[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Tunnels in Belgie


Gast

Recommended Posts

Hallo collega's,

Vorige week kwam ik door de kennedy tunnel en daar reed ook een klasse 8,0 wagen van.....:o.Nu dacht ik ( en met mij vele ) dat het totaal verboden was om door deze tunnel te rijden.Maar na de verbouwing van vorig jaar is dat weer anders geworden.Nu moet er een site zijn waar de tunnels in Belgie op staan waar wat en welke klasse.Weet iemand deze site ?

GR Koos.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Koos,

dit vond ik via de site van de federale polite :

http://www.polfed-fedpol.be/home_nl.php#

Daar is een link te vinden onder "Verkeer > Wegeninfo > Vrachtvervoer" naar "Truckinfo"

http://www.truckinfo.eu/Rijverboden/belgie.php

Daar staat het volgende, vooral het laatste is dus een antwoord op je vraag:

ADR

Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen gelden de bepalingen van het ADR. Voertuigen die gevaarlijke stoffen vervoeren dienen gebruik te maken van de autosnelwegen, tenzij dit in verband met de plaats van bestemming of in geval van nood niet mogelijk is.

Voor het vervoer van goederen uit klasse 1 en 7 kan een vergunning en/of begeleiding nodig zijn, afhankelijk van aard, hoeveelheid en verpakking.

Voor het vervoer van goederen uit klasse 1 wordt een vergunning afgegeven door het Ministerie van Economische Zaken. Niet-Belgische vervoerders kunnen alleen een vergunning en/of begeleiding aanvragen via een Belgische onderneming.

Voor het vervoer uit klasse 7 wordt een vergunning afgegeven door het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle, Departement Regelgeving en Vergunningen, Dienst Invoer en Vervoer, Ravensteinstraat 36, B-1000 Brussel, telefoon 0032-(0)2-2892187, fax, 2892182. Bij de aanvraag dienen tevens het betalingsbewijs en verzekeringsbewijs te worden meegestuurd. De aanvraagperiode kan 10 dagen duren voor een kortlopende vergunning en een maand voor een langlopende vergunning. U betaalt eenmaal per jaar een bedrag voor het uitvoeren van een onbeperkt aantal transporten.

Rijverboden

Voor voertuigen die bepaalde gevaarlijke stoffen vervoeren geldt een verbod op wegen en in tunnels die zijn gemarkeerd met een van de verkeersborden C24a, C24b, of C24c (ronde witte borden met rode rand waarin een bepaalde afbeelding staat).

Voor een leeg voertuig dat deze producten heeft vervoerd en niet werd gereinigd geldt het verbod eveneens.

Dit verbod geldt bijvoorbeeld voor de Kennedytunnel te Antwerpen en de stadstunnel te Luik.

Bepalingen tunnels/bruggen

Kennedytunnel (Antwerpen) en stadstunnel Luik voeren het bord C24b: verboden voor stoffen en voorwerpen verpakt in colli van klasse 1, 4.1, 4.2, 5.2, stoffen en voorwerpen losgestort of in tanks uit de klasse 2.1, 3, 4.1, 4.2, 4.3, 5.1 en 5.2.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...
  • Forumlid

Ik vind dat het heel slecht staat aangegeven. Ik ben afgelopen avond door Luik heengekomen. Met klasse 3 dus niet door de tunnels. In feite moet je zelf maar uitzoeken hoe of wat :confused:. Ik heb dus maar de 4 mtr plus omleiding genomen maar het lijkt me niet helemaal de juiste weg. Weet iemand of er een bepaalde route voor transit cq om Luik heen is?? Ik zit er eigenlijk vrij weinig aan die kant maar het is wel handig om het ergens te hebben staan.

Alvast bedankt!

Grt Nick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik vind dat het heel slecht staat aangegeven. Ik ben afgelopen avond door Luik heengekomen. Met klasse 3 dus niet door de tunnels. In feite moet je zelf maar uitzoeken hoe of wat :confused:. Ik heb dus maar de 4 mtr plus omleiding genomen maar het lijkt me niet helemaal de juiste weg. Weet iemand of er een bepaalde route voor transit cq om Luik heen is?? Ik zit er eigenlijk vrij weinig aan die kant maar het is wel handig om het ergens te hebben staan.

Alvast bedankt!

Grt Nick

Met stukgoed klasse 3 mag je ook bij Luik door de tunnels. Er staat tegenwoordig toch tunnel code,s bij alle tunnels?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Met stukgoed klasse 3 mag je ook bij Luik door de tunnels. Er staat tegenwoordig toch tunnel code,s bij alle tunnels?

Ligt er maar net aan wat voor tunnelcode op het vervoerdocument staat.

De tunnel bij Luik(tunnel de Cointe heet ie)is een D tunnel.

Als je de nummerieke ADR lijst bekijkt zul je zien dat de meeste klasse 3 producten een D/E tunnelcode hebben,maar niet allemaal

Opletten is dus altijd de boodschap.

Greetz Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als er D/E op je vervoersdocument staat dan betekend dat de eerste letter ( de D dus) geldt als je stukgoed geladen hebt en de Laatste letter ( de E dus ) voor tankvervoer. Je kunt maar 1 tunnel code hebben voor de lading die je vervoert. Beetje verwarrend soms maar zo is het wel. Een lading kan dus niet tegelijk D en E gecodeerd te zijn.

Een stukgoed auto met 25 ibc,s klasse drie met code D Mag er wel doorheen terwijl een tankauto met 25 ton hetzelfde goedje en code E er niet doorheen zou mogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als er D/E op je vervoersdocument staat dan betekend dat de eerste letter ( de D dus) geldt als je stukgoed geladen hebt en de Laatste letter ( de E dus ) voor tankvervoer. Je kunt maar 1 tunnel code hebben voor de lading die je vervoert. Beetje verwarrend soms maar zo is het wel. Een lading kan dus niet tegelijk D en E gecodeerd te zijn.

Een stukgoed auto met 25 ibc,s klasse drie met code D Mag er wel doorheen terwijl een tankauto met 25 ton hetzelfde goedje en code E er niet doorheen zou mogen.

Het is precies andersom Pierre, als je b.v D/E hebt op je document wil dat zeggen dat je met tank een D restrictie hebt en met stukgoed een E restrictie.

Je hebt altijd maar een code die voor jou geldig is en dat ligt eraan waar je mee rijdt,de afzender moet dit weten en dient deze code op het document te vermelden.

dit geld dus voor het product.

De tunnels hebben ook een code van A t/m E

Als je dus met een D product bij een D tunnel komt mag je daar niet door,wel door een A,B en C tunnel,heb je b.v een B code op je document mag je uitsluitend door een A tunnel.

Je kijkt dus naar je code van de tunnel en als op jouw document de letter gelijk is(in het alfabet) of lager,mag je er niet door.

In het ADR staat specifiek beschreven wat een tank inhoudt,er zijn 5 verschillende soorten tanks,ze azijn echter altijd te herkennen aan hun metalen identificatie plaatjemet goedkeuringsnummer,merk,fabricagenummer,bouwjaar,proefdruk,datum v d proefdruk en het keurmerk.

Een IBC is altijd stukgoed omdat deze een UN merkteken heeft dat bij colli word gebruikt.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het is precies andersom Pierre,

Groeten Peter.

Ik heb vakantie dus ik heb niet op het document kunnen kijken wat wij allemaal in de auto hebben liggen. Ik kan de volgorde dus verkeerd hebben.

En ik noemde jou Pierre,sorry hoor Corné,ik ben blijkbaaar ook weer aan vakantie toe.:D:D

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
volgens mij mag je er ook niet doorheen met een auto met lpg-installatie, maar geloof niet dat er ooit iemand voor is omgereden

Volgens het ADR is de brandstof in een ,vast op het voertuig geplaatste tank,en die dient voor de aandrijving of functioneren van dit voertuig,vrijgesteld tot 1500 liter,daarvan mag zich max 500 ltr op de aanhanger bevinden(voor een koel aggregaat e.d.),in totaal mag men max 60 liter menemen in losse verpakkingen(jerrycans o.i.d).

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden