Spring naar bijdragen

wist je dat

Gast Hallowed

Recommended Posts

• Forumlid
4 uur geleden zei iveco 35c17:

Je gaat er toch vanuit dat je kan tanken bij de tankstelle  en dan ga je er niet vanuit dat daar de tank leeg is.

Je leest nu dus in ieder geval dat het ook wel eens tegen kan zitten neem ik aan.;)

Nee ik gok nooit op de laatste tank. Een tank kan kapot of leeg zijn of storing hebben. Of je hebt toevallig een wagen mee waar vuil onder in de tank zit al is dat mij heel wat Jaren geleden een keer gebeurd.

Dus nee, ik gok nooit op minder dan een kwart tank.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Reacties 17,4k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik morgen een feestje heb, mijn vader is 100 geworden en dat vieren we morgen, ik ben vooral blij dat ik hem nog heb en nog op een normale manier met hem kan praten dat is op zich al een gunst.

-ik van de week schandalig afgesneden ben door een koerier. -hij mij inhaalde op een provinciale weg en vol op een tegemoetkomende auto inreed die de berm in moest. -hij een kilometer of tie

Ik ben overdonderd van de luxe en t vermogen. Ik heb er n zwaar hoofd in hoe ik al die electronica én de complexheid van de opbouw ooit onder de knie moet krijgen.

Posted Images

• Forumlid
14 minuten geleden zei lientje:

Je leest nu dus in ieder geval dat het ook wel eens tegen kan zitten neem ik aan.;)

Nee ik gok nooit op de laatste tank. Een tank kan kapot of leeg zijn of storing hebben. Of je hebt toevallig een wagen mee waar vuil onder in de tank zit al is dat mij heel wat Jaren geleden een keer gebeurd.

Dus nee, ik gok nooit op minder dan een kwart tank.

Tuurlijk kan er storing zijn, maar daar word door de  regel geen rekening meegehouden. Ik ben van het type als het lampje brand kan ik nog wel een rondje.  En in slechts heel mijn leven nog maar 1 x zonder diesel gestaan drie kilometer voor de tankstelle

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
2 uur geleden zei iveco 35c17:

Ik ben van het type als het lampje brand kan ik nog wel een rondje. 

Als je dat bij ons in de werkplaats met droge ogen zou vertellen dan ontploft de chef werkplaats. Dat het een keer voorkomt is geen probleem maar ze willen absoluut niet dat er elke keer tot de laatste liter word leeg gereden vanwege de rotzooi onderin de tank die dan meegaat het blok in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
2 minuten geleden zei albertvv:

vanwege de rotzooi onderin de tank die dan meegaat het blok in.

Vraagje: waar wordt normaal de diesel opgezogen? Van bovenin de tank?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

zou er tegenwoordig met de huidige technieken nog steeds zoveel rommel onder in de tank liggen als 10/20 jaar geleden? heb het idee dat die monteurs vaak niet helemaal met de tijd mee gaan wat dat betreft en in oude gewoontes zitten vast geroest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
2 uur geleden zei albertvv:

Als je dat bij ons in de werkplaats met droge ogen zou vertellen dan ontploft de chef werkplaats. Dat het een keer voorkomt is geen probleem maar ze willen absoluut niet dat er elke keer tot de laatste liter word leeg gereden vanwege de rotzooi onderin de tank die dan meegaat het blok in.

Dr zitten filters voor dus die rommel in het blok is een fabeltje. Wat wel zou kunnen lukken is dat je filter volzuigt met rommel, maar dat is ook simpel op te lossen door even via de brandstofleiding terug te blazen. 

En hoeveel rommel llgt er tegenwoordig  nog onder in de tank? Nee dan zouw die werkplaatschef gerust mogen ontploffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
9 uur geleden zei iveco 35c17:

Dr zitten filters voor dus die rommel in het blok is een fabeltje.

En hoeveel rommel llgt er tegenwoordig  nog onder in de tank?

Ik kan je een factuur geven van een auto uit 2015 die altijd wordt onderhouden. Grof vuil wordt tegengehouden maar microdelen niet. Verder kan het rijden met volle filters ook schade aan het blok opleveren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

^^ ja, maar als iemand de tank altijd bijna leeg rijdt heeft dat geen zin. 

Er zit altijd smerigheid in de tank, hoe schoon en zuinig je ook met het materiaal om gaat. 

Mijn filters zijn zelfs al eens betaald door supertank omdat er vuil in de brandstof zat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Administrators
16 uur geleden zei HIT:

Ik kan je een factuur geven van een auto uit 2015 die altijd wordt onderhouden. Grof vuil wordt tegengehouden maar microdelen niet. Verder kan het rijden met volle filters ook schade aan het blok opleveren. 

Wat zijn volgens jou microdelen die ook door het fijnfilter gaan ?  Micro is 10 tot de min zesde en het fijnfilter haalt tot 10 micron er nog uit dus wat voor schade kleiner dan 10 micron nog aanrichten vraag ik me dan nog af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
2 uur geleden zei Pierre:

Rommel niet. Wel een hoop vocht -en drab wat door condensvorming in de tank is ontstaan door de jaren. Je kent het wel, warm overdag, koud in de nacht en de miniscule druppeltjes vocht die aan de binnenkant van het oppervlak ontstaan. Net als op de ramen thuis..  

Dat voorkom je nooit helemaal, het is daarom wel verstandig om b.v. voor het weekend of lange stilstand het voertuig helemaal af te tanken.

Bij een haast lege tank is die kans veel groter dan bij een volle.

Zo heb ik ooit een Renault Premium gereden die om de haverklap begon te sputteren en stil viel. Toen we het euvel gevonden hadden bleek het het groffilter te zijn wat telkens weer vol zat met troep uit de tank, mede ontstaan door condensvorming.

Dus Iveco...nooit meer een extra rondje wanneer het lampje al brand maar gewoon die tank op tijd volgooien. Veel beter voor de auto en voor je eigen gerustheid....

Juist die rommel en drap blijven wel onder in de tank juist doordat het drap is. De deeltjes waar HIT het over heeft zweven ook wel rond bij een half volle tank en komen wel mee het filter in.  Juist voor die rommel en drap onderin de tank is het verstandig eens in de zoveel tijd de tank te spoelen, maar dat is een klusje waar de heten monteurs dan weer minder zin aan hebben en kunnen ze dus beter vertellen dat je bij een half volle tank beter kan gaan tanken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Administrators

Door de toevoeging van de zogenaamde biodiesel aan de normale diesel is het ontstaan van water in de tank alleen maar groter geworden en vormt het meer water dan b.v condensvorming. Biodiesel is immers uit water voortgekomen en vormt zich ook weer gemakkelijk terug tot water en is dus niet echt een stabiele verbinding. M.n. in de boten wereld is dit een groot probleem en heb je tegenwoordig al biodiesel vrije diesel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Iveco 35c17, naar een ander wijzen is ook een gewoonte natuurlijk, andersom zou je ook eens logisch kunnen nadenken wat er gebeurt in die tank van je. Als je rijdt is je brandstof constant in beweging, zeker als je optrekt of remt dus de inhoud mengt zich continu. Dat stuk ijzer die er per ongeluk in gevallen is blijft wel onderin liggen maar de rest beweegt zich en mengt en dit heeft niets met vroeger of later te maken.Als je ooit eens met een half volle tankcontainer op pad mag kom je er vanzelf achter hoeveel kracht dan vrijkomt.

• Like 1
  • Thanks 1
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Administrators

Of zonder slingerschotten voor non ADR. 😟 Je voelt het al in je rug als je denkt dat je misschien moet remmen en geniet je van dalende afritten met hele snelle stoplichten 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
1 uur geleden zei jan45:

Iveco 35c17, naar een ander wijzen is ook een gewoonte natuurlijk, andersom zou je ook eens logisch kunnen nadenken wat er gebeurt in die tank van je. Als je rijdt is je brandstof constant in beweging, zeker als je optrekt of remt dus de inhoud mengt zich continu. Dat stuk ijzer die er per ongeluk in gevallen is blijft wel onderin liggen maar de rest beweegt zich en mengt en dit heeft niets met vroeger of later te maken.Als je ooit eens met een half volle tankcontainer op pad mag kom je er vanzelf achter hoeveel kracht dan vrijkomt.

Tis jammer dat ik er geen foto s van heb gemaakt maar ik heb ooit eens een tank van een John Deere gespoeld waar waarschijnlijk met tanken niet al te krek was gekeken in de jaren. Daar zat op de bodem een soort stroop / vaste substantie . Dat deze zich nog mengt met de diesel geloof ik niet zo in. Vers vuil wel. En dat gaat naar het filter. Maar dat doet het ook wel bij een half volle tank en niet alleen bij een kwart tank. 

en wat betreft met een tank rijden. Telt een mesttank ook?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

wist je dat....

...mijn vakantie zojuist gecanceld is :hamer:

Niet van de baas uit, maar van de cruise maatschapij.

Nu maar eens kijken wat er zo midden November nog te doen is, ergens richting de zon.

Groet Ron

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Ik zou eerst een lijstje maken met landen waar je nog in mag, als Nederlander. Als ik het zo allemaal begreep.. zijn wij nu koploper met het aantal positieve besmettingen.. dat vinden andere landen soms spannend..

Klote van de annulering zeg.

Voucher voor over een jaar of 2 gekregen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

^^netjes de munten retour. En een voucher voor 10% korting op de volgende boeking.

Ik denk dat we maar gewoon ff wachten en dan de week voor de eigenlijke geplande vakantie maar beslissen waar we heen gaan. Kan tot midden November nog heel veel veranderen.

Maar wij zijn nog steeds in de meeste landen welkom hoor, sommigen moet je een test doen, sommige ff temperatuur en bij andere alleen een document. Alleen in extreme gevallen nog de 14 dagen coronataine.

De meeste landen gaan er behoorlijk flexibeler mee om als begin Maart.

Groet Ron

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Administrators
7 uur geleden zei iveco 35c17:

Tis jammer dat ik er geen foto s van heb gemaakt maar ik heb ooit eens een tank van een John Deere gespoeld waar waarschijnlijk met tanken niet al te krek was gekeken in de jaren. Daar zat op de bodem een soort stroop / vaste substantie . Dat deze zich nog mengt met de diesel geloof ik niet zo in. Vers vuil wel. En dat gaat naar het filter. Maar dat doet het ook wel bij een half volle tank en niet alleen bij een kwart tank. 

en wat betreft met een tank rijden. Telt een mesttank ook?

Die stroop  @iveco 35c17 zijn de bacteriën die in het water leven wat onder de diesel aanwezig is en dat ziet er zo uit. Die bacteriën zitten in de diesel en als er water in zit dan gaan ze daar in verder leven. Op een gegeven moment zit je groffilter er ook vol mee en kun je filters wisselen aan de lopende band.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
4 uur geleden zei doemijnbest:

Die stroop  @iveco 35c17 zijn de bacteriën die in het water leven wat onder de diesel aanwezig is en dat ziet er zo uit. Die bacteriën zitten in de diesel en als er water in zit dan gaan ze daar in verder leven. Op een gegeven moment zit je groffilter er ook vol mee en kun je filters wisselen aan de lopende band.

Dat waren we dus voor door de tank te spoelen. Maar dat is lang niet zo goed als elke keer een kwart tank vol tanken begrijp ik hier uit de reacties

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Administrators

de oorzaak van de stroop is water want de bacteriën leven in het water en hun poep/afsterving wordt de zwarte shit en als er geen water is gaan ze gewoon de motor in.

Water kan voor zover ik kan bedenken op 5 manieren in de tank komen.

T.W.

1. Water in de tank van het tankstation

2. Water wat opgelost zit in de diesel , die is vanaf de raffinaderij meestal rond de  200 ppm oftewel 2 cm3 per M3 diesel, dit terwijl 500 ppm ( 5 cm3 per M3 diesel toegestaan is. Let op dit is geen vrij water maar zit opgelost in de diesel en zal weinig effect hebben op het vrij water in de tank omdat deze snel doorstroomt. ( rijden - tanken) Maar als je deze diesel met 500 ppm water opgelost sterk zou afkoelen dan krijg je wel degelijk vrij water. Het oplossingsvermogen is afhankelijk van de tamperatuur.

3. Door de ontleding van de toegevoegde biodiesel.

4. Door condensatie van waterdamp in de winter, is niet echt meer een oorzaak van vrij water in de tank door de verbeterde raffinage en minder strenge winters. Immers hoe kouder hoe meer condensatie.

5. Door een niet afdichtende tankdop.

Dus dat zijn er nogal wat ne mogelijk zijn er nog meer oorzaken te bedenken. 

Ik heb het met mijn boot gehad, ik weet niet hoelang het geleden was dat er een schoonmaakbeurt was uitgevoerd maar toen ik het uit voorzorg deed lag er gewoon een drol in een hoek van de tank, het was net of er iemand in dat hoekje zijn behoefte had zitten doen. Was een tank van 110 liter en mijn tankfilter zat helemaal dicht en ik kon niet begrijpen dat de motor überhaupt nog wilde draaien. Met een boot is het wat gevaarlijker omdat als je op zee zit en je filters slaan echt dicht dan ben je niet echt gelukkig en net als de tank van een truck die half leeg is flink schud doet een boot dat ook in de golven met alle gevolgen van dien.

Ik had mijn tank ook wel diverse keren gespoeld maar die drol was er echt niet uitgespoeld hoor en moest er echt met het handje worden uitgehaald. Hieronder wat foto's van mijn dieseltank schoonmaakbeurt en van het tankfilter. Voor een truck zal dit veel minder zijn omdat de doorstroming veel groter is in de tijd. Een boot ligt de hele winter vaak stil.

Als ik mijn geld in moest zetten op hoe er water in een dieseltank kan komen dan zou ik het zetten op 1, 5 en 3 in volgorde van hoeveelheden maar goed dat is mijn mening.

Diesektank_1.jpg

1411653985945.jpg

20140926_135341.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

......Met een boot is het wat gevaarlijker omdat als je op zee zit en je filters slaan echt dicht dan ben je niet echt gelukkig

Daarom moeten de filters bij de CE keuring voor Categorie A ook dubbel zijn uitgevoerd.
In geval van verstopte filters kan je dan de kraan om zetten en verder varen. Het is dan ook mogelijk om met draaiende motor de filters te vervangen.

—- nulli cedo —-
  • Like 4
  • Thanks 1
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
Op 5-10-2020 om 10:57 zei HIT:

^^ ja, maar als iemand de tank altijd bijna leeg rijdt heeft dat geen zin. 

Er zit altijd smerigheid in de tank, hoe schoon en zuinig je ook met het materiaal om gaat. 

Mijn filters zijn zelfs al eens betaald door supertank omdat er vuil in de brandstof zat.

Twee van mijn collegas afgelopen week met enkele dagen er tussen getankt bij IDS Duiven...... beiden onderweg gestrand met volledig vervuild brandstofsysteem. Hebben beide bijna hele dag in garage gestaan. De eerste onmiddellijk werkgever en Ids op de hoogte gesteld maar beide wat langzaam aktie ondernomen. De eerste dacht met bijna halve tank vul hem nog mooi in nl even af. Dus was wel echt vuiligheid van Ids wat er bij kwam. Beide  auto’s net 1 ton op de teller dus zal geen eigen vervuiling zijn. 

• Like 1
  • Sneu 1
Link naar bericht
Deel via andere websites