompartiment wel in de voorwagen.

Denk dat je anders het middenstuk ertussen uit wil drukken als het ware, maar goed, daar heb ik geen ervaring mee. Ben wel benieuwd hoe je met zoiets achteruit moet trouwens :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Van de spoorwegovergang naar de N200 is het nog wel een stukkie ... en er staat ook een rij bomen tussen. Dat die seinlamp dus op de N200 had kunnen terechtkomen lijkt mij ZEER onwaarschijnlijk .... inderdaad het is bijzaak maar ik ken de situatie ter plaatse en vandaar dat ik er dus op reageerde. Typisch weer een journalist die het leuk vind het een en ander aan te dikken. In mijn opinie dan he ;)

En ik moet mijn 'opinie' hierbij aanpassen ... ik weet niet hoe zwaar een seinlamp is ..... maar het zou best wel eens kunnen dat deze is terechtgekomen op de loopbrug over de N200.

Ter hoogte van de loopbrug staan geen bomen ... en de krachten die bij de botsing tussen trein & bus zijn vrijgekomen zullen best hoog zijn geweest. Ergo ... het kan best zijn dat die seinlamp daar is terechtgekomen.

* Vandaag maar eens goed ter plaatse gekeken (zo rij ik vanuit mijn werk terug naar huis om de 'file' bij Halfweg te ontwijken ;) )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

Bij gelede Citaro's zzit de motor inderdaad achter in de aanhanger. Hierdoor is de gehele bus voorzien van een lage instapvloer en toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Niet de achterwielen van de voorwagen worden aangedreven, maar de wielen van de 'aanhanger'. Leuk effect als het glad is!

Inderdaad zit de motor vaak achterin. Met als grappig effect dat je bus eerst voorbij ziet komen, en even later voorbij hoort komen:D Dit geld voor de Citaro's van Arriva en Connexxion.

Ik ben wel benieuwd hoe de aandrijving functioneert. Aangenomen dat de achteras van de voorwagen is aangedreven, zal de aandrijving dus door het scharnierpunt gaan??????

De dubbelgeledes van het GVU in Utrecht hebben trouwens het motorcompartiment wel in de voorwagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm echt het juiste antwoord heb ik niet maar volgens mij in tuinkabouter wel buschauffeur, en in Blik Op De Weg (vroegâh) reden ze in zo'n volvo bus met een BN-ner achteruit tussen andere bussen (al was dat geen gelede bus), weet niet of jij "gewone" of "gelede" bedoelt?

Bij mijn weten MOGEN bussen niet achteruit rijden.. maar misschien is er iemand op t forum die ons daar meer over kan/wil vertellen?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nouja, ze moeten het ten alle tijden zien te vermijden. Met een enkel geleden bus kan je nog redelijk achteruit maar met een dubbel geleden bus lijkt het me een big no-no..

Laast zag ik een enkel geleden bus een keertje een bocht achteruit maken omdat 2 bussen tegelijk een bussluis in gereden waren. Het spul schaarde vrijwel onmiddelijk omdat het achterste as braaf meestuurt waarmee 't alleen maar erger word.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Nouja, ze moeten het ten alle tijden zien te vermijden. Met een enkel geleden bus kan je nog redelijk achteruit maar met een dubbel geleden bus lijkt het me een big no-no..

Laast zag ik een enkel geleden bus een keertje een bocht achteruit maken omdat 2 bussen tegelijk een bussluis in gereden waren. Het spul schaarde vrijwel onmiddelijk omdat het achterste as braaf meestuurt waarmee 't alleen maar erger word.

Hoe moet je dan met een combi of oplegger achteruit de bocht om? Het is een beetje gewenning denk ik, veel van die busstallingen hebben een open voor- en achterkant waardoor ze altijd vooruit rijden...

Mijn laatste trailer-as stuurt ook mee, en de kleinste gaatjes prik ik 'm in:cool:

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Volgens mij worden hier nu 2 dingen door elkaar gehaald.

De tram mag niet achteruit rijden, tenzij hij speciale toestemming heeft en dan doen ze nog liever de sleepwagen van de remise sturen ipv zelf te rijden.

Iets met verkeerde draaistromen in het net ofzo...

Is alweer een tijdje terug dat de tram achteruit moest, omdat ie ons met een combi stro vastreed op de Overtoom/Amsterdam.

Groet ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden