[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vrachtwagen verliest oplegger op snelweg


theod

Recommended Posts

  • Forumlid

VEGHEL



Een afgebroken koppeling is vermoedelijk de oorzaak dat een vrachtwagen vrijdagmiddag op de snelweg A50 zijn oplegger verloor. Deze kwam in de middenberm terecht, tussen de oprit Eerde en afrit richting Heeswijk-Dinther. Beide rijbanen konden hierdoor niet meer worden gebruikt. Het verkeer moest noodgedwongen gebruik maken van de vluchtstroken. Niemand raakte gewond.

bron;klik nieuws

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast chauffeurtjenuenen
De wipkar heeft rechtsvoor een klapband gehad.Hij was geladen met pallets frisdrank en bier.De 4 bouten van de koppeling waren afgebroken als luciferhoutjes.

je zou toch dneken dat zoiets zwaar getest is.

het kan ook metaal moehied van die bouten geweest zijn.

ander breken die dingne niet als lucifer houtjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Is dit de eerste keer dat er iets misgaat met een LZV in NL?

Dat het zo afbreekt vind ik zorgelijk. Zou er idd sprake zijn van inferieur materiaal. Heel kwalijk, zeker omdat het een LZV betreft. Is toch al veel gedoe rondom. Dit is munitie voor de anti-LZV-lobby.

Trouwens, met een 'gewone' truck is het afbreken van onderdelen natuurlijk net zo triest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

maar zomaar zonder aanleiding afbreken onderweg mag nooit gebeuren!

Nee maar ik lees hierboven ergens dat de wipkar een klapper heeft gehad. Dat zou dan overeenkomen met jouw verhaal. En dus zeker niet zonder aanleiding.

Maar wat is gevaarlijker : een wipkar of aanhanger die er als een ongeleid projectiel van door gaat of een heel span wat kantelt ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar hij kreeg toch een klapband? Dus helemaal zonder aanleiding is het niet geweest, alleen mag het volgens mij niet gebeuren dat ze door de klap van een klapband afbreken.

Ja wat is gevaarlijker, een compleet span van zo'n 25 meter dat om gaat of een hanger die een stuk korter is die los slaat.. ik denk dat dat een dubieuze vraag is.

Maar bij mijn weten is het ook zo dat de vangmuil meedraait, dit ook om te voorkomen dat de aanhanger de voorwagen meetrekt als die om gaat. Dus of dan die bouten ook nog mogen afbreken vind ik discutabel.

bewerkt door Domino
Tegelijk gepost ;)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Oh ja, natuurlijk slaat ie op de rem, dat zie je ook op de foto's :stom: ff niet over nagedacht, sorry.

Dan zal het inderdaad wel kloppen, ik weet dat bij onze hanger de vangmuil helemaal kan draaien. Maar dat is een aanhanger met een molenstel en die heeft daar wel de ruimte om te draaien. En daar zit triangel ook wat hoger, misschien dat het daar ook mee te maken heeft. Vele wipkarren hebben een dissel die erg laag zit en als die dan om gaat trekt ie misschien de voorwagen omhoog. (Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel ;) ) anders probeer ik er nog wat plaatjes bij te zoeken :)

Ik lees ook nog dat ie was geladen met pallets frisdrank en bier. Ik heb werkelijk geen idee wat zoiets zal wegen bij elkaar? En wat mag die hanger hebben? Kan het daar ook mee te maken hebben gehad? Bij een hanger die bv vol zit met chips, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat die bouten afbreken door een klapband, maar als die hanger behoorlijk aan het gewicht zit, kan ik mij voorstellen dat die klap aardig doorwerkt.

bewerkt door Domino
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Alhoewel ik zelf een trailer-rijder ben, weet ik uit mijn rijles verleden dat mijn instructeur me toen leerde dat de koppeling van een wip-kar (daar leerde ik het op) maar een x-druk mag hebben. Ik meen dat hij toen zei 1000 kg- maar kan me vergissen. Weet niet zeker meer.

Ook herinner ik me dat die bouten én het koppelingsoog idd eens in de zoveel tijd vervangen moesten worden.

Als ik vervolgens lees dat de lading bestond uit kratten bier en frisdrank, dan lijkt het me dat er bij DEEL-lading, teveel druk op de koppeling zou hebben gestaan.

Bij en volle bak is dat natuurlijk anders, want dan is de zaak van voor naar achter verdeeld.

Weet iemand hier meer over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

....

maar of dat ook volledig 380 graden is dat weet ik niet zeker.

wat ik wel weet is dat het door de plaats van de vangmuil niet altijd mogelijk is dat hij 380 graden kan draaien, en ja dan heb je een probleem.

bij een conventionele aanhanger zal de dissel afbreken of totaal verbuigen.

maar bij wipkarren is er wel iets wat we een dissel noemen, maar vaak is dat een kokerprofiel of dikwandige pijp die niet verbuigt of snel afbreekt.

Je bedoelt de volledige 360 graden zeker:D

Stel dat de vangmuil in beide richtingen bijv 30 graden kan draaien, dan moeten de breekbouten natuurlijk pas breken bij een grotere hoek, dus als de aanhanger gaat kantelen.

In dit geval is er vast iets meer aan de hand. Moeren niet goed aangetrokken icm iets te veel gewicht voorin de aanhanger ofzo.

Ik ben wel beniewd hoe de lading er na het ongeluk bijstond???

Waarschijnlijk rijdt (de transporteur van) Sligro voorlopig ff met een lzv minder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

en die vangmuil die kan draaien, dat klopt helmaal.

maar of dat ook volledig 380 graden is dat weet ik niet zeker.

wat ik wel weet is dat het door de plaats van de vangmuil niet altijd mogelijk is dat hij 380 graden kan draaien, en ja dan heb je een probleem.

bij een conventionele aanhanger zal de dissel afbreken of totaal verbuigen.

De vangmuil van een conventionele aanhanger kan zeker 360 graden draaien. En zelfs wel meer. Collega van mij heet dat vorig jaar "uitgeprobeert" :eek:. Zat maar een klein knikje in de dissel van de molenstelaanhanger, terwijl de bakwagen 450 graden over de kop gegaan was.

Alles zat trouwens nog "netjes" aan elkaar en de aanhanger stond ook nog gewoon op zijn bandjes. Alleen de olieleiding van de aanhanger was afgescheurd, de luchtslangen zaten beide nog op de originele plaats vast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik vind het wel vreemd dat een klapband dit zou kunnen veroorzaken.

Zelf ben ik geen voorstander van enkel lucht en dus rijd ik altijd met dubbellucht aanhangers, volgens mij veel veiliger.

Dat de aanhanger met frisdrank en bier geladen was zegt nog niets over het gewicht dat is voor ons alleen maar gissen.

Maar echt zwaar zal de lading niet geweest zijn anders had de kast er wel wat anders uitgezien, bier en frisdrank is tenslotte slecht vast te zetten:ja:.

Wel logisch dat de aanhanger naar links geschoten is, aan de linkerkant is die met 2 assen op de rem gegaan en rechts heeft één as weinig geremd, de dissel heeft ook nog eens goed als anker gewerkt die is tenslotte helemaal onder de grond verdwenen.

Dat dit een lzv is zegt niets het had bij een gewone combi dus ook kunnen gebeuren.

Groet, leonard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij een LZV trekker/oplegger/wipkar is de kans groter dan bij een gewone

bakwagen/wipkar dat er grotere krachten op de koppeling komen te staan.

Een oplegger beweegt achter meer als een bakwagen. Als de oplegger een beetje "danst" en de wipkar ook, maar dan in een ander ritme door de klapper kan zoiets dus blijkbaar voorkomen.

Maar er zitten normaal toch meer bouten aan dan de 4 waarmee het trekoog vastzit volgens deze berichtgeving?

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Breekbouten moeten ook op een bepaald moment (N/m) worden vastgezet. Ik kan me eerder voorstellen dat deze bouten te hard vastgetrokken zijn en daardoor over de vloeigrens heen getrokken zijn.

Ofwel er was al metaalmoeheid/haarscheurtjes, voordat de auto begon te rijden en laden.

Dan is de klap van de band net de bekende druppel geweest.

Groet ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

http://i44.photobucket.com/albums/f10/marcelnijland1970/veghellzv1.jpg

Het is deze LZV combi de wagen was toen nog eigendom van vd Broek (is nu vd Nat)

Ik hoorde vanmiddag van een van der Nat chauffeur dat de wipkar laatst voor onderhoud is geweest.Daarbij zijn ook de bouten vervangen.Het schijnt (volgens die chauffeur) dat er 3 bouten niet vast zaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast chauffeurtjenuenen
Ik hoorde vanmiddag van een van der Nat chauffeur dat de wipkar laatst voor onderhoud is geweest.Daarbij zijn ook de bouten vervangen.Het schijnt (volgens die chauffeur) dat er 3 bouten niet vast zaten.

ik vind dit een zeer kwalijke zaak van de garage.

die moeten die dingen toch goed vastzetten.

maar goed het is niet alleen de fout van de garage de chauffeur had het ook moeten checken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

maar goed het is niet alleen de fout van de garage de chauffeur had het ook moeten checken

Dus u weet precies wat de monteurs aan je wagen hebben gedaan??

Was het de vaste wagen van deze chauffeur wel??

Als u op maandag een andere auto meekrijgt ga je de hele dag alles nalopen en natrekken en dinsdag vertrekken??

Nee toch??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid
Bij een LZV trekker/oplegger/wipkar is de kans groter dan bij een gewone

bakwagen/wipkar dat er grotere krachten op de koppeling komen te staan.

Een oplegger beweegt achter meer als een bakwagen. Als de oplegger een beetje "danst" en de wipkar ook, maar dan in een ander ritme door de klapper kan zoiets dus blijkbaar voorkomen.

Maar er zitten normaal toch meer bouten aan dan de 4 waarmee het trekoog vastzit volgens deze berichtgeving?

Henk

Bij het passeren van deze LZV combinaties dacht ik ook altijd aan het feit dat het wel heel erg danst. Een bakwagen+wipkar doet dat ook al, maar wel in mindere mate.

Dat is ook een voorname reden dat ik persoonlijk een voorkeur heb voor de traditionele LZV bakwagen+oplegger. Maar ook voor de bakwagen+molenstel aanhangwagen. Een wipkar 'wipt' gewoon erg veel.

Daarnaast heeft de wipkar als heel groot nadeel dat je gewoon heel erg moet oppassen met deelladingen. De druk op de koppeling mag in 99% van de gevallen maar 1000kg zijn. Echter een lading compleet in balans verdeeld over de gehele wipkar komt weinig voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden