[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Coverbanden ervaringen


JP eastway

Recommended Posts

  • Forumlid

Hoi,

Al een tijdje lees ik mee op dit forum, erg interessant en vermakelijk afentoe. Maar ik heb een vraagje: Wat zijn jullie ervaringen met gecoverde banden? Zelf heb ik ze een paar keer op de trailer gehad en ik heb er dus 2x een klapper mee gehad en bij de derde was ik er net op tijd bij, dat het loopvlak al los liet. Volgens de bandenboer lag het aan de chauffeur of aan de weg of aan de dikke vracht...

Later hoorde ik dat het coveren op twee manieren kan, nl. warm of koud. Die klappers waren 'koud' gedaan en later kreeg ik covers die 'warm' waren gedaan. van pneu Laurent, die blijven wel heel.

Groetjes JP

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

het is met coverbanden eigenlijk hetzelfde als met een sinasappel, als je hem rolt laat ie los, hoe harder je er op drukt (zwaarder belast) hoe eerder die los laat, zo is het met een cover ook, die wordt eerst kaal gedraaid tot op het karkas en daarna wordt er een nieuwe laag op geplakt-gesmolten, vroeger waren de procedures niet zo geavenceerd als nu het is nu wel veel beter, maar ik blijf van mening gebruik deze alleen voor trailers, met weinig gewicht of op de trekas (en dan alleen nog maar rond de kerktoren) maar never en te nooit nie op de stuur as, neem dat van mij aan, het zijn en blijven gebruikte banden die een aardig oplawaai gehad kunnen hebben, een breuk/verzwakking in het karkas dus en daar komen de klappers uitvoort.

ik vindt zelf als je het prijsverschil ziet koop een nieuwe, langere levensduur, en als je langs de kant van de weg staat en de pech dienst moet komen kost het ook klauwen met geld, en met het chagerijn en tijd verlies erbij en de extra kosten van de pech dienst koop als je blieft nieuwe, maar dit is maar een tip van een eigenrijder die door schade en schande wijs geworden is, laat die rommel maar over aan andere.

en wat de chauffeur betreft, daar ligt het altijd aan, als je in de garage komt en je hebt wat ligt het aan de chauffeur, niets van aantrekken die proberen hun eigen hagje te redden.

wat wel is als er deze tijd, winter-koud, wat ruig mee gereden word, en wat al te veel over tegen stoepbanden gereden wordt krijg je ook een breuk/verzwakking in je karkas, maar met dit koude weer blijft het wel heel, de band wordt niet warm en de lucht zet niet uit, maar met een beetje een warmere dag in maart of april, moet je eens zien wat er dan in ene langs de weg staat en die oorzaak ligt wel van te voren.

voorts is extra goed op spanning houden van een coverband ook een vereiste, hoe beter opspanning hoe minder je band werkt/vervormd tijdens het rijden.

voorts blijf ik van menig: het plezier van goedkoop is allang vergeten als het genot van kwaliteit begint............................

doe er je voordeel mee.......................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoi Boerontoer,

Ja je hebt gelijk. Ik ben zelf ook eigenrijder, maar had het idee dat ik telkens de hoofdprijs betaalde bij de bandenboer met die nieuwe banden dus vandaar met die covers gaan experimenteren. Ik durfde het ook op de stuuras niet aan, maar goed ook. Toch rij ik niet met zware vrachten, meestal niet meer dan 16 ton geladen maar wel slecht wegdek.

Nu heb ik al een halfjaar cover-winterbanden op de trekas. Na de eerste rit liet ook bij een het loopvlak los, maar daar kreeg ik een andere voor, dat was garantie. Maar dat was inmiddels ook bij een andere leverancier. Die banden doen het totnutoe goed. Schijnt dat ook veel Noren en Finnen ermee rijden. Ben wel benieuwd wat onze vriend Kalakuski hiervan vindt of istie al terug??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik vanuit mijn eigen ervaringen mag spreken: Nooit meer!

Ik heb alleen maar slechte ervaringen, heb me een aantal jaren geleden eens laten ompraten nadat ik al jaren niet meer met covers had gereden ("de techniek van coveren was in de tussentijd zooooo verbeterd enzo, bla bla, prijsverschil, bla bla, je kent het wel..." :p)

Enfin; op zaterdag 2 om de middenas van de trailer gezet en op de trekas, zondagavond vertrokken. Na 3,5u rijden de eerste klapper onder de oplegger en op maandagmorgen geconstateerd dat het loopvlak van de 2e ook al losliet. Op maandag middag alles er weer af en nooooooit meer geprobeerd. :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Freddepet

@ JP:

Handen af van die kuffer-troep...

Heb ze zelf onder de trek-as gehad......

elke rotonde oppassen geblazen, trailer drukte zo hard dat bij de minste geringst nattigheid, de trekker begon te schuiven aan de trek-as, geen grip dus!

Het gaat niet lekker met bochten dus.

Ook in de winter waardeloos...op een of andere manier kunnen die kuffers niet met kou overweg.....grip daalt dramatisch...

Ik heb mij er nooit prettig bij gevoeld...maar kreeg geen ander banden eronder, want er zat toch nog profiel op........:hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoi Freddepet,

Die covers bij mij op de trailer waren knudde zoals ik al zei, en bij die op de trekas zat een misbaksel maar verder doen die op de trekas het totnutoe wel goed. Het zijn winterbanden, dus zachter rubber, en mooi profiel met extra groeven. Op sneeuw en ijs rij ik de meeste er wel uit. Hiervoor heb ik 2 sets Michelin Ice Grip versleten in 4 winters tijd en deze zijn qua grip niet slechter maar scheelt dus wel bijna de helft in de prijs.

Maar ik hou het in de gaten, voor het zelfde heb ik volgende week een klapper en ben ik alsnog genezen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Klopt. Mijn baas hier doet niets anders dan covers gebruiken. In de zomer de oude winterbanden (met of zonder de spikes) en in de winter "nieuwe" covers rond om. Onze wegen zijn hier in Hordaland van dusdanige kwaliteit dat nieuwe dure Michelins weggegooid geld zijn. Wij verslijten dan ook per jaar minimaal een set banden. Rijden enkel regionaal.

Had in Nederland ook covers op de trekas, boogie en trailer. Enkel op de vooras nieuwe. Nooit echt noemenswaardige problemen mee gehad. Reed wel lange afstand, over het algemeen met redelijk volle vrachten. Kocht in de winter in Noorwegen of Denemarken Finse covers rond om als winterband.

:grote smurf:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Vind die covers echt waardeloos. laten helemaal los rondom sommige plekken kon je tussen die kier naar de andere kant kijken.

Vorig jaar maar gelijk een nieuw setje normale banden er onder gelegd.

dan moet je het wel goed zeggen.

de goedkoop(ste)covers die jij gebruikt heb vind je waardeloos.

in ons geval niks mooiers als covers voor de winterbanden. ze gaan precies 1wintertje mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Coverbanden zijn veel gevoeliger voor de juiste spanning als nieuwe, dus moet je veel meer nakijken.

Wij zetten ze op de trailers, behalve op diegene die constant naar spanje en italie gaan omdat dan te temperatuur in de band te hoog kan oplopen in de zomer.

Wij hebben er vrij weinig problemen mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
dan moet je het wel goed zeggen.

de goedkoop(ste)covers die jij gebruikt heb vind je waardeloos.

in ons geval niks mooiers als covers voor de winterbanden. ze gaan precies 1wintertje mee.

Helemaal mee eens, want die winterbanden moeten eind april gewoon WEGGEBRAND zijn! En zolang je er niet te veel mee tegen de stoepranden aanzit (want daar kunnen ze slecht tegen) kan je er een heel seizoen plezier van hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

1 Wintertje mee maar? Valt me toch beetje tegen, hoeveel km is dat? Denk dat ik met mijn setje op de trekas wel twee winters ga doen zoals ik 't nu bekijk en dan die zomer erna helemaal oprijen. En ongeveer 90.000km per winter.

Maar ik rij (zo goed als) nooit met kettingen, jullie meer waarschijnlijk daar in Noorwegen. Daar zullen ze wel extra van slijten?

Dit was een van de coverbanden van m'n trailer:

post-8104-1394781797,9824_thumb.jpg

Kon niet meer geplakt worden;).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid

Effe op mezelf reageren:

Denk dat ik met mijn setje op de trekas wel twee winters ga doen zoals ik 't nu bekijk en dan die zomer erna helemaal oprijen.

Dat gaat dus niet gebeuren. Had vorige week ditte met een van de trekascuffers:

post-8104-1394781860,6826_thumb.jpg Was er gelukkig op tijd bij...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Er staat heel veell over in Maar het staat niet onder strafrecht

Het begint al bij de (ISO NORM)

Dan moet je nog kijken de Europeese Wet, Waar Nederland ook ondervalt

Want Nederland is een lid staat in de EU

Vergeet niet ieder land heeft zijn eigen regels volgens de Europese riichtlijn

Maar ik zal het is verder uit zoeken

En er komen banden binnen in Europa die niet volgens de Europese ISO NORM gemaakt zijn

Als mag zolang er maar niks gebeurt

Wat zegt de APK keuring er over.

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ben geweest bij de bandenboer in Venlo

Doen ook onder weg een nieuwe band er op leggen

Een corverband wordt niet op de vooras of stuuras gelegd

Moet het toch dan doen ze het zelf maar. Veiligheid gaat boven alles

Ook als wij een APK keuring doen moet alles in orde zijn ook de banden

En als er corverbanden op de stuuras ofvooras liggen Wordt de auto niet door ons gekeurd

Dit is het verhaal van een bandenboer.

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden