[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Trailer rijden


truckerttttt

Vraag

  • Forumlid

Beste collegas,Ik ben op het moment vuilnis chauffeur op een vuilnis(bak)wagen.Nu kan ik voor een kennis op een trailer gaan rijden (internationaal) Nu heb ik voor mijn CE afgereden met een bakwagen+wipkar omdat dat volgens mij de makkelijkste manier was..... Nu zit ik erover te denken eens zomaar een lesje of 15 op de trekker-oplegger combinatie te nemen om ook hier een beetje fatsoenlijk mee overweg te kunnen. Nu snappen jullie wel dat het geld kost, veel geld. Maar om nu zonder enige ervaring direct op een trtrekker-oplegger te stappen lijkt mij een beetje gevaarlijk zonder dubbel-stel pedalen, is het aan te raden eens wat lessen te pakken op een trailer? Graag jullie mening..... Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik best wel lekker kan sturen de laatste tijd(ook op de vuilniswagen) Met wipkar ging ook wel lekker, en dat is ook nog niet zo gek lang geleden..... Is het met een trailer nou heel anders? Nu heb ik gehoord dat er bij een trailer een erg gevaarlijk plekje zit nabij het kopschot o.i.d.? Graag jullie mening! :):):):):):):):):):)Alvast bedankt,Pieter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Nu heb ik gehoord dat er bij een trailer een erg gevaarlijk plekje zit nabij het kopschot o.i.d.? Graag jullie mening! :):):):):):):):):):)Alvast bedankt,Pieter

Dat plekje is inderdaad gevaarlijk. Daarom zitten er spiegels op een truck, kan je het mooi in de gaten houden! :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik zou als ik jou was eens bij een rijschool langs gaan voor informatie.

Ik heb nadat ik 15 jaar lang niet met een oplegger had gereden, een dagje les gehad op kosten van mijn baas. Maar je verleerd het rijden met een lang voertuig niet zomaar hoor. 6 lesuren is al heel wat. Het is zeker goed voor je zelfvertrouwen. Deze uurtjes kan je ook mooi meenemen voor je verplichte uren bijscholing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Wanneer heb jij je c.ce gehaald?

want in het nieuwe rijbewijs mag je dan nie met een oplegger rijden als jij zo als je zegt met een wipkar heb afgereden. is weer een andere cat.

je hebt ce1 en ce2 tegenwoordig.

gr edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Wanneer heb jij je c.ce gehaald?

want in het nieuwe rijbewijs mag je dan nie met een oplegger rijden als jij zo als je zegt met een wipkar heb afgereden. is weer een andere cat.

je hebt ce1 en ce2 tegenwoordig.

gr edwin

Ik ben nu bezig voor mijn ce en ik heb daar best wel ff moeite mee met omschakelen van bakwagen , naar trekker oplegger.

Maar Edwin ik moest een keuze maken waar ik mee wilde lessen, maar dat maakte verders geen zak uit waar ik later mee zou rijden , want als je voor oplegger afrijdt mag je gewoon ook met een wipkar rijden en vice versa ook. wat jij zegt klopt wel voor in de toekomst.:grote smurf:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Trucksmurf
Wanneer heb jij je c.ce gehaald?

want in het nieuwe rijbewijs mag je dan nie met een oplegger rijden als jij zo als je zegt met een wipkar heb afgereden. is weer een andere cat.

je hebt ce1 en ce2 tegenwoordig.

gr edwin

Wat jij hier zegt klopt niet:

Dat C1 en C2 hebben met het tmm te maken en niet met trailer of combi

Nieuwe categoriën op het rijbewijsdocument per 1 oktober 2006

Op het nieuwe rijbewijsdocument verschijnen vanaf oktober 2006 verschillende categorieën die nu niet op het rijbewijs staan.

Het gaat om de volgende categorieën:

  • Categorie AM = Bromfietsen
  • Categorie C1 = Motorrijtuigen zwaarder dan 3500 kg, maar niet zwaarder dan 7500kg
  • Categorie D1 = Motorrijtuigen ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen maar niet meer dan zestien personen, de bestuurder daarbij niet inbegrepen.
  • Categorie C1E en D1E geven de bevoegdheid om aanhangwagens voort te bewegen achter de motorrijtuigen van de categorieën C1 en D1.
  • Categorie LT = Een toekomstige categorie die op een later tijdstip in werking zal treden en bedoeld is voor langzame motorrijtuigen.
  • Categorie T = Een toekomstige categorie die op een later tijdstip in werking zal treden en bedoeld is voor langzame motorrijtuigen.

Voor de categorieën C1, C1E, D1 en D1E kan men in Nederland (nog) geen examen doen. Iedereen die echter de categorie C of D of de daarbijbehorende categorie E heeft of een rijbewijs na 1 oktober 2006 aanvraagt voor één van deze categorieën, krijgt een rijbewijs met tevens de daarbijbehorende categorie C1, D1, C1E of D1E.

Bron: http://www.rijbewijs.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Er zitten 2 verschillen tussen opleggen en whipcar. Het kopschot van je oplegger, dus de uitzwaai aan de voorkant, en het aan- en afkoppelen is even anders. Lijkt me geen onoverkomelijk probleem. Goed spiegelen dan komt dat wel goed. Er is 1 makkelijk ding om te onthouden t.o.v je kopschot; als je spiegels ergens langsgaan zonder het te raken komt je kopschot daar ook langs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Er zitten 2 verschillen tussen opleggen en whipcar. Het kopschot van je oplegger, dus de uitzwaai aan de voorkant, en het aan- en afkoppelen is even anders. Lijkt me geen onoverkomelijk probleem. Goed spiegelen dan komt dat wel goed. Er is 1 makkelijk ding om te onthouden t.o.v je kopschot; als je spiegels ergens langsgaan zonder het te raken komt je kopschot daar ook langs.

lijkt mij ook geen strak plan om zo te rekenen;):eek:,moet alleen andere bochtjes nemen met opleggger als met wipkar,oftewel iets verder uithalen enne.............

zoals mn opa altijd zei; aldoende leert men!!!!!!!!!!!!!:ja::ja:

gr jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als je met een wipkar hebt gelest, dan ben je gewend aan de afmetingen en kun je heus met een trekker oplegger de weg op. In het begin veel uitstappen als je het niet vertrouwt en het koppelen laten voordoen door een collega.

Ik had meer het omgekeerde probleem: ik was al regelmatig op en om het terrein aan het manouvreren met een city-oplegger, en dat was zeker nadelig voor het lessen met de wipkar. Was ik net gewend, was de les weer voorbij....

Over de gevaren met de oplegger (met stuuras): in een haakse bocht een uitzwaai van wel anderhalve meter. Bij het oudhollands "rondgooien" nog wel meer, dus pas daar mee op! Is trouwens ook heel slecht voor de luchtslangen.

Het kopschot kun je wel zien in de spiegel, maar de zijkant vooraan niet. Kijk dus voor je achteruit gaat rijden goed naar obstakels. Die verdwijnen uit het zicht!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hey bedankt voor de comments! vooral sommige van jullie ;)Ik ga het volgende week zaterdag eens proberen met die kennis van me, hij zei ook aldoende leer je dat wel!Wel een beetje spannend kun je net een beetje fatsoenlijk met je vuilniswagen over weg en dan gaat het echte werk nu beginnen :p Maarja we hopen op het beste, en als het veilig is is het goed genoeg voor mij..........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb toch al meerdere keren gehad dat ik met de cabine ergens tussen stond waarbij het kopschot van de trailer niet meer wilde passen :ja:

Ik zou er niet zo bang voor zijn om met een trailer op pad te gaan. Gewoon rustig blijven en vooral in het begin rustig aan en veel spiegelen. En tja als je een keer een lantaarnpaal plat maait met je kopschot past het de volgende dag wel, net zolang tot er een nieuwe paal staat :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Rij inmiddels 3 jaar zoals ik eerder aangegeven heb m.b.t spiegels en kopschot en rij 3 jaar schadevrij. Iedereen mag zijn mening hebben, voor mij werkt dit al 3 jaar en blijf dit dan ook gewoon doen...

Je bedoelt dus met een wipkar? Uitzwaai van het kopschot van een wipkar of een trailer is een wereld van verschil.

Probeer maar eens met een 45ft container op een trailer die een cm of 40 vanaf je cabine zit jou truckje uit. Succes verzekerd :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

ik heb destijds ook "geleerd" dat als de spiegels er langs kunnen, over het algemeen het kopschot er ook wel langs gaat. Dan moet je alleen geen extremere gevallen gaan bedenken dan een normale bocht.

Feit blijft, altijd blijven kijken en als je het niet vertrouwt uitstappen en kijken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Ik ben nu bezig voor mijn ce en ik heb daar best wel ff moeite mee met omschakelen van bakwagen , naar trekker oplegger.

Maar Edwin ik moest een keuze maken waar ik mee wilde lessen, maar dat maakte verders geen zak uit waar ik later mee zou rijden , want als je voor oplegger afrijdt mag je gewoon ook met een wipkar rijden en vice versa ook. wat jij zegt klopt wel voor in de toekomst.:grote smurf:

\

beste mario.

mijn collega,s hebben vorige jaar hun wipkar rijbewijs gehaald en mogen niet met een oplegger rijden.

dat is ze kenbaar gemaakt bij de rijschool

gr edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden