[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

A2 dicht na botsing touringcars


Wuppie

Recommended Posts

  • Forumlid

Bron en foto http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2009/07_juli/01/binnenland/0701_1100_Ongeluk_A2_touringcars_vrachtwagen.xml

De A2 is in de richting Utrecht afgesloten tussen Abcoude en Vinkeveen na een botsing tussen drie touringcars en een vrachtwagen.

Gewonden

Er zijn in ieder geval 14 mensen gewond geraakt. Een van de gewonden is een buschauffeur die bekneld zit in zijn cabine. In de bussen zaten leerlingen van de Nationale Luchtvaartschool in Hoofddorp. Verkeer wordt geadviseerd om richting Utrecht om te rijden via Hilversum over de A9, de A1 en de A27.

Files

Inmiddels is ook de linkerrijstrook van de A2 richting Amsterdam afgesloten omdat een van de voertuigen die bij de aanrijding betrokken waren, brandstof lekt. Die loopt over de rijbaan. In beide richtingen staan lange files

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Hallowed
Hoe weet je dat Retteketed.

Het eerste wat ik dacht toen ik die foto van die bussen zag: oh goed afstand gehouden jongens!! In mijn ogen spreekt het voor zich: 3 auto's van het zelfde bedrijf, dus waarschijnlijk iets te dicht bij elkaar.

Hoe hij dat weet? Als ze genoeg afstand hadden bewaard hadden ze niet op elkaar gezeten. :D Klinkt simpel: maar de definitie van afstand bewaren in het verkeer luidt bij mijn weten: dusdanig afstand bewaren tot de voorganger zodat je ten allen tijde op tijd tot stilstand kunt komen.

En gezien het feit dat het 3 auto's van het zelfde bedrijf zijn gaat de smoes van: hij gooide hem er tussen, in mijn ogen ook niet op...

Beetje pech ontvangen chauffeur 2 en 3 ook nog een bekeuring á 250 euro in verband met... het niet houden van een juiste afstand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hallowed en retteketed.

Ten eerste ik dacht hetzelfde als jullie.

Alleen wat nu als ze gewoon afstand hadden gehouden en de de voorste 2 remmen en de 3e remt en die remt precies waar olie ligt en die glijdt door en drukt de andere 2 bussen op.

Ik weet het het is ver gezocht maar het is echt een x gebeurd in mijn bergingsperiode.

Het enige wat ik er mee wil zeggen is als er een vrachtwagen ergens bij betrokken is heeft iedere automobilist zijn mening klaar en uit hem.

En nu zie ik hier hetzelfde.

Maar eerlijk is eerlijk,ik DACHT precies hetzelfde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het schijnt dus als er auto s van hetzelfde bedrijf achter op elkaar rijden dat de verzekering niet uit wil betalen

Dat weet ik wel zeker dat dat zo is, 2 oud collega's van mij ook gebeurd in de haven van Dover. Verzekering betaald dan niks.

En over het wel of niet afstand houden, ik ga er voor het gemak even van uit dat als het zo is er nu 3 chauffeurs zijn die het in de toekomst wel gaan doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Op 1 juli 2009 om 10.15 uur waren drie van onze touringcars betrokken bij een kettingbotsing op de A2.

Toedracht van het ongeval was een uitvoegende (18 meter) bouwverkeer vrachtwagenoplegger welke zijn bocht niet kon halen vanaf de vluchtstrook en daardoor ook een gedeelte van de 1ste rijbaan gebruikte, waarop ook de touringcars reden. Een vrachtwagen en drie touringcars die op de 1ste rijbaan reden konden de oplegger niet ontwijken, waardoor een botsing onvermijdelijk was. Vijftien personen werden overgebracht naar ziekenhuizen in de omgeving ,maar mochten na onderzoek weer spoedig naar huis. De gewonden hadden nekklachten, snij en schaafwonden. Gelukkig betrof het alleen licht gewonden.

De Verkeerspolitie van het Korps landelijke politiediensten heeft in samenwerking met de politie Utrecht een onderzoek ingesteld. Met lof spraken de politiediensten over het kordate optreden van de touringcarchauffeurs welke tijdens het ongeval op hun eigen rijbaan zijn gebleven waardoor geen andere auto's in de verdrukking zijn gebracht.

Volgens passagiers, getuigen en de remsporen op het wegdek hebben de touringcars voldoende afstand gehouden. Inspectie Verkeer en Waterstaat constateerde dat de touringcars niet harder dan 80 kilometer per uur hebben gereden. Spijtig genoeg hebben onze chauffeurs moeten constateren dat met een zeer langzaam invoegende vrachtwagenoplegger remmen bij 80 km per uur niet meer genoeg is. De voorgeschreven twee touringcars afstand tussen elkaar blijkt op zo een moment nog veel te kort te zijn. Feit is dat de degelijkheid en de kooiconstructie van de Van Hool touringcars hebben bijgedragen aan de veiligheid van de passagiers en chauffeurs.

De eerste touringcar botste achterop een vrachtwagencombinatie welke moest remmen voor de bouwverkeer vrachtwagenoplegger, twee touringcars daarachter reden op hun collega. De chauffeur van de tweede bus raakte bekneld en is door de brandweer uit zijn benarde positie bevrijd. Hij is na observatie in het ziekenhuis huiswaarts gezonden, zijn verwondingen bestaan uitsluitend uit blauwe plekken en schrammen.

De 125 overige passagiers die in de touringcars zaten zijn opgevangen in een hotel in Vinkeveen. Zij waren op weg naar een begrafenis van een medestudent die onlangs bij een verkeersongeval in Bunnik om het leven kwam. Ongeveer 50 studenten zijn doorgereisd naar de Begrafenis waar zij nog op tijd aankwamen.

De snelweg richting Utrecht was tot 13.00 uur volledig afgesloten. Om 13.00 uur is een rijstrook vrijgegeven om het verkeer dat nog achter het ongeval stond door te laten rijden. De brandweer heeft in deze file water uitgedeeld aan de rij wachtenden.

Directie en medewerkers van Brouwer's Tours b.v. wensen de slachtoffers en ouders veel sterkte met de verwerking van dit tragische ongeval. Wij bedanken de politie, brandweer en hulpverleners voor hun vakkundige optreden.

Bron: website Brouwer Tours

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb nog nooit een losse oplegger zien in/uitvoegen:D

Als de in/uitvoegende combinatie ze gesneden had, had meneer Brouwer een punt gehad. Maar er zat nog een vrachtwagen tussen. Die kon op tijd remmen. De buschauffeurs niet. Dus of: ze hielden te weinig afstand, of: ze waren niet aan het opletten.

Over de berekening: 2 seconden bij 22 m/s (80 km/u) is 44 meter volgafstand. Iets meer dan twee buslengtes..... Ik snap niet waarom de directeur zich laat interviewen. De negatieve publiciteit wordt er alleen maar groter door.

Wel jammer van de gloednieuwe bussen trouwens. De voorste had kenteken BV-..-..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Is geen zout leggen op slakken. Kwestie van lezen en constateren.

Dan het volgende, vind het maar een raar verhaal worden:

ABCOUDE - De heer Brouwer, directeur van het bedrijf dat de touringcars regelde die woensdag in een ongeluk op de A2 zaten, zegt dat werkverkeer de oorzaak van het ongeval is.

Op de A2 bij Abcoude botsten woensdagmiddag drie touringcars en een vrachtwagen op elkaar. Hierbij vielen vijftien gewonden waarvan er acht naar het ziekenhuis moesten.

Brouwer geeft de schuld van het ongeluk aan de verkeerssituatie ter plekke. Het werkverkeer daar zou voor onveilige omstandigheden zorgen. Brouwer zegt dat in dit geval een vrachtwagen met oplegger geprobeerd zou hebben de afrit af te rijden. De wagen bleek hier echter te breed voor waarop de chauffeur probeerde terug te rijden. Daarop moest een vrachtwagen vol in de remmen, waarop de touringcars achterop reden.

Bron: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/212647

Kijk, dan wordt het verhaal al weer anders. Stilstaan of achteruit rijden, puinhoop krijg je sowieso, helaas.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bron: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/212709

"De directeur van het busbedrijf zegt dat de bestuurder van een brede vrachtwagen een inschattingsfout maakte. Die zou op het laatste moment de afrit weer hebben verlaten omdat die te smal voor zijn voertuig was. Na de plotselinge manoeuvre gebeurde achter hem het ongeluk."

De werkverkeerauto reed vanaf de uitvoegstrook terug de rijbaan op. Dus niet terugrijden in de zin van achteruitrijden. Als de bussen achterop de werkverkeerauto waren gereden had de beste man een punt gehad.

Maar de voorop rijdende vrachtwagenchauffeur kon wel remmen, dus hadden de busschauffeurs ook op tijd moeten kunnen remmen. Misschien hadden ze onvoldoende overzicht, maar daar kun je op anticiperen (achter een hoge auto meer afstand houden).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast mebo 07

Feit blijft dat je zo veel afstand moet houden dat je ten alle tijden kunt stoppen op het deel van de weg wat vrij is en wat je overzien kunt.Dat konden ze alle drie niet.....duidelijk toch?En als je ergens achterop rijd ben je altijd fout...dus drie dubbel fout in dit geval en dan mag meneer Brouwer beweren en vinden wat hij wil!Als hij alleen w.a verzekerd is zal de verzekering inderdaad niet uitbetalen,misschien bij een all risk verzekering maar dat wat ik niet zeker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Weet je...tuurlijk, er zal vast te weinig afstand zijn gehouden.

Maar...er word geremd. Je remt mee. Maar voordat je in de gaten hebt dat er een noodstop wordt gemaakt, zit je er al achterop of in ieder geval heel dicht erop.

Ongelukkige samenloop van omstandigheden, zullen we het daar op houden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als ik de foto's bekijk zie ik enkel 1 klein stukje van die "brede bouwvrachtwagenoplegger" maar volgens mij is dat gewoon een combi met afzetbakken. Te breed voor de afrit, lijkt mij niet. Misschien verkeerde afslag en daar op het laatste moment achter gekomen lijkt mij eerder.

Toch blijft er dan enkel 1 conclusie over, in ieder geval de laatste 2 bussen hielden onvoldoende afstand.

En ik weet dat we niet zomaar conclusies mogen trekken of generaliseren maar ik vind het tekenend dat bijv de maatschappij waar mijn pa voor rijdt van de 80 chauffeurs slechts 5 man niet op cursus hoefden voor 1 of ander keurmerk. En dan praat ik over de praktijk, niet de theorie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ongelukkige samenloop van omstandigheden, zullen we het daar op houden?

Zeker, als er heel hard geremd wordt, is het altijd link. Het was ook niet m'n bedoeling om af te geven op buschauffeur hoor!

@Petje: Eerst werkverkeerauto, daarna de combi met afzetbakken die nog net kan remmen, daarna de drie bussen. De werkverkeerauto was niet bij de botsing betrokken, en staat dan ook ietsje verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid
Als ik de foto's bekijk zie ik enkel 1 klein stukje van die "brede bouwvrachtwagenoplegger" maar volgens mij is dat gewoon een combi met afzetbakken. Te breed voor de afrit, lijkt mij niet. Misschien verkeerde afslag en daar op het laatste moment achter gekomen lijkt mij eerder.

De eerste touringcar botste achterop een vrachtwagencombinatie welke moest remmen voor de bouwverkeer vrachtwagenoplegger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden