[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

TLN: ‘Basisloon moet omhoog’


AngeliqueBS

Recommended Posts

Gast Bert-Vossie
sinds het opengaan van de oostgrenzen lijken onze lonen hoog...

mag ik je er aan herinneren dat sinds de komst van de euro de prijzen in de winkels en horeca verdubbeld zijn?

mijn salaris is niet verdubbeld, ik houd dus aan het eind van de maand niks meer over, voor de komst van de euro had ik dat wel.

In Nederland is het aantal miljonairs sinds de komst van de euro en de overvloed aan goedkoop oost europees personeel verdubbeld.

Mag de arbeider mischien dan meedelen in de winst?

De Nederlandse chauffeur staat in de top 3 van meest gevraagde arbeider, een goede CAO is niet teveel gevraagd dus.

Ben het hier helemaal met Peterrr eens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 288
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ben het hier helemaal met Peterrr eens.

Ik verdom het om dit mooie beroep af te laten glijden tot een baantje voor vrijgezellen, mensen die nog thuis wonen en twee-verdieners.

Het lijkt wel alsof de helft van de chauffeurs zich niet intreseert voor een redelijk salaris.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Hier nog één... Als ik nu mijn loon (ook zo rond de 2000-2300 euro) omreken naar guldens, kom ik op een bedrag waar je toen en nu een gat voor in de lucht sprong! Toch weer eens een modelletje kopen, eens kijken voor een andere tweedehands auto, en zo meer.

Leef ik zo duur dan? Naar mijn idee gemiddeld: hypotheek, twee auto's (ja, ja, de tweede is 20 jaar oud voor de boodschapjes) én twee kinderen op de basisschool. Ik mag niet klagen zo, maar net als bij Peterr blijft er sinds de Pleuro weinig over aan het eind van de maand. En inderdaad: hoe gaan we dit oplossen in 2011? Geen idee... Eén auto wegdoen (tegen € 50,-) kan, twee kinderen wegdoen níet lijkt mij zo.

Het meest steekt het mij nog, dat iedere andere arbeider ná zijn/haar eigenlijke diensttijd bij mag gaan beunen. Al dan niet zwart, maar wel op een vrachtauto!

Wat is dan de oplossing? Vier dagen in een magazijn gaan lopen en twee of drie bijbeunen op de auto?? Goed voor lijf en leden, maar je moet toch zien rond te komen!:confused::confused::confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Bert-Vossie
Ik verdom het om dit mooie beroep af te laten glijden tot een baantje voor vrijgezellen, mensen die nog thuis wonen en twee-verdieners.

Het lijkt wel alsof de helft van de chauffeurs zich niet intreseert voor een redelijk salaris.

Dat is mij ook opgevallen bij de CAO onderhandelingen Peterrr.

Van te voren had iedereen een grote mond van ik ga tegen stemmen, en tot mijn grote verbazing was ik één van de twee die hier in het noorden tegen stemde.:mad:

Dus wat kunnen we er nog aan doen als zelfs de leden al niet meer in actie komen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Bert-Vossie
Wat moeten die mensen dan doen die maar 1100 Euro in de maand hebben.Ook chauffeurs.Hwm

Sorry Huub, maar volgens mij kiezen die er dan zelf voor.

Of zie ik dit verkeerd ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat moeten die mensen dan doen die maar 1100 Euro in de maand hebben.Ook chauffeurs.Hwm

ik geloof niet dat die er zijn , of ze spreken een andere taal

en wat het loon betreft dat is al 20 jaar of langer hetzelfde alleen is het nu nog maar een kwart waard

mvg bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb het al eens eerder gezegd: Laat mij m,n week maar lekker "volmaken" en ik heb geen probleem. Gewoon 12 werkuren,incl. laden/lossen enz. Dan heb ik per week zo,n 60 betaalde uren en nog ongeveer 700 euro vergoedingen. Van die 60 uren zijn er 20 aan 130% (ma. tm vr.) Juist hier wringt de schoen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En als je 3 dagen geen werk hebt?

Auto nog onderweg? Auto in de garage?

Lading gecanceld?

Wat dan? Ook dagloon?

Ik neem aan dat je " eigen rijder" bent. Dat ben ik niet, had ik even niet over nagedacht. Ik dacht aan mijn situatie waar er velen ook in zitten.

Namelijk loondienstchauffeur.

De items waar je het over hebt, worden in mijn geval doorbetaald door de werkgever.

Als je 3 dagen geen werk hebt is dat uiteraard spijtig, maar is dan ondernemersrisico dacht ik.

Aan de andere kant, als je wel werk hebt gaat het een stuk beter.

Als ik naar de toekomst kijk, en het goed begrepen hebt, komt er werk genoeg vrij want er komt /is een chauffeurs tekort. En zeker dalijk met de 48 uur. Ik spreek veel chauffeurs die willen stoppen als gevolg daarvan.

Auto in de garage, neem een dag vrij

Lading gecancled, er zou tegen die tijd genoeg zijn (zie bovenstaand)

Ik ben nomaals geen eigen rijder, dus weet ik niet of dat haalbaar is.

Het is waar we over praten en wat ons bezig houd.

groet, Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En als je 3 dagen geen werk hebt?

Auto nog onderweg? Auto in de garage?

Lading gecanceld?

Wat dan? Ook dagloon?

Huidige situatie:

Als ze drie dagen geen werk voor je hebben (geen auto/geen werk)

Dan moet me je contracturen van die week BETALEN, zijnde 40 uur per week.

Heb je die week 2 dagen gewerkt en hierin 30 uur gemaakt.

Dan wordt de rekensom 40 - 30 = 10 uur 'aanvullen'

Kortom: Ze moeten je 40 uur doorbetalen.

Is dat al geregeld dan???

En ja mocht er ooit een dagloon komen ... dan is dat ook voor risico van de werkgever(bedrijfsrisico) hangt er maar net vanaf hoe je contract is opgesteld dan. Of hoe het een en ander in de CAO beschreven staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Er zijn er genoeg Die willen niet anders Maar er zijn er ook die Kunnen niet anders.En er zijn er bij ook hier op het Forum werken maar 30 uur in de week.En die mensen komen ook rondt met hun Loon.Het verschil is zo groot Hwm

Je zegt dat er mensen zijn die werken en 1100,- in de maand netto hebben.

En dat dat hun eigen keuze is.

Dan is het toch simpel .. dan moeten ze daarmee rond kunnen komen anders kun je zo'n keuze immers niet maken.

Echter ik heb een vriend die 4 dagen in de week nationaal rijdt en hiermee 1800 netto verdient (inclusief onkosten etc).

Daar komt hij ook mee uit.

Mijn broer doet alleen nachtdiensten en zit zo rond de 1500,- per maand.

(afhankelijk of hem 4 of 5 nachtdiensten worden gegund, hij zit dus niet iedere maand tegen de 1500 aan bedoel ik. Ja, inclusief overwerk en vergoedingen).

Als je werk hebt en je verdient hier niet het minimum mee dan kun je dat door de Sociale dienst laten aanvullen, als ook zijn er huur-toeslagen en toeslagen voor de zorgkostenverzekering etc. Ik denk dat die mensen hun weg goed in dit toeslagengedoe weten te vinden. En zo toch nog rond kunnen komen van hetgeen een karig inkomen lijkt. Misschien hebben ze nog wel een huurwoning van onder de 300 a 400 euro? Je weet het niet en ieders situatie is natuurlijk anders.

Ook zijn er in deze tijd erg veel tweeverdieners ... dat is m.i. en ik denk ook volgens De Regering de nieuwe maatstaf!!!

Straks krijgen we hier ook de situatie dat mensen moeten gaan samenwonen omdat geheel op jezelf wonen niet meer betaalbaar is voor velen ... en zeker de jongeren. Zo woon mijn Amerikaanse neefje Marlon met zijn vriendin en een ander stel in een huurwoning! Ik zie dat in de nabije toekomst hier in NL dat ook gaan gebeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Noaahunter
Je zegt dat er mensen zijn die werken en 1100,- in de maand netto hebben.

En dat dat hun eigen keuze is.

Dan is het toch simpel .. dan moeten ze daarmee rond kunnen komen anders kun je zo'n keuze immers niet maken.

Echter ik heb een vriend die 4 dagen in de week nationaal rijdt en hiermee 1800 netto verdient (inclusief onkosten etc).

Daar komt hij ook mee uit.

Mijn broer doet alleen nachtdiensten en zit zo rond de 1500,- per maand.

(afhankelijk of hem 4 of 5 nachtdiensten worden gegund, hij zit dus niet iedere maand tegen de 1500 aan bedoel ik. Ja, inclusief overwerk en vergoedingen).

Als je werk hebt en je verdient hier niet het minimum mee dan kun je dat door de Sociale dienst laten aanvullen, als ook zijn er huur-toeslagen en toeslagen voor de zorgkostenverzekering etc. Ik denk dat die mensen hun weg goed in dit toeslagengedoe weten te vinden. En zo toch nog rond kunnen komen van hetgeen een karig inkomen lijkt. Misschien hebben ze nog wel een huurwoning van onder de 300 a 400 euro? Je weet het niet en ieders situatie is natuurlijk anders.

Ook zijn er in deze tijd erg veel tweeverdieners ... dat is m.i. en ik denk ook volgens De Regering de nieuwe maatstaf!!!

Straks krijgen we hier ook de situatie dat mensen moeten gaan samenwonen omdat geheel op jezelf wonen niet meer betaalbaar is voor velen ... en zeker de jongeren. Zo woon mijn Amerikaanse neefje Marlon met zijn vriendin en een ander stel in een huurwoning! Ik zie dat in de nabije toekomst hier in NL dat ook gaan gebeuren.

Heb met veel belangstelling ook het verhaal van Angelique gelezen,

betreffende de basis uurlonen.

Ben dan ook een absolute leek in deze wetenschap.

Ben nl: vanaf ,92 werkloos ( ben nu 48), heb mijn CE en alle aanverwante

artikelen ADR Basis, ADR Tank en Digi Pas),gehaald op kosten van de GSD.

Waarvoor overigens duizendmaal dank.!!!

Mag nu 7 weken "stage"rijden, op Trekker met tank-bulk oplegger.Hetgeen

mij aardig goed afgaat. Heb alleen ontzettend veel moeite met de dagen van

12/13 uur,en.................achteruit manouvreren...............

Ik denk, (ALS!),mij een contracktje wordt aangeboden,ik waarschijnlijk ook

in D-0 zal moeten beginnen. Alleen hoop ik, of het allemaal wel goed zal

komen.Omdat ik nu ook"bepaalde rechten" geniet,zoals huur subsidie,

zorgtoeslag enz. Omdat het bedrijf waar ik "werk" het woord reiskosten

ook niet voorkomt, ben ik best "bang" dat ik eerst mijn reiskosten moet "verdienen".

Want ik heb nu al geen cent om mijn kont te krabben, als ik het zo mag

formuleren, heb toch wel het gevoel dat je straks weer voor "de katze kut"

aan het werk bent. Omdat er weer allerlei belasting- technische regels opduiken, en heb bloedhekel aan deze "A-viertjes 'kermis".

Vooral omdat je al 15 jaar geen knoop meer verdiend hebt.

En dat remt mijn motivatie naderhand een beetje af.

Okay, groetjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik kom bij mensen die hebben in de maand 801,Euro. Ze werken niet meer

Want ze kunnen moeilijk lopen.Hebben een huis met alles er op en er aan.

2 kinderen Huur 530 Euro in de maand.Het andere praat ik maar niet over.

De Wet kennen we heel goed En weten ook waar ze zijn moeten Ze hebben alles in huis zo als jij en ik.Maar iemand die 1500 Netto verdient

Als je gaat rekenen heeft nog minder.Omdat ze minder van de gemeente krijgen.En daar bij ze hebben wel iedere dag een Taxie voor de deur staan

Iemand die werkt moet ook meer verdiennen.Dat vindt ik Maar er zijn mensen die denken er anders over Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik neem aan dat je " eigen rijder" bent. Dat ben ik niet, had ik even niet over nagedacht. Ik dacht aan mijn situatie waar er velen ook in zitten.

Namelijk loondienstchauffeur.

De items waar je het over hebt, worden in mijn geval doorbetaald door de werkgever.

Als je 3 dagen geen werk hebt is dat uiteraard spijtig, maar is dan ondernemersrisico dacht ik.

Aan de andere kant, als je wel werk hebt gaat het een stuk beter.

Als ik naar de toekomst kijk, en het goed begrepen hebt, komt er werk genoeg vrij want er komt /is een chauffeurs tekort. En zeker dalijk met de 48 uur. Ik spreek veel chauffeurs die willen stoppen als gevolg daarvan.

Auto in de garage, neem een dag vrij

Lading gecancled, er zou tegen die tijd genoeg zijn (zie bovenstaand)

Ik ben nomaals geen eigen rijder, dus weet ik niet of dat haalbaar is.

Het is waar we over praten en wat ons bezig houd.

groet, Willem

Nogmaals mijn vraag, wie gaat die dagen betalen?

En mag ik alstublieft zelf bepalen wanneer ik een vrije dag nodig heb?

In het zwaar transport weet je niks zeker, het gebeurt heel vaak dat een lading niet gereed is voor transport, of dat een vergunning te laat is.

Als je een oude vrachtwagen krijgt sta je regelmatig stuk, 9 van de 10 keer onderweg, wie gaat dat betalen bij een dagloon?

Rijverboden zwaar transport in het buitenland, in Duitsland van vrijdagmiddag of zaterdagmorgen 0600 tot maandagmorgen 0900, in Frankrijk van zaterdag 1200 tot maandagmorgen 0600, in Belgie van zaterdagmorgen 0600 tot maandagmorgen 0600, wie gaat dat betalen bij een dagloon? Ik toch niet he?

Dat ideaal wat jij in gedachten hebt klinkt leuk voor de bloemen en de groenterijders die altijd mogen rijden, maar die luxe hebben we niet allemaal, dus moeten er weer per bedrijf aparte regels opgesteld worden over betalingen, terug naar af dan maar weer? Weg met die landelijke CAO?

Allemaal als zzp-er en aan het einde van de maand een rekening opsturen naar je opdrachtgever met een optelsom van het aantal kilometers.

Als je het simpel wil houden(dagloon...) doe het dan in 1x goed:mad:

Ik ben in loondienst dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nogmaals mijn vraag, wie gaat die dagen betalen? De werkgever

En mag ik alstublieft zelf bepalen wanneer ik een vrije dag nodig heb? Als je wagen toch naar de garage moet, kan je net zo goed een vrije dag nemen, of wil je er op wachten? Kan ook natuurlijk, dan betaald je werkgever de wachturen. Staat in het CAO!

In het zwaar transport weet je niks zeker, het gebeurt heel vaak dat een lading niet gereed is voor transport, of dat een vergunning te laat is. Vraag jij niet om! Jij bent op tijd! Als de lading niet gereed is, gaat de claim naar de stuwadoor. Als de vergunning te laat is gaat de claim naar de verstrekker van die vergunning! Jou werkgever kost dat dan niets wees gerust, dus kan je gewoon doorbetaald worden.

Als je een oude vrachtwagen krijgt sta je regelmatig stuk, 9 van de 10 keer onderweg, wie gaat dat betalen bij een dagloon? Je werkgever. Daar vraag jij ook niet om! Je bent goed voor je werk, dus moet je goed materiaal hebben, kom nou...

Rijverboden zwaar transport in het buitenland, in Duitsland van vrijdagmiddag of zaterdagmorgen 0600 tot maandagmorgen 0900, in Frankrijk van zaterdag 1200 tot maandagmorgen 0600, in Belgie van zaterdagmorgen 0600 tot maandagmorgen 0600, wie gaat dat betalen bij een dagloon? Ik toch niet he? Nee, weer je werkgever! Doet die nu ook, alleen in uren. Dán krijg je ten alle tijden € 100 per dag (tenzij je geen werkdag hebt natuurlijk). En zo niet, stuur je de bond of een advocaat van de rechtsbijstandsverzekering op zijn dak, dan moet die wel!

Dat ideaal wat jij in gedachten hebt klinkt leuk voor de bloemen en de groenterijders en groupage en distributie en kraanwagens en en en... die altijd mogen rijden, laden,lossen en wachten maar die luxe hebben we niet allemaal, dus moeten er weer per bedrijf aparte regels opgesteld worden over betalingen, terug naar af dan maar weer? Weg met die landelijke CAO? De werkgever moet het CAO betalen, ook als dat dagloon is. En zo niet.....

Allemaal als zzp-er en aan het einde van de maand een rekening opsturen naar je opdrachtgever met een optelsom van het aantal kilometers.

Als je het simpel wil houden(dagloon...) doe het dan in 1x goed:mad:

Ik ben in loondienst dus. Nou dan!

groet, Traveller

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast chauffeurinopstand

In mijn optiek slaat Angelique de spijker op zijn kop. We moeten nu als chauffeurs onder elkaar ons heel snel gaan afvragen waar ons basissalaris de komende jaren naar toe moet. Het heeft nu geen zin om discussies te voeren die niet ter zake zijn of elkaar af te zeiken. Waar het om gaat is hoe wij de door ons gewenste levensstandaard kunnen vasthouden na invoering van de 48 urige werkweek. Iedereen weet dat er schaarste is, men schreeuwt om chauffeurs! Nu moeten we oogsten en niet wachten tot het tij gekeerd is en er een overschot aan chauffeurs is. Werkgevers zien ons als appels in slechte tijden, dan moet onze prijs immers dalen. In goede tijden mogen wij om economische reden deze discussie niet voeren en wij laten het ons nog aanpraten ook. Daarbij werkt de onderlinge verdeeltheid onder chauffeurs in het voordeel van de werkgevers.

Ik steun dan ook de oproep van Angelique om een open discussie te voeren. Wat mij betreft gaan we als geintersseerden eens massaal om de tafel zitten zonder bondsbestuurders om dit uit te discuseren en met een standpunt te komen. Op deze manier hebben we niet de last van de door de vakcentrales vastgestelde loonruimte als molensteen om onze nek hangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
In mijn optiek slaat Angelique de spijker op zijn kop. We moeten nu als chauffeurs onder elkaar ons heel snel gaan afvragen waar ons basissalaris de komende jaren naar toe moet. Het heeft nu geen zin om discussies te voeren die niet ter zake zijn of elkaar af te zeiken. Waar het om gaat is hoe wij de door ons gewenste levensstandaard kunnen vasthouden na invoering van de 48 urige werkweek. Iedereen weet dat er schaarste is, men schreeuwt om chauffeurs! Nu moeten we oogsten en niet wachten tot het tij gekeerd is en er een overschot aan chauffeurs is. Werkgevers zien ons als appels in slechte tijden, dan moet onze prijs immers dalen. In goede tijden mogen wij om economische reden deze discussie niet voeren en wij laten het ons nog aanpraten ook. Daarbij werkt de onderlinge verdeeltheid onder chauffeurs in het voordeel van de werkgevers.

Ik steun dan ook de oproep van Angelique om een open discussie te voeren. Wat mij betreft gaan we als geintersseerden eens massaal om de tafel zitten zonder bondsbestuurders om dit uit te discuseren en met een standpunt te komen. Op deze manier hebben we niet de last van de door de vakcentrales vastgestelde loonruimte als molensteen om onze nek hangen.

dat massaal om de tafel zitten is dat figuurlijk gesproken of wil je dan een meeting organiseren ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

... ondertussen .....



... ondertussen heeft niemand nog een bruto-salaris voor 40 uur weten te noemen hetgeen ze zouden willen verdienen ...

ja, liqie houdt zich ff op de achtergrond omdat ze nieuwsgierig is naar wat anderen denken dat het bruto salaris voor een chauffeur dan wel niet zou moeten zijn. Nationaal of Internationaal we zijn in hoge mate afhankelijk van onze overuren immers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ideeën kan je bijvoorbeeld op www.48uur.nl kwijt, wie weet dat je daar op den duur een brede discussie krijgt.

Wat betreft het basisloon zitten we vast aan afgesproken percentages, leuk of niet, bepaald in overleg tussen vakbonden, werkgevers en politiek. Ik denk dat we verder moeten kijken, naar bv onregelmatigheidstoeslagen. Het is een hele ingewikkelde toestand om te bedenken hoe en wat we moeten doen, waarbij roepen dat de zaak plat moet, dan wel met elkaar in discussie gaan of iemand wel of niet gelijk heeft geen zin heeft.

Maar voordat we echt over de volgende CAO kunnen denken is er eerst een hele harde en gevaarlijke noot die gekraakt moet worden, die van Donners plan voor het flitsontslag. Er is nu voldoende werk dus zal het wat meevallen, maar het blijft natuurlijk niet zo, en wanneer Donners plan doorgaat zijn we echt overgeleverd aan de haaien, dan hoeven we niet eens meer over een nieuwe cao te denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden