Spring naar bijdragen

wist je dat

Gast Hallowed

Recommended Posts

• Forumlid
48 minuten geleden zei roadtrain:

beiden onderweg gestrand met volledig vervuild brandstofsysteem.

dus zal geen eigen vervuiling zijn. 

Wij tanken vrijwel altijd op de zaak, uit eigen tanks. Op beide locaties staan tanks van 30.000 liter die elke week gevuld worden.

Sinds we 3 jaar geleden overgestapt zijn van “gewone” diesel naar GTL is het probleem met vervuiling (zowel in de opslagtanks, mobiele tanks, tanks op de machines en in de filters nagenoeg verdwenen.

In elk geval zo klein geworden dat er tijdens de verversingen amper vuiligheid gevonden wordt.

Voorheen hadden we de laatste jaren steeds meer problemen met “sludge” oftewel algengroei In de (hoofdzakelijk) ondergrondse opslagtanks.

Voor we overgingen op GTL zijn alle tanks gereinigd en wat daar aan drab uit kwam is haast onvoorstelbaar.

De machine (dat geldt voor eigenlijke alle voertuigen) aftanken voor je hem stil zet, voor bijvoorbeeld de nachtrust, heeft wel degelijk grote invloed op condensvorming in de tank. Kijk bij een koude dag maar eens goed naar de   damp (warmte) die langs het tankpistool uit de tank komt. Die condens slaat anders (Als je dus niet tankt) neer in de tank wanneer dit afkoelt wegen stilstand. En door het steeds grotere aandeel biobrandstof in de diesel krijg je steeds meer kans op algengroei in je tank.

Ik weet ook wel dat het in de praktijk, op langere afstanden niet erg praktisch is om voor de dagelijkse rust de auto af te tanken, maar het scheelt zeker in de condensvorming in je tank.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Reacties 17,4k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik morgen een feestje heb, mijn vader is 100 geworden en dat vieren we morgen, ik ben vooral blij dat ik hem nog heb en nog op een normale manier met hem kan praten dat is op zich al een gunst.

-ik van de week schandalig afgesneden ben door een koerier. -hij mij inhaalde op een provinciale weg en vol op een tegemoetkomende auto inreed die de berm in moest. -hij een kilometer of tie

Ik ben overdonderd van de luxe en t vermogen. Ik heb er n zwaar hoofd in hoe ik al die electronica én de complexheid van de opbouw ooit onder de knie moet krijgen.

Posted Images

• Forumlid
5 minuten geleden zei Teddybeer:

Ik weet ook wel dat het in de praktijk, op langere afstanden niet erg praktisch is om voor de dagelijkse rust de auto af te tanken, maar het scheelt zeker in de condensvorming in je tank.

Wij hebben relatief kleine tank 500l dus tanken meestal om de dag. En rij zelf de tank nooit leeg. Maar heb ook collegas die maken er een sport van om de bodem in zicht te krijgen🙀
Soms kan het wel eens niet anders omdat je niet altijd weet wat de vervolg rit is.....

Maar wat van de week in duiven gebeurt is zullen er een heleboel last van gehad hebben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
9 minuten geleden zei RobNiat:

Wat is GTL?

GTL Fuel van Shell is een dieselbrandstof welke gemaakt is vanuit aardgas (gas-to-liquid). GTL is een brandstof die direct in iedere motor toe te passen is zonder enige motoraanpassing. GTL Fuel maakt direct uw motor schoner en zorgt voor een lagere uitstoot van stikstof, fijnstof en roet.

zo heb je ook HVO is net zoiets. 
bron: https://www.denhartogbv.com/brandstof/biobrandstoffen/verschil-hvo-en-gtl/

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
24 minuten geleden zei RobNiat:

Wat is GTL?

Zoals al gemeld is het “diesel” gemaakt uit aardgas.

Grootste probleem is dat alleen Shell het verkoopt in Nederland. Dus de literprijs is natuurlijk iets hoger......

Voor ons, als gebruikers, is het grote voordeel dat het niet stinkt als je er mee in contact komt.

Het voelt als wat vettig water, en het is ook kleurloos, en doorzichtig.

Er komt nagenoeg geen roet vrij bij verbranding, dus oudere en/of opgevoerde motoren hebben niet snel meer die dikke zwarte rookpluim uit de uitlaat.

We hebben 1 kraan van 1998 die presteert beduidend minder bij temperaturen boven 25 graden, maar bij modernere motoren ontdek je geen verschillen. Behalve dan dat de verversingsintervallen omhoog kunnen wegens minder roet deeltjes in de motorolie. Deze olie wordt nog steeds regelmatig geanalyseerd in een laboratorium.

Een puntje van aandacht kan zijn dat, echter nergens voor 100% bevestigd,  de combinatie van GTL met Adblue er voor zorgt dat er (meer) blauwzuur gas wordt geproduceert. Daardoor wordt het afgeraden om het in gesloten ruimtes te gebruiken. Dus zoals in loodsen waar veel met diesel heftrucks wordt gereden. Maar daar wordt tegenwoordig toch al veel electrisch gereden, dus dat is net echt een issue. Maar wel iets om bij na te denken.

• Like 3
  • Thanks 2
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
5 uur geleden zei Kiepenboer:

Wist je dat>>> ik nog een foto van Rob zijn ouwe combi tegen kwam op FB

Nooit ‘mijn’ combi geweest dit Ouwe. Maar leuk om te zien ja!

Overduidelijk bij vliegveld Turijn voor de ramp. ‘Caselle’. Mooie tijden!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
2 minuten geleden zei edje:

Wist je dat

Het verrekt lastig koffie drinken is met een 😷

Moet je snelfilter koffie nemen. 

(of een rietje😜)

• Like 2
  • Haha 4
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
13 minuten geleden zei roadtrain:

Ik denk dat ze “nodig” moet......

Oma was boos dat ze er niet langs kon. Fietspad door de bos was al 3 dagen afgezet wegens werkzaamheden, maar dat was haar nog niet opgevallen.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

...het behoorlijk vervelend is, dat sommige bedrijven geen prijs van hun producten op de website vermelden!

In dit geval wil ik een 2e luchtvering aanschaffen, voor onder de bijrijdersstoel. Ik heb eenzelfde gevonden als reeds onder de bestuurdersstoel zit en wil de setup gelijk houden (moet ook eigenlijk, want links en rechts staan accu's onder de stoelen).

Groet Ron

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
Op 20-10-2020 om 21:27 zei Teddybeer:

Oma was boos dat ze er niet langs kon. Fietspad door de bos was al 3 dagen afgezet wegens werkzaamheden, maar dat was haar nog niet opgevallen.....

Nou ben ik wel benieuwd, hoe liep het af? 

Link naar bericht
Deel via andere websites