Spring naar bijdragen

wist je dat

Gast Hallowed
 Share

Recommended Posts

• Forumlid
Op 20-2-2021 om 00:11 zei road train:

Dat je elke maand 60 euro betaald om dit libelle chauffeurs forum overeind houdt  lekker hoor ,;) want echt nieuws !!

Nog erger, iedere maand 60 euro betalen om een clown als jou hier een podium te geven... :p

• Like 1
  • Haha 7
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

dat ik een bedrag van € 70.00 voor een medische keuring (al dan niet door je werkgever vergoed) voor het verlengen van je rijbewijs ik een idioot bedrag vindt. Ik ben nog geen 4 minuten bij de keuringsarts binnen geweest, die een paar keer nee invullen op de laptop, ondertussen automatisch de bloeddruk metend en daarna een zeer korte ogentest. 

Een keuring voor je rijbewijs heb ik geen moeite mee, ook niet juiste cursussen voor code 95, maar zoiets vind ik afzetterij.

Ik kreeg zojuist nog een uitnodiging voor een klant tevredenheidsonderzoek binnen, ik heb daar dan ook maar even mijn mening geventileerd. Al weet ik ook wel dat ze er niets mee doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
8 uur geleden zei Knoalster:

Ik kreeg zojuist nog een uitnodiging voor een klant tevredenheidsonderzoek binnen, ik heb daar dan ook maar even mijn mening geventileerd. Al weet ik ook wel dat ze er niets mee doen.

Tsja voor je het weet wordt hij een stuk strenger en kom je niet meer door de keuring :angel:

• Like 2
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...
  • Administrators

Colombia 2020-2021 deel 2.

Het is maart 2021 en tijd om eens even weer de balans op te maken. Ik ben vanaf 1 oktober 2020 hier in La Ceja en op zo’n 50 km van Medellín. Trouwens een heerlijke stad, echt een metropool met ruim 3 miljoen inwoners. Is een zeer moderne stad met ook een metro en de zijtakken van de metro zijn kabelbanen die over de stad gaan. Weer eens wat anders maar dit systeem komt wel meer in zuid Amerika voor maar schijnt  in Colombia voor het eerst te zijn toegepast.

Ik heb de Colombiaan ( Colombiano) en natuurlijk ook de Colombiaanse ( Colombiana) leren kennen als zeer hard werkende mensen die alles aangrijpen om een paar Pesos ( 1 euro is 4000 pesos) te verdienen. Je ziet hier wat je nergens ziet maar ik ben er van gaan houden, zowel van het land als van de mensen. Het is gewoon een heerlijk land met een heerlijk klimaat en bevolking die super aardig is. Voor degenen die uit zijn op een mooie vrouw ( Naar mijn smaak he !!!) kunnen hier zeker terecht. Ik vind persoonlijk dat de gemiddelde vrouw er hier beter gekleed en beter verzorgd bij loopt dan in Nederland maar goed dat is mijn persoonlijke inschatting en is waard wat het maar waard is.

Electrische auto’s zie je hier niet en zeer vervuilende is grote mate. Af en toe een elektrische step en dat was het dan wel. Af en toe dan komt er een vrachtwagen voorbij en daar komt echt een vette zwarte pluim uit. Er rijdt hier nog zeer oud materiaal rond. Sommige vrachtwagens uit de zestiger jaren nog maar het rolt nog steeds. Het zijn gewoon vakmensen hier die van niets iets weten te maken. De Renault  4 ,9 en 12 en hun tijdsgenoten zijn hier nog ruim in gebruik.

Verder zijn er natuurlijk de bekende Colombiaanse paarden ( Caballos), die je eigenlijk in elk dorp wel ziet lopen in hun speciale Colombiaanse draf . Hier zijn ook heel veel wedstrijden voor. Soms zie je er een paar voor kroeg staan en hun berijders nemen een lekkere Aquadiente of Tequilla.

Verder zie je nog vaak dat de handkar gebruikt wordt, vooral in de centra waar de straatjes vaak smal zijn worden ze nog gebruikt om spullen aan te voeren naar de markt bijvoorbeeld of om het oud papier en karton weer af te voeren.

IMG-20210307-WA0007.jpg

De prijzen liggen hier een stukje lager dan in Nederland. Als het product is ingevoerd dan betaal je 25% tot 50% van wat wij in Nederland neerleggen. Als het met arbeid te maken heeft dan kost het met onze standaard niets. Ik moest mijn reistas laten repareren en dat kostte wel 6000 pesos ofte wel 1,50 euro. Tevens is voedsel erg voordelig als het uit Colombia komt. Een bakje Colombiaanse koffie 75 cent of minder en dan praten we niet over een slap aftreksel zoals je in Nederland soms krijgt aangeboden, nee, een bak heerlijke Colombiaanse koffie. Dus met onze Euro’s kun je hier een goed leven hebben .

Het grote voordeel is dat Colombia 30x zo groot is als Nederland en eigenlijk heel veel verschillende klimaten kent. We zitten hier op de Andes en dat gebergte is hoog. Ik zit hier in La Ceja rond de 2200 meter hoog en hier is de maximale temperatuur rond de 25 graden overdag. De gemiddelde temperatuur overdag is zeg maar 20 graden. Voor mij een ideale temperatuur. Maar ga je naar lager gelegen gebieden dan is de temperatuur aanmerkelijk hoger. Zo is het in Medellín , hier vlakbij , altijd  wel een graad of 3 of 4 warmer. Ga ja naar Cartagena of Santa Martha aan de Caraïbische kust dan praat je over 30 tot 35 graden. Kun je nagaan, we zitten hier op 6 gr NB en dus 6 x 60 x 1,8 = 750 km van de evenaar, in Nederland zitten we op 52 gr NB en dus 52 x 60 x 1,8 = ca. 6000 km.

Bij ieder klimaat horen natuurlijk de bijbehoren landbouw producten en het typisch tropische fruit. Hier in de buurt is het aardappels, aardappels en nog meer aardappels en heel veel aardbeien. Tevens de Avocado zie je overal terug. Nee, het leven is goed hier en het eten is werkelijk heerlijk en niet geprocessed zoals wij het kennen en iedere tomaat of paprika hetzelfde weegt. Het tropische fruit is heerlijk en als wij het kopen in Nederland is het al lang onderweg geweest en zeer onrijp al geplukt, hier plukt men vanzelfsprekend als het rijp is.

Tevens zijn er hier in de buurt veel hortensia kwekerijen die vooral hun bloemen exporteren naar de USA en overige Latijns Amerikaanse landen. We wonen vlakbij het vliegveld van Medellín en het is een drukte van jewelste in de lucht. Trouwens, er is nog maar heel weinig te merken van iets van een corona crisis hier. Een beetje raar omdat ze in Nederland pagisch zijn van de Braziliaanse variant en terwijl Brazilië hier nota bene een buurland is.

Ik voel me trouwens toch wel heel erg bevoorrecht hoor dat ik deze winter hier geweest ben en niet in NEEderland. Ik  heb er vaak aan moeten denken, maar goed, ik heb gewoon geluk gehad zullen we maar zeggen al moet ik ook zeggen dat ik het wel aan heb zien komen vorig jaar augustus en september. Maar goed, zonder geluk vaart niemand wel en ik was er erg blij mee.

Hier hebben we na de ophokdagen van de kerst en oud- en nieuw niets geen belemmeringen meer gehad anders dan altijd een mondkapje dragen en je handen ontsmetten in ieder gebouw of winkel of restaurant. Maar goed, het leven is hier meer buiten en overal is hele goede ventilatie want ramen en deuren staan wagenwijd open.

Van de week reden we op de motor hier over de kleine weggetjes en plotseling zei mijn vriendin dat we over de voormalige grond reden van onze ¨vriend¨ Pablo. Hij had hier een zeer groot stuk land wat helemaal was afgeheind natuurlijk met overal toegangspoorten. Die poort op de foto is daar nog een overblijfsel van.

IMG-20210307-WA0008.jpg

Pablo deed heel veel zaken via drogisterijen en zo ook een drogisterij in het centrum van La Ceja en er zijn heel veel aanvallen geweest op deze winkels van mensen die niet direct zijn vrienden waren. Maar goed, een schatting is dat ¨onze¨Pablo er zelf rond de 8000 over de klink gejaagd heeft.

In de 6 maanden heb ik persoonlijk helemaal niets maar dan ook niets van enige vorm van criminaliteit meegemaakt. De motor staat nergens op slot en de beide helmen handen aan het stuur of staan over de spiegel.  In Nederland hebben we een vooroordeel over Latijns Amerikaanse landen dat het allemaal criminelen zijn maar dat is ook niet meer dan een vooroordeel.

Wat wel het geval is dat is dat het land tot op de bodem corrupt is v.w.b banken, scholen, ziekenhuizen en alles wat met de overheid te maken verder zoals politie, leger.

Ik moest mijn verblijf verlengen en kost officieel niets maar ik moest toch aan ¨iemand¨ van de immigratie 60 euro aftikken en hulp dat gaat zo de broekzak in. Mijn vriendin moest een nieuw paspoort hebben, het zelfde laken een pak en hup ook 60 euro extra. Het totale paspoort was ruim 3 x zo duur als in Nederland.

Maar goed met geld is hier alles te koop als het met de overheid te maken heeft. Maar goed, ik vind in feite Nederland ook corrupt want als je geld hebt kun je daar ook alles tenslotte en we hebben de ene fraude zaak na de andere in Nederland en wat wij weten is volgens mijn bescheiden mening maar het topje van de ijsberg. Dus of er nu echt zoveel verschil is.

Ik hoop eind maart 2021 weer naar Nederland af te kunnen reizen maar dat is nog even afwachten, tegenwoordig met vliegen moet je met twee woorden spreken. Ik barst van de vouchers inmiddels. Het testen is hier geen enkel probleem, zo komen zelfs aan huis als je dat wilt . De prijzen liggen hier voor de PCR test op 55 a 60 euro en voor een sneltest op 20 euro. NEEderland stelt daarbij nog aanvullende ( wassen neus eisen) Je moet een formulier invullen waar je de helft van de informatie van je PCR test op in  moet vullen. Pffff, wie heeft dat nu weer verzonnen ? Allemaal voor de Bühne zullen we maar denken. Ik vlieg via Madrid en moet daar overstappen en als het goed is dan is het geen enkel probleem om Nederland binnen te komen. Vlieg ik rechtstreeks dan mag het niet, gek dat ineens alle rechtstreekse vluchten nergens meer mogelijk zijn. Rara, hoe komt dit? Als ik met de KLM moet vliegen dan moet ik eerst naar Panama vliegen ,wat een veilig land is en dan de lange ruk naar Spl met de KLM. Pffff , maar goed, ik vlieg met Air Europa naar Madrid en door naar Amsterdam.

Mijn werkgever heeft al weer een mailtje gestuurd, Sjaak, wanner kunnen we je weer inzetten ? Rustig aan denk ik dan maar, ik kan mijn leven lang nog werken dus waarom haast maken ermee ?

Maar stiekem mis ik het toch ook wel weer hoor en zal blij zijn als ik het stuur weer vast kan houden.

Wel nu, de groeten vanuit Colombia en tot spoedig !!

• Like 14
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrators
1 uur geleden zei RobNiat:

Goed verhaal. Leuk om te lezen. 

Maar heb ik deel 1 gemist?

Dank je , Deel 1 moet ook ergens in dit ¨Wist je dat¨ topic staan Rob. Was ergens in december 2020 dacht ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Op termijn zou er een 2de merk wagens moeten bijkomen op de zaak..

Ze hebben nu 20 nieuwe wagens gekocht om te gaan vergelijken...

5 wagens van de volgende merken; Scania, Daf, Mercedes en MAN. (Volvo wilde niet meespelen)

Allemaal met spoilers en zijfenders en de MAN dient als referentie. 

Het zijn geen demo's en ze gaan gewoon hun 4 jaar meedraaien. 

Na een tijdje vergelijken zouden er een 200tal van het winnend merk moeten bijkomen.

Ik nu na 15 jaar MAN heb mogen kiezen en ik ga veranderen naar Scania. 

Nog ca 4 weekjes wachten 🙃😃

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrators

Ik vanaf donderdag tot maandag middag op cursus ben en onderstaand helse maschine na maandag kan gebruiken, ipv gps en hierna met kustschipper mag worden aangesproken.🤪🤪🤪

IMG_20210313_161803.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrators

We doen het op de ouderwetse manier, Dokus. Papieren tabellen en potlood en papier 🙂

Maar de instructeur zei dat het gebruik van GPS toch wel de overhand heeft, ook bij de oudere verstokte zeerovers LOL

Daarbij, wel eens een "zonnetje geschoten" hier rond Bergen? Blijf je toch echt weken op gegist bestek verplaatsen....

• Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

@zoetwatermatroos eigenlijk gewoon omdat ik een next gen mooier vind dan een Daf... 

Voor de rest maakt het mij eigenlijk allemaal niet zoveel uit 🙂

@Murphy

Mercedes heeft een raamprostitutie zithouding

MAN ben ik beu na 15 jaar. En de nieuwe bij ons hebben allemaal hun probleempjes. 

DAF vind ik niet zo mooi, en is eigenlijk ook al een oude cabine. 

Dan blijft nog een kip over 😄

Link naar opmerking
Deel via andere websites