[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Lading zekeren België nieuwe regels


Arjan1980

Recommended Posts

  • Reacties 109
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Heel eenvoudig.....per 1 september gaat het in.

D.w.z. dat alle lading gezekerd moet zijn, ook als het geen ADR is.

Er zijn speciale agenten er voor aangenomen en voor opgeleid!

Dus we kunnen onze LOL op binnenkort op.:mad:

Een collega was laatst al de klos bij ons.

5 (!) kilo adr kl.5.1 wat niet gewikkeld was op de pallet, moest 1000 euro doen.

In dit geval te voldoen door de verlader! Ik bedoel maar.......:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En wie pakken ze dadelijk weer? De hollander, duitser en dergelijke.

Dit omdat ik in plaats van 4 kettingen om mijn staalplaten er zeker van hun minimaal 6 moet gebruiken, en een vette prent erbij:(

En dat terwijl er een belg voorbij rijd terwijl hij dezelfde vracht met 2 spanbandjes heeft vastgemaakt, en die laten ze dan gaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En wie pakken ze dadelijk weer? De hollander, duitser en dergelijke.

Dit omdat ik in plaats van 4 kettingen om mijn staalplaten er zeker van hun minimaal 6 moet gebruiken, en een vette prent erbij:(

En dat terwijl er een belg voorbij rijd terwijl hij dezelfde vracht met 2 spanbandjes heeft vastgemaakt, en die laten ze dan gaan

Ik had iets gehoord van 1 spanband/ketting per 500 kg,dus 40stuks als je een lading van 20 ton bij je heb.:(Barf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En wie pakken ze dadelijk weer? De hollander, duitser en dergelijke.

Dit omdat ik in plaats van 4 kettingen om mijn staalplaten er zeker van hun minimaal 6 moet gebruiken, en een vette prent erbij:(

En dat terwijl er een belg voorbij rijd terwijl hij dezelfde vracht met 2 spanbandjes heeft vastgemaakt, en die laten ze dan gaan

Voordat ik mijn idee ga posten over dit zeer nuttige onderwerp verklap ik dat ik zelf nog geen chauffeur ben maar wel aan het leren er voor.

Graag zou ik door willen groeien als Convoi Exceptionnel chauffeur, maar zal klein beginnen.

Het lijkt mij dat als je iets gaat vervoeren dat met spanbanden / kettingen vast gemaakt moet worden je het beter met te veel dan te weinig stuks kan doen.

Ik moet er niet aan denken dat onderweg mijn lading er van door gaat en een ravage zal kunnen veroorzaken.

Als je bijv. 6 kettingen bij zou hebben kan je die beter allemaal gebruiken lijkt me.

Misschien zullen er wel collega's zijn die jou uitlachen of belachelijk gaan staan maken maar daar moet je schijt aan hebben.

Veiligheid gaat boven alles.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit gaat weer leuk worden..

M'n pa rijd boomstammen, in NL zonder spanbanden, soms vind de politie dat niet goed, krijg je een bekeuring omdat zo'n boomstam eraf kan vallen:confused:. Even via de rechter en hij hoeft toch niet betaald te worden. We laden altijd zo dat als het gaat schuiven het naar binnen schuift. En foto's helpen altijd.

In Duitsland 2 spanbanden per ban, meestal 4 op de ahw en 2 op de truck.

In België reden we nog zonder, maar kunnen dus nu voor de zekerheid alvast wel paar bandjes erover trekken. Nog geen 10 jaar geleden deden we er nog touw over, maja dat werd niet meer getollereerd.

Een tip, als je een bekeuring krijgt, naam van de agent vragen, en nummer, foto's maken van de vracht, zijkant, bovenkant, achterkant, voorkant. Hoe meer foto's hoe beter je de rechter kunt overtuigen. Politie maakt vaak zelf ook wel foto's, maar alleen van wat zij gevaarlijk vinden. Zelfs de duitse rechter!!!!!!! hebben we op onze hand bij een conflict met de politie over het aantal spanbanden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Met een levensmiddelentank rijden heeft toch wel een hoop voordelen :angel:

Maar goed, toen ik begon reed ik met een tautliner zonder planken en zijschotten. Toen keken ze me wel eens meewarrig aan als ik elk pallet, wat naar mijn idee door de zeilen kon schuiven, netjes vast zette met een spanband.

Ik snap dat je niet alles vast kan zetten, maar die 10 minuutjes extra heb ik er best voor over om met een zeker gevoel op pad te gaan.

En zoals met de meeste regels komen ze gewoon voort uit het feit dat sommige onder ons denken dat ze alles kunnen en mogen (eventueel onder druk van de planning).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Voordat ik mijn idee ga posten over dit zeer nuttige onderwerp verklap ik dat ik zelf nog geen chauffeur ben maar wel aan het leren er voor.

Graag zou ik door willen groeien als Convoi Exceptionnel chauffeur, maar zal klein beginnen.

Het lijkt mij dat als je iets gaat vervoeren dat met spanbanden / kettingen vast gemaakt moet worden je het beter met te veel dan te weinig stuks kan doen.

Ik moet er niet aan denken dat onderweg mijn lading er van door gaat en een ravage zal kunnen veroorzaken.

Als je bijv. 6 kettingen bij zou hebben kan je die beter allemaal gebruiken lijkt me.

Misschien zullen er wel collega's zijn die jou uitlachen of belachelijk gaan staan maken maar daar moet je schijt aan hebben.

Veiligheid gaat boven alles.......

TEVEEL kettingen gebruiken kan zeer gevaarlijk zijn. Je maakt je voertuig tot een niet flexibele massa die eerder kantelt.

Heb eens gezien dat iemand een stapel als pyramide opgestapelde pijpen zekerde met veel te veel spanbanden, waardoor hij uiteindelijk de bovenste pijp tussen de twee onderliggende pijpen drukte. Na 300 kilometer was een ravage het gevolg, omdat ook de daaronder liggende pijpen tussen de daar weer onder liggende pijpen duwde en ten slotte alles opzij drukten.

zo zie je maar, te veel zekeren is ook niet altijd juist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Voordat ik mijn idee ga posten over dit zeer nuttige onderwerp verklap ik dat ik zelf nog geen chauffeur ben maar wel aan het leren er voor.

Graag zou ik door willen groeien als Convoi Exceptionnel chauffeur, maar zal klein beginnen.

Het lijkt mij dat als je iets gaat vervoeren dat met spanbanden / kettingen vast gemaakt moet worden je het beter met te veel dan te weinig stuks kan doen.

Ik moet er niet aan denken dat onderweg mijn lading er van door gaat en een ravage zal kunnen veroorzaken.

Als je bijv. 6 kettingen bij zou hebben kan je die beter allemaal gebruiken lijkt me.

Misschien zullen er wel collega's zijn die jou uitlachen of belachelijk gaan staan maken maar daar moet je schijt aan hebben.

Veiligheid gaat boven alles.......

Als je speciaal transport wilt gaan doen en je denkt dat dat werk je ligt, kun je beter gelijk dat werk gaan doen.

Ervaring komt met de jaren.Je moet er een goed gevoel bij hebben.

Bovendien zijn er, zeker in het begin, een hoop collega's die je zullen helpen.Naar eigen ervaring....

Succes met je keuzes en opleidingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
TEVEEL kettingen gebruiken kan zeer gevaarlijk zijn. Je maakt je voertuig tot een niet flexibele massa die eerder kantelt.

Heb eens gezien dat iemand een stapel als pyramide opgestapelde pijpen zekerde met veel te veel spanbanden, waardoor hij uiteindelijk de bovenste pijp tussen de twee onderliggende pijpen drukte. Na 300 kilometer was een ravage het gevolg, omdat ook de daaronder liggende pijpen tussen de daar weer onder liggende pijpen duwde en ten slotte alles opzij drukten.

zo zie je maar, te veel zekeren is ook niet altijd juist.

Dat kwam uitsluitend door ondeskundig laden, een piramide pijpen kan je niet zekeren, je moet pijpen niet als piramide laden maar als blok.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In de basis is het eenvoudig, namelijk je lading zó zekeren dat je als chauffeur zelf overtuigd bent dat het goed vaststaat (immers dan ben je met een goed gevoel op weg, al zegt dat zeker niet alles) Zodanig dat het een geheel wordt met de laadvloer...

Hoe je het ook wend of keert, als de controlerende instantie vindt dat het niet goed is, dan is het niet goed. :D

Zitten er genoeg spanbanden op klagen ze wel over rafels of scheurtjes. En zo is er bij elke tak van transport wel iets op te merken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dit gaat weer leuk worden..

M'n pa rijd boomstammen, in NL zonder spanbanden, soms vind de politie dat niet goed, krijg je een bekeuring omdat zo'n boomstam eraf kan vallen:confused:. Even via de rechter en hij hoeft toch niet betaald te worden. We laden altijd zo dat als het gaat schuiven het naar binnen schuift. En foto's helpen altijd.

In Duitsland 2 spanbanden per ban, meestal 4 op de ahw en 2 op de truck.

In België reden we nog zonder, maar kunnen dus nu voor de zekerheid alvast wel paar bandjes erover trekken. Nog geen 10 jaar geleden deden we er nog touw over, maja dat werd niet meer getollereerd.

Een tip, als je een bekeuring krijgt, naam van de agent vragen, en nummer, foto's maken van de vracht, zijkant, bovenkant, achterkant, voorkant. Hoe meer foto's hoe beter je de rechter kunt overtuigen. Politie maakt vaak zelf ook wel foto's, maar alleen van wat zij gevaarlijk vinden. Zelfs de duitse rechter!!!!!!! hebben we op onze hand bij een conflict met de politie over het aantal spanbanden.

Deze man rijdt ook boomstammen maar ik weet niet of hij door een "Belgische" controle komt?

Waarschijnlijk weet ie niet eens waar België ligt....dat moet ie zo maar houden denk ik...

235.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Afgelopen vrijdag nog een belg gelost bij ons op de zaak.

Had er 5 hub's in staan van 5 ton per stuk.

Glad staal op een pallet zonder ook maar iets van lading zekering :stom:

Ik maakte er een opmerking over in de zin van, jij bent ook niet bang.

Ach ik heb rustig aan gedaan was zijn antwoord.

Ik vind zo'n instelling echt onverantwoord en ronduit stuitend.

Controle op lading zekering vind ik opzich een goed initiatief.

Maar het zal helaas wel weer doorslaan naar het onredelijke, zoals bij alles.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ach ja, ik heb in de periode dat ik bij MRC zat ook het een en ander gezien.

Op een keer moesten we laden in Hengelo voor Halle(D).Wij met een stel met open trailers kraandelen laden, maar een stel Oostblokkers kwamen de rupsen en ballastblokjes ophalen.

Over de rupsen à 20 ton per stuk ging 2 spanbandjes en een beetje rubberenmatjes onder de rupsen.Onder de ballastblokjes lagen 2 houten strookjes met er over heen ook 2 spanbandjes.

Moesten we in Duitsland lossen bij dat bedrijf, moesten we eerst een filmpje kijken.Daarna moesten we alle veiligheidsspullen aandoen die we bij hadden.Helm, overall, bril, schoenen, handschoenen...Komen die Oostblokkers binnen....Die hadden dus badslippers aan, korte broek en geen helm.Maakt zijn tautliner open, zitten kraandelen in met 2 spanbandjes erover,klimt op zijn dak en maakt alles klaar om te lossen....

Tja, dan vraag je je soms wel eens af......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Met een levensmiddelentank rijden heeft toch wel een hoop voordelen :angel:

Maar goed, toen ik begon reed ik met een tautliner zonder planken en zijschotten. Toen keken ze me wel eens meewarrig aan als ik elk pallet, wat naar mijn idee door de zeilen kon schuiven, netjes vast zette met een spanband.

Ik snap dat je niet alles vast kan zetten, maar die 10 minuutjes extra heb ik er best voor over om met een zeker gevoel op pad te gaan.

En zoals met de meeste regels komen ze gewoon voort uit het feit dat sommige onder ons denken dat ze alles kunnen en mogen (eventueel onder druk van de planning).

Autotransport ook; duitse regels laten geen twijfel. Deze worden ook toegepast bij Mercedes-Benz en Toyota. En bij beide kom je dus echt niet de poort uit, als het niet in orde is. En laat dan die agent maar zeggen. dat het niet goed is...

Ik kreeg indertijd inderdaad ook wel eens opmerkingen van: "Moet jij met de boot mee?" "

Nee, dan enkele van de collega's... Niet vastzetten; even iets te hard remmen; auto komt van z'n plek en boem: 2 bumpers beschadigd. Of nog erger een auto verliezen op de snelweg... (ontslag op staande voet, mede door drankgebruik).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Belgen strenger op ladingzekering10-09-2009Thumb_3139102009101317.jpg Het Belgische Koninklijk Besluit (KB) van april 2007 over ladingzekering treedt per vandaag volledig in werking. De reglementering geldt voor alle voertuigen waarvoor een rijbewijs C of hoger verplicht is, dus vanaf 3,5 ton GVW.

Niet alleen voor vervoerders verandert de wet, maar ook de verpakkers en verladers krijgen bijkomende verantwoordelijkheden.

Centraal in de nieuwe wetgeving staan de technische bepalingen rond ladingzekering. Die vermelden de krachten waartegen de zekeringssystemen bestand dienen te zijn.

Voor verpakkers en verladers geldt voortaan een informatieplicht over de lading. Ook dienen ze "stabiele ladingseenheden" aan te bieden.

Bron: De Lloyd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij zekeren van de vracht is er een fantastisch middel: rubber.

De rubbermat is een geweldig instrument om lading te zekeren. Ongelofelijk wat je alleen door een matje te gebruiken kunt vastzetten. Natuurlijk icm iets anders. Meestal spanbanden.

En een matje neerleggen is simpel. Kosat niet veel moeite.

Dat de verpakkingsindustrie verplicht wordt de verpakkingen zo te maken, dat het ook goed te zekeren is, vind ik een enorme stap voorwaarts.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Bert-Vossie

Ook ik heb deze week met deze onzin te maken gehad.

Ik moest van de week terug laden in Antwerpen, een vracht plastic korrels in zakken.

Men verwachtte van mij dat ik het met spanbanden ging vastzetten, en ja over 17 pallets minimaal 10 spanbanden.

Toen ik er minder over deed kwam de controleur bij me dat ik er meer over moest maken.

Ik zeg tegen die man: ook jij weet dat dit geen enkele zin heeft want ten eerste trek ik alles kapot en ten tweede zitten de spanbanden al los als ik hier de poort uitrij.

Hij gaf me gelijk maar gaf toe dat ook hij zijn orders moest opvolgen.

Ik heb het bij de 7 banden gelaten en ben toen maar weggereden.

En ja, in Etten Leur zaten de banden zo los dat het geen enkele zin had en alleen maar veel werk was voor noppes.

Wij rijden met tautliners met planken erin, en die houden meer dan die spanbanden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden