[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

FNV staakt aow-verzet


Gast midweek

Vraag

door Jurry Brand en Jarco de Swart

DEN HAAG - De vakcentrale FNV heeft het verzet tegen de verhoging van de aow-leeftijd naar 67 jaar opgegeven.

FNV-voorzitter Agnes Jongerius laat weten dat ze met tegenzin erkent dat de aow-leeftijd omhoog gaat omdat daar een ruime politieke meerderheid voor is. De FNV-inspanningen zullen nu vooral gericht zijn op het beperken van de schade van het kabinetsplan, zo stelt Jongerius in een verklaring aan haar leden.

De vakbondsleidster reageert hiermee op de eisen van de diverse aangesloten vakbonden, waaronder FNV Bondgenoten en ambtenarenvakbond Abvakabo. Die hadden in moties opgeroepen om actie te blijven voeren tegen de verhoging van de aow-leeftijd, die zelfs moesten uitmonden in een grote landelijke actiedag waarvoor de stakingskassen open zouden moeten.

Die opdracht wordt door Jongerius dus terzijde geschoven. In plaats daarvan handhaaft zij de eerder gekozen strategie van lobbywerk bij de politiek. Het is echter voor het eerst dat Jongerius met zoveel woorden zelf erkent dat verzet tegen de verhoging van de aow-leeftijd niet langer realistisch is. Tegelijk zet zij daarmee de verhoudingen tussen de realisten en de radicalen binnen de vakbondskringen op scherp.

bron: de telegraaf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 73
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0

Alsof we er wat over te zeggen hebben.

Hufters (den Haag dan)

Ik zat net te kijken naar de standpunten van de VVD op dit gebied. Die willen dat iemand die op zijn 65e al 40 jaar heeft gewerkt gewoon AOW gaat krijgen.

Van de SP verwacht ik niks. Die zijn sterk anti-aow-verhoging maar gaan ze ook regeren als puntje bij paaltje komt?

PVV. Vind het prachtig hoe Wilders tegen allerlei dingen aan schopt. Toch vrees ik dat als hij daadwerkelijk aan de macht komt het hem boven het hoofd gaat groeien. Ik zie daar weinig mensen waar van je zegt: die zie ik wel ons land leiden. Nou ja, slechter kan het toch bijna niet, maar dan nog.

Laat die verkiezingen maar komen.

Kabinet van VVD (voor de financien) PVV (voor het integratie-probleem) en de SP (voor de arbeider) en dan maar de duimen drukken dat zij WEL naar hun kiezers willen luisteren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Alsof we er wat over te zeggen hebben.

Hufters (den Haag dan)

Ik zat net te kijken naar de standpunten van de VVD op dit gebied. Die willen dat iemand die op zijn 65e al 40 jaar heeft gewerkt gewoon AOW gaat krijgen.

Van de SP verwacht ik niks. Die zijn sterk anti-aow-verhoging maar gaan ze ook regeren als puntje bij paaltje komt?

PVV. Vind het prachtig hoe Wilders tegen allerlei dingen aan schopt. Toch vrees ik dat als hij daadwerkelijk aan de macht komt het hem boven het hoofd gaat groeien. Ik zie daar weinig mensen waar van je zegt: die zie ik wel ons land leiden. Nou ja, slechter kan het toch bijna niet, maar dan nog.

Laat die verkiezingen maar komen.

Kabinet van VVD (voor de financien) PVV (voor het integratie-probleem) en de SP (voor de arbeider) en dan maar de duimen drukken dat zij WEL naar hun kiezers willen luisteren

Ben het heelemaal met je eens, biertje van me Richard?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

inderdaad halowed het zou een interesante combinatie zijn

maar in het echie zullen zij nooit op een lijn komen laat staan samen regeren.

maar om op die aow terug te komen jammer dat agnes nu al de strijdbijl begraaft

het is nu zaak om aan te tonen of we een zwaar beroep hebben of toch niet:rolleyes:

de meningen daarover zullen verdeeld zijn wij van onze kant zullen erop wijzen dat we veel uren maken bij nacht en ontij op pad zijn enz enz

maar er zal ook een hele volkstam zeggen ze zitten de hele dag hoog en droog op hun reet te genieten van het uitzicht en ze worden er nog voor betaald ook en daarbij komt ons image ook nog om de hoek kijken en dat is niet alte best

dus wie het weet mag het zeggen

ik maak mij geen enkele illusie meer ben op mijn 16e begonnen

en omdat ik vele baantjes heb gehad en ook nog een tijdje eigen baas ben geweest dus niet veel pensioen opgebouwd zal ik wel tot mijn 67e blijven karren

maar mijn mazzel is wel ik heb geen hekel aan mijn werk :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Positie voorzitter FNV onhoudbaar

Agnes Jongerius heeft in een interview met de GPD (staat integraal op de website van de FNV) gezegd dat nu de Tweede Kamer in meerderheid voor het kabinetsplan heeft gestemd, maakt de FNV de balans op. Als de meerderheid van het parlement kiest voor een verhoging van de AOW-leeftijd, heb je je daarbij neer te leggen. Maar is Agnes nu de weg kwijt, de behandeling van het wetsvoorstel zal niet voor maart 2010 plaats vinden. Toen we in 2004 op het Museumplein stonden was ook de meerderheid van de Tweede Kamer voor. Hoe komt een voorzitter van de FNV erbij dit soort teksten uit te spreken terwijl de bondsraden (hoogste orgaan in de vakbond) van Abvakabo FNV en FNV Bondgenoten afgelopen week juist in moties hebben opgeroepen de strijd tegen het AOW plan te verscherpen en de mobilisatie nieuw leven in te blazen. Lees nieuwsbrief nummer 35.

FNV Vecht voor je Recht is een vakbondsnetwerk waarin actieve vakbondsleden samenwerken aan een strijdbare vakbeweging. Een vakbeweging die het verband legt tussen alle aanvallen die sinds 2000 in Nederland en in de rest van Europa op de neo-liberale agenda zijn gezet. Een strijdbare vakbeweging die niet langer mee werkt aan de gefaseerde afbouw van werknemersrechten maar die in de aanval gaat voor een sociaal en rechtvaardig Nederland en Europa.

FNV Nieuws Internet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

ik heb altijd het idee gehad;

als de bonden de balans opmaken,

en besluiten een opsomming te maken van wat de meederheid van de leden wil, dat dan de boel plat kan.

net zo lang tot er toegegeven wordt.

met het gebruikelijke touwtrekken en onderhandelen, en dan een compromis....

kortom, als nederland wil dat iets niet gebeurd, dan gebeurd het niet.

blijkbaar werkt het net even iets anders?

Het zal wel politiek zijn. Wie weet een baantje als commisaris of burgemeester voor Agnes. Als je je bek houdt hebben we wel een baantje voor je..........? :stom:

om het even in het midden te houden:

ik hoop dat ze nog wat van de cao-onderhandelingen maken, ondanks dat de werkgevers alle "eisen" van tafel geveegd hebben in de onderhandelingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

dat krijg je fnv stelletje slijmbalen die roepen alles van de toren en er komt niets uit krijgen straks wel weer een mooi baantje eerst tegen de regering aantrappen en daarna iets moois kijk maarnaar kok en van stekelenburg ze verlaten allemaal de fnv en zitten daarna op rozen en heben schijt aan de rest

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Vroeger was alles beter, er was een regering, er was een vakbond, er was geld te verdienen.

Nu is er geen regering, geen vakbond, en geen geld meer.

Leve de BV Nederland ?!? :mad:

Tijd voor een echte regering, een echte (zelfstandige) transport-vakbond, dan komt het geld ook wel weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
"We" leggen ons er bij neer, is toch niets aan te doen. :confused:

Lekker gemakkelijk, denk dat ik mijn besteedbaar inkomen maar eens ga verhogen. Oftewel OPZEGGEN die lidmaatschap!!!!!

Heb ik verleden jaar al gedaan.

Fnv is toch niet meer geloof waardig, denk dat deze uitspraak, ze nog veel meer leden gaat kosten.

Groet; dafmaf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

FNV staakt AOW-verzet niet

Koppen in diverse kranten als zou de FNV het verzet tegen de verhoging van de AOW-leeftijd staken kloppen niet. Agnes Jongerius heeft aan de GPD een interview gegeven. Dat is geplaatst in o.a. het Nederlands Dagblad. De media hebben dit opgepakt als ‘FNV staakt verzet tegen verhoging AOW-leeftijd’. Dit is pertinent niet waar, aldus het hoofdbestuur van FNV Bondgenoten. De race is nog niet gelopen, de Tweede Kamer moet er nog over stemmen. En tot die tijd zetten we nog steeds alles op alles - waarbij we geen middel schuwen of uitsluiten - om de verhoging van de AOW-leeftijd van tafel te halen.

bron: fnv bondgenoten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
FNV staakt AOW-verzet niet

Koppen in diverse kranten als zou de FNV het verzet tegen de verhoging van de AOW-leeftijd staken kloppen niet. Agnes Jongerius heeft aan de GPD een interview gegeven. Dat is geplaatst in o.a. het Nederlands Dagblad. De media hebben dit opgepakt als ‘FNV staakt verzet tegen verhoging AOW-leeftijd’. Dit is pertinent niet waar, aldus het hoofdbestuur van FNV Bondgenoten. De race is nog niet gelopen, de Tweede Kamer moet er nog over stemmen. En tot die tijd zetten we nog steeds alles op alles - waarbij we geen middel schuwen of uitsluiten - om de verhoging van de AOW-leeftijd van tafel te halen.

bron: fnv bondgenoten

Rare vraag misschien !

maar vroeger had je toch altijd die Chauffeur in opstand die de vakbond hoog in het vaandel had . waar is die gast nu ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
"We" leggen ons er bij neer, is toch niets aan te doen. :confused:

Lekker gemakkelijk, denk dat ik mijn besteedbaar inkomen maar eens ga verhogen. Oftewel OPZEGGEN die lidmaatschap!!!!!

massaal staken was ook een optie geweest.

of is dat ouderwets?

Tegenwoordig lost de vakbond alles op met een goed gesprek lijkt het wel, men is het staken verleerd of zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Iedereen lidmaatschap opzeggen = werkgever vrij spel en de regering al helemaal = helemaal geen CAO meer = alle kapitalistische ideeën vanuit de regering worden zonder enig tegengas aangenomen = ontslagvergoeding versoepelt, geen eis van dienstbetrekking meer (Jan en alleman uit EU mag op de bok), geen ontslagvergoeding meer, geen rechtsbescherming meer en zo kan ik nog wel even doorgaan... Willen we dat dan? Afwachten tot het helemaal te laat is? :confused:

Het gekke is dat (bijna) iedereen alles wat de roddelmedia zoals de Televaag schrijf KLAKKELOOS aanneemt. WIJ zijn de vakbond en als Agnes J. vindt dat ze de strijd toch moet opgeven moet ze opzouten en gaan we de strijd verder met iemand die het wel ziet zitten.

Je besteedbaar inkomen ophogen d.m.v. het lidmaatschap op te zeggen, of is het beter om ingehouden uren (1 uur per maand terugvorderen is al genoeg voor je lidmaatschap + rechtsbijstand) op te eisen en inspraak te hebben in je arbeidsvoorwaarden? Het CAO boekje staat niet alleen de loonschaal in, maar veel meer zaken die geregeld zijn voor JOU. Ik zou maar eens goed nadenken over welk goede voornemen je op 1 zet. Kijk daarvoor ook nog eens het CAO boekje na en kijk nog eens op chauffeurstoekomst.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

spieker je zegt dat de werkgever dan vrij spel krijgt

dat hebben ze al ! cao of geen cao!

als ik op nederlandse werkgeversite's advertentie's tegenkom waarin de nederlandse werkgever gewoon vraagt in zijn vacature om poolse chauffeurs dan is het toch al te laat.

dan zijn we als nederlandse chauffeur toch al gediscrimineerd in ons eigen land.

niemand doet er wat tegen en dankzij de open grenzen kunnen nieuwe instroomwerknemers gewoon hun gang gaan en dankbaar gebruik maken van de laksheid van de nederlandse eensgezindheid.

het zal velen een worst wezen wat er overblijft van het nederlandse.

iedereen is voor zichzelf aan het lobbyen en mevr jongerius zal weldra misschien de nieuwe burgemeester van tilburg worden.

daar is de pvda volgens mij al voor aan het lobbyen.

werkgevers maken zich niet zo duk om alles, want er staat een hele grote deur open voor nieuwe instroom die niet zo kieskeurig zijn en die niet bij bonden aangesloten zijn. Die nieuwe instroom hoeft alleen maar te zorgen dat ze naar rato in hun eigen land van herkomst wat centen verdienen.

de club die iets hard kon maken en juist daarmee krediet had kunnen verwerven bij een achterban heeft het weer eens laten afweten.

en het enige wat ik mij afvraag is wederom waarom???

en dan is het niet raar dat mensen die vaak ook in een keurslijf zitten en ook ervoor moeten zorgen dat er brood op tafel komt zwaar teleurgesteld zijn in hun club en zich terugtrekken.

ik ben geen lid en zal het ook nooit worden.

en het waarom bewijzen de bonden elke keer zelf. ( mijn mening )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Kijk daarvoor ook nog eens het CAO boekje na en kijk nog eens op chauffeurstoekomst.nl

Waar ik eigenlijk vanaf de start van chauffeurstoekomst.nl al bang voor was blijkt uit te komen. Het lijkt er verdacht veel op dat de bondsmannen zich er mee gaan bemoeien. Dat zal dus weer veel van het oude worden. Ik pas dus nog maar even.

Enne Spieker, zoals jij het woord 'Kapitalistische' gebruikt lijkt het met een erg vieze smaak uit je mond te komen. Jammerrrrrrrr:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je kunt het nu al zien hier en daar We krijgen een Europa van het Kapitaal

En het sociale gaat weg Je moet alleen is kijken wat er in Noordlimburg aan oostblok mensen werken

Als die mensen stoppen met werken Dan staat de helft van het transport stil

Heb je daar wel eens bij stil gestaan Alleen kunnen wij zorgen dat de bonden dus samen sterk zijn

En dat heeft de chauffeur zelf in de hand.Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Je kunt het nu al zien hier en daar We krijgen een Europa van het Kapitaal

En het sociale gaat weg Je moet alleen is kijken wat er in Noordlimburg aan oostblok mensen werken

Als die mensen stoppen met werken Dan staat de helft van het transport stil

Heb je daar wel eens bij stil gestaan Alleen kunnen wij zorgen dat de bonden dus samen sterk zijn

En dat heeft de chauffeur zelf in de hand.Huub

Oostblok mensen?? Je bedoelt Oostblokkers zeker Huub. Of ook al bang van de linkse kliek om voor racist uitgemaakt te worden? Vroeger had je Duitsers, Belgen, Fransozen, Turken, Polen enz. Tegenwoordig nog wel Duitsers en Belgen, maar (pas op want tegenwoordig klinkt alles als een scheldwoord) de rest word Turkse, Poolse, Marrokaanse en Oostblok MENSEN genoemd. Kap daar ff mee zeg:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden