[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Transportbedrijven stappen over op biodiesel


Teddybeer

Recommended Posts

  • Forumlid

Vijf transportbedrijven in de regio Rotterdam laten vrachtwagens de komende twee jaar op biodiesel rijden.

De milieuwethouders Rik Grashoff (Rotterdam) en Yorick Haan (Schiedam) openden woensdag twee stations waar biodiesel B30 kan worden getankt.

Door deze maatregel wordt de uitstoot van CO2 teruggebracht. De bedrijven (GeodisBM, Den Hartogh Logistics, afvalinzamelaars en -verwerkers Roteb en Irado en onderhoudsbedrijf The Rail Factory) rijden met ongeveer zestig vrachtauto's en vuilniswagens op de brandstof. B30 is een mengsel van 30 procent biodiesel en 70 procent fossiele diesel.

Pomphouders DC Berkel en SMD Olie leveren volgens de initiatiefnemers de eerste biodiesel aan de pomp in Nederland. In Duitsland is deze brandstof al verkrijgbaar bij 1700 pompstations. De kosten van het gebruik van biodiesel zijn naar verwachting enige centen per liter duurder dan gewone diesel. Ook zal er vaker moeten worden getankt, omdat het verbruik hoger is. Volgens de bedrijven zijn de wagens met slechts weinig aanpassingen om te bouwen voor het gebruik van biodiesel.

Duurzamer vrachtvervoer is een van de initiatieven om de luchtvervuiling in en rond Rotterdam te verminderen. Rotterdam Climate Initiative wil dat de stad in 2025 vergeleken met 1990 nog maar de helft aan CO2 uitstoot. Het vrachtvervoer is verantwoordelijk voor 40 procent van de totale uitstoot van dit broeikasgas.

Bron: www.agd.nl

Ik zou zeggen: veel plezier................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Angelique,

Je tankt het al, alleen dan 5% tot 7%.

Biobrandstof bijmengen is verplicht.

Voor diesel vaak een bewerkte geraffineerde plantaardige olie en voor benzine een vorm van bio ethanol.

Let maar eens op, je ziet er tankwagens mee rijden. De biodiesel auto's (B100) zonder borden, is immers een plantaardige olie en valt niet onder adr en de bio ethanol auto's met 33/1993 op de borden (zeer brandbare vloeistof n.e.g.)

Gr.

Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik weet dat het er in veel gevallen al bijgemengd zit.

Maar die B30 is toch iets anders? = MEER BIO-variant bedoel ik.

Persoonlijk zou ik er niet MEER willen voor betalen dan de gewone diesel aan de pomp. Voor mijn eigen luxe tank ik dus ook onbemand en bij de ESSO (hier in de omgeving de goedkoopste).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
In Biodiesel zitten bacterieën, waardoor er veel vervuiling ontstaat in de brandstofpomp en andere delen. Hierdoor zullen reparatie- en onderhoudskosten hoger uitvallen; verder zullen er vaker storingen (stilstand) optreden.

Heb ik ook al gehoord. De filters en pomp raken sneller verstopt, dus weer extra kosten.

Om die bacteriën te bestrijden is er ook weer een of ander chemisch (giftig) goedje te koop.

DIe stoot je na verbranding gewoon weer uit, en dan zou die niet meer giftig moeten zijn. Jaja...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In Duitsland geld voor biobrandstoffen een andere belastingregel dus vandaar dat ze goedkoper zijn dan hier en dat B100 goedkoper is dan gewone diesel.

Biodiesel B30 wil zeggen dat er 30% biodiesel is bijgemengd.

Bij normale doorstroming van een voorraadtank zijn er totaal geen problemen met biodiesel. Mocht het zo zijn dat er een probleem met diesel in het algemeen is qua bacteriën dan bestaat er een middel dat biocide heet wat die problemen meteen oplost.

Gr. Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb even gezocht :

Bron : http://www.deswaenenburght.nl/nieuws/2/Bacterie-in-de-Dieselolie.html

Wel of geen biocide toevoegen?

Dit is een moeilijke vraag, sommige biocides zijn gewoon giftig voor mensen!

En de overheid wil met de nieuwe diesel uiteindelijk het milieu ontzien!

En wanneer je toevoegingen zoals kleppen of inspuiter reiniger van merk A met antigel van merk B en een bacteriedoder van merk C mengt wat voor een goedje krijg je dan?

Het brandstof merk Traxx (landbouwdiesel) levert een product dat aan alle eisen voldoet, en bacterie vrij blijft.

Het brandstof merk Aspen (bosbouwbenzine) levert een product wat voor het milieu en de mens minder slecht is. En is zomaar 10 jaar houdbaar!

Star tron gaat uit van de nieuwste enzymentechnologie en heeft een bacterie doder die hierop is gebaseerd. Bedenk dat je vroeger de was op 80gr c moest wassen maar door de enzymen kan dit nu al op 15 gr c.

Deze enzymen breken schadelijke bacteriën af, reinigen het brandstoftoevoersysteem en de verbrandingskamers, stabiliseren chemische reacties in de brandstof en verminderen de uitstoot van de motor.

Een gerenommeerd Bosch servicepunt in Mijnsheerenland werkt met producten van Shieer en boekt hier goede resultaten mee.

Het plaatsen van een zg. Knock-Down magneet unit in de aanvoerleiding naar de brandstofpomp word op het ‘bouwmachine forum” geadviseerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In Hamburg staat naast de Köhlbrandbrücke een fabriek van biodiesel.

Tsjonge wat kan het daar soms stinken!!

Gewoon niet gebruiken die rommel en die toevoegingen. Wat is nou bio?

Zolang Shell (= bijna de overheid) nog voldoende verdient aan de olie,

hoef je niet zoveel verwachten t.a.v. alternatieve energie.

Er wordt wel van alles gedaan, maar het is allemaal mondjesmaat en hardstikke duur.

Als ze echt iets willen, dan hadden we allang op water, zon, wind of elektrisch gereden. (hoewel dat voor een truck misschien wat veel energie vraagt).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tja, over verstopte filters en pompen en aanverwante toestanden.

Dat zal overal wel eens gebeuren denk ik.

Ik rij op onze eigen brandstof en de filters gaan keurig netjes van beurt tot beurt mee.(80dkm. onderhoudscontract bij daf) Dan zijn ze niet schoon meer maar ik merk geen verschil tussen nieuwe en oude filters dus zo vuil zijn ze dan ook weer niet.

Scheelt ook een hoop of je de tank leeg rijdt tot hij echt in het rood staat en het lampje al een halve dag brand of dat je tankt bij een kwart tank.

Gr. Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Traxx en Aspen zijn beide rode(auto)dieselolie.

Dwz. gewone diesel zonder bio met een rode kleurstof ivm. de lagere accijns,

deze zijn in de plaats gekomen van gasolie.

Gasolie heeft een specifieke samenstelling waar bepaalde moderne landbouw diesel motoren niet op kunnen lopen.

In de scheepvaart is gasolie nog het gemeengoed.

Gr. Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
In Hamburg staat naast de Köhlbrandbrücke een fabriek van biodiesel.

.

Die fabriek wat jij bedoeld is de Ölmühle. Die extraheren daar de olie uit de granen. Ben daar vaker geweest. Wat daar geraffineerd wordt is voor de levensmiddelen industrie en voor wat ik weet niet voor biodiesel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dom dom dom.

Het is al lang bekend dat bio-brandstof in zijn totaal schadelijker zijn voor het milieu dan fossiele brandstoffen.

Daar zijn de meningen zeer verschillend over. Het is maar net welke klimaatgoeroe je wilt geloven. Het zelfde verhaal als trein/schip tegenover weg transport.

Voor bio-brandstoffen moeten nog steeds mensen en dieren honger lijden.

Met het risico om flink off-topic te gaan: Ik had me voorgenomen om op zulke populistische opmerkingen niet meer te reageren, maar toch maar weer eens een keer.

Hoeveel graan/suiker we in het rijke westen ook zullen produceren, er zullen altijd gebieden in de wereld zijn waar mensen (kunstmatig) ondervoed zijn of worden gehouden. Puur omdat dat het beleid is van sommige regeringen, om de bevolking maar de baas te blijven. Kijk naar Zimbabwe, dat was ooit de graanschuur van Afrika, nu is het een importerend land vanwege het wegjagen van blanke boeren en vriendjes politiek bij het plaatsen van zwatre boeren op die bedrijven.

OOK met de productie van veel bio-brandstoffen is er meer dan genoeg grond/materieel/kennis om IEDEREEN van voedsel te voorzien. Zelfs zonder het kappen van oerwouden.

Het probleem is alleen dat de mensen niet een klein beetje extra willen betalen voor hun EERSTE LEVENSBEHOEFTE. Alles mag geld kosten, maar als ons voedsel iets duurder dreigt te worden staat iedereen gelijk te steigeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dom dom dom.

Het is al lang bekend dat bio-brandstof in zijn totaal schadelijker zijn voor het milieu dan fossiele brandstoffen.

Voor bio-brandstoffen moeten nog steeds mensen en dieren honger lijden.

De biodiesel die voor bovengenoemd project wordt gebruikt is een produkt dat gemaakt wordt van afvalvet (o.a. gebruikt frituurvet). Dat dit hergebruikt wordt voor de productie van biodiesel lijkt me een goede zaak. Heeft dus niets te maken met mensen en dieren die honger zouden lijden, tenzij jij iedere dag een flesje afgewerkte frituurolie naar binnen drinkt. Ik drink liever een biertje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden