[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

ad blue leidingen verstopt


slabbinck

Recommended Posts

  • Forumlid

Vrachtwagen Daf LF 45 /160 euro 4

Ad blue leidingen en doorvoerunit zijn geblokkeerd (verstopping ? ).

Wie weet hoe je die kan ontstoppen / deblokkeren ?

Dringende oproep aan ervaren chauffeurs (mechaniciens)

P.S. In een DAF-garage wist men geen oplossing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sjoeke

ik heb een verstopping in de uitlaat gezien en kan je zeggen: het is kei en keihard spul (lijkt op versteend materiaal) Ze zijn er letterlijk met hamer en beitel de eerste keer doorheen gegaan. Naderhand kwamen ze er achter dat heet water (in een hoge drukspuit) ook een deel oplost.

Ik zal je de elende besparen van ad blue en wens je veel sterkte, heb er zeer slechte ervaring mee....... (hopelijk nu niet meer)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb zelf ook problemen gehad met adblue.

Rij een 105 en kreeg een aantal keer de melding dat er uitlaatsysteem problemen waren. Zolang je rijdt geen probleem totdat je stilstaat.

Op dat moment heb je gereduceerd vermogen (40%).

Adblue was vol. Blijkt nu dat er altijd een restant in de leiding blijft zitten.

Bij daf hebben ze nieuwe software geplaatst, andere blower zodat de leiding wordt leeggeblazen zodra je de wagen stilzet.

Vanaf dat moment heb k er geen last meer van.

Hopelijk kan je hier iets mee. Gelukkig heb ik geen communistische gereedschapskist nodig. Hé Frank:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

naar wat big red1 zegt, bedenk ik het volgende. ik had wel eens gehoort dat je bij daf de motor niet dirct moet uitdoen bij het stoppen, maar nog even 30sec moet laten draaien. dit vanwegen dat de ad blue uit de leidingen stroomt.

het verhelpt je verstopping niet, maar voorkomt misschien wel een volgende verstopping.

off topic. voor elk "probleem" is een oplossing. zo ken ik een noor, die ook een hekel heeft aan ad blue. hij heeft zijn R500 laten chip tunen tot 750pk, en zonder ad blue, werkt zijn 500pk naar behoren.;)

het is maar net wat je makelijk vind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

naar ik begrepen heb heeft het te maken met een bacterie :o die zich ontwikkeld in de tank, het is een bioprodukt, dus ja, waar ik werk hebben veel scania R500 er last van, de hele tank wordt er dan afgehaald en schoongespoeld met heet water, het probleem is dat het ook in je leidingen en filters blijft zitten, inderdaad niet gelijk je motor uitzetten is een oplossing, en bij de R500 ook niet gelijk weer starten als je hem heb stilgelegd.

Misschien is het een optie een Ad-Bleu antibiotica te gaan ontwikkelen?:o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ben je niet in de war met bio-diesel ??

naar ik begrepen heb heeft het te maken met een bacterie :o die zich ontwikkeld in de tank, het is een bioprodukt, dus ja, waar ik werk hebben veel scania R500 er last van, de hele tank wordt er dan afgehaald en schoongespoeld met heet water, het probleem is dat het ook in je leidingen en filters blijft zitten, inderdaad niet gelijk je motor uitzetten is een oplossing, en bij de R500 ook niet gelijk weer starten als je hem heb stilgelegd.

Misschien is het een optie een Ad-Bleu antibiotica te gaan ontwikkelen?:o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast frankie_o
. Gelukkig heb ik geen communistische gereedschapskist nodig. Hé Frank:D

communistische gereedschapkist erik??? :confused:

ik lees dat sommigen denken dat je de auto even door moet laten lopen, dit is niet waar. de r500 heeft een systeem die de leidingen leegblaast met lucht wanneer je de auto uitzet. als je hem even door laat lopen blijft ie ad blue inspuiten. aan de andere kant laat ik hem ook altijd even lopen. dit weer vanwege het uitdraaien van de turbo. is eigenlijk een gewenning na 22 jaar.:D

persoonlijk denk ik dat je er zelf niks aan kunt doen. de fabrikant zal dit op moeten lossen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verstoppingen in de leidingen en doorvoerunit? DAF heeft, zoals Big Red zegt, een systeem waarbij na het uitzetten van de motor alles word doorgeblazen. Dit gebeurd in de leidingen en de verstuiver. ALLEEN als je de hoofdschakelaar uitzet wordt het proces onderbroken, dus voor de hoofdschakelaar uitgeschakeld wordt moet je eerst een minuut wachten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
naar ik begrepen heb heeft het te maken met een bacterie :o die zich ontwikkeld in de tank, het is een bioprodukt,

Denk, zoals eerder gepost, dat Jacq het inderdaad over biodiesel heeft. Ad-blue wordt in de uitlaat ingespoten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast johannes70

Ik heb bij mijn vorige baas ook een paar weken zonder ad-bleu gereden en toen zat ook de hele boel verstopt. Bij de Scania vertelden ze toen als de de ad-bleu op is moet je de auto uitzetten en dan een paar op en van contact af zetten want dan blaast hij de leideingen schoon.

Maar ja als ze je dat dan van te voren niet vertellen???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wij wisten van het "naspoelen" of "doorblazen" van de adblue leiding bij het stilleggen van een Daf.

Blijkbaar is er iets mis met de kwaliteit van daf. Na 568 km werd de startmotor vervangen (kogellagers volledig versleten, enkele weken later werden ALLE daf LF's teruggeroepen door DAF zelf). Onze vrachtwagen is bijna 23 maand oud en men heeft al een KAPOTTE batterij moeten vervangen (cellen kapot) en de adblue doseerunit (die ook het doorblazen van de leidingen controleert) is volledig naar de vaantjes.

De adblue-klep of -leiding is verstopt. Bij de dealer weet men geen raad daarmee.

Iemand een suggestie ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De adblue-klep of -leiding is verstopt. Bij de dealer weet men geen raad daarmee.

Iemand een suggestie ?

Even met de helpdesk bellen van Daf in Eindhoven, daar zitten technisch specialisten aan de telefoon die je haarfijn kunnen uitleggen hoe het één en ander werkt. Nummer staat ergens in de handleiding van je auto of anders gewoon algemene nummer van Daf bellen en je laten doorverbinden.

Met een beetje vriendelijkheid kom je daar heel ver (is normaal niet voor chauffeurs namelijk ....)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat is Ad-Blue nu werkelijk voor'n zooi?

Mij is ooit verteld dat het een Ureum produkt is wat gewonnen wordt uit Varkenspis!!!

Zitten er in pis geen zouten?

En kunnen die zouten de oorzaak zijn van alle problemen rond Ad_Blue ...

Zouden er kwaliteitsverschillen zijn tussen de verschillende Ad-Blue leveranciers???

Kortom wat veroorzaakt die verstoppingen?

En waarom heeft niet iedereen hier last van?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bron:wikipedia.nl

AdBlue is een 32,5% oplossing van ureum in gedemineraliseerd water, die gebruikt wordt als bijvoeging bij bijvoorbeeld vrachtwagens die diesel gebruiken, om ze schoner te laten rijden.

AdBlue wordt in een afzonderlijke tank op de vrachtwagens meegenomen. Het middel wordt in de hete uitlaatgassen ingespoten vóór een speciale katalysator. De bij de verbranding gevormde stikstofoxiden worden omgezet in elementair stikstof en water. Het verbruik van AdBlue is 3-5% van het dieselverbruik.

En een stukje over ureum (dus niet gewonnen uit varkenspis);):

Industriële productie

Uit aardgas, lucht en water wordt ureum geproduceerd. In 2004 werd wereldwijd 127 miljoen ton geproduceerd. Eerst wordt aardgas gekraakt om waterstofgas te produceren. Vervolgens wordt hiermee met stikstofgas uit de lucht ammoniak gemaakt in het Haber-Bosch proces. Het ammoniak wordt in een volgende productiestap omgezet in ureum door een reactie van ammoniak met koolzuur. Van de ureum worden korrels (prils) gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij het uitlezen van de computer van onze daf LF 45/160 euro 4 werden maar liefst 255 fouten getoond.

Eén opmerkelijke fout was dat de temperatuur in de katalysator voor de NOX-voeler lager was dan de temperatuur gemeten na de voeler.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De adblue-klep of -leiding is verstopt. Bij de dealer weet men geen raad daarmee.

Iemand een suggestie ?

Uitkoken. Is een klusje van ongeveer een uurtje, injector demonteren, paar minuten in kokend water en weer monteren.

Blijf je er mee rijden, gaat je motor op zeker moment terug naar 60% vermogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Uitkoken. Is een klusje van ongeveer een uurtje, injector demonteren, paar minuten in kokend water en weer monteren.

Blijf je er mee rijden, gaat je motor op zeker moment terug naar 60% vermogen.

Zonder Ad Blue kun je ook gewoon rijden (ondervonden met XF); dit scheelt tijd aan de pomp en is ook goedkoper. Het vermogen blijft volgens mij hetzelfde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zonder Ad Blue kun je ook gewoon rijden (ondervonden met XF); dit scheelt tijd aan de pomp en is ook goedkoper. Het vermogen blijft volgens mij hetzelfde.

Als de auto vóór 1-9-2008 afgeleverd is wel, daarna niet. De "mijne" is van 7-9-2008 en gaat wel terug in vermogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zonder Ad Blue kun je ook gewoon rijden (ondervonden met XF); dit scheelt tijd aan de pomp en is ook goedkoper. Het vermogen blijft volgens mij hetzelfde.

nou ehhhhhhhh bij ons nam het af met 40% en dat was duidelijk te merken.

Hou je er even rekening mee dat zonder die ad blue toevoeging je uitlaatemissie te hoog is? Op dat moment voldoe je niet aan de Euronorm waar je auto voor gekeurd is en krijg je een boete............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden