[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

de bandenkeuze van kalakuski voor finland


Gast

Recommended Posts

Gast Dennis410
Lag de heele straat plat van t lachen toen je uit stapte? Zomaar een vraag:ja::).

alle ramen, deuren, rolluiken enz werden gesloten op dat moment, kinderen werden v straat gehaald enz enz:D

gr.Den

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 99
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

volgens mij wordt het tijd dat willem een mooi topic maakt met tips voor het rijden op scandinavië.

je weet maar nooit, mischien heeft er ooit iemand iets aan.

(dat die niet op een andere manier dan met de truck naar huis gaat dus)

ik zie wel wat in een gedeelte "tips en trucks" op het forum.

hoeven die eigewijze chauffeurs niet te vragen, kunnen ze het gewoon stiekem opzoeken ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

het zal allemaal wel meevallen, ja zal best.

verleden week op saltfjell viel er 50cm sneeuw in 24uur.

.

4 Weken geleden een telefoontje van Putter, er lag 40 cm sneeuw in Trabzon! Zo noordelijk ligt dat nu ook weer niet!!! :nee: Zal wel met de opwarming te maken hebben? :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt NL natuurlijk niet vergelijken met noord Scandinavie Kalakuski.

ik dacht dat ook niet gedaan tehebben.

ik haalde de lijn/steden helsinki, stockholm, en oslo aan.

honderden, misschien wel duizende nederlandse chauffeurs komen daar. en rond 1okt is/word het daar ijzeltijd. winterbanden zijn dan niet verkeerd. toch?

aan de cote a sur mag je dan je hot pants nog aanhebben, 2dagen later kan je in de ijzel/winter zitten.

winterbanden slijten niet harder als zomerbanden in de wintertijd. ongeacht of dat in scandinavie of NL is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb altijd voor mijn luxe auto winterbanden gehad.Want het is in Duitsland verplicht En zeker Zuid duitsland Als de R in de maand komt gingen de banden er op Kan het nog anders zeggen Als ik een auto (luxe)

tweedehands koop moeten er winterbanden of zomerbanden bij zijn Is dat niet zo wordt die auto niet gekocht Want krijg ik controlle en heb de banden niet bij me dan is het kassa Zelfs staat die op een aanhanger.

500 Euro of het niks is Weg winst Het nadeel is heb het mee gemaakt voor 3 jaar terug Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik heb altijd voor mijn luxe auto winterbanden gehad.Want het is in Duitsland verplicht En zeker Zuid duitsland

Want krijg ik controlle en heb de banden niet bij me dan is het kassa Zelfs staat die op een aanhanger.

500 Euro of het niks is Weg winst Het nadeel is heb het mee gemaakt voor 3 jaar terug Huub

Klopt, ik heb ook al eens 9 X 500 euro betaalt. In december auto's op zomerbanden geladen in Oostenrijk, bij Munchen gepakt door de Polizei. Kon praten als Brugmans.......

En nog voor 2 auto's 750 euro betaald omdat de tank leeg was, dat is ook verboden in Duitsland, rijden met een lege tank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat Willem volgens mij bedoelt is dat hij er een hekel aan heeft dat mensen in omstandigheden rijden waarvoor ze hun voertuig niet hebben uitgerust en daardoor gevaarlijke situaties veroorzaken. En dat ben ik volkomen met hem eens..!

Dat ben ik met je en Willem eens, maar wat moet je als Nederlandse chauffeur zeggen als je werkgever van mening is dat je M+S banden prima zijn om mee naar Scandinavie te rijden?

Maar de Noorse wagens zijn niet alleen met winterbanden uitgerust, er zijn meer aanpassingen aan die auto's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Krijg je een ongeluk en je hebt de verkeerde banden ben je meteen 500 Euro kwijt.

Daar zit de kneep.

Ga je naar Zuid Duitsland zorg maar dat de banden in orde zijn

Ook in de zomer moeten je banden in orde zijn!

Iets meer kans op sneeuw ja, maar nog steeds niet verplicht!

Nederland is het niet verplicht

Huub

Hoe zit het dan met een auto op een aanhanger, kan ik dat aanvechten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat Willem volgens mij bedoelt is dat hij er een hekel aan heeft dat mensen in omstandigheden rijden waarvoor ze hun voertuig niet hebben uitgerust en daardoor gevaarlijke situaties veroorzaken. En dat ben ik volkomen met hem eens..!

niet allen ik. iedereen.

als er een oostblokker in het donker rondrijd zonder verlichting vervloeken we hem allemaal. we gaan zelfs generaliseren.

als er een nederlander hier rond rijd op zomerbandjes, vervloeken wij die ook. (op pagina1 ging ik dat ook generaliseren, en toen werd er iemand "boos")

dat iemand zijn spullen niet voor elkaar heb vind ik niet erg. anders word het, als die daardoor strand, en mij de dood in jaagt.

zie bv die bromfietser in mijn reisverslag.:hamer:

of zoals ik eerder schreef, er zal er 1 voor je scharen. kan in NL ook gebeuren. 100mtr afstand is dan tekort. je jaag je eigen dood.

er is vast wel iemand die even de test kan vinden die het verschil in remafstand bewijst tussen zomer en winterbanden.

om nog eens een verhaal tevertellen. 4jaar gelden komt er een deense collega zonder diesel testaan. werkelijk al zijn spullen had die voor elkaar.

omdat die met zijn telefoon geen berijk had is die gaan lopen. hopend om ontvangst tekrijgen. thermo pak aan,etc. alleen geen goede schoenen bij hem. lopen op zijn klompen dan maar. ze voeten werden koud, de rest van ze lijf ook, en dat is de bevriezingsdood een "mooie" dood, want je raakt bewusteloos, en vries dood. hij dus ook. het sneeuwde die dag. de sneeuwschuiver kwam langs, en ze vonden zijn auto. echter konden ze nooit de chauffeur meer vinden. die vonden ze 3maanden later toen het begon te dooien.

een paar stomme schoenen werd die man zijn dood.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik het goed heb is die wet 4 jaar terug in gegaan Alleen als je naar de Roer rijdt zeggen ze er niks van Krijg je een ongeluk en je hebt de verkeerde banden ben je meteen 500 Euro kwijt.Ga je naar Zuid Duitsland zorg maar dat de banden in orde zijn Nederland is het niet verplicht

Huub

huub die wet is pas in 2007 ingegaan. winterbanden zijn in duitsland NIET verplicht. ook voor de luxe auto niet. alleen als je betrokken raakt bij een ongeval, en je heb geen winterbanden, ben je schuldig, ongeacht of het jou schuld is of niet.

en zoals ik ook al eerder schreef, voor auto's met kentekens van buiten scandinavie, zijn winterbanden ook niet verplicht in scandinavie. voor het vrachtverkeer al helemaal niet.

er is trouwens een wet. een ieder word geacht de wet tekennen.:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee dat kun je niet aan vechten Heb het geprobeert in Koln

Omdat ik een duits kenteken had En geen bewijs had dat die auto naar Nederland ging.Tweede hands En in Duitsland gekocht Daar is het verplicht om de winter of zomerbanden er bij te doen Zelfs de verkoper kan nog een boete krijgen als dat niet in orde is Dat hebben ze mij netjes verteld in Koln.Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
jongens onze vischauffeur heeft gelijk! :ja:

Heb jij een hekel aan meisjes freddie????:p

Willem, twee vraagjes.

Die tunnels met deuren, open je die zelf door op een knop te drukken, of zijn er censoren? En als mensen er tegenaan rijden, is dat zo slecht aan gegeven?

Vraag twee, hoe is het met de insecten daar inj de zomer, ik weet dat in Alaska de muggen enz een ware plaag zijn.

Er is zelfs het gezegde dat de statebird van Alaska een mosquito is. Nogal groot voor een insect.

Iedere staat heeft een dier en een plant of boom als staats symbool.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat ben ik met je en Willem eens, maar wat moet je als Nederlandse chauffeur zeggen als je werkgever van mening is dat je M+S banden prima zijn om mee naar Scandinavie te rijden?

Maar de Noorse wagens zijn niet alleen met winterbanden uitgerust, er zijn meer aanpassingen aan die auto's.

misschien eens hetzelfde als E6 betaald zouden moeten krijgen, maar met E3 toch maar blijven rijden.:rolleyes:

maar M+S is niet zo verkeerd. maar wat is nou een band? een nieuwe zomerband, of met een M+S met 3mm profiel?

supersingels zijn toch gebruikelijk op de vooras? want denk je ervan om die voor de winter eens op je trailer tezetten, en nieuwe op je stuuras?

hoelang gaat een trekasband mee? 3-4ton moet toch lukken. nieuwe voor de winter er op. na de winter, 100.000km verder (jaja, we rijden veel) die eraf, en de "oudjes" er weer op. en de volgende winter, weer bandjes wisselen? zomaar een idee hoor.

ik/wij, en dat is het noord scandinavie verhaal, krijgen elke winter "dure" winterbanden. door de kettigen slopen wij ze. na 1 winter zijn ze helemaal op. elke winter hebben we nieuwe winterbanden.

een vriend van mij (een fin) rijd bij een noor. lange afstand, en nooit geen kettingen. (kirkenes-oslo-kirkenes) die krijgt de goodkoopste winterbanden die er zijn. yokohomos of hoe ze ook heten. 100.000km halen ze op de trekas. precies genoeg voor 1 winter.

herman hecht niet teveel waarde aan dat noorse auto's anders zijn.

een auto word zoals die besteld word.

een 2asser word nooit een 3asser, een voorloper word nooit een sleeper. etc.

alles zit in de auto die je bestelt.

dat noren andere auto's bestellen ben ik met je eens.

een trent die ik nu meemaak, is dat men in NL sleepassers koopt, en daarmee noorwegen tekunnen rijden. jammer dat ze eigelijk geen idee hebben wat ze moeten bestellen.

nou zijn sleepassen niet zo bekent in NL, maar voorlopers wel. en dan hoor ik wel eens, ja maar ik kan me as altijd lichten. leuk joh. wat gebeurt er dan? de druk van die voorloopas verdwijnt voor 90% naar de vooras, en 10% naar de trekas. of tewel, je heb er weinig aan.

ik rij op een sleeper. ik krijg leeg 10ton asdruk. geladen haal ik de 23ton.

en dat met 8bar druk band in me banden, en in combinatie met winterbanden, waarvan het rubber zacht is, en de noppen lamellen zijn, kom ik in 12% nog boven. en anders hebben wij de zandstrooiers nog. en desnoods leggen we kettingen. maar boven, of naar beneden komen wij altijd.

want als wij er niet komen, dan heeft zo'n dorp geen bevoorrading.

en als je dan halverwegen in een klim een klootzak tegen komt die niet boven kan komen :hamer:

wel eens geprobeert om in 12% op ijs weer eens gang tekrijgen. :hamer::hamer::hamer::hamer::hamer::hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Willem, twee vraagjes.

Die tunnels met deuren, open je die zelf door op een knop te drukken, of zijn er censoren? En als mensen er tegenaan rijden, is dat zo slecht aan gegeven?

Vraag twee, hoe is het met de insecten daar inj de zomer, ik weet dat in Alaska de muggen enz een ware plaag zijn.

Er is zelfs het gezegde dat de statebird van Alaska een mosquito is. Nogal groot voor een insect.

Iedere staat heeft een dier en een plant of boom als staats symbool.

boven de tunneldeur zit een sensor. daardoor gaat de deur open.

aangegeven staat niks. net zoals ik schreef wat je in de tunnels moet doen.

in noorwegen is 4mtr de standaart, maar noorwegen kent geen max hoogtes voor vrachtwagens. je mag zo hoog zijn als je wilt. in tunnels met de max hoogte van bv 4,10 mag en kan je met 4,30 ook in. alleen als de politie er staat betaal je 1000kronen per cm die je tehoog bent. (125 euro)

paseren word een ander verhaal, omdat je nooit weet hoe hoog je tegenligger is. wij zijn tussen de 4,07 en 4,18mtr.

er is zo weinig verkeer, dat men die deuren gemaakt heeft. anders waait de sneeuw naar binnen, en in de tunnels is het altijd warmer. en zou je ijsvorming in de tunnel krijgen. buiten word de sneeuw vast gereden, en door het remmen word het ijs. op het laatste moment remmen gaat daardoor niet meer. het word dan glij hem er in.:p

de noordkaap tunnel is 10% daar wil je dus geen ijs in hebben. vandaar de deuren. en trouwens onverlicht.

misschien weet je nu waarom we zwaailampen hebben. ;)

over vraag 2. zoals je kan lezen, leven wij nogal tussen de beesten. ook wel natuur genoemt.

en ja muggen hebben we hier ook. veel zelfs. soms heelveel. zoveel zelfs dat je soms met de ruitenwissers aan moet rijden.:D

mosquito heten ze hier ook in het engels. gek he.

hier noemen we ze de finse luchtmacht. :D

muggen/mosquitos hebben aan 2 dingen een hekel, aan wind, en direct zonneschijn.

zoals je kan zien groeit er in noord noorwegen niks, en daarom kennen ze daar geen muggen.

in de steden vind je ze ook weinig.

en verder is het zoals met zoveel dingen gewoon aanpassen.

ik/wij hebben er iig geen last van, de toeristen des temeer. maar ja, die passen der eigen ook slecht aan. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Willem je hebt helemaal gelijk wat banden betreft.

En ik heb nu ook een heel ander beeld gekregen over rijden in de winter daar.

Maar nu heb ik ook een ander vraagje.

Jullie hebben de sleepas allemaal achter de trekas zitten en in nl hebben ze allemaal een voorloper.

Maar ik weet dat de jullie hem ten alle tijde kunnen heffen en in nl is dat verboden.

En mijn 2e vraag is jouw sleepas is ook in trekas uitvoering.

Heeft dat ook een speciale reden .

Ja willem ik ga je nu de oren van de kop vragen omdat ik waarschijnlijk zelf de komende tijd ook zweden in ga (als het goed is)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden