[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

48 uur & welke VOORSTELLEN zijn er dan gedaan?


AngeliqueBS

Recommended Posts

  • Forumlid

Eikel? ja, en volgens mijn vriendin is ie nog groot ook. ;)

Ik begrijp niet waarom je het over leedvermaak hebt, zou je mij dat kunnen uitleggen? Of is dat teveel gevraagd?

Ik vond de reactie van jou wel grappig want je schijnt te denken dat een avatar van iemand (en dan nog een persiflage ook) automatisch betekent dat je zijn ideeen aanhangt.

Laat me raden: jij bent chauffeur?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Daar gaan we weer...

BRON: Staatsblad 2007 10 14

Alle betaalde uren zouden dus meetellen...

Fijn, als men zegt "effe wachten" telt het wel mee, als men zegt "kom over een uurtje maar eens terug" telt het niet mee.

Wat zijn dan de voorstellen van de bonden?????

Is dit compleet ? in dit uittreksel uit het staatsblad staat niets in over het meetellen van vakantie en ziektedagen voor de 48 uur ?

Ik wil nu eigenlijk ook wel eens weten wat nu precies de voorstellen van de bonden zijn in deze !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nou welk voorstel = en de INHOUD van dit voorstel?

Is hierover VOOR CHAUFFEURS meer bekend of mogen we dit niet weten???

Waarom is hierover ZO WEINIG informatie te vinden ... van zowel de werkgeverskant als de kant van de vakbonden.

De derde ronde in het CAO-overleg voor het beroepsgoederenvervoer heeft opnieuw niets opgeleverd. Na een paar uur onderhandelen gooiden de werkgevers (KNV, TLN en VVT) de deur dicht, zo vertelde Huub van der Dungen van FNV-Bondgenoten in Onderweg.

Lees verder en beluister het fragment (fragment met dank aan chauffeurstoekomst.nl)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hier de publicatie in het staatsblad, daar dient iedereen vanaf te weten, en dan zeer zeker de bonden. Wat hebben die er de afgelopen jaren aan gedaan om de overgang naar 48 uur zo soepel mogelijk te laten verlopen?

Weinig tot niets!

De publicatie

Mag ik je er even op attenderen dat de vakbonden, samen met Karla Peijs, toenmalig ministerie VenW, een overgangsregeling hebben afgesproken? Nu schrikken we opeens omdat de 48 uur per 1 april '10 ingaat, maar die zou officieel ook voor ons gelden vanaf 2006. Oké, het zou 5 jaar zijn, 4 jaar overgang om te wennen is ook soepel genoeg, lijkt mij. Als iedereen vervolgens de kop in het zand steekt en schrikt dat de 48 uur OPEENS wordt ingevoerd, vraag ik me af aan wie dat ligt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mag ik je er even op attenderen dat de vakbonden, samen met Karla Peijs, toenmalig ministerie VenW, een overgangsregeling hebben afgesproken? Nu schrikken we opeens omdat de 48 uur per 1 april '10 ingaat, maar die zou officieel ook voor ons gelden vanaf 2006. Oké, het zou 5 jaar zijn, 4 jaar overgang om te wennen is ook soepel genoeg, lijkt mij. Als iedereen vervolgens de kop in het zand steekt en schrikt dat de 48 uur OPEENS wordt ingevoerd, vraag ik me af aan wie dat ligt.

dat het even schrikken is valt te snappen. voor de chauffeur, de werkgever en ook voor de bonden.

komt nu het schema waarmee men de overgang naar de 48 uur wou recht-trekken in het gedrang?

moeten we nu een jaar wachten tot dit goed geregeld is, of is er weinig tot niets geregeld in die 4 jaar? ik denk dat het daar een beetje om gaat.

wat is er geregeld, en wat wordt er nog geregeld. daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eikel? ja, en volgens mijn vriendin is ie nog groot ook. ;)

Ik begrijp niet waarom je het over leedvermaak hebt, zou je mij dat kunnen uitleggen? Of is dat teveel gevraagd?

Ik vond de reactie van jou wel grappig want je schijnt te denken dat een avatar van iemand (en dan nog een persiflage ook) automatisch betekent dat je zijn ideeen aanhangt.

Laat me raden: jij bent chauffeur?

euh punt een jij gebruikt dan de verkeerde smiley's:D ik niet

ja ik ben trucker dus nu ben ik bevooroordeelt??:confused:

wie heeft het over avator (die lelijke vent) ik had het over je handtekening wie is hier nu de snuggere................:stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
dat het even schrikken is valt te snappen. voor de chauffeur, de werkgever en ook voor de bonden.

komt nu het schema waarmee men de overgang naar de 48 uur wou recht-trekken in het gedrang?

moeten we nu een jaar wachten tot dit goed geregeld is, of is er weinig tot niets geregeld in die 4 jaar? ik denk dat het daar een beetje om gaat.

wat is er geregeld, en wat wordt er nog geregeld. daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Ja dat begrijp ik ook wel. Minder leuke dinge schuif je ook het liefst voor je uit. Werkgevers ook en die schrikken omdat een TLN/ KNV hun ook niet verder geinformeerd hebben.

De laatste onderhandelingen is er een concept plan voorgelegd aan de werkgevers, met dien verstande dat we de drie hoofdpunten in één pakket gaan afspreken. Doe je er maar één ben je de andere dingen grotendeels kwijt in dit geval. De werkgevers willen alleen de regeling 48 uur afspreken met een hoog percentage beschikbaarheidstijd.

Ons concept ligt klaar, maar wij willen gelijk de andere punten aftikken, want is de 48 uur geregeld op hun manier, gaan ze achterover leunen omdat de werkgevers weten dat de actiebereidheid (nog) erg laag is. Daar kunnen ze nog wel eens van schrikken, later misschien, als iedereen die zich opgeeft bij chauffeurstoekomst.nl ook daadwerkelijk komt. Zijn wij het nou eindelijk eens zat om de problemen van onze werkgever op te lossen? Want ZIJ gaan elkaar immers beconcureren en dat leidt tot besparingen en wat is er nu makkelijker om ... (vul maar in) Wij moeten al inleveren omdat we met deze crisis minder uren maken. Wij willen wel verder, maar de werkgevers zetten de hakken in het zand: 0,0%

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Freddepet
Is die publicatie in het staatsblad een voorstel of al een feit?

In het laatste geval denk ik dat de kans op aanpassing uiterst gering is.

Een publicatie in een staatsblad is altijd een feit! het feit bevat wel een aantal voorstellen, maar de oplettende lezer van dat stuk kan zien dat er met de voorstellen door geen van de betrokken partijen iets is gedaan. Daardoor is er nu een groot gat te vullen, en dat zal er dan dus wel niet in zitten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Freddepet
Mag ik je er even op attenderen dat de vakbonden, samen met Karla Peijs, toenmalig ministerie VenW, een overgangsregeling hebben afgesproken? Nu schrikken we opeens omdat de 48 uur per 1 april '10 ingaat, maar die zou officieel ook voor ons gelden vanaf 2006. Oké, het zou 5 jaar zijn, 4 jaar overgang om te wennen is ook soepel genoeg, lijkt mij. Als iedereen vervolgens de kop in het zand steekt en schrikt dat de 48 uur OPEENS wordt ingevoerd, vraag ik me af aan wie dat ligt.

De overgangsregeling is er gekomen, zodat er tijdens de cao-onderhandelingen langzaam naar toe gewerkt kon worden naar de 48-urige werkweek, zonder dat er sprake zou zijn van inkomensverlies aan de kant van de chauffeurs....... het waren de werkgevers die telkens geen heil zagen in welke inkomens-vooruitgang dan ook, dus de bestaande situatie bleef bestaan. Als in de overgangsperiode telkens was afgesproken dat de salarissen zouden stijgen volgens een staffel, bijvoorbeeld:

In plaats van 55 uur gemiddeld wordt er het komende jaar gemiddeld 2,5 uur minder gewerkt tegen gelijk salaris........dan had alleen een berekening plaats moeten vinden hoeveel het uurloon diende te stijgen om dit te bewerkstelligen...... Uiteraard los gezien van de normale, gebruikelijke wijzigingen bij CAO-onderhandelingen.

Echter, zoals gezegd...de werkgevers klaagden steen en been.... er was geen ruimte voor een normale aanpassing tijdens de CAO-onderhandelingen, laat staan voor aanpassing zoals de overgangsregeling bedoeld was.

Aan de kant van de vakbonden is er de afgelopen jaren mijns inziens te weinig op gefocust om de overgangsregeling mee te nemen in de onderhandelingen, dan wel er extra druk op te zetten om dit plaats te laten vinden.

Hoe vaak klonk het wel niet in de beroemde wandelgangen....... ach...het zal zo'n vaart wel niet lopen, want er zijn niet genoeg chauffeurs om dit op te vangen.... europa komt er wel op terug...enz.

Maarja... door het al dan niet handelen van de CAO-partijen in de afgelopen jaren is er dus niets gebeurd ten aanzien van het beperken van het inkomens-verlies van de chauffeurs bij invoering van de 48-urige werkweek.

Vraag een kaderlid maar eens gewoon naar de daadwerkelijke plaatsgevonden nivelleringen ten aanzien van de publicatie in het staatsblad met betrekking tot de invoering van de 48-urige werkweek.

Hoeveel zouden dan met de oren gaan klapperen? Denk het overgrote deel!! De resterende kaderleden die weten waar het om gaat kunnen geen antwoord geven, want die weten ook wel dat er weinig tot niets is gebeurd......

Waar het mij om gaat...... de chauffeurs worden veel dingen niet verteld die toch wel belangrijk waren.

Als chauffeurs bekend zouden zijn geweest met de inhoud van de publicatie, zouden er bij vorige CAO-onderhandelingen wel andere acties zijn geweest lijkt mij zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik snap jullie niet.

Nederland heeft als een van de weinige landen in europa tot 2010 uitstel gekregen om de 48-urige werkweek in te voeren.

Duitsland en Belgie hadden dat niet!

Hebben jullie ooit van een chauffeur uit bovenstaande landen gehoord dat hij korter is gaan werken na 2006?

Ik denk het niet, en daarom snap ik al dat geneuzel over die hele 48-urige werkweek niet.

Voor de zoveelste keer vermeld ik hier op het forum dat de 48-urige werkweek een feit is maar dat er nooit op gecontroleerd zal worden.

Groet, Leonard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maarja... door het al dan niet handelen van de CAO-partijen in de afgelopen jaren is er dus niets gebeurd ten aanzien van het beperken van het inkomens-verlies van de chauffeurs bij invoering van de 48-urige werkweek.

Als chauffeurs bekend zouden zijn geweest met de inhoud van de publicatie, zouden er bij vorige CAO-onderhandelingen wel andere acties zijn geweest lijkt mij zo.

Het is natuurlijk al een jaar geleden, maar je bent blijkbaar vergeten dat we 5% hebben binnengehaald, dat heeft geen andere sector voor elkaar gekregen. We vroegen 6% maar dat was geen reden tot actievoeren. Er zijn genoeg publicaties geweest omtrent de 48 uur en de koers die mij vakbond hanteert is: Koers houden ivm de 48 uur en de achterstand. Het zijn de werkGevers die nu niks willen, behalve dan even snel een voor hen voordelige regeling 48 uur.

Duzz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is natuurlijk al een jaar geleden, maar je bent blijkbaar vergeten dat we 5% hebben binnengehaald, dat heeft geen andere sector voor elkaar gekregen.

de chauffeurs van taxibusjes hebben enkele maanden geleden hun achterstand met vergelijkbare beroepen in één klap ingehaald. 20% erbij dus.

dat slechts ter info. ;)

(natuurlijk zitten die mensen niet in een vergelijkbare situatie als ons, europees gezien)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
de chauffeurs van taxibusjes hebben enkele maanden geleden hun achterstand met vergelijkbare beroepen in één klap ingehaald. 20% erbij dus.

dat slechts ter info. ;)

(natuurlijk zitten die mensen niet in een vergelijkbare situatie als ons, europees gezien)

Als jij werkelijk gelooft dat dat verhaal klopt ( 20 % loonsverhoging in 2010) ben je wel erg goedgelovig aangezien onze fijne regering alle loonstijgingen boven 1,5% gewoon verbied. Het hele verhaal zal wel een wijziging in arbeidsvoorwaarden zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Freddepet
Het is natuurlijk al een jaar geleden, maar je bent blijkbaar vergeten dat we 5% hebben binnengehaald, dat heeft geen andere sector voor elkaar gekregen. We vroegen 6% maar dat was geen reden tot actievoeren.

Duzz.

*1 januari 2009 3,5 procent en per

*1 oktober 2009 0,9 procent.

*1 januari 2009 een tegemoetkoming ziektekosten van 0,6 procent van het verdiende SV-loon.

Dit bij elkaar is volgens mij geen 5%, wel als je gedeelten bij elkaar optelt, maarja, 0,9% in oktober en een tegemoetkoming ziektekosten.....

Volgens de rekenaars is dat dus echt totaal geen 5%......

Duzzzzzzzz...........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als jij werkelijk gelooft dat dat verhaal klopt ( 20 % loonsverhoging in 2010) ben je wel erg goedgelovig aangezien onze fijne regering alle loonstijgingen boven 1,5% gewoon verbied. Het hele verhaal zal wel een wijziging in arbeidsvoorwaarden zijn.

ik heb wel eens de neiging om het nieuws van de radio te geloven. maar het is dus al een paar maanden geleden dat ze dit meldden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Volgens CAO zijn alle gewerkte uren uit te betalen, wat is er gebeurt met het verhaal van de wachturen die niet mee zouden tellen voor die 48uur, en met de vrije dagen die weer wel mee zouden tellen voor die 48uur?

Laten de heren eerst maar eens met een duidelijke uitleg komen over wat er nu precies wel en niet meetelt met de uren-berekening voor loon en voor de 48uur berekening.

We krijgen nu geen goede informatie waarop we onze mening zouden kunnen vormen.

hallo jongens en meiden,

ja volgens belgisch model zou men beschikbaarheidstijd wel moeten betalen maar die tellen niet mee voor de 48 uur...dus die belgen zijn ons weer te slim af :ja:??tenminste ook ik ben van mening dat op korte termijn een loonsverhoging van 20% er niet in zit al gooi je de boel n jaar plat... want nu gaan er veel stemmen op vanwege het mislukken van cao overleg om dit te gaan doen !!ok ik ben het wel mee eens dat we een statement moeten zetten en ons moeten laten zien op komende vergadering maar op dit moment zie ik meer in goede afspraken over welke uren we wel en niet betaald krijgen.en dat is gewoon aan de rijtijdenwet houden dus 90 rijuur in 14 dagen en wachturen cq beschikbaarheid uren worden gewoon betaald dus wordt het creatief boekhouden de komende jaren.kijk ik weet ook niet waarmee men op de proppen komt want wie gaat deze uren controleren voorlopig ???

maar inderdaad willen wij meer duidelijkheid over de afspraken cq oplossingen maar niemand kent er enige duidelijkheid in of wel??

gr henki:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk dat veel werkgevers het niet zien zitten als de definitie beschikbaarheidsuren op papier staat, en ze al die uren mogen gaan betalen. (sommige werkgevers willen helemaal niets betalen als de auto en de chauffeur stil staan)

zo zullen er meer dingen zijn waar werkgevers liever hun ingeslagen weg willen volgen,

zoals het betalen van loonschalen die volgens de lijstjes niet helemaal kloppen.

zou het niet veel makkelijker worden als de definitie die door onze fijne regering is bedacht bijgeschaafd wordt? dat vakantie en zo niet meetellen? gebeurd in andere landen ook, moet hier ook kunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden