[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Sper ASR e.d.


Gast Hallowed

Wat heb jij aan hulpmiddelen voor in de sneeuw, of hoe kom jij los als je vast staat?  

66 stemmen

  1. 1. Wat heb jij aan hulpmiddelen voor in de sneeuw, of hoe kom jij los als je vast staat?



Recommended Posts

Naar aanleiding van het topic vastgereden van Rubberduck kwam bij mij het idee om even een kleine enquete te starten.

In dat topic gaat het over rijden met de automaat op sneeuw en ik haal diverse keren aan dat ik met de sper er steeds wel uit kom.

Nu luidt de vraag:

Wie heeft er een sper op de wagen?

Oftewel: hoe kom jij weg als je niet te diep vast staat met deze sneeuw?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zowiezo heb ik een sper.

Voordeel van ons werk is: als wij vast staan op een erf, dan is er heel snel hulp gehaald. Maar wat dan ook helpt is een emmer heet water halen in het melkhok en dit dan langs de wielen gieten.

Als het ijs dan dooit, krijg je een tikje grip en je bent weg.

Dit heb ik vorig jaar met herhaald succes zo gebruikt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als vanzelf is "mijn" auto voorzien van lengte en breedte sperren. Maar op een besneeuwde/ijzige ondergrond is dat niet altijd voldoende.

Het enige wat dan eigenlijk goed helpt is even wat zand/grond voor de wielen strooien. Maakt eiegnlijk niet uit wat het is, als het maar niet glad is.

Wel eerst even het "ruggetje" tussen de wielen weg steken, zodat je niet tegen dat hoopje op hoeft te klauteren en gelijk de benodigde snelheid kan maken/behouden.

En gelijk je automaat op manual zetten, en de ESP/ASR uitschakelen. Altijd en overal waar je twijfeld aan de ondergrond. Dan is er zelfs met een automaat prima te werken. Ik rij dan meestal met een 8 x 8, maar wordt ook wel eens met een enkelassige FH 12, met I-shift, weg gestuurd. Geen enkel probleem als je eens daarmee van de verharding af moet. Al moet je wel goed (beter)nadenken wat je gaat doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een sper werkt ook niet altijd! Ik heb afgelopen winter in de bergen in het zwarte woud gestaan, maar ik kon doen wat ik wou, maar ook met de sper kwam ik niet weg.

Wel met de 4wd-truck die daar reed, van de rettungshilfe, en die mij voor somma van 270 euries wel ff de berg over wou slepen!:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ja, die sper is een handig hulpmiddel! Meestal is dat afdoende op de vlakke weg. Vorige week vrijdag al gelijk vast gestaan in een put, kostte wat graafwerk helaas. Dan gooi ik ook de automaat én de ASR er af.

En sinds die beruchte vrijdag in november 2005 neem ik altijd een schop mee van huis bij veel sneeuw. Heb je tenminste íets bij de hand!:ja:

Maarten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb de sper vorige week donderdag uitgeprobeert maar dat hielp niet ik zat te vast

Toen maar achter de laadbak ingeschoten en een rolcontainer gesloopt en de zijrekken voor de achterwielen gegooid .........dat had meer resultaat hij klom er weer uit alleen kunnen we nu een rolcontainer afschrijven :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik heb de sper vorige week donderdag uitgeprobeert maar dat hielp niet ik zat te vast

Toen maar achter de laadbak ingeschoten en een rolcontainer gesloopt en de zijrekken voor de achterwielen gegooid .........dat had meer resultaat hij klom er weer uit alleen kunnen we nu een rolcontainer afschrijven :D

Is vast goedkoper dan meneer Poort uut Hoogkerk uit te nodigen. Rekent 2 uur per keer als hij je eruit trekt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik heb de sper vorige week donderdag uitgeprobeert maar dat hielp niet ik zat te vast

Toen maar achter de laadbak ingeschoten en een rolcontainer gesloopt en de zijrekken voor de achterwielen gegooid .........dat had meer resultaat hij klom er weer uit alleen kunnen we nu een rolcontainer afschrijven :D

Verrek Hendrik, daar heb ik nog nooit bij stil gestaan. Maar goed dat dit forum er is want nu heb ik weer wat bijgeleerd. Die krengen heb ik toch genoeg achter in de auto. En anders maar een zak broodzout afschrijven van de voorraad als ik die nog voor een klant in de auto heb liggen.

Sper o.i.d. heb ik niet, gelukkig nog wel een handbediende bak.

Groet,

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik heb de sper vorige week donderdag uitgeprobeert maar dat hielp niet ik zat te vast

Toen maar achter de laadbak ingeschoten en een rolcontainer gesloopt en de zijrekken voor de achterwielen gegooid .........dat had meer resultaat hij klom er weer uit alleen kunnen we nu een rolcontainer afschrijven :D

Ga er dan gerust niet achter staan (of iemand anders), de kans is erg groot dat dat ding je om de oren vliegt!

En vooral niet gebruiken om achteruit te rijden.:nee: Je zou niet de eerste zijn die daar een lekke tank aan over houdt..............:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ga er dan gerust niet achter staan (of iemand anders), de kans is erg groot dat dat ding je om de oren vliegt!

Tja das een risico maar het enige wat op de weg was die dag waren ijsberen .....iemand met een beetje verstand ging de weg niet op LOL

En voordat het gas erop gaat kijk je toch wel even in de spiegel .............tja met die ellende van afgelopen dagen word je slim creatief :ok:

Ik moest bij een klant lossen die helemaal niet geveegd had (en dat ook niet van plan was) maar de handel wel wou hebben

Nou is dat vrij makkelijk

Ik zette de rolcontainers met de stuurwielen in de sneeuw en stonden dus muurvast , toen de auto naar voren gereden zodat de achterwielen mooi vanaf de laadklep in de sneeuw ploften

Ik hartstikke blij dat ik toch wel slim bezig was zo 's morgens vroeg

Alleen de klant niet .........de handel stond ruim 25 meter van de toegangsdeur af :D

Jammer dan ik wil alles wel doen maar als ik geen spat medewerking krijg is het R.U.R. (Redt Uw Reet)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Even over ASR, Waarom eraf gooien? je wilt toch juist niet dat je wielen doorslippen ?

Onder sommige omstandigheden, zoals gladheid of losse ondergrond, is het om van de plaast te komen en bij lage snelheden juist belangrijk om een beetje wielslip te hebben om voldoende grip te krijgen of te houden. De auto "graaft" zich dan een weg naar betere omstandigheden.

Maar, zoals Dokus het ook ergens zegt, als je de ASR niet uitschakeld gooit het motormanagement het vermogen er af en uiteindelijk ontkoppeld hij de versnellingsbak. Door dat je nog (nagenoeg) stilstaat ben je dan dus weer terug bij af.

Ook houdt je door de wielslip wat meer toeren zodat je ook meer vermogen op de wielen hebt. Het is wel erg belangrijk om te zorgen dat je wielen niet gaan "springen of klapperen" op de ondergrond. Dan heb je juist er veel vermogen er op en is de kans groot op afbreken van steekassen of aandrijfassen.

Kijk maar eens naar de beelden van tractor- en truckpulling. Geen wielslip betekend dat er geen vermogen, en dus geen snelheid, opgebouwd kan worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Thnx Teddybeer, duidelijk, ik zat juist weer meer te denken aan racerij F1 e.d. daar wil men juist zo min mogelijk wielslip om zo'n snel mogelijke acceleratie te krijgen.

Overigens heb ik geen problemen gehad in de sneeuw met ASR ingeschakeld.

Met de F1 heb je helemaal gelijk. Zeker op een verharde ondergrond moet je geen slip/wielspin hebben om zo snel mogelijk snelheid te komen.

Maar kijk eens wat die mannen doen als ze eens een uitstapje maken in de grindbak of door de berm. Gelijk de TC er af en op wielspin proberen om weer op de baan te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb een eindje ketting bij me dat mooi door de wielgaten past, sluiting erop, sper aan en met de automaat op manual in een hoge versnelling wegrijden.

Even een sleufje graven voor de wielen zodat je niet tegen een bultje ijs op staat te duwen, en wegwezen....

Bij mijn ADR uitrusting zit een schep en een bak garage-grit, alle beetjes helpen.

Het helpt wel als je iets gewicht hebt, leeg heb je zo-wie-zo weinig te vertellen als je op sneeuw staat.

ASR uitschakelen , daar had ik nog niet aan gedacht, inderdaad liep het vermogen steeds terug als mijn kettingkje grip zocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tot nu toe kom ik er uit door zachtjes weg te rijden, eventueel even naar achteren en dan zacht naar voren wegrijden, een schep, zak zand, zak zout of een zak kattengrint durf ik ook wel eens mee te nemen, meeste trekkers hebben een sper idd, ik heb ooit eens uit nood keramieken bloempotten moeten stukslaan en voor de wielen gegooid, werkt ook perfect. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...
  • 9 years later...
  • Forumlid
Op 24-12-2009 om 18:12 zei Teddybeer:

Het enige wat dan eigenlijk goed helpt is even wat zand/grond voor de wielen strooien. Maakt eiegnlijk niet uit wat het is, als het maar niet glad is.

Wel eerst even het "ruggetje" tussen de wielen weg steken, zodat je niet tegen dat hoopje op hoeft te klauteren en gelijk de benodigde snelheid kan maken/behouden.

En gelijk je automaat op manual zetten, en de ESP/ASR uitschakelen. Altijd en overal waar je twijfeld aan de ondergrond. Dan is er zelfs met een automaat prima te werken.

 

Maar ff een flinke schop, zo in de zomer. :p

 

Vanochtend ook maar eens de sper functie gebruikt... hielp weinig. Uiteindelijk was de 'zand methode' effectiever.. al had ik het ruggetje niet weggestoken. Kon wel iets achteruit komen.. de aanloop was dus voldoende.

 

ASR lampje ging pas branden nadat ik de sper had ingeschakeld :(.. terwijl daarvoor juist de slip was i.v.m. de klei zooi.

 

.. en ja, ik had de ondergrond vooraf lopend verkend..  maar kreeg al te horen: "gewoon achteruit erop rijden.. als je vast staat hebben wij genoeg machines om je eruit te trekken"  :D

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Achteruit ergens in rijden is zeker verstandig. Kan in elk geval weer vooruit er uit gesleept worden. 😄 daar zit in elk geval een goed sleepoog. 😋

 

Je kan altijd eens een keer verkeerd gokken. Blijft een les voor de volgende keer, zeg maar. Zolang er maar machines rond rijden op zo’n bouw kan je rustig wat gokken. Kost je hooguit wat tijd voor ze je een trekje gegeven hebben.

 

Maar na sluitingstijd neem ik zeker geen risico.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden