[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

standplaats ?


JanZ

Vraag

  • Forumlid

Hallo,

Ik heb een vraag met betrekking tot de standplaats. Ik heb namelijk in mijn contract staan dat ik standplaats heb in hetzelfde dorp waar ik ook woon, ik kan dus op de fiets naar de vrachtauto.

Nou heeft mijn baas op meerdere plekken auto's staan en als er geen auto staat in het dorp waar ik woon zeggen ze dat ik met mijn eigen vervoer naar een andere plaats (niet op de fiets te doen) moet rijden waar ik een auto weg moet halen. Maar volgens mij moet mijn baas dan vervoer voor mij regelen om mij bij een andere standplaats te krijgen, of niet?

Iemand enig idee/ervaring mee wie er gelijk heeft?

Alvast bedankt,

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Iemand die op een kantoor werkt moet toch ook met eigen vervoer naar de zaak komen?

Standplaats is vaak de plek die door de werkgever is uitgekozen lauter uit economische overwegingen (om bijvoorbeeld onkostenvergoedingen of juist reiskosten uit te sparen)

Definitie stanplaats conform CAO TLN:

Art 3Lid 7 standplaats:

het terrein waar de werknemer gewoonlijk zijn arbeid uitoe­fent of het terrein waar de garage der onderneming is gelegen, dan wel waar deze zijn vervoermiddelen stalt of behoort te stallen;

Maar ik kan je niet vertellen of je werkgever verplicht is een extra vergoeding te betalen als hij je verzoekt om op te stappen op een andere plek dan je standplaats.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Iemand die op een kantoor werkt moet toch ook met eigen vervoer naar de zaak komen?

Dat doet hij toch ook, hij gaat met de fiets naar de zaak.

Als hij ergens anders naartoe moet als normaal lijkt het mij ook heel normaal dat de werkgever dat vraagt. En ja, dan heeft hij ook recht op reiskostenvergoeding vanaf de eerste kilometer want hij legt die kilometers af voor zijn werkgever en in opdracht van zijn werkgever. Ze vallen dus niet onder woon-werk-verkeer. Erger nog, zelfs voor de rij- en rusttijdenregeling telt deze reistijd mee als rijtijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Dat doet hij toch ook, hij gaat met de fiets naar de zaak.

Als hij ergens anders naartoe moet als normaal lijkt het mij ook heel normaal dat de werkgever dat vraagt. En ja, dan heeft hij ook recht op reiskostenvergoeding vanaf de eerste kilometer want hij legt die kilometers af voor zijn werkgever en in opdracht van zijn werkgever. Ze vallen dus niet onder woon-werk-verkeer. Erger nog, zelfs voor de rij- en rusttijdenregeling telt deze reistijd mee als rijtijd.[/QUOTE]

Verklaar u nader?

Als ik 10u heb gereden in mijn vrachtwagen en ik kom op de zaak en ik moet een half uur rijden naar huis dan mag dat niet? Lijkt me erg sterk toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik zou zeggen probeer het eens uit, kijken hoe hij reageert, als je hem voorlegt, dat als je naar een andere plaats toe moet om een wagen op te halen.

Ja sorry baas, vandaag heeft het vrouwtje de auto mee, ik heb alleen een fiets, kan je geen taxi sturen ( op rekening zaak, niet zelf voorschieten dus ) naar de standplaats ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De reistijd naar je standplaats is werken Als je de voor of achter duer dicht maakt dan gaat je arbeidstijd in Of je het betaald krijgt is punt twee

Dat zijn de Richtlijnen die in de wet staat Jou standt plaats is Nijmegen En je moet naar venlo toe Dan moet je Baas de reiskosten met openbaarvervoer betalen De tijd dat je onderweg bent is arbeidstijd wat niet betaald wordt Staat ook niet in de CAO Ik geloof dat is beschikbaarheidstijd.Nu met de onderhandelingen willen we proberen om het in de CAO te krijgen Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

huub. ik had me voorgenomen niet meer op je tereageren.

jij ben van de bond? oid?

maar wat je nu hier zegt klopt voor geen meter.

de reistijd naar je standplaats is zeker geen werktijd/diensttijd.

je kan die kilometers zelfs met je vrachtwagen rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je ziet maar weer dat elke baas andere regels hanteert.

Mijn man had standplaats thuis en het bedrijf ligt ruim 250 km verder, als hij de auto ivm vakantie daar moest laten staan kon hij met de trein naar huis.

De treinkosten werden wel vergoed maar niet de reistijd. en wanneer hij dan op maandag moest beginnen kon hij weer de trein pakken, 3,5 uur reizen, en weer werd deze tijd niet vergoed.

Dus als jij ook nog je reistijd betaalt krijgt, is dat super!

Nu heeft de baas de standplaats verandert , dus waar het bedrijf staat, dus nu kost het ons ook nog de reiskosten als mijn man vrij ( vak ) heeft, ruim 60€ per vakantie.

Wat dat betreft vindt ik persoonlijk dat er wat verandert mag gaan worden in de cao, zoals reiskostenvergoeding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Definitie stanplaats conform CAO TLN:

Art 3Lid 7 standplaats:

het terrein waar de werknemer gewoonlijk zijn arbeid uitoe­fent of het terrein waar de garage der onderneming is gelegen, dan wel waar deze zijn vervoermiddelen stalt of behoort te stallen;

Het antwoord staat in dit artikel. Let op het woord "gewoonlijk". Nederlands lezen blijft moeilijk...?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Als ik baas was ging ik reistijd en reiskosten ook niet vergoeden.

Zal wel mooie geldklopperij wezen.

Je kiest er toch zelf voor om bij een bedrijf te gaan werken.

Anders moet je maar dichterbij gaan wonen of werk zoeken.

Ons bedrijf heeft dus meerdere standplaatsen :ja:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Als ik baas was ging ik reistijd en reiskosten ook niet vergoeden.

Zal wel mooie geldklopperij wezen.

Je kiest er toch zelf voor om bij een bedrijf te gaan werken.

Anders moet je maar dichterbij gaan wonen of werk zoeken.

wat n geneuzel ik heb er toch ook niet om gevraagd

dat mn werkgever 3 vestegingen sluit en uiteindelijk

via naarden venlo coevorden uiteindelijk in roosendaal terecht ben gekomen:mad::mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je moet is kijken op je arbeidscontract waar je standplaats is.Het moet er op staan.En als je van huis naar je werk gaat of standplaats>Is werk of dienst tijd of beschikbaarheidstijd>Maakt ook niet zo veel uit Moet betaald worden.Alleen het B.G.V.heeft het nog niet.Volgens de Europese wet moet het wel.Er zijn Bouwvakers die 4 uur per dag in de auto of bus zitten krijgen alles betaald.Want anders gaan ze niet.Maar de bonden willen nu proberen om het in B.G.V.ook er door te krijgen Hoop dat het lukt Vooral kleine bedrijven zijn er op tegen.Als je naar een niet standplaats moet.Moet de werkgever openbaar vervoer betalen.Eigen auto km vergoeding De werkgever kan 0.19 per km voor de belasting aftrekken

Nog iets.Er zijn nog veel mensen die iedere dag van uit limburg op en neer rijden met een auto naar Amsterdam of Rotterdam Kosten werkgever Want als ze het zelf moeten betalen konden ze beter thuis blijven.Mijn schoonzoon heeft ook zo,n leas auto rijdt door heel Nederland.Iedere drie jaar een nieuwe En je moest is weten wat er voor de belasting af getrokken wordt

En het B.G.V.maar klagen dat het zo slecht gaat.We moeten niet alles geloven Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

zolang de bonden het woon-werkverkeer nog als reserve hebben voor de onderhanding om te onderhandelen, geloof ik ook niet alles.

ik ken niemand in de transportwereld, die zijn/haar woon-werk kilometers betaald krijgt.

u wel?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
.Mijn schoonzoon heeft ook zo,n leas auto rijdt door heel Nederland.Iedere drie jaar een nieuwe En je moest is weten wat er voor de belasting af getrokken wordt

Als die beste man er niet privé mee rijdt Wordt er geen belasting afgetrokken

Vergeet niet dat veel leaserijders gesnapt worden bij woonboulevards Velen weten dat niet en worden daar gecontroleerd Wat terecht is trouwens Herman Die niet alles geloofd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
En je moest is weten wat er voor de belasting af getrokken wordt

Je moest eens weten wat er door de belasting bijgeteld wordt (bijtelling is 25% :banaan:).

Als ik het verhaal geloven mag, zou ik straks moeten verhuizen anders ben ik een dief van eigen portemonee. Ik woon nu 10 minuten fietsen van de zaak. En die kilometervergoeding loop ik dus maar weer mooi mis, ondanks dat ik wel al een fiets van de zaak heb :D. Maar het wordt wel gebruikt als onderhandelings punt in de (ook mijn) CAO :hamer:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
zolang de bonden het woon-werkverkeer nog als reserve hebben voor de onderhanding om te onderhandelen, geloof ik ook niet alles.

ik ken niemand in de transportwereld, die zijn/haar woon-werk kilometers betaald krijgt.

u wel?

Ja zeker! Maar dan een gedeeltelijke vergoeding.

En dat is eigenlijk alleen maar als een goed gebaar.

Helaas doet mijn werkgever niet aan deze sponsoring mee....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
zolang de bonden het woon-werkverkeer nog als reserve hebben voor de onderhanding om te onderhandelen, geloof ik ook niet alles.

ik ken niemand in de transportwereld, die zijn/haar woon-werk kilometers betaald krijgt.

u wel?

Ja :D

Ik wel ... maar dat is dus BOVENOP de CAO waar we onder vallen.

Wij krijgen per dag een vergoeding op basis van de naam_bedrijfTABEL.

Maar inderdaad dat is dus uitzonderlijk bij geen van mijn andere werkgevers heb ik dit namelijk meegemaakt.

Mijn standplaats is Amsterdam. Als ik naar een andere standplaats moet dan worden de gereden kilometers + mijn extra reistijd vergoed.

Heb ik een extra (spoed)opkomst omdat bijv de chauffeur ziek is of zo dan wordt alles vergoed ook als ik naar Amsterdam moet komen.

Bij mijn werkgever is dat dus uitstekend geregeld.

Wat een gevaar is als je reiskosten zou regelen binnen de CAO ... is dat je bij ietswat verder af gelegen bedrijven daarom niet meer aan de slag zou kunnen komen, juist vanwege die extra reiskosten zouden ze liever iemand aannemen die in de buurt woont. Dat zou ik een GROOT nadeel vinden. Dan had ik dus nooit bij KLG aan de slag geraakt .. ook daar dus geen reiskostenvergoeding voor het woonwerkverkeer maar dat vond ik helemaal niet erg.

En nu zie ik het ook als leuke extraatje.

Dat je reiskosten dient te krijgen als je naar een andere standplaats moet afreizen vind ik niet meer dan normaal. Wat is het ... ergens tussen de 18 en de 22 cent per gereden km? (belastingmaatregel)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden