[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Snel gaat langzamer rijden


AngeliqueBS

Recommended Posts

  • Reacties 150
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Momenteel rij ik internationaal voor TNT Express, ik kan jullie zeggen, die transit-tijden zijn behoorlijk strak, als ik met 83 door Duitsland zou rijden, kom ik dus echt niet uit.

En dan kom je dus bij het punt, extra rust inlassen, te laat aankomen, wat kost dat allemaal niet extra?

Hier zou je werkgever dus een punt van moeten maken.

Regels zijn er toch voor iedere werkgever?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wij rijden sinds enige tijd ook 85km/u, zijn wel begrensd op 90km/u maar moeten dus 85 rijden.

wij hebben een systeem aan boord waarmee ze kunnen controleren hoe je rijgedrag is, dus optrekken-afremmen-uitrollen-berg op rijden-snelheid enz enz.

voordeel is dat je dus idd flink stuk zuiniger gaat rijden, nadeel vind ik dat ik er dus echt niet relaxter door ga rijden!

vooral bij inhaalverboden (België, Duitsland) zit je continu in je spiegels te kijken omdat ze een meter dicht achter je hangen en zo gauw inhaalverbod voorbij kun je beter meteen op de vluchtstrook gaan rijden anders "duwen" ze je wel erop...al paar keer meegemaakt dat ze nog naast me zaten en al naar rechts kwamen gewoon ff om te laten zien dat ze t niet met je eens zijn....:mad:

het scheelt op zo'n 9 rijuren een 30min aan tijd, bijv.naar Laval reed ik met 90km/u 8u30m, nu met 85 is dat precies 9u.

das toch 5x 30min is 2.5u per week extra....maar kan dus ook het verschil betekenen tussen vrijdagavnd of zaterdagmrgen thuiskomen....

heb me laten vertellen dat ze afgelopen jaar op het hele wagenpark zo'n 60.000euro hebben bespaard op brandstof!

gr.Den

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

zodra mijn werkgever me verplicht langzamer te rijden en zo alles en iedereen ophoud stop ik ermee.

Ding loopt 89 en dat rijd ik ook. Alleen in NL mag het niet maar de rest is 90km/h toegestaan.

Waarom dan langzamer gaan rijden? diesel? en je rijuren dan. 2wekelijkse rijtijd zit je ook mee te knooien. Wie betaald die bekeuring dan? De extra betaalde uren van de chauffeur? De extra overnachting van vrijdag op zaterdag?

Wie van ons gaat er met de luxe auto op de autosnelweg 116km/h rijden ipv 120 vanwege het brandstofverbruik. Ik niet iig.

Mijn scania R serie loopt met 89km/h dik 1200 toeren en een v8 loopt 90 met 1100 toeren. Een daf loopt met 90 1500 toeren. Misschien een andere klok op je aandrijfas monteren en je kan wel harder rijden met minder toeren. Enige nadeel is dat je een halfje terug moet bij een klimmetje omdat je anders te snel zakt in toeren. Maargoed dan val je ook niet in slaap ja.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Onze begrenzer staat nog op 89, maar ons is gevraagd 84 te gaan rijden. Onze werkgever zei tegen een collega, toen die een bekeuring kreeg, je bent een sukkel, krijg je als je niet luistert. Voorlopig staan ze nog op 89, maar als er teveel bekeuringen binnenkomen, dan word ie terug gedraait. We zijn dus gewaarschuwd

Rij al enkele jaren 83, mijn vorige werkgever was het daar niet mee eens, toen ik hem vroeg of hij de bekeuringen ook betaalt zei hij Nee, dus rij ik niet te hard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja zoals gezegd rij je een stuk zuiniger, mijn is van een gemiddelde van 30.8 teruggegaan naar 30.1 en we zitten toch ook altijd aardig aan de gewichten.

kijk brandstof is gewoon een grote kostenpost tegenwoordig en alles wat ze erop kunnen besparen is meegenomen!

ik verdien meer omdat ik meer uren maak maar vd andere kant zit je nu ook vaker te stressen of je een klantje nu wel of niet haalt...

gr.Den

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

het scheelt op zo'n 9 rijuren een 30min aan tijd

heb me laten vertellen dat ze afgelopen jaar op het hele wagenpark zo'n 60.000euro hebben bespaard op brandstof!

gr.Den

vertellen ze ook hoeveel euro ze aan de extra gemaakte uren voor het zelfde werk, onkostenvergoeding, en eventueel stilstaand weekend[vrijdag net niet meer op tijd bij laadadres dus weekend] hebben betaald?

dan kom je uit op meer dan 60.000euri's en kost het dus geld

ik heb ook cursus zuinig rijden gehad en wat zei de instructeur? als je geld wil besparen moet je de begrenzer op 100km/h zetten tijdbesparing levert meer op de brandstof besparing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vertellen ze ook hoeveel euro ze aan de extra gemaakte uren voor het zelfde werk, onkostenvergoeding, en eventueel stilstaand weekend[vrijdag net niet meer op tijd bij laadadres dus weekend] hebben betaald?

dan kom je uit op meer dan 60.000euri's en kost het dus geld

ik heb ook cursus zuinig rijden gehad en wat zei de instructeur? als je geld wil besparen moet je de begrenzer op 100km/h zetten tijdbesparing levert meer op de brandstof besparing.

ja dat was mijn mening ook hoor, dat het hele zuinig rijden alleen maar geld kost door de redenen die jij ook noemt....maar op de een of andere manier schijnt dat toch niet zo te zijn anders weet ik zeker dat we allang weer 90 hadden gereden want als ze ergens iets mee kunnen verdienen staan ze bij ons vooraan:D

gr.Den

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ja dat was mijn mening ook hoor, dat het hele zuinig rijden alleen maar geld kost door de redenen die jij ook noemt....maar op de een of andere manier schijnt dat toch niet zo te zijn anders weet ik zeker dat we allang weer 90 hadden gereden want als ze ergens iets mee kunnen verdienen staan ze bij ons vooraan:D

gr.Den

bij ons hebben we ook 85 gereden maar staan weer op 90[ikke op 93:D nieuwe bandjes], maar het zuinig rijden was na bereking toch niet voordelig koste hem meer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik rijd zelf bijna altijd s'nachts rond op diverse vaste trajecten.

En ik heb genoeg aan mijn rij uren en dan kun je wel zuiniger gaan rijden.

Ik rijd ook bijna altijd 84/85 ligt eraan welke auto ik rijd.

Heb namelijk geen vaste auto en er zitten grote verschillen tussen de auto's kwa snelheid.

Zo rijd de 1 met 90 krap aan 86 en een andere met 84 ook echt 84.

Maar goed doordat ik op bekende trajecten rij kan ik de auto op heel veel

stukken laten uitrollen.

Ook laat ik de auto niet te hard optrekken dat scheeld ook weer brandstof.

Door langzamer te rijden schijn je ook je banden te sparen(vertellen eigenrijders vaak tenminste)

Maar goed je hebt op het eind van de rit wel meer arbeidstijd en dat is op de lange baan wel lastig.

Het is wikken en wegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij mij op mijn werk zijn ze ook bezig met deze discussie en daar zeggen ze dat het per 10 km 20 seconde langzammer is als je 80 i.p.v. 90 rijd ( heb het zelf niet getest).

Ik zelf stel de CC in op 83 en ik kom er ook, misschien 3 of 4 minuten later maar dat is dan zo. Ik doe dat niet zozeer om brandstof te besparen maar wel om geen bekeuring te krijgen, en zelf ook niet gestesst te raken.

Marcel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ja zoals gezegd rij je een stuk zuiniger, mijn is van een gemiddelde van 30.8 teruggegaan naar 30.1 en we zitten toch ook altijd aardig aan de gewichten.

gr.Den

Oja, je hebt een 105. De daf 95 maakte 1500 toeren bij 90.

Dennis , we gaan even rekenen. :rolleyes:

90km/h ---> 30.8 liter per 100 km is 1 op 3.25

85km/h ---> 30.1 liter per 100 km is 1 op 3.32

dan is je verbruik van 1 op 3,25 naar 1 op 3.32 gegaan. 90km/h tov 85km/h

Hoeveel km maak jij in de week gemiddeld. Zal wel 3000km zijn

met 90 rijden verbruik je op 3000 km 924 liter.

met 85 rijden verbruik je op 3000 km 903 liter.

Je bespaard daarmee dus per week 21 liter. x 1 euro de liter ongeveer = 21 euro. Weet je wat een loondienstchauffeur kost voor de werkgever per uur? Dat is met 21 euro niet betaald.

Vergeet even niet de extra stress voor jou, de planning, de rijuren, extra nacht overstaan, misschien een weekend maken. 2 wekelijkse rijtijd. 48 urige werkweek

Ik heb zelf ook al eens zitten rekenen bij mijn auto maar ik kom maar tot 1 conclusie :

pedal to the metal < ---- en ja, dit is even stoere mannenpraat :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jongens jongens...

Ik vermoed dat het verschil in verbruik wel iets meer gaat zijn dan die 70 meter per liter.

En met 21 euro per uur is een chauffeur echt wel betaald hoor. (Wat verdienen jullie bruto per uur? ;) ) Ik huur zelfs uitzendchauffeurs in voor 21,- en daar verdient het uitzendburo ook nog aan dus zou niet best zijn als een chauffeur in dienst duurder was.

Maar afgezien van dat alles; Wat maken jullie je toch in vredesnaam druk?!

In het ene topic lopen jullie allemaal te miepen dat je straks niet meer dan 48u per week maakt en dus niet genoeg meer verdient en in dit geval maken jullie je zorgen dat je een uurtje per week langer werkt omdat je 5km/u langzamer moet rijden?!

Ik snap jullie niet hoor?!:stom:

En het te laat komen bij de klant is dan toch het probleem van de baas die jullie verplicht langzamer te rijden?!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
al paar keer meegemaakt dat ze nog naast me zaten en al naar rechts kwamen gewoon ff om te laten zien dat ze t niet met je eens zijn....:mad:

Dan laat ze dat eens doen.

Dit is volgens mij niet van de laatste jaren.

Herriner een belg die mij van de weg wilde duwen met de achterkant van zijn trailer. Ik schoof iets op, naar links.:D:D

Hij ging maar weer terug in zijn rijbaan.:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tja ik kan er wel lang over blijven discussieren maar zal toch 85km/u moeten rijden!

rij ook liever 90 hoor maar als t niet is dan is t niet!

@ Ber, ik doe langer over een rit dus krijg ook meer betaald, en ik heb gewoon de instelling als t bij t bedrijf of mijn werkgever goed gaat, gaat t mij ook goed!

gr.Den

Link naar opmerking
Deel via andere websites

langzamer rijden heeft zeker brandstofbesparing tot gevolg, maar ik ben het wel eens met het feit dat je door langzamer te rijden evt 20 min voor huis nog een extra overnachting moet tellen en evt nog wat zaterdagstijd ( 150% ).

ook dan kun je op de maandag pas later beginnen ivm de 45 uur wekelijkse rust.

het heeft op het totaalplaatje best wel voordelen dat langzamer rijden , maar zal op zekere momenten tegen zitten en tijd en geld kosten.

ik heb de laatste jaren altijd rond de 85 gereden uit eigen vrije wil en wel met name uit het oogpunt van relaxed rijden.:tu:

mensen achter me is dan niet zo erg want bijna overal is een inhaalverbod en als ik 90 ga rijden zit ik ook zo achter een ander die langzaam rijdt.

85 is een prima snelheid en als ik vrijdag's thuis kon komen dan werd er vanaf s'morgens vol gas gereden.

het lag er bij mij dan wel aan of ik thuis kon komen of niet.

eigenlijk ben ik er op tegen dat men alles op 85 gaat afregelen, want als je toch relaxed wilt rijden kun je best zelf 85 rijden en alleen als je ziet dat je iets kunt halen wat meer gas geven.

dan heb je in ieder geval nog een klein beetje zelf te beslissen in je wagen.

met onze 105.460 reed ik altijd zo en draaide gemiddeld 1 op 3.5

in nederland altijd 83 ivm zelf betalen bekeuringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb me laten vertellen dat ze afgelopen jaar op het hele wagenpark zo'n 60.000euro hebben bespaard op brandstof

heb je daar zelf ook iets van in de zakken gestoken?

Dat slaat nergens op Ber. Maar het antwoord is JA (denk ik), want een lagere snelheid zorgt er voor dat je geen bekeuringen meer krijgt, die de chauffeur zelf moet betalen. Dus het is JA, je hebt namelijk niets extra uitgegeven.

(zo kun je het ook bekijken toch???), en net wat Freddie zegt, je bent aan het eind van de dag veel fitter. En daar kan ik me alleen maar bij aansluiten. Ook bij de Hema zijn de auto's afgesteld op maximaal 85 (in de praktijk dus ongeveer 84 km/u), en ik voel me veel relaxter en dus fitter aan het einde van de dag. Een besparing hoeft niet altijd financieel te zijn.

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oja, je hebt een 105. De daf 95 maakte 1500 toeren bij 90.

Dennis , we gaan even rekenen. :rolleyes:

90km/h ---> 30.8 liter per 100 km is 1 op 3.25

85km/h ---> 30.1 liter per 100 km is 1 op 3.32

dan is je verbruik van 1 op 3,25 naar 1 op 3.32 gegaan. 90km/h tov 85km/h

Hoeveel km maak jij in de week gemiddeld. Zal wel 3000km zijn

met 90 rijden verbruik je op 3000 km 924 liter.

met 85 rijden verbruik je op 3000 km 903 liter.

Je bespaard daarmee dus per week 21 liter. x 1 euro de liter ongeveer = 21 euro. Weet je wat een loondienstchauffeur kost voor de werkgever per uur? Dat is met 21 euro niet betaald.

Vergeet even niet de extra stress voor jou, de planning, de rijuren, extra nacht overstaan, misschien een weekend maken. 2 wekelijkse rijtijd. 48 urige werkweek

Ik heb zelf ook al eens zitten rekenen bij mijn auto maar ik kom maar tot 1 conclusie :

pedal to the metal < ---- en ja, dit is even stoere mannenpraat :ok:

Een goede planner houdt rekening met dit soort zaken, en zal niet iets plannen, dat niet past. Ik vindt het "appels met peren vergelijken" dat je door 82/83 km/u te rijden bijvoorbeeld de aansluiting met de veerboot mist of zo, wand dan ben je dus gewoon te laat vertrokken, en een planner kan dus niet plannen, als hij er helemaal van uit gat dat jij continu 90 km/u rijdt. Ook al zal de brandstof besparing niet zo veel zijn als hier soms gesteld wordt, Het relexter thuis komen na een hele dag werken, is voor mij persoonlijk de grootste besparing. Ook bij mijn vorige werkgever ree ik al niet harder meer dan 82/83 km/u (en deze auto was niet op bv 85 km/u) begrensd. Als je er dus niet meer op tijd komt bij je klant c.q. veerpont met 82 km/u, dan ligt dit dus aan te krappe planning i.p.v. een te lage snelheid.

+/- 82 km/u rijden is MIJN persoonlijke voordeel, en bespaar ik daarmee voor mijn werkgever (extra) brandstof, dan is dat ook weer mooi meegenomen toch??

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
misschien wel,maar misschien ook niet,dat zullen we nooit weten.Maar indien er zo'n besparingen gedaan worden door een beetje minder hard te gaan rijden mag de chauffeur toch ook een beetje meeeten of niet?

Dacht dat het ook wel gebeurde en zeker in deze tijd.

Besparing op brandstof prijs = lagere vrachtkosten = lagere vrachtprijs = meer werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

[QUOTE=Cortrans;226479]zaken, en zal niet ietsEen goede planner houdt rekening met dit soort plannen, dat niet past. Ik vindt het "appels met peren vergelijken" dat je door 82/83 km/u te rijden bijvoorbeeld de aansluiting met de veerboot mist of zo, wand dan ben je dus gewoon te laat vertrokken, en een planner kan dus niet plannen, als hij er helemaal van uit gat dat jij continu 90 km/u rijdt. Ook al zal de brandstof besparing niet zo veel zijn als hier soms gesteld wordt, Het relexter thuis komen na een hele dag werken, is voor mij persoonlijk de grootste besparing. Ook bij mijn vorige werkgever ree ik al niet harder meer dan 82/83 km/u (en deze auto was niet op bv 85 km/u) begrensd. Als je er dus niet meer op tijd komt bij je klant c.q. veerpont met 82 km/u, dan ligt dit dus aan te krappe planning i.p.v. een te lage snelheid.

+/- 82 km/u rijden is MIJN persoonlijke voordeel, en bespaar ik daarmee voor mijn werkgever (extra) brandstof, dan is dat ook weer mooi meegenomen toch??

Gr. Cor

IK denk dat dit niet overal voor op gaat, want alsjij groenten/bloemen of ander vers spul laden moet dat niet eerder klaar staat, dan zul je gewoon wat harder moeten gaan rijden om optijd te zijn. En ik denk dat die paar litertjes diesel niet opwegen tegen de kosten van te laat komen. En wat dacht je van het veetransport die aan ook aan strenge regels moeten voldoen, als je daar niet opschiet kun je onderweg naar een opvangcentrum, daar lossen en eten geven, je uren maken en weer opladen.Dit kost in geld meer dan een tank diesel.

Voor het standaard werk ben ik het er wel mee eens dat je best veel kunt besparen, maar in het werk waar tijdsdruk opstaat denk ik dat dit niet werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden