[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

"Allen Zijn We Niets Samen Zijn We Sterk"


BenHerik

Vraag

  • Forumlid

De vuist is gebald… Zelden kwamen er zoveel reacties binnen op een uitzending van Onderweg als vandaag met Loek, Henk en Ben van chauffeurstoekomst.nl.

Deze ‘club’ van betrokken chauffeurs maakt zich ernstig zorgen over het beroep van vrachtwagenchauffeur voor de toekomst. Vorig jaar werd er besloten om een website op te richten waarop vijf actiepunten zijn terug te vinden: 1 - Een Nederlandse auto een Nederlands CAO, 2 - Een strikte naleving van de CAO, 3 - Een 8 urige werkdag, 4 - Een toeslag voor onregelmatig werken, en 5 - Scholing op doordeweekse dagen ( i.p.v. in het weekend).

Vechten

Ruim 200 reacties riepen de mannen op, waarbij het merendeel achter de studiogasten stond. Anderen reageerden meer met een toon van ‘het heeft toch geen zin om te vechten’. Loek, Ben en Henk waren het daarmee absoluut niet eens, want de kern van hun verhaal luidde steeds: “Samen sta je sterk en we blijven stenen in de vijver gooien!”

De reacties stroomden binnen en we moesten als redactie een keuze maken. Het zal dus zeer waarschijnlijk zijn dat jouw bericht niet is meegenomen. Maar na afloop hebben Loek, Ben en Henk jullie berichten doorgelezen, dus alle op- en aanmerkingen zijn uiteindelijk bij de mannen terechtgekomen.

Het is onmogelijk om hier volledig verslag te doen van deze bewogen uitzending. Download daarom de podcast van vrijdag 30 oktober 2009 om alles rustig terug te horen. Laat ons ook volgende week nog weten wat je er van vond en mocht je Loek, Ben, Henk en de andere betrokkenen willen steunen, ga dan naar de website: www.chauffeurstoekomst.nl.

Groeten,

chauffeurstoekomst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Jammer dat jullie de achterliggende gedachte van de beschreven 8 uur niet hebben begrepen (staat elders op dit forum uitgebreid vermeld) , dan vermoed ik dat jullie deze reactie,s niet geschreven hadden.

Inderdaad, dit had ik nog niet gelezen. De topicstarter had deze punten dan ook wel iets duidelijker kunnen omschrijven.

Ik lees meestal niet het hele forum door alvorens te reageren op een bepaald topic;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Jammer dat jullie de achterliggende gedachte van de beschreven 8 uur niet hebben begrepen (staat elders op dit forum uitgebreid vermeld) , dan vermoed ik dat jullie deze reactie,s niet geschreven hadden.

Er wordt bedoelt dat na 8 uur per dag de overuren gaan tellen en niet op 40 u/pw basis met het risico dat je drie dagen van 15 uur maakt en voor de rest van de week naar huis gestuurd wordt met een schamele 5 overuren.

Op de 8 u/pd basis zou je 21 overuren hebben gehad , een aanzienlijk positief inkomensverschil!

Gé

Hallo, zoveel hoeft nou ook weer niet, ben 3 jaar geleden niet voor niks van werkgever geswitcht. Daar had ik ook elke week 60 - 65 uur. Heb nu een jaar gemiddelde van 50 uur, vind ik genoeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

: 1 - Een Nederlandse auto een Nederlands CAO,

2 - Een strikte naleving van de CAO, \

3 - Een 8 urige werkdag, + bovenop die 8 uur zijn overuren

4 - Een toeslag voor onregelmatig werken, en

5 - Scholing op doordeweekse dagen ( i.p.v. in het weekend).

Hoeveel scholing vind eigenlijk plaats in het weekend?

De meeste opleiders zullen toch hun cursussen op doordeweekse dagen gaan houden ...

In de CAO staat dat je voor een opleidingsdag 8 uren betaald dient te krijgen, als de cursus SOOB subsidie krijgt krijgt de werkgever ook een subsidie voor 'loon'

Als je 8 uren op een zaterdag zou moeten gaan leren (cursus volgen) dan dienen die toch a 150% te worden betaald?

Daarbij zul je echt geen 13 zaterdagen op cursus worden gestuurd per jaar.

Dus waar hebben we het eigenlijk over?

35 uur bijscholing in 5 jaar tijd = 7 uur per jaar. HOOGUIT als je alle cursussen in het weekend zou moeten volgen is dit EEN ZATERDAG per jaar.

Waar hebben we het over?

Mocht een cursus al op zaterdag gegeven wordenm hoe vreselijk is het om één zaterdag per jaar niet te gaan voetballen??? En nogmaals de meeste cursussen zullen op door de weekse dagen plaats gaan vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik begrijp het niet Waarom op zaterdag naar school Ik denk dat heb je zelf in de hand Gewoon zeggen ik ga niet op mijn vrije dag Gewoon door de week dan moet de werkgever alles door betalen En op zaterdag niet Vergeet niet als je te laat bent voor die school of het is verlopen De chauffeur is wel verantwoordelijk want die moet zorgen dat zijn spullen in orde zijn Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Mocht een cursus al op zaterdag gegeven wordenm hoe vreselijk is het om één zaterdag per jaar niet te gaan voetballen??? En nogmaals de meeste cursussen zullen op door de weekse dagen plaats gaan vinden.

Het gaat erom dat alleen scholing door de week hoeft te worden vergoed door de werkgever. Zaterdags (nog) niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Het gaat erom dat alleen scholing door de week hoeft te worden vergoed door de werkgever. Zaterdags (nog) niet.

Hoe kom je daar nu weer bij?:confused: Ook in het weekend moet het vergoed worden, zij het tegen een 100% inkomen, i.p.v. 150 of 200 %!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Hoe kom je daar nu weer bij?:confused: Ook in het weekend moet het vergoed worden, zij het tegen een 100% inkomen, i.p.v. 150 of 200 %!!!

Scholing algemeen

In geval scholing anders dan bedoeld in artikel 44 wordt gevolgd in opdracht van de werkgever en/of op grond van een aan de functie verbonden wettelijke verplichting, dienen aan de werknemer de cursuskosten, het examengeld

en de reiskosten (volgens de in dat jaar geldende forfaitaire reiskostenvergoeding) te worden vergoed. Voorts zal de werkgever de cursustijd, die overdag wordt gevolgd op de doordeweekse dagen, vergoeden. Deze uren tellen niet mee bij de bepaling van het aantal overuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Een 8-urige werkdag, wie zit daar op te wachten?

Staks worden we alleen maar ingeperkt door nog meer regeltjes....

een 8urige werk dag houd in dat je werkgever ook 8 uur moet betalen als je maar 4 uur werkt of weekends overstaat. nu gaan je overuren pas in als je 40 uur gewerkt hebt! dus maandag 15, dinsdag 15 en woensdag 10 en donderdag en vrijdag zegt je baassie blijf maar thuis.

daarom 8 urige werkdag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
een 8urige werk dag houd in dat je werkgever ook 8 uur moet betalen als je maar 4 uur werkt of weekends overstaat. nu gaan je overuren pas in als je 40 uur gewerkt hebt! dus maandag 15, dinsdag 15 en woensdag 10 en donderdag en vrijdag zegt je baassie blijf maar thuis.

daarom 8 urige werkdag

Wij willen dan 8 uur per dag, de werkgevers 160 uur per 4 weken. Volgens mij blijft het dan in het midden en wel 40 uur per week. :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik bedoel maar Gé, dat gemak. Ik moest een oplegger aankoppelen voor Spanje in Schoonebeek. Oplegger was nog niet vol aldus de planner rond 18.00 uur, maar bel zelf maar even met de regelkamer daar. Oké zeg ik en ga naar huis met de losse trekker. Schijf erin gelaten en een paar keer gebeld vanuit de truck. Tegen 21.30 kreeg ik te horen dat het niets meer zou worden die dag, product afgekeurd en ze gingen nieuw product maken. Schijf er uit en in de rust. Volgende dag om 08.00 gemeld aan de balie en ander werk gaan doen.

Die 3,5 uur was ik kwijt, het werd volledig gezien als rust. Daar waren planners voor. Dat is later wel gebleken, maar dan ben je lastig en je hoort de hele avond niets........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden