[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Wat betekend chauffeur zijn voor


Kase

Vraag

  • Forumlid

Hallo allemaal,

Zoals jullie weten ben ik een tijd bezig met het maken van een fotoserie over vrachtwagenchauffeurs. Nu loop ik al een tijdje met een vraag in mijn hoofd en ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden namelijk: Wat betekend chauffeur zijn voor je persoonlijk leven?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen Barf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Administrators

Tja, dat is een goeie:ja:

Positief: relatief vrij bestaan, altijd verschillende werkomgeving, veel andere mensen, dikke auto onder je gat en (gevaarlijke uitspraak:rolleyes:) goed inkomen.

Negatief: weinig sociaal leven, teamsport of vereningingsleven kun je vergeten, veel verjaardagen etc niet of in het weekend, onregelmatig leven qua werktijd en maaltijden, en je mist veel van je gezin.

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ligt wel een beetje aan wat voor werk je precies doet...

Ik distributie, betekent vroeg op en dus vroeg naar bed. Nu is dat voor mij maar 2 dagen in de week dus valt het wel mee. Maar 2 avonden dat me vrienden gaan stappen lig ik op bed, dat is wel ff wennen maar je moet er wat voor over hebben ;)

Voor mij is het voornamelijk sociaal gebied waar ik wat op moet geven, kwa inkomen zit ik een behoorlijk stuk hoger dan de rest in mijn omgeving van vergelijkbare leeftijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

tig vriendinnen gehad vroeger...

een 2de huwelijk .....

enorm veel verdienenLOL

weinig sociaal leven....

niet gewoon eens een avondje een film kijken als je thuis bent....(doordeweeks)

maar weinig te maken met chef en of baas...

zelf uitzoeken wat te doen......positief bedoeld...

zelf pauzes inlassen..

en dat alleen maar maar omdat je chauffeur wilt zijn....

lekker vrij ( wordt wel minder )

en die motor onder je kont ronken, die pk's op de weg zetten,

en je ding gaan doen....

met je sigaretje koffie en muziekje.....:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
He kase

Ik zou met 1 meegaan een paar dagen dan kun je de sfeer proeven.

:ok:

ja ik probeer steeds afspraken te maken maar niemand reageert terug.

Ook heb ik 1 keertje meegereden met een chauffeur waar ik erg veel van geleerd heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Kase: Waarom loop je niet eens binnen bij het een of ander transportbedrijf en vertel waar je mee bezg bent. Kans is best aanwezig dat in ruil voor wat publiciteit de een of ander zegt dat je wel een dag of wat bij hun kunt meelopen. Of ga eens een dagje bij truckstop de Lichtmis zitten, of de Raket, of die goede man in Heerde en knoop wat gesprekken aan met de aanwezigen.

Kans is aanwezig dat je je camera wel vol krijgt in die week.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
of die goede man in Heerde en knoop wat gesprekken aan met de aanwezigen.

.

Johan bedoel je??

Daar ga je geen truckstop meer vinden hoor..

Het zal toch niet mee vallen om een kijkje in iemands chauffeursleven te nemen..

Niet veel chauffeurs zitten erom te springen om een volslagen vreemde in hun auto mee te nemen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Probleem is meestal ook dat je aan de werkgever toestemming moet vragen om iemand mee te nemen. Bij opdrachtgevers/klanten mee naar binnen is eigenlijk nergens toegestaan.

Bij het grote dc in Zwolle mogen bijrijders wel mee het terrein op, maar mogen zonder veiligheidsschoenen zowieso de cabine niet uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Hallo allemaal,

Zoals jullie weten ben ik een tijd bezig met het maken van een fotoserie over vrachtwagenchauffeurs. Nu loop ik al een tijdje met een vraag in mijn hoofd en ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden namelijk: Wat betekend chauffeur zijn voor je persoonlijk leven?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen Barf

Kun je wat specifieker zijn? Of wil je gewoon weten wat chauffeurs van hun beroep vinden?

Want het maakt nogal wat uit -denk ik- of je internationaal chauffeur bent of werk hebt van 8 tot 17u. ;)

V.w.b. het internationaal rijden kan ik zeggen dat het het mooiste beroep ter wereld is maar killing voor je relaties -eigenlijk je hele sociale leven- en in veel gevallen voor je hobby's etc.

Wanneer je dichterbij blijft heb je misschien wat meer tijd voor dat soort dingen hoewel er binnenkort natuurlijk waarschijnlijk wel al heel wat veranderd (is) door de 48-urige werkweek.

Daarnaast hebben, zoals al meer is geschreven, de laatste jaren dingen als de digitale tachograaf, het steeds drukker wordende verkeer, 24-uurseconomie, strengere,- en meer controles nogal hun invloed op het werkplezier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Beste "Case"

Als jong jochie, wou ik altijd al chauffeur worden. Ik was die gene die vroeger altijd bij Utrecht langs de A-2 in het weiland zat te zwaaien naar langskomende trucks, en die liever met de trucks van (toen E.J. van Dijk uit De Meern (nu DDM transport) mee ging dan mijn kranten wijk lopen :ja:. Voor veel chauffeurs is het dus niet zomaar een beroep maar meer een missie. Laten we wel wezen. Er zijn maar weinig beroepen die zo veel vrije tijd kosten, maar o zo mooi zijn. Ik draai dan ook al een tijdje mee in het chauffeurs vak (ben nu 48 jaar), en zal wel door moeten gaan tot mijn 67e ???? denk ik?.

Maar goed. ik zal even al de vóór en ná delen van dit beroep opsommen (die voor mij persoonlijk tellen, en voor veel andere chauffeurs).

De voordelen,

- Het vrije leven met al zijn beperkingen van tegenwoordig

- je hebt de verantwoording over veel kapitaal (materiaal en vracht)

- veel zien van andere omgevingen en culturen

- een leuk salaris, al komt dit hoofdzakelijk door de vergoedingen en overuren (en wordt dit steeds minder door bemoeienis van de overheid)

- een vak waar je veel op je zelf bent, en zelf de meeste beslissingen (moet) nemen

De nadelen, (dat zijn er denk ik tegenwoordig veel meer)

- weinig of geen sociaal leven (tegenwoordig gelukkig wel veel meer i.v.m. betere werkgever)

- van die vergoedingen blijft weinig over omdat het contact met thuis veel kost (telefoneren), en het eten, douchen e.d.

- op de gekste tijden aan het werk beginnen of klaar zijn

- steeds meer door de overheid beperkt worden in je werkzaamheden

- de glans is er zo langzamerhand wel af (file's, wacht tijden, stress e.d.)

En zo kan ik nog wel even door gaan. Maar voor de meeste chauffeurs (net als mezelf) geldt, wat moet je anders nog op deze leeftijd, ik heb een opleiding auto techniek gedaan (nog ouwerwets sleutelen, i.p.v.de huidige computer techniek), of te wel, moet ik me op mijn 48ste nog laten omscholen???? en als wat dan???. En vergeet niet, er zal altijd iets te vervoeren blijven van A naar B, al is het maar omdat we moeten eten e.d., dus werk als chauffeur zal altijd blijven bestaan. Ik ben ook 3 jaar planner geweest (dus 3 jaar kantoor werk), nee dan ben ik toch liever in de file op de weg met "mijn" combi. Dit verhaal zal kenmerkend zijn voor de meeste onder ons. Voor mij is en blijft het chauffeurs vak het mooiste vak wat er is, met alle (steeds meer) negatieve kanten ten spijt. Gelukkig heb ik een lieve begripvolle vrouw die weet wat het chauffeurs vak inhoud en hier goed mee om kan gaan, veel chauffeurs zijn de dupe met hun relatie omdat dit werk zoveel van een mens vraagt, dat het vaak tot een einde komt, en de chauffeur voor de keuze staat: rijden of relatie. Gelukkig blijven de meeste dan rijden:ja:. Tegenwoordig ben ik nog maar eens in de 2 weken een nachtje van huis (ik ga zo weer laden voor 5 winkels in de regio Luxemburg, dus weer een nachtje weg), en heb dus mijn draai weer helemaal gevonden. En zo heeft elke chauffeur wel weer een reden om TOCH dit vak uit te blijven oefenen.

Ik hoop dat je HIER wat aan hebt.

gr. Cor

bewerkt door Cortrans
aanpassing
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Nou sflj, reken maar van niet.........

's Nachts een uur of 3-4 je graf uitrollen, en 's avonds om een uur of 7-8 of later thuis.

Snel eten, douchen, en een spaarzaam uurtje op de bank voordat je luiken dichtvallen. Om vervolgens na een nachtje van een uur of 4-5 weer je bed uit te moeten.

En binnen dat tijdsbestek thuis ook je verplichtingen, sociale contacten, kinderen etc. "afwerken".

Want daar komt het min of meer wel op aan.

Daarom zei ik ook 'misschien' ;)

Ik ken een hoop chauffeurs die gemiddeld niet meer dan 10u. per dag maken. Dan valt het nog wel mee dus. Maar rij je wat langere afstanden dan heb je al gauw wat meer uren op een dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden