[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

de bandenkeuze van kalakuski voor finland


Gast

Recommended Posts

Deze week heeft het iets noordelijker in Bayern alweer gesneeuwt, dus het zal mij benieuwen!:rolleyes:

ik zou daarover graag wel eens een discursie beginnen.

bewerkt door Gast
maar even een eigen topic gegeven
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 99
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

ik zou daarover graag wel eens een discursie beginnen.

Heeft vast geen zin! Jij rijdt waarschijnlijk met winterbanden bestaande uit zacht rubber en een speciaal profiel, en heb voor nood sneeuwkettingen bij je.

Ik rij volgens mij op zomersloffen:(, en de sneeuwkettingen die ik bij me heb, bestaat uit 2 gordijnen!:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

daarvoor zou ik nu juist die discursie wel eens aan willen.;)

dat ik winterbanden heb zal geen verrasing zijn, maar daarom rij ik ook ergens anders.

maar je zegt het zelf al. je weet dat er waarschijnlijk sneeuw ligt, en je weet dat je op zomerbanden rijd en flub kettingen bij je heb. (als je al weet hoe ze werken. en dat is niet persoonlijk, maar dat merk ik zovaak, dat men ze wel heeft, maar geen idee hebben hoe die dingen werken)

als het in NL sneeuwt of ijzelt staat heel het land vast. en waarom? beantwoord dat maar niet.

nu weet je dat je naar de sneeuw gaat, en je weet al dat het niks gaat worden.

mag ik eens de hint "oostblokker" aanhalen? :rolleyes:

maar ga dan maar. ga daar lekker staan tobben.

het tobben is tot daar aantoe. tot je dodelijk verongelukt. ik weet zeker dat heel het forum met je "meeleeft"

maar zoals ik schreef, ik wil de discursie wel aan.

zomerbanden in de schuur kosten niks, en winterbanden slijten in de winter niet veel harder als zomerbanden. alleen doe je alles 10x makelijker.

ik/wij zien de "scandinavierijders" hier elk jaar tobben.

en elk jaar vallen er doden.

maar ga het zoals je zelf schrijft maar beleven.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt wel wat je zegt Willem, ik ben met 4 collega's een paar jaar geleden naar Niznji Novgorod geweest, iets van 500 km oostelijk van Moscow, ook op winterbanden. 1800 km op sneeuw en ijs gereden dat ritje en geen ketting gelegd of maar 1 keer spinnen!! Geladen heen en leeg terug naar Polen. We reden toen met een tankwagen, het leuke daarvan is dat je ongeveer 1 ton druk van de oplegger hebt op de achteras als je leeg bent.

Jullie lachen om de dingen die ze hier als "winterbanden" verkopen zeker? :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dit topic is er niet geschikt voor herman. daarom schreef ik dat ik de discursie wel aan wil.

je weet ongeveer waar ik woon, en wat ik doe. midden winter kan je hier best met zomerbanden komen. weinig problemen zelfs.

de ijzel, of verse sneeuw zorgt voor problemen. net zoals in NL.

je weet waar ik woon en werk. we wachten op de sneeuw. hier kunnen we 35 benamingen voor sneeuw. de ene sneeuw is de andere niet.

jullie kunnen alleen de shit sneeuw. maar sneeuw is geen sneeuw.

net zoals wind geen wind is. windkracht 3, is anders als windkracht 10.

en als je mijn berichten een beetje leest, lees je dat ik weinig lacht.

van een tobber op verkeerde banden word ik niet vrolijk.

1 staat hij me dan in de weg. 2 kan het zijn dood worden.

of hij jaagt mij de dood in.

per jaar verlies ik wel gemiddelt 3 collega's. dood. lachen doen wij zeker niet. schelden zeker wel.

en waarom? om wat je zelf schrijft. ik kijk wel even wat het gaat worden. :hamer:

jij gaat naar duitsland. maar hier maken we dezelfde stomme dingen mee.

dingen die mijn dood kunnen worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik sta open voor je diskussie.

Jij bent niet alleen erg grof in je taalgebruik en allerminst vriendelijk over mijn "west-europese" collega's dus kom maar op waarover je wilt diskussiëren.Maar blijkbaar heb jij je oordeel al klaar en kunnen we niet diskussiëren.....

Ik rij alleen maar naar Frankrijk, het mooiste land van Europa( voor mij ) en ik heb nog nooit geen kettingen gelegd, weet niet hoe het moet en zal ze ook nooit leggen ook niet.

Tegen de tijd dat het een beetje sneeuwt in dit mooie land, mogen we aan de kant staan wachten totdat de hulptroepen alles schoon maken zodat we weer veilig verder kunnen.

Bovendien rij ik op All Weather Banden en ik geloof niet dat mijn baas winterbanden op zijn wagens gaat leggen als dalijk de winter echt begint.

Dus tja...waarover wil je eigenlijk diskussiëren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vriend. voor de goede orde. ik ben al heel lang weg uit NL. ten eerste sorry voor mijn slechte nederlands. en ja ik ben misschien hard in me taalgebruik. maar mijn/een dood, maak hard taalgebruik misschien noodzakelijk. zo no hard feelings.

ik maak geen verschil tussen west of oost europees. een collega is voor mij een collega. ongeacht welk kenteken.

waar ik me kwaad over kan maken is het afzeiken.

polen dragen een trainingspak.

spanjolen rijden hard, maar schieten niet op.

ieren rijden altijd hard. hebben blijkbaar geen begrenzer.

hollanders rijden drugs.

belgen steken een nieuwe kaart.

fransen schudden handjes.

bulgaren rijden voor 400euro.

enz

enz

enz

maar laten we wel een paar dingen duidelijk stellen. of je op frankrijk rijd, of naar scandinvie. dat is wel een verschil.

waar ik wil over discuseren is, of het nodig is om daadwerkelijk winterbanden te gaan gebruiken, of op "zomerbanden" te blijven rijden naar sneeuw gebieden.

eigelijk is het geen discursie, want naar de sneeuw of ijs rijden zou je op winterbanden moeten doen. allen de praktijk leert anders.

en daar wil ik wel eens een discursie over hebben.

want "jij" ben het die ze eigen de dood in jaagt. niet je baas die veilig achter zijn buro zit., en zegt dat het wel meevalt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik sta open voor je diskussie. weet niet hoe het moet en zal ze ook nooit leggen ook niet. QUOTE]

ja zo kom je der wel:stom:

bij ons worden dus wel winterbanden eromgelegd ook al zijn we een klein bedrijf.Veiligheid voor alles en ja geen op onthoudt ook niet normaal gesproken:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb vroeger wel eens naar Noorwegen gereden in de winter en nog 1000 km boven Oslo Maar ik ging in Oslo altijd spijker banden er op leggen Ik geloof dat het huur banden waren Was er wel blij mee en zeker in de sneeuw Het Oostblok altijd in de winter op winterbanden Want er zijn veel landen waar het verplicht is En zeker als je een ongeluk krijgt Want dan ben je wel aansprakelijk.En de gevolgen kunnen groot zijn.Wat de banden aan gaat heb ik altijd een goede werkgever gehad Ze moeten het veel meer controleren.En de boete 3 x zo hoog maken Dan denken de werkgevers er wel anders over Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij, regionaal transport, rijden nu op gewone banden. Als het goed is gaan 1 dezer dagen die banden eraf en komen er winterbanden op. Wat precies weet ik niet (ben er niet in thuis) maar het scheelt enorm veel. Vorig jaar viel er onverwacht en te vroeg (?) een buitje sneeuw, dat betekende meteen dat ik op de meeste erven totaal geen grip had. Het ging wel, maar niet van harte. Ik heb het hier dus over achteruit zetten, voor alle duidelijkheid. Zelfs met het vak boven de schotel gevuld had ik moeite met de oplegger zetten waar ik wou.

Die winterbanden zaten er daarna ook erg rap op. Ze zijn gewoon nodig. Sneeuwkettingen hebben we niet, dat is ook niet echt nodig. naar mijn idee, met wat beleid komen we er wel. Maar nogmaals, dit is regionaal vervoer, vandaag 4 ritjes gedaan en net 200 km... in 11 uurtjes tijd.

Zat toevallig vandaag aan die winterbanden te denken, wordt tijd dat ze er op komen naar mijn mening! We moeten in elk geval niet te lang er mee wachten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik zal je heel eerlijk zeggen kalakuski,Ik ben vaak in zweden en denemarken geweest en ook s winters en ik zou echt niet weten hoe het moet.

Ik weet alleen dat we bij mijn oude baas s winters de brede voorbanden eraf gingen en dat er van die dunne banden voorop kwamen.

Had toevallig net mijn maatje aan de tel en die vertelde dat we sneeuwkettingen hadden gekregen voor bij de auto en dat we binnenkort maar ff een zaterdagmiddag gaan proberen die dingen erom te krijgen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de titel van dit topic is niet goed. maar dit werd afgespist uit een ander topic.

wat bij hallowed gebeurt, is niet iets wat overal gebeurt. bij lange na niet zelfs.

marthijs zweden, denemarken, en finland zijn redelijk vlak. je zal kettingen daar bijna niet nodig hebben.

maar je zeg het zelf, je weet niet hoe ze werken.

stel dat je een ritje noorwegen krijgt. de komt ergens de bocht om, en ziet dat de weg omhoog/omlaag gaat. en je dan halverwegen die klim niet verder kan komen, denk je dat dan een goed moment is om uit tegaan vinden hoe kettingen werken?

sneeuw, wind, en ijskoud, en dan gaan stoeien met kettingen.

maar het ging niet over kettingen, maar over winterbanden. waneer ga je naar de bandenboer? als het glad is, of zou maandagmorgen niet beter zijn.

zo iets als, beter voorkomen dan genezen.

luxe auto's in NL rijden niet allemaal op winterbanden. en de gevolgen merk je bij winterweer. bij vrachtwagens gebeurt het nog veel minder.

en dat iemand die frankrijk rijd geen winterbanden heeft is niet zo vreemd. maar scandinavierijders zie je s'winter ook op zomerbanden blijven rijden.

en als er dan iemand schaart, dan is 100mtr afstand houden niet genoeg. zelfs op winterbanden niet. dan jaag je je eigen mooi de dood in.

routier, want daar begon dit topic over, weet al dat die waarschijnlijk de sneeuw ingaat. en toch op zomerbanden, en daar maar kijken hoe het gaat.

als mensen sneeuw zien, dan kunnen ze zien, of denken ze dat het glad is. en gaat men rustiger rijden. nederland met al zijn zoab kent weinig sneeuw, maar ijzel kent men er zeker wel. en strooien op zoab heeft weinig zin.

dan mag iedereen het zeggen. we weten dat winterbanden beter zijn, maar weinig hebben/krijgen ze.

nou dan zal ik wel grof in me taal gebruik zijn.

in duitsland zijn winterbanden niet verplicht (luxe auto) maar je ben wel altijd schuldig als je bij een ongeluk betrokken raakt.

blijf dan lekker rijden als je baas geen winterbanden wil betalen. volg nog een curces zuinig rijden, dan kan je baas nog goedkoper rijden. en als jij je eigen dan de dood in jaagt, dan was je een beste vent. en voor jou weer een ander.

tijd dat ik. :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

is geen leugen. er zullen vast wel hollanders drugs rijden.

net zoals andere landen.

alleen hebben de hollanders de naam.;)

kijk maar bij doaunecontroles. wie worden er voor controle uitgehaalt?

belgen hebben de naam patat te eten, terwijl de nederlander gemiddelt meer patat eet. :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

in duitsland zijn winterbanden niet verplicht (luxe auto) maar je ben wel altijd schuldig als je bij een ongeluk betrokken raakt.

blijf dan lekker rijden als je baas geen winterbanden wil betalen. volg nog een curces zuinig rijden, dan kan je baas nog goedkoper rijden. en als jij je eigen dan de dood in jaagt, dan was je een beste vent. en voor jou weer een ander.

tijd dat ik. :zegtniets:

Als je werkt bij een groot bedrijf en het bedrijf heeft geinvesteerd in banden met M+S profiel en rijdt hoofdzakelijk in west Europa rond, wie ben je dan als chauffeur om echte winterbanden te eisen?? Voor jou 10 anderen als je er over begint te mekkeren.

Jij trekt het verhaal een beetje scheef op deze manier, jij moet met je banden in noord Europa kunnnen werken, met name in Noorwegen. Dan is dat gewoon noodzaak en je hebt ze 9 maanden per jaar nodig! Dan ziet het verhaal er heel anders uit dan dat je ze 1 of 2 keer per winter nodig hebt!

Mijn vrachtwagen vergelijken met die van Alberto gaat ook niet, we rijden hetzelfde produkt, maar we kunnen van auto niet ruilen. De uitrusting is niet te vergelijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat dit hele topic een beetje scheef trekt ben ik men je eens herman.

maar jij heb wel door dat ik jou persoonlijk niet aanviel.

laat ik dit topic even in herinering houden. en als ik straks leest dat nederland weer eens vast staat, vaster als normaal, door winterweer, dan halen we dit topic nog eens boven.

over de vrachtwagen hebben we misschien niet veel tevertellen. laat ik het dan eens anders stellen.

wie heeft/gebruikt er winterbanden voor ze eigen luxe auto?

voor degene die ze niet gebruiken, waarom niet?

voor wie ze wel gebruikt, waneer zet je ze der onder?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou was ik vorige week in finland , en zag de strooiwagens alweer rijden , dus gelijk de bandenboer gebeld ,dat hij mijn winterbanden maar uit de stelling moest halen , zodat ze vrijdag bij terugkomst gemonteerd konden worden:tu:

kijk hans, dat bedoel ik.

je ben eerst in finland geweest. zie daar strooiwagens, en gaat daarna zorgen dat je winterbanden er onderkomen.

als het kalf verzopen is, en een put, luid een spreekwoord.

jullie komen vaker in finland.

hier een krantenbericht van 1okt.

Low overnight temperatures caused roads to ice over, even in southern Finland, bringing out the salt machines. According to the Finnish Road Administration, roads were slipperiest in Lapland and eastern Finland.

However by morning, driving conditions had for the most part returned to normal.

Low lying areas and roads near bridges were most prone to be icy, however no serious traffic accidents were reported as a result of the slick conditions.

Cars ran off roads in Mäntsälä and Varkaus, while fender benders were reported in Turku and the Kainuu region.

On Wednesday the Finnish Meteorological Service predicted poor driving conditions due to frosty roads in many parts of the country. Also on Wednesday afternoon many minor road accidents occurred as a result of snow, as well as hail and sleet.

bron yle news.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
kijk hans, dat bedoel ik.

je ben eerst in finland geweest. zie daar strooiwagens, en gaat daarna zorgen dat je winterbanden er onderkomen.

als het kalf verzopen is, en een put, luid een spreekwoord.

jullie komen vaker in finland.

hier een krantenbericht van 1okt.

bron yle news.

yep dat klopt, wij zijn er iedere week , maar heb me laten verrassen door het zachte weer hier, was ook heel verbaasd toen ik in naantalie aankwam en zag dat het vroor!:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik bedoel het ook niet persoonlijk Willem, het ligt er maar net aan wat de werkgever er voor uit wil geven en/of hij er het nut van in ziet!

Wij komen in de winter ook af en toe wel in Scandinavie, tot de Noordkaap aan toe wel. Er is ook gesproken om spikes aan te schaffen en die ergens in Noorwegen te stallen en bij binnenkomst in Noorwegen te laten monteren, ware het niet dat we overal Noorwegen binnenkomen en weer verlaten. Geen optie dus!

Ik heb vanmiddag de winterbanden op m'n personenauto gezet, ze moeten er toch onder en ben zo de winter in Holland mooi voor! :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
yep dat klopt, wij zijn er iedere week , maar heb me laten verrassen door het zachte weer hier, was ook heel verbaasd toen ik in naantalie aankwam en zag dat het vroor!:confused:

Ik liep notabene 2 weken geleden nog in hotpants rond aan de Cote d'Azur, nu praten we al weer over winterbanden, sneeuwkettingen en meer van dat soort ellende......:stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hans. sept is vorst/ijzel maand voor midden/noord finland.

half sept/okt is vorst/ijzeltijd voor zuid finland.

vanaf 1okt zijn winterbanden verplicht in finland, en eerder toegestaan als het nodig mocht blijken. dat eerder heeft meer betrekking op de banden met spykes.

voor buitenlandse gekentekenerde autos geld dat echter niet.

om gelijk even een sprookje uit de wereld tehelpen, want ik hoor het zo vaak, maar voor vrachtwagens zijn winterbanden niet verplicht in scandinavie.

men kan je bij een eventuele controle wel een verbod geven om het land binnen tekomen. denk bv aan spiegelglad weer.

ik zal nog een verhaal vertellen.

er rijd ook een nederlandse charter voor ons.

in mijn reisverslag schreef ik dat 28sept de winter was begonnen in noord noorwegen.

28sept is dit jaar de datum dat eerste blijvende sneeuw naar beneden kwam.

in aug vroeg ik die charter of die zijn winterbanden er al op had?

waarom vroeg die. omdat aug vorst maand is in het noorden van noorwegen. de eerste sneeuw komt 1sept naar beneden.

daarop moest hij lachen, en vroeg mij of ik ook wist hoelaat die sneeuw kwam.

daarop kon ik geen antwoord geven.

maar 3sept viel de eerste serieuse sneeuw. (die later weer weg smolt.)

noord noorwegenrijders (provincie finnmark) weten dat de eerste week van sept sneeuwtijd is.

net zoals ik weet dat rond 10-10 (10 okt) bij mij thuis sneeuw zal vallen.

5okt viel de eerste sneeuw dit jaar.

voor de scandinavierijders, 1okt zou je winterbanden moeten hebben. helsinki, stockholm, en oslo kunnen dan ijzel hebben.

en dat dingen raar kunnen lopen, daar kan ik boeken over volschrijven.

midzomer is een "heilig" iets in scandinavie. 8jaar gelden heeft een collega van mij op ijsketingen gereden op midzomerdag.

afgelopen midzomer was het weer raak. een collega kon mooi zijn kettingen gaan leggen op midzomerdag. 21juni voor de mensen die het niet weten.

een jaar of 10geleden dacht ik wat meegemaakt tehebben. het was -12c, en het begon teregenen.

tot verleden winter. -18c en regen.

het zal allemaal wel meevallen, ja zal best.

verleden week op saltfjell viel er 50cm sneeuw in 24uur.

daarna volgde 3dagen van rond de -20c.

afgelopen vrijdag was het er +3c en regende het. heb je schaatsen bij je?

dit zijn verhaaltjes uit het noorden. neem alesund, toch redelijk zuidelijk. afgelopen winter viel er in 48uur meer als een meter sneeuw.

kettingen leggen helpt dan niet meer. ik hoop alleen dat je dan wel je natje en je droogje bij je hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik liep notabene 2 weken geleden nog in hotpants rond aan de Cote d'Azur, nu praten we al weer over winterbanden, sneeuwkettingen en meer van dat soort ellende......:stom:

kan nog steeds, als je naaldhakken gebruikt glij je ook niet weg. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je kunt NL natuurlijk niet vergelijken met noord Scandinavie Kalakuski.

Als daar een voertuig van de weg glijd hoopt de chauffeur dat iemand hem ziet, in NL kijken er een paar duizend, en niet iedereen stopt, er hoeft er maar 1 te stoppen om te kijken, de rest heeft weinig keus.

Wij hebben geen winter/zomer banden, soms rij je binnen twee uur van min 20 naar plus 25 Celsius.

Kettingen alleen in de bergen, verplicht.

Ook als het niet sneeuwt en de weg is droog moet je de kettingen bij je hebben, anders is het stop tot iemand ze brengt.

Als ik nooit geen sneeuw meer zou zien, zou ik niks missen.

Maar daarboven zou ik zeker een paar weken op vakantie willen, alleen al voor de rust, en denk ik, het goede eten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden