[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Eigen rijder of in loondienst?


waldpyk

Recommended Posts

  • Forumlid

Wat ik mij weleens afvraag is: wie heeft het nou financieel beter? De eigen rijder die nooit een lekke band of pech heeft en altijd de hoogste prijs krijgt bij zijn huidige opdrachtgever of de internationale chauffeur in loondienst , die natuurlijk E6 betaald krijgt en waar nooit een uur mist? Of durven we daar gewoon niet over te praten en liegen we allemaal van eigen portemonnee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar heb jij die winst behaald met een "standaard" werkweek zoals een doorsnee chauffeur die maakt of door het bekende "extra ritje" zo nu en dan te maken.

Ik ben ook eigen rijder geweest en aan het eind van de rit vond ik het niet waard om voor een paar centen meer een stuk minder thuis te zijn en als je al thuis bent nog met je werk zit te klooien. Maar ieder z'n eigen.

Ik kies iig voor loondienst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

in mijn wereldje zitten veel eigen rijders en weet wel dat sommige op zaterdag nog bij andere opdrachtgevers rijden. (supermarkten rijden) Op mijn vraag waarom in hemelsnaam dat werk erbij doen? Ja....want dat ging per uur en kost 't je weinig diesel......

Als je het in 5 dagen per week niet bijeen kunt verdienen zou ik me toch bedenken....

is toch van de zotte ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
O ja, zal zelf maar met het goede voorbeeld beginnen: Ik had in 2008 een winst uit onderneming van €55.000, is ongeveer vergelijkbaar met het bruto jaarinkomen wat op je jaaropgaaf staat als je in loondienst bent.

Heb je ook aan pensioen en arbeidsongeschiktheid gedacht ?

En ooit zul je een nieuwe truck moeten aanschaffen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
O ja, zal zelf maar met het goede voorbeeld beginnen: Ik had in 2008 een winst uit onderneming van €55.000, is ongeveer vergelijkbaar met het bruto jaarinkomen wat op je jaaropgaaf staat als je in loondienst bent.
Maar rij jij met dat apparaat wat op je avatar staat? Als dat zo is neem ik aan dat hij jouw eigendom is en je geen lease/huur/lening ervoor hoeft te betalen...
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb je ook aan pensioen en arbeidsongeschiktheid gedacht ?

En ooit zul je een nieuwe truck moeten aanschaffen.

Ook dat is geregeld, als ik ziek thuis zit ga ik er natuurlijk in inkomen op achteruit. Maar kan ik er nog wel fatsoenlijk van leven. En bij mijn pensioen net zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ben het Accordracer eens dat als je het goed doet je niet meer dan 5 dagen hoeft te werken. Misschien is het wel nodig dat je auto meer dan 5 dagen rijdt.

Bijvoorbeeld iemand die op zaterdag voor je werkt. Of zoals ik pas las (in de Truckstar??) over een vader en een zoon, de vader rijdt s'nachts en de zoon overdag en zo kunnen ze samen een goede boterham verdienen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat het orginele onderwerp betreft ik ben van mening dat je in loondienst beter zit. En niet alleen qua loon maar ook betreffende arbeidsvoorwaarden zoals 23 vakantiedagen per jaar! Menig eigen rijder gunt zichzelf een kleine twee weken vakantie per jaar want anders staat de auto stil en wordt er niets verdient.

Ook als je ziek wordt zit je in loondienst beter want de werkgever moet je doorbetalen. Als Eigen rijder moet je daarvoor een verzekering hebben afgesloten en die zijn DUUR!!! En wanneer betalen ze uit (na een x aantal weken) en op basis van welk inkomen?! Nee, dan zit ik liever in loondienst en worden er twee vakantiedagen (cao) van mijn status afgetrokken.

Is er geen werk meer en wordt je ontslagen dan heb je recht op een WW uitkering. Ik meen te weten dat dit niet (geheel) opgaat voor zelfstandigen.

Wat betreft de verdiensten .... ik ken menig eigen rijder en die hebben per maand minder netto dan ik in loondienst.

Ook de onkostenvergoeding wat een eigen rijder van zijn belastingen mag aftrekken is minder dan een loondienstchauffeur netto per etmaal krijgt. Ik dacht dat je 25,= euro per dag als onkosten mocht aftrekken als Eigen Rijder. En in loondienst heb je al 40,= netto per etmaal.

Ook een verschil dus.

Naast andere voor's en tegens ...

Een eigen rijder heeft naast zijn gewone rijwerk ook nog een hoop extra administratie te doen. Een loondienstchauffeur gaat naar huis en gooit zijn tas in een hoek ... hoeft nergens meer over na te denken. De eigen rijder moet misschien nog ff in het weekend langs de garage of bandenboer. Sowieso zijn administratie betalingen doen en ingekomen betalingen controleren, facturen maken etc etc etc .... ook dit zijn werkuren!

Ga je al die uren bij elkaar optellen dan durf ik te wedden dat een Eigen Rijder netto per uur een stuk minder inkomen heeft dan een Loondienstchauffeur (in de hoogste loonschaal that is). En 9 van de 10 keer (om maar wat te noemen) hoeft een loondienstchauffeur ook niet achter zijn geld aan te bellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welk kilometertarief zou 'de hoogste prijs' zijn?

oa luchtvracht en zeecontainers zijn vrij lage tarieven waarvan je niet rijk zult worden.

wat is rijk???? Das zo'n realtief begrip. En nee je zult geen tig nullen op de bank hebben staan maar noem mij eens een tak waar dat wel t geval is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Welk kilometertarief zou 'de hoogste prijs' zijn?

oa luchtvracht en zeecontainers zijn vrij lage tarieven waarvan je niet rijk zult worden.

Ik hoorde dat graag zeggen dat de zeecontainers niet goed betaalden , dan kon ik er nog meer doen , ik weet niet hoe het in NL is, maar in B schelen die prijzen toch niet zoveel , en moesten die containers echt zo slecht betalen dan zouden er niet zoveel bedrijven zijn die niks anders doen dan containers, maar laat de mensen maar denken dat dit niet goed betaald, zoveel te meer voor die dat het wel doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Nou, dan even als vergelijk: loondienstchauffeur binnenland, D5, tegenwoordig bijna geen overnachtingen meer en gemiddeld zo'n 50 uur per week.

Als ik dat grofweg terugreken van ca. € 1900 per maand netto, kom ik bruto per jaar op ca. € 35000,- uit.

En in principe is uit de auto einde werk, al doe ik er nog wel wat omheen maar niet tegen betaling. En soms mag ik graag op een zaterdag een beetje prutsen aan de auto, maar wil ik niet dan hoeft het ook niet:nee:

Enne... iedere maand een ziekenfondspremie van 250 euro voor een gezin van 4 hakt er ook voor mij knap in:(

Anderzijds: een kleine ondernemer mág ook meer verdienen vind ik. Gezien de verantwoording voor bedrijf, achterban en eventuele werknemers is er eigenlijk geen moment van ontspanning mogelijk. Zeker in deze tijd niet...

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik zzper zonder auto heb ook € 55.000 NETTO winst uit onderneming in 2008.

(NETTO = minus kosten als telefoon, afschrijving computer/personenauto ed. gaan in loondienst van je netto salaris af)

Ik zal altijd zelfstanding iets doen omdat diversen kosten die normaal prive zijn zakelijk kan boeken.

(telefoon, computer, auto, aanschaf nav. ed.)

Maar het is iedereen zijn eigen keuze ik verdien liever iest minder voor me zelf dan in loondienst.

Het ondernemer zijn zit in je bloed net als het chauffeur zijn.

Vertel maar aan iemand die een "normale" baan heeft hoe het er in het chauffeurs leven aan toe gaat.

En wat een chauffeur verdiend die verklaren je meteen voor GEK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zoveel situaties, zoveel verschillende rekensommen en dus zoveel verschillende uitkomsten in cijfers.

Cijfers zijn aantrekkelijk, want een van de weinige zaken die je op papier kan zetten en vergelijken. Daarom kreeg je op school vroeger een rapport.

Maar jullie weten ook dat er talloze zaken niet in cijfers zijn te vangen. Denk maar aan dat jongetje op school vroeger dat altijd slechte rapporten had. Op basis van de cijfers toen, zou ie nu onder een brug moeten wonen. Maar het kan verkeren en tegenwoordig woont hij in een prachtig huis, want hij bleek over talenten te beschikken die niet 'becijfert' werden.

Maar terug naar het onderwerp.

Ik – zelfstandige – wil(de) nooit iets anders dan zelfstandig zijn. Het bestaan als loondienstchauffeur was voor mij veel te beperkt. Je kunt dat niet in getallen vatten, maar het weegt voor mij loodzwaar.

Ik werk max. 5 dagen per week, m'n administratie mag geen naam hebben (hooguit een uurtje p.w.), in het weekend klooi soms nog wel eens wat aan de auto – willen, geen moeten, en ik heb nog nooit het gevoel gehad financieel iets tekort te komen.

Mijn inkomen is normaliter vergelijkbaar met een E6 internationaal chauffeur. Dat is: in een normaal jaar. Dit jaar doe ik agv de recessie een stuk minder en vorig jaar heb ik – gelukkig – een aantal afschrijvingen en reserveringen 'naar voren' gehaald. Gevolg is dan natuurlijk een lager netto inkomen. Maar opnieuw geldt: nog steeds niet het gevoel dat ik ook maar iets tekort kom.

Tip: als je rijk wilt worden, blijf dan ver weg van het vervoer. Deze branche heeft namelijk het onnavolgbare talent om nooit een fatsoenlijk tarief in rekening te brengen.

Als laatste: Zovacani heeft gelijk. Vertel anderen over 'ons' en ze denken dat je gestoord bent. En feitelijk hebben ze nog gelijk ook.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Kijk de Quote 500 er eens op na

Ik meen me te herinneren dat er verschillende vervoerders in staan:ja:

Daar kwam laatst een vraag over bij mij op; Zou je als je nu nog een transportbedrijf start ooit zo groot kunnen worden als bijv. Simon Loos of Jan de Rijk of Harry Vos noem ze maar op.

Persoonlijk denk ik van niet omdat toen deze bedrijven opgestart werden er bodediensten werden gereden en uiteindelijk vervoer over de weg vele malen belangrijker werd dan over water o.i.d. Inmiddels is het wegvervoer verzadigd van de transportbedrijven dus mij lijkt het niet dat het zou kunnen. Misschien denkt iemand daar anders over?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik zal altijd zelfstanding iets doen omdat diversen kosten die normaal prive zijn zakelijk kan boeken.

(telefoon, computer, auto, aanschaf nav. ed.)

Maar als je op de fles gaat komen ze die spullen net zo hard weer terughalen. Tenzij je een Besloten Vennootschap hebt natuurlijk. Das alleen een prijzig gebeuren helaas
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Kijk de Quote 500 er eens op na

Ik meen me te herinneren dat er verschillende vervoerders in staan:ja:

Daar kun je juist zien wat een armoedzaaiers vervoerders zijn. Het zijn er meen ik drie. Allemaal vervoerders die al heel lang bestaan en wiens vermogen voornamelijk bestaat uit het vastgoed dat ze bezitten.

Drie is afgezet tegen het totale aantal transportbedrijven en het belang ervan voor de economie een buitengewoon schamele score.

Het domme toeval wil (of niet?) dat een goede vriend van mij jarenlang bij Quote heeft gewerkt en ik redelijk goed weet hoe dat lijstje wordt samengesteld. Om kort te gaan: vervoerders zijn slechts sneue scharrelaars.

De écht rijken zitten niet in het vervoer. Transport is geen handel dus daar moet je ver vandaan blijven als je serieus geld wilt verdienen. Tis niet anders.

(Het is dan ook geen toeval dat vastgoed boeren wel goed vertegenwoordigd zijn in de 500.)

bewerkt door JWZ
quote plaatsen ter verduidelijking
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden