[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Te lage prijs van DHL maakt Van Hoeij Transport failliet


Gast Cortrans

Recommended Posts

image-6612.jpgGEFFEN - Van Hoeij Transport BV, aan de Veldstraat 31e in Geffen is dinsdag 26 januari door de rechtbank van Den Bosch failliet verklaard. "De twintig personeelsleden worden door mij ontslagen", vertelt curator mr. R. Lammers uit Oss aan Transport Online.

"Het bedrijf is failliet vanwege de lage tarieven en de hoge dieselprijs in 2008. Van Hoeij kreeg zesenzestig eurocent per kilometer van opdrachtgever DHL. Dit maakte het onmogelijk om dekkend te rijden", legt hij uit.

Mr. Lammers verwacht vooralsnog geen doorstart. “De huidige aandeelhouder gaat het niet proberen. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat iemand zich meldt. Ik zie het somber in”, luidt zijn reactie.

Op het moment dat de directeur het faillissement heeft aangevraagd zijn de medewerkers geïnformeerd en de activiteiten gestaakt. De curator is te spreken over deze handelswijze.

Het personeel heeft hij nog niet gesproken, wel de directeur. Die reageert volgens hem gelaten op het faillissement.

Van Hoeij Transport vervoerde vooral stukgoed en had onder andere DHL als opdrachtgever.

Ook Flatcontainers Logistics Veghel is falliet

Rechter-commissaris mr. P. Penders van de rechtbank in Den Bosch heeft dinsdag 26 januari het faillissement uitgesproken van Flatcontainers Logistics BV, aan de Eisenhouwerweg 3a in Veghel. Curator is mr. W. Welage uit Rosmalen.

© Transport Online / Marcel van der Voort

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 81
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
image-6612.jpgGEFFEN - Van Hoeij Transport BV, aan de Veldstraat 31e in Geffen is dinsdag 26 januari door de rechtbank van Den Bosch failliet verklaard. "De twintig personeelsleden worden door mij ontslagen", vertelt curator mr. R. Lammers uit Oss aan Transport Online.

"Het bedrijf is failliet vanwege de lage tarieven en de hoge dieselprijs in 2008. Van Hoeij kreeg zesenzestig eurocent per kilometer van opdrachtgever DHL. Dit maakte het onmogelijk om dekkend te rijden", legt hij uit.

Da's sowieso knap dat hij het zolang heeft volgehouden voor 66 cent per kilometer. Dan rijdt Heisterkamp nog voor betere prijzen :D.

Dat was misschien een lullige opmerking, maar effe serieus: hoe kan nu iemand voor 66 cent per kilometer rijden? Ik kan amper geloven dat DHL zo slecht betaald. Dan ziet het er voor Speedy Rotterdam ook niet gunstig uit dan, als die voor deze prijzen z'n nieuwe SuperSpaces moet betalen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als een bedrijf failliet gaat doordat voor dergelijke prijzen gereden werd, vraag ik me af of er niet van wanbeleid sprake is.

Want in zo'n geval moet je volgens mij wel hele goedkope chauffeurs, auto's, diesel en andere leveranciers hebben om zonder verlies te werken.

Nu staat het er alsof de DHL zo slecht is maar wie is er nou dom?!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zo'n groot bedrijf probeert z'n vrachten gewoon zo goedkoop mogelijk door een ander te laten vervoeren , om er dan zoveel mogelijk aan over tehouden . Het maakt niet uit hoe en door wie dat gedaan word , als het maar optijd en zo goedkoop mogelijk is . En als een charter zo dom is omdat voor 66 cent per km te doen ....... Maar als ik het niet doe pakt een ander het werk wel. Reken het maar uit een auto , beetje diesel erin , wegen belasting , afschrijving , onderhoud , poppetje achter het stuur enz . Dan moet je heel wat kilometers weg trappen om toch nog wat rendement ( wat er niet is ) eruit tehalen . En maar hopen dat je niet in de file komt of bv een lekke band krijgt.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als een bedrijf failliet gaat doordat voor dergelijke prijzen gereden werd, vraag ik me af of er niet van wanbeleid sprake is.

Want in zo'n geval moet je volgens mij wel hele goedkope chauffeurs, auto's, diesel en andere leveranciers hebben om zonder verlies te werken.

Nu staat het er alsof de DHL zo slecht is maar wie is er nou dom?!

Volgens mij reed Van Hoeij toch met Nederlandse chauffeurs. Die kan hij nooit betalen van 66 cent. Vind de uitspraak ook wel raar, uit de mond van een curator. Heeft die na 1 dag faillissement al berekend voor wat voor prijs dat er gereden werd? Denk dat het voor de curator interessanter is om te kijken of er nog bezittingen zijn, dat er voor hem tenminste nog iets te halen is. Een curator die een kilometerprijs uitrekend, dat geloof ik niet zo... En als Van Hoeij dat als eerste heeft aangevoerd, dat hij failliet is gegaan doordat DHL hem maar 66 cent betaalde, vind ik, persoonlijk, dat inderdaad wanbeleid. Iedere "ondernemer" weet dat hij het met zo'n prijs niet kan trekken.

Mijn laatste werkgever in het transport reed ook regelmatig voor DHL. De prijs was dacht ik best fair. Heb er nooit geen klachten over gehoord in ieder geval. Vind dit ook wel een typisch gevalletje van "de zwarte Piet" toe schuiven naar DHL...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is niet de pakketdienst, maar zij reden voor DHL freight Oss, wat heel vroeger Rosmalen transport was. Het is werk met volumecombi's en mega's. En de tarieven van DHL zijn de laatste jaren flink onderuit gegaan. Begin 2009 heeft men nog een tariefsverlaging van 5% toegepast bij DHL freight. Alsof er die marge al was bij de vervoerders. De tarieven zijn dramatisch, maar even switchen van werk is niet zo maar gedaan. DHL Oss heeft bij al zijn vervoerders al meerdere auto's stil laten zetten en er moeten er nog meer uit. Als je uit de buurt van Oss komt en je zit in het transport, dan hoor je wel degelijk negatieve verhalen over DHL> Erg jammer dat het zo moet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Da's sowieso knap dat hij het zolang heeft volgehouden voor 66 cent per kilometer. Dan rijdt Heisterkamp nog voor betere prijzen :D.

Dat was misschien een lullige opmerking, maar effe serieus: hoe kan nu iemand voor 66 cent per kilometer rijden? Ik kan amper geloven dat DHL zo slecht betaald. Dan ziet het er voor Speedy Rotterdam ook niet gunstig uit dan, als die voor deze prijzen z'n nieuwe SuperSpaces moet betalen...

Tja misschien een lullige opmerking ja, maar het is wel zo!

En DHL mag je niet generaliseren, ik weet dat niet elke DHL vestiging € 0.66 p/KM betaald (dit vind ik trouwens schandalig weinig) Maar het is inderdaad net wat een andere reactie al suggereert: Reden ze met een bakwagen, of met een combi en je kunt je pas over een tarief druk maken als je weet hoe het tarief tot stand gekomen is en welk werk en materiaal er voor nodig is.

Kijk als je met een VW bus voor € 0.66 per km rijd dan is dat riant, met een trekker oplegger is het onmogelijk.

Maar neem wel aan dat de ondernemer zelf akkoord is gegaan met de tarieven en ik kan me niet voorstellen dat iemand willens en wetens een wurg tarief accepteert om maar te kunnen blijven rijden.

Ook vind ik de opmerkingen van de CURATOR nog al kort door de bocht. Om een goed inzicht in de zaak en het faillissement te kunnen krijgen zal hij zich toch iets dieper in de materie moeten verdiepen en niet zo maar klakkeloos een paar zinnen schreeuwen die wellicht niet voldoende onderbouwd zijn. Hiermee trekt hij het geheel wel erg uit zijn verband.

Ook de zin: Het bedrijf is failliet vanwege de lage tarieven en de hoge dieselprijs in 2008. Dat is generaliseren. Iedere vervoerder heeft hier last van. Wat is er dan gebeurt met 2006 en 2007? Dat waren toch behoorlijke goede jaren?

Het is vervelend voor alle betrokkenen, maar in sommige situaties is een faillissement niet te voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

reactie van een "Medewerker van DHL" waarmee ik veel contact heb:

Je maakt toch zelf de afspraken..........

Dan ben je geen goed transport bedrijf (ondernemen) als je voor prijzen gaat rijden wat niet rendabel is.

En dat je dan nu nog over 2008 praat leef je nog in het verleden, we zitten in 2010 en je moet je richten op 2011!!

Zo komen wij weer negatief in de belangstelling, wel goed van DHL dat ze zo graag voor ons willen rijden dat het eigenlijk niet uit kan!!

trek deze reactie niet uit verband maar ook hij ergert zich aan dergelijke berichten in de Media!

gr,

Mark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Misschien heeft dat bedrijf wel voor die 66 cent per km gereden, dat kan maar zo.

Stel, je hebt een bedrijf met 10 wagens. Je hebt mooi werk tegen een normaal tarief en dat werk valt om wat voor reden dan ook weg. Wat moet je dan, alles stilzetten en afwachten tot het moment dat de markt weer aantrekt? Kost je minimaal €1.500,= per wagen per week aan lease, salarissen en dergelijke dus als je kiest voor stilzetten steven je in no time op een faillissement af en daar is niemand mee gebaad. Of kies je er dan voor om onder de prijs rijden wat ook geld kost maar waarmee je een stuk minder snel op je reserves inteert?

Ik zou het wel weten. Onder de prijs rijden doet niemand uit luxe maar op een gegeven moment moet een ondernemer wat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je hem stil zet dan weet je wat het je kost. Als je ver onder de kostprijs gaat rijden dan kan je een slechte week nooit goed maken met een goede week. Omdat die er niet is. En inkrimpen behoort ook bij ondernemen.

Thuis (landbouwbedrijf) is mij altijd geleerd dat de eerste schade altijd de "beste" schade is. Dus als je goed werk zou verliezen en je kan geen redelijk ander werk er voor terug krijgen is het misschien wel het beste om een deel af te stoten. Hoe moeilijk het ook zal zijn.

Volgens mij is het ook een probleem dat er erg veel geleased wordt. Heb je dan eens geld nodig, om wat voor reden dan ook, dan heb je totaal geen onderpand/waarborg als je bij een bank.

Het is leuk om snel te groeien, maar er gaat niks boven een redelijk eigen vermogen. Dat bewijst de huidige economische situatie maar weer eens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Voor een transport onderneming die volgens jullie niet kan ondernemen, hebben ze het toch verdomd lang volgehouden.

Van hoeij werkte inderdaad alleen met nederlandse chauffeurs en die hadden niks te klagen.

Ik ben het met ejd eens, soms doe je dingen uit pure noodzaak en misschien was dit wel zo'n moment. Je doet alles om te overleven in deze tijd. En als charter bedrijf is het al helemaal moeilijk om een andere opdrachtgever te vinden, die liggen niet meer voor het oprapen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En inkrimpen behoort ook bij ondernemen.

Als al je wagens geleased zijn, op een contract dus dan is het niet zo makkelijk om er een paar terug te brengen. Terugbrengen mag natuurlijk wel maar je blijft wél de maandelijkse termijnen betalen. Heb je wagens in eigendom dan is inkrimpen een stuk makkelijker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als al je wagens geleased zijn, op een contract dus dan is het niet zo makkelijk om er een paar terug te brengen. Terugbrengen mag natuurlijk wel maar je blijft wél de maandelijkse termijnen betalen. Heb je wagens in eigendom dan is inkrimpen een stuk makkelijker.

En dat probeert Teddybeer te zeggen. Je ziet transportbedrijven die van de 10 wagens er 9 in de lease hebben lopen. Er is geen gezonde balans tussen EV en VV. Heb je dan voor 3 of 4 wagens tijdelijk geen werk, gaat het hard van je af. Stilzetten is dan geen optie dus gaan ze onder de prijs rijden. Heb je daarentegen er een paar wagens van jezelf tussen staan is het niet leuk als deze op de dam staan, maar de pijn is wat minder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Eigen vermogen heb je sowieso nodig om de boel wat kosten betreft voor te financieren, zonder dat krijg je de boel ook niet aan de gang.

"Even" een paar trekkers aanschaffen vereist een aardig kapitaal, kapitaal wat slechts weinigen voor handen hebben. Dus wordt er geleased, niet alleen in het transport maar ook in heel veel andere sectoren die een hoge investering vergen. Is niets geks aan, is heel normaal en staat helemaal los van "een gezonde basis".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Eigen vermogen heb je sowieso nodig om de boel wat kosten betreft voor te financieren, zonder dat krijg je de boel ook niet aan de gang.

"Even" een paar trekkers aanschaffen vereist een aardig kapitaal, kapitaal wat slechts weinigen voor handen hebben. Dus wordt er geleased, niet alleen in het transport maar ook in heel veel andere sectoren die een hoge investering vergen. Is niets geks aan, is heel normaal en staat helemaal los van "een gezonde basis".

Ow................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En nu ga je weer verder met turfsteken in de kolonie?

:ok:Zo'n opmerking zegt genoeg over jou :ok:

Moeilijk hè, accepteren dat er mensen zijn die een andere kijk op heel veel dingen hebben dan jij. Maar succes met je verhaal.

We gaan nu weer on-topic. Nergens in het bericht staat dat het aangehaalde onderwerp hier mee te maken heeft.

Blijft vreemd dat een opdrachtgever de schuld krijgt van een failliesement. Anders was het geweest als ze niet betaald zouden hebben. Maar dat is dus niet zo, te weinig kilometer geld stem je zelf mee in.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan ziet het er voor Speedy Rotterdam ook niet gunstig uit dan, als die voor deze prijzen z'n nieuwe SuperSpaces moet betalen...

Enig idee wat die op de wagen hebben zitten........Turkse chauffeurs!

Dus trek hierbij je conclusie maar......;)

By the way: Wil DHL voor zo'n bedrag transporteurs inhuren......of wil de transporteur voor zo'n bedrag z'n eigen uit laten melken?

Hoe je het went of keert, uiteindelijk is de vervoerder degene die voor een bepaalde klant kiest.

Het is een ieder vrij zijn klanten te selecteren, dus om nu de schuld alleen bij de verlader neer te leggen is wel een beetje cru!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

erg jammer dat een oude werkgever van me failliet is en eerlijk gezegd als ik lees over de oorzaak kan ik me daar in vinden als alles klopt wat er staat, van Hoey had ongeveer de helft van wagens bij Dhl lopen dus dan dans je naar de eisen van de oprachtgever en dan moet je soms rare eisen inwilligen wil je aan de gang kunnen blijven.

vind het wel jammer dat er dingen worden geroepen als er niet eens bekend met wat voor materiaal er gereden word.

het is/ was een jong wagenprk wat netjes onderhouden is, absoluut geen schande om mee voor de dag te komen.

Jan en John en alle oud-collega's succes om alles weer snel op rails te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden