[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

ad blue leidingen verstopt


slabbinck

Recommended Posts

  • Forumlid

Eender welk merk je rijdt. Als je ad-blue niet werkt gaat het vermogen behoorlijk naar onder. Daf zelfs met 60%.

En zoals gezegd. Zonder ad-blue rijden is een boete riskeren.

Op dat moment rij je gewoon rond met een euro 0.

Dit valt uit te lezen via de canbus van de wagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Eender welk merk je rijdt. Als je ad-blue niet werkt gaat het vermogen behoorlijk naar onder. Daf zelfs met 60%.

En zoals gezegd. Zonder ad-blue rijden is een boete riskeren.

Op dat moment rij je gewoon rond met een euro 0.

Dit valt uit te lezen via de canbus van de wagen.

Bij mijn Volvo is het daalt het vermogen zelfs met 100%. Hij slaat af en je kan niet meer verder rijden. Gelukkig is mijn Ad-blue tank 125 ltr.:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

toevallig vorige week nog zo iets gehad met mijn auto. kreeg uitlaatsysteem storing melding op de auto. heb niks gemerkt van beperkt motorvermogen, misschien het geval na zoveel tijd.

weet niet wat de monteur precies heeft gedaan, maar zag wel dat die verschillende zaken heeft vervangen en dingen heeft schoon gespoten met hoge druk.

heb ook welleens zonder adbleu gereden perongeluk, omdat ik was vergeten te tanken ermee. toen ook geen problemen met motorvermogen gehad.

Ohja die 225 storingen die de daf uitleest, wil nog niet veel zeggen. werkt 1 sensor ff niet zo goed, wordt het gelijk opgeslagen en zo komt het er uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bij/onder de adblue tank zit een of andere pomp( sorry technische naam vergeten) die oa lucht doorblaast zodat er geen adblue achterblijft in de leiding na het uitzetten. (bij Scania hoor je m borrelen nadat je de auto uitgezet hebt)

Laat deze pomp eens nakijken, als deze niet werkt blijft de ad blue achter waardoor hij kristaliseert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mischien een domme vraag maar die adblue die weggeblazen word waar gaat die naartoe?

gaat dat terug in de tank, of ergens anders naar toe, en waar naar toe?

als dat kleine beetje in je uitlaat verdwijnt??????

ja dan kan het daar kristaliseren met alle ellende en gevolgen vandien, zoals jullie steeds ondervinden.

die gaat terug de tank in, tenminste dat is de bedoeling maar mij verbaast niks meer:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ook opletten als het fel vriest. Naar het schijnt is adblue ook een "merde" bij sterke koude.

IVM die bacteriën en algen hier eerder aangehaald heb ik dat ook al gehoord ivm bio-diesel maar bij Ad-blue hoorde ik daar nog niks van. Hij kan echter wel kristaliseren maar dat is hier al eerder gezegd.

In gedeminiraliseerd water kunnen er volgens mij ook algen ontstaan. Als Ad-blue dan voor een bepaald percentage uit deminwater bestaat zoals hier eerder gepost door iemand zou het misschien kunnen dat algen in de adblue ontstaan alhoewel ik hiervan nog niks gehoord heb en eerlijk gezegd heb ik me daar nog niet in verdiept.

Als ik er op denk zal ik dat 1 van de komende weken eens navragen bij een producent van AD-blue.... tzal wel nog efkes zijn want mijn stock is net aangevuld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ook opletten als het fel vriest. Naar het schijnt is adblue ook een "merde" bij sterke koude.

Onder een bepaalde vriestemperatuur werkt AdBleu niet meer. het kan dus rustig bevriezen zonder nadelige gevolgen voor het systeem. Aldus de helpdesk van Daf in Eindhoven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Ad-blue kan kristaliseren. O.a. bij bevriezing zouden er serieuze problemen kunnen opdagen. Onlangs een testwagen gehad en na het stilleggen van de motor hoorde je daar een pompje werken. Dit blaasde al de leidingen van AD-blue leg zodat er geen verstopping zou kunnen optreden.

mijn idee: met nieuwe technieken wacht je best even om ze aan te kopen tot de "kinderziektes" er uit zijn en tot alles op punt staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • Forumlid
Effe wat anders.

Wordt zojuist door de planning gebeld, een wwekend chauffeur van ons mocht vandaag met mijn wagen rijden, keurig afgetankt maar i.p.v. diesel heeft hij in de dieseltank adblue gedaan

.Is een auto met EURO 3 motor(begin 2006) dus hoeft geen ab blue.

Kan dus morgen met andere wagen op pad.:mad::mad::mad::mad::mad:

Handige chauffeur dus. Weet niet wat ad-blue met je tank doet, maar het is rotzooi. Zou zeker de tank in de gaten houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast johannes70
Effe wat anders.

Wordt zojuist door de planning gebeld, een wwekend chauffeur van ons mocht vandaag met mijn wagen rijden, keurig afgetankt maar i.p.v. diesel heeft hij in de dieseltank adblue gedaan

.Is een auto met EURO 3 motor(begin 2006) dus hoeft geen ab blue.

Kan dus morgen met andere wagen op pad.:mad::mad::mad::mad::mad:

Dan heeft hij nogal even bij de pomp gestaan ook want die ad-blue gaat niet zo hard, en hij was dan wel zo slim om er een magneet om de vulslang te doen want anders komt er geen druppel uit! Dus dat wist hij dan weer wel!

Maar ad-blue is goedkoper dan diesel misschien dacht hij ik doe mijn baas een plezier??

Dus aan de ene kant een heel slimme en aan de andere kant nogal een domme eend.:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

jee zeg.........is nogal een verschil een adblue tank en een dieseltank. Hoe is het mogelijk vraag ik me af en inderdaad als je zoveel extra handelingen moet doen (loopt niet hard en er moet een magneet geplaatst worden om te kunnen tanken) dan gaat je toch een lampje branden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
jee zeg.........is nogal een verschil een adblue tank en een dieseltank. Hoe is het mogelijk vraag ik me af en inderdaad als je zoveel extra handelingen moet doen (loopt niet hard en er moet een magneet geplaatst worden om te kunnen tanken) dan gaat je toch een lampje branden?

Ja, je vraagt je af hoe het kan. Ad Blue gaat altijd in een tank met een blauwe opening.

En voordat je 400 liter Ad blue getankt hebt, heb je toch wel een lamme hand.

Omdat de meeste Adblue tanks maar 80 liter zijn, had toch allang voor de 400 liter het kwartje moeten vallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit gebeurde dus gewoon vanmiddag thuis aan de pomp bij ons op de thuis basis zeg maar.

Hij heeft vandaag ongeveer 600 km gereden dus reken maar uit +/- 200 liter ad blue

in de dieseltank gedaan.

Nu heb ik dus een trekker met zo'n baby-voorloopasje, dus maar een

tank van 600 liter, maar een behoorlijke schadepost.

Ik had zaterdag zelf ook gereden en afgetankt dus die tank zat gewoon vol.

Zal morgenochtend wel zien, moet eerst wat spullen uit mijn auto halen en weg met een oud

vihicle (voor 1 dagje hoop ik)

jee ad blue bestaat voor heel veel procent uit water.........wat doet dat met een motor.

En dan die adblue kristalliseert dat het een lieve lust is ik hoop dat ie geen meter meer gereden heeft na t tanken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jawel voor zover ik heb begrepen van de weekenddienst nog net de tankstraat uit en na zoals

ik hoor waar hij gestrand zo'n 300 meter toen vielt ie stil en startte niet meer.

Ik zou nu wel allerlei bewoordingen willen uitdrukken maar ik probeer me in te houden!!!:mad::hamer::hamer::hamer::hamer:

dan wens ik jou, je baas, je collega en je auto veel sterkte:eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid
Dan heeft hij nogal even bij de pomp gestaan ook want die ad-blue gaat niet zo hard, en hij was dan wel zo slim om er een magneet om de vulslang te doen want anders komt er geen druppel uit! Dus dat wist hij dan weer wel!

Maar ad-blue is goedkoper dan diesel misschien dacht hij ik doe mijn baas een plezier??

Dus aan de ene kant een heel slimme en aan de andere kant nogal een domme eend.:ja:

Een magneet ...anders loopt de AdB pomp niet???

leg mij dat eens even uit .. want je kunt aan de pomp (bij een tankstation) immers naast je auto ook gewoon jerrycans met dat spul volgooien.

Niks nada geen magneet voor nodig dus.

Is daarnaast al duidelijk geworden hoe deze zaterdagskracht deze fout AdB ipv diesel uberhaupt heeft weten te maken??? Ik neem aan dat er op het vulpistool en de pomp duidelijk staat aangegeven dat het om AdBlue gaat???

En tijdens het tanken ruik je toch ook dat je geen diesel aan het aftanken bent maar wat anders ...

Sliep hij half???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gisteren weer een daf in de garage gehad met uitlaatsysteemstoring (ad-blue dus).

Ze vervangen direct het blokje voor de aansturing. Is een bekend probleem bij de daf en zijn er hard aan bezig om dit probleem op te lossen.

Volgens de garage is dit probleem altijd voor kosten daf, dus garantie.

Ze hebben intussen wel een soort van oplossing gevonden dat het vermogen niet direct gecastreerd wordt.

De nieuwe software stelt het vermogenverlies uit voor 48 uur. Dit om ervoor te zorgen dat je altijd zonder problemen in een garage kunt komen.

Nadeel van de nieuwe software is dat de begrenzer nog maar max 90 kan, behalve met authorisatie van eindhoven, dus aparte inlogcode (welke ik nog niet heb kunnen bemachtigen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een magneet ...anders loopt de AdB pomp niet???

leg mij dat eens even uit .. want je kunt aan de pomp (bij een tankstation) immers naast je auto ook gewoon jerrycans met dat spul volgooien.

Niks nada geen magneet voor nodig dus.

???

Al eens geprobeerd?

in de hals van de adblue tank zit een blauwe ring die nog al eens de neiging heeft om te verstoppen (ontluchtingsgaatjes) probeer jij maar eens te tanken terwijl de vulslang niet in de blauwe ring zit....gaat je niet lukken. En een jerrycan vullen met ad blue kan.....blauwe ring om vulslang en lopen maar.

Voor alle duidelijkheid: in de blauwe ring zit een magneet:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden