[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Lading zekeren België nieuwe regels


Arjan1980

Recommended Posts

  • Reacties 109
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Ja, hoe kom je aan die 0,4 engelandvaarder?

Daar word het "wrijvings coëfficent mee bedoelt,aangeduid met het symbool" 4b55a29aaeb52c597ad78110f6fcb8f9.png ​" Um genoemd,

IN jip en janneke taal:het gewicht van de lading zorgt zelf voor een wrijvingskracht kracht van de aangegeven waarde,de rest moet de chauffeur,d.m.v. spanbanden bewerkstelligen.

Dus 10 000 kg x 0.4 is 4000 kg

De chauffeur zal de resterende 6000 kg met spanbanden moeten aantrekken.

Antislipmatjes hebben een wrijvings coëfficient van 0.6 4b55a29aaeb52c597ad78110f6fcb8f9.png,dat scheelt weer wat spanbanden.

Op deze link:

EU - Road safety - Cargo securing and abnormal loads

die Engelandvaarder ook aangaf is de hele EU norm 12195:2010 te downloaden,vreemd genoeg hier niet in het Nederlands.

Het handboek ladingszekering van TLN is daar ook duidelijk over:

http://www.enviroflex.nl/cfsystem/userData/Documenten/1304001731__document__ladingzekering.pdf

( misschien iets voor als je eens op een "saaie parking"over moet staan :D:D )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

OP blz 31 van dit TLN handboek een overzicht van de wrijvingscoëfficenten van verschillende combinaties(hout/hout,hout/metaal enz)

Tabel

Uitgebreid overzicht van wrijvingscoëfficiënt μ voor verschillende situaties

Materiaalcombinatie Wrijvingscoëfficiënt μ

Betonprodukten (droog of nat)

Elementvloer op betonijzer 0,60

Elementvloer / elementwand op hout (gebruikt hout) 0,50

Elementvloer / elementwand op hout (nieuw hout) 0,40

Elementwand op elementwand 0,55

Betonvlechtijzer op houten vloer 0,40

Houten balk op houten vloer 0,50

Papierprodukten

Papier op papier 0,40

Verpakt papier Onverpakt papier

Papier op zeefdrukvloer 0,30 0,25

Papierrollen op zeefdrukvloer met Joloda 0,25 0,35

Papierrollen op houten vloer 0,40 0,45

Papierrollen op stalenvloer 0,30 0,30

Papierrollen op kunststof 0,25 0,15

Drankprodukten

Bierkrat op houten pallet 0,30

Roestvrijstalen vat (30 of 50 liter) op houten pallet, staand 0,40 – 0,50

PU – ommanteld vat op houten pallet, staand 0,50 – 0,70

PU – en rvs-vat op houten pallet, liggend 0,70 – 0,80

Verpakking voor eenmalig gebruik, geseald 0,20 – 0,50

Verpakking voor eenmalig gebruik, karton 0,20 – 0,50

Overige

Antislipmat 0,60

Kunststof pallet op zeefdrukvloer 0,20 – 0,25

Houten pallet op zeefdrukvloer 0,30 – 0,35

Traliewerkbox op zeefdrukvloer 0,30 – 0,50

Rubberband op stalenvloer, vuil en nat ca. 0,10 – 0,20

Rubberband op stalenvloer, vuil en droog ca. 0,30

Rubberband op stalenvloer, droor en schoon ca. 0,40 – 0,45

Bronnen: VDI, Frauenhofer Institut, DEKRA, TUL-LOG Dresden, opgave fabrikanten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver

Wie zegt dat een chauffeur ongeschoold volk is??? Je moet toch aardig geleerd hebben als je dit allemaal kan........

Sent from my iPhone 4s

using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ah, mooi. Ik zie dat een houten balk op een houten vloer een wrijvingscoëffcient heeft van 0,5. Dan gebruik ik wel 2 balkjes hout, heb ik geen spanband meer nodig. Zo, ook weer klaar. :D

Ligt er maar net aan waar je graag mee sleept,een houten balk of een anti slip matje.:D:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wie zegt dat een chauffeur ongeschoold volk is??? Je moet toch aardig geleerd hebben als je dit allemaal kan........

Sent from my iPhone 4s

using Tapatalk

Ligt er maar net aan uit welk oogpunt;

Als t om naleving van de regels gaat ben je specialist.:angel::angel:

Gaat t om de vaststelling van je salaris ben je ongeschoold.:D:D

:bey::bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Deze had ook te weinig spanbandjes gebruikt, of de bandjes waren made in china

Die heeft het niet meer naverteld. Pfffff.

Als zo'n coil eenmaal gaat rollen is er geen houden meer aan. Beter ff een bandje en wat matjes.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die heeft het niet meer naverteld. Pfffff.

Als zo'n coil eenmaal gaat rollen is er geen houden meer aan. Beter ff een bandje en wat matjes.

-

Niet alleen wat matjes, wat denk je van stopblokken/keggen, kettingen ipv spanbanden bij een vlakke vloer en flink wat stuwmatriaal ervoor tussen kopschot en coil. Denk aan de coils te zien dat hij een ton of 25/30 over zijn donder heeft gehad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, en nog is het fout volgens de azijnzeikers. Missen hier en daar nog wat hoekbeschermers en je bent gelijk overbeladen door al die spanbanden, afladen dus:D

wel ff op je cmr bijschrijven dat je spanbanden geladen hebt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat het belangrijk is, ben ik met je eens.

Maar aub geen extra controles. Daarvan zij er al meer dan genoeg. Levert alleen maar meer onzin boetes op. Zoals in het vb van 300 spanbanden om een vrachtje staal. Kul natuurlijk.

Het is de verantwoording van de chauffeur. Als hij z'n vak serieus neemt, doet ie het uit zichzelf.

Mijn indruk is dat de meesten het wel serieus nemen.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hoezo nu beginnen met controleren?

Topic is al bijna vier jaar oud.:D

En in die vier jaar heb ik in heel België niks gehoord of gezien van controles op ladingzekering.

Pierre,enige tijd geleden is er hier in een topic melding gemaakt( kan t zo 1,2,3, nie vinden), van een chauffeur,die in Herent gecontroleerd werd,was en collega van mij.

Die was ,op 3 lege euros na leeg,die euro,s echter waren niet met een spanband afgezekert en dat kostte m een vette prent.

Geen gelul,gebeurt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10
Pierre,enige tijd geleden is er hier in een topic melding gemaakt( kan t zo 1,2,3, nie vinden), van een chauffeur,die in Herent gecontroleerd werd,was en collega

Waarschijnlijk heeft die chauffeur dezelfde controleur getroffen die ik daar ook eens getroffen heb ( net na het onder doorrijden van de spoorweg ) omdat mijn voorbumper gescheurd was en dit bij een ongeval met een zwakke weggebruiker meer verwondingen zou opleveren , hij vergeleek meerdere wetteksten om te kijken welke categorie van boete het hoogste was .

Ik was toen net thuis vetrokken had 5 km gereden en toen hij mijn schijf vroeg , vroeg hij ook een hele uitleg waarom ik om 09:00 s'morgens nog maar 5 km had en ......ik heb hem toen al mijn schijven dat ik had afgegeven , toen werkt eik nog voor de andere firma die in Erpe-Mere gevestigd was en ik daar maar om de 2 a 3 maand eens langsreed om mijn schijven binnen te geven .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nou....liever niet als je het mij vraagt.

Als ze het zo aan zouden willen pakken als in Duitsland dan ga je nog wat beleven daar in België. Gelukkig heb ik weinig mee te maken, meer dan een balk achterop hangen kan ik bijna niet doen.

De plannen waren er waarschijnlijk wel. Ik ben in 2007 aangehouden in Hessisch Lichtenau ( B7 van Kaufungen naar Herleshausen), waar een Fahrverbot is/was voor doorgaand vrachtverkeer) door de BAG. Deze BAG-er had een Vlaamse Agent als collega die de kneepjes van het vak moest leren (uitwisselingsprogramma). Helaas voor hem, sprak noch verstond deze agent de Duitse taal. (ben wel wat behulpzaam geweest met vertalen, maar heb hem niet TE wijs gemaakt) Ze willen het dus wel zo aanpakken als in Duitsland, maar als je in zo'n week niks opgestoken hebt omdat je de taal niet spreekt ...........................misschien moeten ze in Europa dan maar code95 invoeren voor controlerende instanties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

misschien moeten ze in Europa dan maar code95 invoeren voor controlerende instanties.

Grinnik, en wie gaat dat dan weer betalen ? nou ? wie ? ;)

bewerkt door Marotrans
Quote hersteld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
misschien moeten ze in Europa dan maar code95 invoeren voor controlerende instanties.

Grinnik, en wie gaat dat dan weer betalen ? nou ? wie ? ;)

De werkgever toch? Wat denk je dat zo'n uitwisselingsprogramma kost? Verblijfskosten, Bratwurst (waar is de bratwurst smiley?) op z'n tijd :koffieen er dan niks van opsteken. Maar als je gewend bent om bij een examen (oa ADR) de boeken kunt raadplegen, dan kan dit bij code 95 voor controlerende instanties is Belgie toch ook en slagen ze allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De plannen waren er waarschijnlijk wel. Ik ben in 2007 aangehouden in Hessisch Lichtenau ( B7 van Kaufungen naar Herleshausen), waar een Fahrverbot is/was voor doorgaand vrachtverkeer) door de BAG. Deze BAG-er had een Vlaamse Agent als collega die de kneepjes van het vak moest leren (uitwisselingsprogramma). Helaas voor hem, sprak noch verstond deze agent de Duitse taal. (ben wel wat behulpzaam geweest met vertalen, maar heb hem niet TE wijs gemaakt) Ze willen het dus wel zo aanpakken als in Duitsland, maar als je in zo'n week niks opgestoken hebt omdat je de taal niet spreekt ...........................misschien moeten ze in Europa dan maar code95 invoeren voor controlerende instanties.

En van ons wordt verwacht dat we minimaal 2 van de 4 wereldtalen spreken waaronder onze eigen taal. Dan mag je van zo'n ambtenaar toch wel verwachten dat hij er minimaal 3 spreekt zeker een Belg waarvan zijn land 3 talig is (Duits, Frans en Vlaams/Nederlands)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden