[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Voorkomen in Belgie


Quovadis

Recommended Posts

  • Forumlid

Hallo,

Ik heb mezelf vorig jaar in Antwerpen schuldig gemaakt aan een 'vluchtmisdrijf'. Ik werd aangesproken door een voorbijganger dat ik bij het indraaien van een straat een auto geraakt zou hebben. Ik ben naar dat punt terug gelopen en trof niemand daar aan.

7 maanden geleden (net na carnaval) zit de politie Breda bij mijn baas op kantoor. Ik krijg die man later zelf aan de telefoon en vertel het hele verhaal. Ik hoor daar verder niks over en heb zelfs niet eens een verklaring hoeven tekenen ofzo, tot 1 maand geleden.

Ik (en ook mijn baas) krijg een aangetekende brief thuis van de procureur dat ik in november moet voorkomen voor het gerecht.

Nu mijn vraag: Watvoor straf kan ik tegemoet zien? En wat zou mijn baas nog kunnen krijgen hiervoor. Ik wil namelijk niet dat hij gaat boeten wat ik gedaan zou hebben. Zijn er mensen die hier al 'ervaring' mee hebben.

Het hele spulletje word nu afgehandeld door de bond, maar ik zit er niet lekker mee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is niet zo mooi sorry om te horen....

Hier is een link....

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=42&node=tIVhfstIV

Ik ken een chauffeur die jaren geleden zoiets had en hij kreeg toendertijd een boete van 500 gulden of zoiets en verder niks.....

Ik denk dus dat met een beetje blik schade alles wel goed komt....

Hoop dat het een goede uitkomst heeft.....

success ermee in elk geval....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja, als jij tegen die wagen hebt gezeten , laat dan de volgende maal een papiertje achter met uw gegevens, of anders zelf naar politie bellen met de vraag wat je op dat moment moet doen , want daar er niemand is van die wagen ....

good point.... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ja, als jij tegen die wagen hebt gezeten , laat dan de volgende maal een papiertje achter met uw gegevens, of anders zelf naar politie bellen met de vraag wat je op dat moment moet doen , want daar er niemand is van die wagen ....

Dat is het nou juist, ik had GEEN schade op de oplegger. Je zou op zn minst een kras dr op moeten hebben of het breedtelichtje kapot hebben.

En ik ben nog terug gelopen naar de plek waar het gebeurd zou moeten zijn, maar daar stond dus niemand (meer).

Ik heb het vermoeden dat er iemand al schade aan zn auto gehad heeft en die mij hiervoor wil laten opdraaien.

En deze regel in dat strafboek is ook wel een beetje vreemd of niet: ...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maak momenteel hetzelfde mee. Zou in juli 2008 een aanrijding hebben veroorzaakt in de file bij St. Job. Ik heb er niks van gemerkt. Ze rijden mij volgens het proces verbaal vervolgens voorbij, en laten niets merken of horen. Ze hadden toch naast mij kunnen toeteren of voor mij gaan rijden en afremmen. Helemaal niets dus, ze waren waarschijnlijk niet zo zeker van hun zaak. En vervolgens zou ik zijn gevlucht, kan ook makkelijk natuurlijk wanneer je in de file rijdt. Volgens het verhaal van hun schade zou ook mijn rechtervoorkant zwaar beschadigd zijn, maar ik vind er zelfs geen krasje op. Heb intussen de VNB ingeschakeld. Die hebben intussen er voor gezorgd dat de rechtzitting is verplaatst zodat we meer tijd krijgen voor verweer. Alleen al het feit dat ze er aan beginnen geeft mij al veel vertrouwen in een goede afloop. Jij zou bv. ook de VNB kunnen inschakelen (08000225022).

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb intussen de VNB ingeschakeld. Die hebben intussen er voor gezorgd dat de rechtzitting is verplaatst zodat we meer tijd krijgen voor verweer. Alleen al het feit dat ze er aan beginnen geeft mij al veel vertrouwen in een goede afloop. Jij zou bv. ook de VNB kunnen inschakelen (08000225022).

Succes.

Zaak loopt al via de VNB. Heb nadat ik de politie gesproken had gelijk die mensen gebeld. En net wat jij zegt, als hun het gaan aankaarten geeft mij ook wat betere moed erin.

Maar was gewoon eens benieuwd wat de straffen zouden kunnen zijn voor zoiets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maak momenteel hetzelfde mee. Zou in juli 2008 een aanrijding hebben veroorzaakt in de file bij St. Job. Ik heb er niks van gemerkt. Ze rijden mij volgens het proces verbaal vervolgens voorbij, en laten niets merken of horen. Ze hadden toch naast mij kunnen toeteren of voor mij gaan rijden en afremmen. Helemaal niets dus, ze waren waarschijnlijk niet zo zeker van hun zaak. En vervolgens zou ik zijn gevlucht, kan ook makkelijk natuurlijk wanneer je in de file rijdt. Volgens het verhaal van hun schade zou ook mijn rechtervoorkant zwaar beschadigd zijn, maar ik vind er zelfs geen krasje op. Heb intussen de VNB ingeschakeld. Die hebben intussen er voor gezorgd dat de rechtzitting is verplaatst zodat we meer tijd krijgen voor verweer. Alleen al het feit dat ze er aan beginnen geeft mij al veel vertrouwen in een goede afloop. Jij zou bv. ook de VNB kunnen inschakelen (08000225022).

Succes.

Met deze uitleg heb je een goede kans van slagen op de rechtszitting.

Zorg dat je zelf aanwezig bent, de rechter zal je vragen gaan stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zaak loopt al via de VNB. Heb nadat ik de politie gesproken had gelijk die mensen gebeld. En net wat jij zegt, als hun het gaan aankaarten geeft mij ook wat betere moed erin.

Maar was gewoon eens benieuwd wat de straffen zouden kunnen zijn voor zoiets.

Moeilijk te zeggen.

Je zou contact kunnen opnemen met justitie/politie in Antwerpen.

Mocht je schuldig zijn, dan zal het waarschijnlijk een geldboete worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

2 1/2 jaar geleden heb ik ook een aanrijding gehad op de expressweg. Die man ging net voor de stopstreep stilstaan bij groen licht. Hij dacht dat ie misschien toch linksaf moest... Dat hoefde ie dus niet meer, want toen stond ik al in de kofferbak.

Ik werd dus ook aangeklaagd door de procureur met als verklaring, dat de auto wél voorgesorteerd stond en dat ik 'm toch zeker 20m had opgeduwd.

Gelukkig had ik zelf foto's gemaakt en deze doorgestuurd naar een advocaat, die ik via de rechtsbijstand had gekregen. Vrijspraak kon ie er niet uitslepen, maar wel het absolute minimum van E175,- voorwaardelijk.

Dus als jouw verhaal goed is, liefst aangevuld met duidelijke foto's, kun je er nog goed vanaf komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vreemd verhaal,

Simpel gesteld, eenzijdige materiele schade en direct na constatering terug gegaan naar plaats van ongeval.

Maar daar aangekomen was er niemand meer?

Naar mijn inziens heeft dus ook het "slachtoffer" het plaats van ongeval verlaten.

Deze vraag zal wellicht ook aan jouw tegenpartij gesteld worden.

Waarom hij niet direct gebelt heeft en daar niet heeft gewacht op de lokale politie.

Ook zal er wellicht gevraagd worden hoeveel tijd er verstreken is tussen het ongeval en het moment dat jij terugkeerde op deze lokatie.

( het 24 uurs verhaal ).

Wordt een moeilijke, of toch niet.

Ook hij moet volgens mijn inziens het een en ander kunnen aantonen.

In zijn geval heeft hij niet alleen een getuige, maar ook zichtbare schade.

Dit laatste dient in iedergeval aangetoont te worden voor zijn verzekering tbv de schadeclaim.

Ook zal hij moeten uitleggen waarom hij is vertrokken.

Beider partijen dienen te blijven op het plaats van ongeval

totdat de formaliteiten zijn afgewikkeld.

Als een getuige jou zo snel kon vinden, kon het slachtoffer dit nl ook.

PS die voorbijganger die jouw verwittigde, was deze tevens een getuige van het voorval???????

Zo niet dan gaat het getuige verhaal niet op.

Het enige wat jou te wijten valt in dit verhaal is dat waarom je dit na de constatering niet gemeld hebt bij de lokale autoriteiten.

Jouw werkgever staat hier in dit geval los van en is vrij van enig rechtsvervolging.

Jij hebt immers geen melding gedaan richting jouw werkgever, opdat deze actie kon ondernemen richting diezelfde autoriteiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoi,

Een aantal jaren geleden (was met mijn man mee) hadden we ook een wazig voorval. Tijdens het keren en weg rijden wordt er in een keer op de truck geslaan, zouden we ergens tegen op hebben gezetten. Dus gestopt en stonden daar twee mannen druk te doen, ojee we stapten allebei uit (was niet op 2 personen gerekend). Stond daar een verhikel niets meer heel en waar tegen aan gezeten????? Maar een schade formulier onder onze neus en al ingevuld he, in het Frans en als ik 1 taal niet kan..... Maar zij ook duidelijk geen Nederlands bleek, mijn man heeft er in `t Nederlands opgezet dat de tegenpartij het formulier al had ingevuld en hij zich van geen schade door hem veroorzaakt bewust was en dat er foto`s gemaakt waren. Ondertussen ben ik met ons fototoestel heel veel foto`s gaan maken van de "botsauto" dit werdt niet op prijs gesteld, maar ja ik ken geen Frans. Ondertussen met de Baas gebeld en het voorval gemeld. Er is nog een berichtgeving nadien gekomen, maar door de foto`s kon mijn man niets gemaakt worden.

Moraal van dit verhaal bij twijfel altijd foto`s maken en anders er zelf politie bij halen (moet je wel heel zeker van je schijven enzo zijn ;) ).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden