[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

FNV staakt aow-verzet


Gast midweek

Vraag

door Jurry Brand en Jarco de Swart

DEN HAAG - De vakcentrale FNV heeft het verzet tegen de verhoging van de aow-leeftijd naar 67 jaar opgegeven.

FNV-voorzitter Agnes Jongerius laat weten dat ze met tegenzin erkent dat de aow-leeftijd omhoog gaat omdat daar een ruime politieke meerderheid voor is. De FNV-inspanningen zullen nu vooral gericht zijn op het beperken van de schade van het kabinetsplan, zo stelt Jongerius in een verklaring aan haar leden.

De vakbondsleidster reageert hiermee op de eisen van de diverse aangesloten vakbonden, waaronder FNV Bondgenoten en ambtenarenvakbond Abvakabo. Die hadden in moties opgeroepen om actie te blijven voeren tegen de verhoging van de aow-leeftijd, die zelfs moesten uitmonden in een grote landelijke actiedag waarvoor de stakingskassen open zouden moeten.

Die opdracht wordt door Jongerius dus terzijde geschoven. In plaats daarvan handhaaft zij de eerder gekozen strategie van lobbywerk bij de politiek. Het is echter voor het eerst dat Jongerius met zoveel woorden zelf erkent dat verzet tegen de verhoging van de aow-leeftijd niet langer realistisch is. Tegelijk zet zij daarmee de verhoudingen tussen de realisten en de radicalen binnen de vakbondskringen op scherp.

bron: de telegraaf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 73
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Ik ben blijkbaar de enige die het volmondig met jou eens is Sindaco. Ik heb er voor de verandering eens niets aan toe te voegen. :confused:

Ook ik ben het volledig eens met Sindaco.

Van mij mogen ze de algemeen verbindend verklaring van CAO,s afschaffen. Ik durf de gok te nemen om zelf mijn contract met een werggever te regelen. Ik wed dat ik daar alleen maar beter van zou worden. Als je van jezelf weet wat je kunt en dit tegenover een goede werkgever waar kunt maken, zal hij jou er ook voor willen belonen. Want dit geeft voor een wergever ook voordelen.

Ik heb 5 jaar bij een bv gewerkt dat onderdeel is van een Noorse International. Die vielen niet onder een CAO, en heb daar zeer goede condities kunnen afpreken, ik had het heel wat beter dan diegenen die wel onder een ned. CAO vielen, in een vergelijkbare functie.

Paul.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als ik het hier goed lees, rijden we straks als het aan sommigen ligt dus voor €1200 rond (meer lospraten? LOL). En dat mogen we dan uiteraard tot ons 67e doen, om dan een riante €840 AOW te krijgen. Want, we kunnen het zelf zo goed regelen, toch? Zolang men maar een gehoorsbeschadiging kan oplopen van de Vee-Ag met kapotte uitlaat, bang blijkt te zijn in het donker gezien alle lampjes, de toeter om slapende collega's wakker te maken mag niet ontbreken natuurlijk, maar 'krijgt' van de Baas. Een troost: na 29 jaar wordt je er toch uit geflikkerd, hopelijk is er dan nog iets als de soos. Of een voedselbank, en nog maar hopen dat die een lege doos over hebben en er nog plaats is onder een brug.

Ageren alsof het leven ervan afhangt, niks willen doen, maar wel mee willen eten, zielig hoor...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Als ik het hier goed lees, rijden we straks als het aan sommigen ligt dus voor €1200 rond (meer lospraten? LOL). En dat mogen we dan uiteraard tot ons 67e doen, om dan een riante €840 AOW te krijgen. Want, we kunnen het zelf zo goed regelen, toch? Zolang men maar een gehoorsbeschadiging kan oplopen van de Vee-Ag met kapotte uitlaat, bang blijkt te zijn in het donker gezien alle lampjes, de toeter om slapende collega's wakker te maken mag niet ontbreken natuurlijk, maar 'krijgt' van de Baas. Een troost: na 29 jaar wordt je er toch uit geflikkerd, hopelijk is er dan nog iets als de soos. Of een voedselbank, en nog maar hopen dat die een lege doos over hebben en er nog plaats is onder een brug.

Ageren alsof het leven ervan afhangt, niks willen doen, maar wel mee willen eten, zielig hoor...

veel geblaat en wilde kreten

aow is 680 euro per persoon bij het bereiken van de 67

als je partner ook 67 is heb je samen 1360 euro

een alleenstaande heeft 925 euro....alle bedragen netto.

als je met de 65 met aow gaat heb je wat minder.

ik heb nu in de ww 1200 euro netto.

als ik weer een baan vindt zal het allicht meer zijn ook al zou ik niet meer in het transport terug gaan.

als je je een beetje verdiept in de wereld om je heen kun je veel zaken voor zijn en hoef je je niet zo druk te maken alsdat jij nu doet.

regeren is nog steeds vooruitzien.

zonder regering draait ons land ook gewoon door en zonder cao draait de wereld ook gewoon door,

waar heb je concreet kunnen lezen dat er chauffeurs zijn die volgens jou tevreden zijn met 1200 euro.

als je met dergelijke uitspraken komt moet het wel ff onderbouwd zijn.

nog ff dit

ik had E schaal en een wagen met alles erop en eraan en ook nog zaterdag's uren en zondag's uren gewoon betaald.

ik had 2 keer per jaar 4 weken vakantie ( onderlinge afspraak met mijn werkgever ).

ik heb het allemaal te danken gehad aan jou:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Hoop dat er in die tijd nog wat in de schatkist zit.

En als je zonder CAO wilt werken maak je daar toch geen gebruik van

Huub

precies huub dat heb ik al eerder eens gevraagd

hoe kan een nederlandse werkgever een nederlands staatsburger in dienst nemen zonder cao??

en als je dan antwoordt geeft, geef dan gelijk ff antwoordt op een eerdere vraag van mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat kan ik niet Maar het gebeurt wel.

En naar de kerk ga ik ook niet heen

Ben wel voorstander dat iedereen voor zich zelf op moeten komen

En pakken wat je kunt.Ze zoeken hier en daar nog chauffeurs ook bij jou in de buurt

Maar of ze E 6 betalen weet ik niet Zal het adres naar je toe sturen Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
eigenlijk jammer dat deze discussie toen is uitgestorven.

ik heb mij toendertijd DRUK gemaakt dat madam eerst zo hard heb lopen blerren en als puntje bij het paaltje komt toch voor een betere functie kiest en JAN de Arbeider laat sterven.

toen dat Polen bij de EU kwam heb ik een mail-tje naar die club fnv gemaakt of er nou niks aan te doen was? ook met Polen op NL auto,s zonder chauffeursdiploma het antwoord wat ik toen kreeg IK ben geen lid dus men deed er niks aan?? oke het zal wel.

toen die Grande stakingen in France tot gevolg hadden dat wij op termijn 48uur mochten gaan werken waren die mensen van het fnv helemaal verguld want dat was eindelijk wat zij altijd al wilden. maar toen er enige mensen d,r mondje gingen roeren ging ook bij het fnv het roer om en moest er ineens een compensatie komen, (heb ik geen bezwaar tegen).

kijk ik ben het met de meeste eens dat ze bij het fnv best goede dingen proberen te doen, en de mensen op het nivo waar Spieker werkt dat met de beste bedoeling en gedrevenheid doen, maar owee als weer dat puntje bij dat paaltje komt en het komt er op aan dat het bestuur te voorschijn komt, komt er voor ons iets uit waar geen mens tevreden mee is,(alleen het bestuur op termijn zonder dat wij het weten)

laat ze op dat hoofdkantoor eens proberen dat DRAAIKONTEN gedrag achterwege te laten en gewoon zeggen die koers gaan we varen klaar uit!

dan weet iedereen waar hij/zij aan toe is.

En als je eens bij je zelf begint.Het is zo gemakelijk om de ander of een bond de schuld te geven.Vergeet niet Nederland is lid of een deel van Europa of EEG

Probeer is verder te denken als jou plaats. En waarom is Nederland lid van de EEG.

Niet voor niks Denk er wel aan In heel Europa is iedereen vrij En kan werken waar hij wil

Daarbij komt nog De handel is ook vrij.Dus het gaat op vraag en aanbod.

En dat er bedrijven zijn die zich niet aan de CAO houden Zeker met buitenlandse chauffeur.Ze kunnen het omdat de controle slecht is.En wil jij om de 10Km aan gehouden worden.Dan is de cheuffeurs wereld er zwaar op tegen.Dus dat geeft weer andere problemen

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

di 07 jun 2011, 18:56

Pensioenakkoord lijkt nabij

DEN HAAG (AFN) - Een akkoord over een hogere pensioenleeftijd, de hoogte van de AOW-uitkering en (on)zekerheden over het aanvullend pensioen lijkt nabij. De hoop is dat eind deze week vakbonden, werkgevers en het kabinet hierover hun langverwachte akkoord kunnen sluiten.

Dat hebben ingewijden dinsdag gemeld. Het plan is dat de pensioenleeftijd in 2020 stijgt van 65 naar 66 jaar en in 2025 naar 67 jaar. De AOW-uitkering zal extra stijgen door koppeling aan de loonontwikkeling. Er wordt gedacht aan een stijging van 0,6 procent tot 2028. Maar als mensen toch op hun 65e stoppen met werken, krijgen ze een korting van 6,5 procent.

De hogere AOW-uitkering is belangrijk voor de vakbeweging om meer onzekerheden bij het sparen voor aanvullend pensioen te accepteren. De maatregelen moeten gevolgen van de vergrijzing en schommelingen op financiële markten beter opvangen.

De vakcentrale FNV laat weten dat er nog allerlei gesprekken plaatsvinden en dat er nog wat punten op tafel liggen. Er ligt nog geen akkoord, maar de onderhandelingen zitten wel in de slotfase. Of ze deze week worden afgerond, kon de FNV niet zeggen. Het kan ook nog wel langer duren.

Bron: (klik hier >>) De Finananciële Telegraaf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

woensdag 8 juni 2011 11:51

FNV-voorzitter Agnes Jongerius is boos op minister Henk Kamp (VVD) van Sociale Zaken. Dinsdag lekte uit dat de AOW-uitkering waarschijnlijk omhoog gaat. Jongerius zegt niet te zijn ingelicht, terwijl zij de onderhandelingspartner van Kamp is. Volgens Kamp zijn er nog helemaal geen plannen.

'Dit lijkt mij bijna vals spel,' zegt Jongerius over het uitlekken van de plannen. Volgens de vakbondsleider doet Kamp voorkomen alsof werkgevers en vakbeweging een conceptakkoord hebben bereikt over de AOW. Daar is volgens Jongerius nog geen sprake van.

Pers

Jongerius weigert te zeggen of ze het voorstel van 0,6 procent aanvaardbaar vindt. 'Dan doe ik hetzelfde als de minister: onderhandelen via de pers.' Ook heeft de vakbondsleider nog niets van de beloftes op papier gezien.

Kamp benadrukte woensdag dat er nog geen pensioenakkoord is. Hij ontkent te onderhandelen via de media. 'Ik heb geen woord mondeling of schriftelijk gewisseld met de pers over dit onderwerp. Ik heb dat ook niet via medewerkers laten doen. Dus er is nul komma nul informatie naar buiten gegaan. Alles wat er wordt gezegd op basis van de veronderstelling dat ik dat wel heb gedaan, is volkomen verkeerd,' zei Kamp woensdag.

Strafkorting

Uit informatie van ingewijden die dinsdag door de NOS naar buiten is gebracht, blijkt dat Kamp bereid is de AOW tot 2028 met de inflatie met ongeveer 0,6 procent te laten stijgen. Dat zou een goedmakertje zijn voor de grotere onzekerheid bij het aanvullende pensioen. De premies voor het pensioen zullen minder snel stijgen, daarentegen worden pensioenen niet meer gegarandeerd.

De pensioenleeftijd gaat in 2020 naar 66 jaar en in 2025 naar 67. Wie toch stopt op zijn 65ste, krijgt een korting van 6,5 procent op de AOW-uitkering. Kamp wilde de pensioenleeftijd aanvankelijk al eerder verhogen, maar daar ging de Raad van State niet mee akkoord.

De onderhandelingen over het pensioenakkoord bevinden zich in de eindfase, hoewel vakbond en werkgevers beide nog wel hobbels zien. De hoop is dat de partijen eind deze week tot een akkoord komen.

Door Marlou Visser

Bron: (klik >>) Elsevier

Haha ..., Alsof mevrouw Jongerius (FNV) er "vies" van is om de pers en de media te gebruiken tijdens onderhandelingen.

Al met al gaat het er dus op neer komen dat Kamp (lees: overheid/belastingbetalers) nu het vege lijf van de pensioenfondsen bereid is te gaan "redden" en via een hogere AOW te hulp schiet. In feite een cadeautje voor Jongerius zodat zij haar achterban wat makkelijkker de hete aardappel rond de noodlijdende pensioenfondsen kan laten slikken.

Ik ben benieuwd hoe dat straks allemaal vanuit de pensioenfondsen gecommuniceerd zal gaan worden met de achterban. Het zal wel een hoop blabla worden over "die slechte overheid" en dat Jongerius c.s. een overeenkomst voor de poorten van de hel heeft weggesleept waarbij de werknemers "blij mogen zijn" dat de pensioenen onzeker worden (feitelijk dat er in het verleden veel te veel beloofd is aan mensen, wat onmogelijk valt na te komen, maar wat ze nooit tegen werknemers heeft durven vertellen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

vrijdag 10 juni 2011 08:33

Werkgevers, de vakbonden en het kabinet hebben vrijdag in Den Haag het pensioenakkoord ondertekend. Binnen de vakbeweging heerst echter nog steeds enorme verdeeldheid.

Sinds half negen zijn de werkgevers, vakbonden en het kabinet voor overleg bijeen in het gebouw van de Stichting van de Arbeid. Iets voor half tien zetten ze hun handtekening onder het akkoord.

Rutte

Vanuit het kabinet namen premier Mark Rutte (VVD) en de ministers Henk Kamp (VVD) van Sociale Zaken, Maxime Verhagen (CDA) van Economische Zaken en Jan Kees de Jager (CDA) van Financiën deel aan de gesprekken. 'We hebben vandaag een handtekening voor de toekomst gezet,’ twittert Rutte.

Ook de VVD-staatssecretarissen Frans Weekers (Financiën) en Paul de Krom (Sociale Zaken) waren aanwezig bij het overleg.

AOW-leeftijd

Belangrijkste wijziging in het pensioenstelsel is dat de pensioengerechtigde leeftijd in 2020 stijgt naar 66 jaar.

Het akkoord is nog niet definitief. Bij de ledenraadpleging die de FNV gaat houden, ligt er al een negatief stemadvies van de grootste vakbond, FNV Bondgenoten.

Kamp onbezorgd

Voorzitter Henk van der Kolk van FNV zag geen basis ziet om tot een akkoord te komen, terwijl FNV-voorzitter Agnes Jongerius zei alle vertrouwen te hebben in een goede afloop.

Minister Kamp verwachtte voorafgaand aan het overleg niet al te veel problemen. De bewindsman zei vrijdag dat discussie over een belangrijk onderwerp als de oudedagsvoorziening normaal is.

Door Robin van der Kloor

Bron: (klik >>) Elsevier

Ik denk dat er een mooi akkoord ligt voor alle mensen in Nederland na hun 65e jaar.

Het is immers niet verboden om te stoppen op die leeftijd, alleen wordt de AOW dan lager. Wat betekent dat je dus ZELF meer zal moeten sparen als je echt nog met 65 wil stoppen met werken. De pensioenfondsen (vakbonden) zullen - achter de schermen - uitermate dankbaar zijn voor de toegestoken hand van de verhoging van de leeftijdsgrens. Doordat de pensioenleeftijd in principe van 65 naar 66 jaar gaat, kunnen ze een jaar "winst" inboeken omdat ze pas een jaar later hoeven te gaan uitbetalen. En later nog eens een jaar extra winst wanneer de leeftijd van 66 naar 67 opgeschoven wordt. Maar er zal wel een hoop ach en wee geklaagd gaan worden voor de bühne.

Alleen snap ik niet goed waarom "de belastingbetaler", ook in de toekomst, zo fors moet gaan en blijven bijspringen om het slechte presteren van de Pensioenfondsen te (blijven) verhullen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Bron: (klik >>) Elsevier

Ik denk dat er een mooi akkoord ligt voor alle mensen in Nederland na hun 65e jaar.

Het is immers niet verboden om te stoppen op die leeftijd, alleen wordt de AOW dan lager. Wat betekent dat je dus ZELF meer zal moeten sparen als je echt nog met 65 wil stoppen met werken. De pensioenfondsen (vakbonden) zullen - achter de schermen - uitermate dankbaar zijn voor de toegestoken hand van de verhoging van de leeftijdsgrens. Doordat de pensioenleeftijd in principe van 65 naar 66 jaar gaat, kunnen ze een jaar "winst" inboeken omdat ze pas een jaar later hoeven te gaan uitbetalen. En later nog eens een jaar extra winst wanneer de leeftijd van 66 naar 67 opgeschoven wordt. Maar er zal wel een hoop ach en wee geklaagd gaan worden voor de bühne.

Alleen snap ik niet goed waarom "de belastingbetaler", ook in de toekomst, zo fors moet gaan en blijven bijspringen om het slechte presteren van de Pensioenfondsen te (blijven) verhullen.

Wat ik niet begrijp Is. Ik dacht dat het pensioen van iedereen is En niet alleen de bond of bonden.Het zou normaal zijn als de niet leden ook op de hoogte gebracht worden.

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik dacht dat het pensioen van iedereen is En niet alleen de bond of bonden.Het zou normaal zijn als de niet leden ook op de hoogte gebracht worden.

Dat is meteen ook het probleem.

Het is geld van iedereen, in een grote pot die beheerd wordt door maar een paar mensen. Uiteindelijk is het een grote pot met "geld van niemand", waar wel iedereen in een sector verplicht wordt om er geld in te storten.

Als premiebetaler ben je dus overgeleverd aan de beheerders van die grote geldpot, en kun je geen kant op. Ja ..., alleen trouw blijven meebetalen. Je mag niet bij een slecht beheer je 500 of 600 éuro per maand "oppakken" en zeggen: "Het zijn MIJN zuurverdiende centen! Daar lever ik 1 dag werken in week voor in. Ik kijk zelf wel wat ik met die 500 à 600 €uro per maand doe."

Maar goed, FNV-bondgenoten ligt nog wat "dwars" en er zal echt wel weer een referendum onder de (vakbonds-)leden volgen. Zodat er toch een soort inspraak is. Of in ieder geval de mensen het gevoel hebben dat ze toch wat te zeggen heben over hun eigen centen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

vr 10 jun 2011, 09:43

DEN HAAG - Premier Mark Rutte heeft vrijdag bekendgemaakt dat het kabinet, werkgevers en de vakbeweging het eens zijn over het pensioenakkoord. ,,Hiermee zetten wij onze handtekeningen onder een akkoord voor de toekomst'', stelde hij. Het is volgens de premier ,,een mooi pensioenakkoord, waardoor het pensioenstelsel solide en betaalbaar blijft voor de toekomst''.

De belangrijkste afspraken zijn dat de AOW-leeftijd in 2020 van 65 naar 66 jaar stijgt. Vervolgens wordt de pensioenleeftijd gekoppeld aan de stijgende levensverwachting en gaat daardoor naar verwachting in 2025 naar 67 jaar. De AOW-uitkering gaat vanaf 2013 extra stijgen met 0,6 procent per jaar, naast de inflatie. Mensen kunnen er straks ook nog voor kiezen om eerder te stoppen met werken, maar die krijgen wel te maken met een korting van 6,5 procent op hun AOW-uitkering.

Eerder stoppen met werken is van belang voor mensen die op jonge leeftijd begonnen zijn en vaak zwaardere beroepen met een laag inkomen hebben. Voor lagere inkomens komt er vanaf 2020 een extra ouderenkorting van 300 euro.

De hervormingen moeten de oudedagsvoorziening beter bestand maken tegen de vergrijzing en schommelingen op de financiële markten. Ook moeten ze ongeveer 4 miljard euro aan besparingen opleveren voor de overheid.

Door de financiële crisis in 2008 zijn veel pensioenfondsen in problemen gekomen en kunnen ze de uitkeringen van de aanvullende pensioenen vaak niet meer corrigeren voor de inflatie. Ook kwamen mogelijke kortingen op uitkeringen van gepensioneerden aan het licht. Met het nieuwe pensioenstelsel hopen sociale partners en het kabinet meer duidelijkheid te bieden over de pensioenen.

De grootste FNV-bond, Bondgenoten, is fel tegen het pensioenakkoord. Er zouden te veel risico's bij werknemers en gepensioneerden worden gelegd. Volgens de onderhandelaars van het akkoord worden risico's juist gespreid door de mee- en tegenvallers over een aantal jaren uit te smeren. Ook kunnen werkgevers en vakbonden straks per pensioenfonds zelf bepalen wat de beste balans is tussen risico's van beleggen en het bieden van zekerheid over de hoogte van het pensioen. De pensioenpremie die werkgevers en werknemers betalen, zou in principe niet verder mogen stijgen.

Bron: De Financiële Telegraaf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik denk toch dat dit beter is:

Onder het motto: 'Het kan anders, het kan beter', presenteerde FNV Bondgenoten dinsdag een alternatief pensioenplan. Sindsdien krijgt het plan steeds meer bijval uit verschillende hoeken. Maar wat houdt het plan precies in en waarin verschilt het van het principeakkoord dat nu op tafel ligt?

Het pensioenplan van Bondgenoten gaat uit van vier principes:

  • een goede balans tussen zekerheid en koopkracht
  • evenwichtige verdeling van lusten en lasten tussen alle generaties
  • eerlijke verdeling van risico's tussen werkgevers en werknemers
  • transparante communicatie naar de deelnemers en gepensioneerden

Lees verder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Wat erger is Het komt niet meer met winst terug????? Vraag mij wel eens af of dit allemaal zo maar kan

Het is wel geld van iedereen die er aan af gedragen hebben

huub

Sterker nog, het komt helemaal niet terug. Uit een failliete inboedel komt niets uit, of ze moeten kunnen doorstarten? :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Sterker nog, het komt helemaal niet terug. Uit een failliete inboedel komt niets uit, of ze moeten kunnen doorstarten? :(

Vraag mij af Of een land wel failliet kan gaan.

Ze kunnen wel uit Europa stappen

En weer met hun eigen munt beginnen.

Dan ben ik bang dat de Trourist ook weg blijft.

Het land had voor 40 jaar terug niet veel Alleen wat hele rijke mansen

En kom je er nu Is nog veel het zelfde.

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden