[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wat gaat er veranderen door 48 urige werkweek


MJPaauwe

Recommended Posts

  • Forumlid
Iemand die op een fabriek werkt maakt nog geen 40 uur in de week.En die komen ook rondt van hun inkomen
dat is geen vergelijk.... Uurloon kan heel anders zijn en ook in de fabriek of andere bedrijfstakken zijn er verschillen......ploegentoeslag bv.

Zo'n stelling kan je wat mee als iedereen het zelfde salaris zou hebben...........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Essentieel is wat er wordt verstaan onder het begrip "arbeidstijd".

Arbeidstijd in deze regeling is niet hetzelfde als de op grond van de CAO betaalde diensturen.

Doorgaans worden er meer uren uitbetaald dan er meetellen in het kader van de arbeidstijd. Het belangrijkste verschil tussen arbeidstijd op grond van deze regelgeving en diensturen op basis van de CAO zit hem in de beschikbaarheidstijd.

Als beschikbaarheidstijd worden met name aangemerkt de voorziene wachttijd en de begeleiding van een voertuig op een trein of boot.

Ook de tijd die doorgebracht wordt naast de bestuurder in het kader van de dubbele bemanning wordt aangemerkt als beschikbaarheidstijd. Deze beschikbaarheidstijd wordt wel in aanmerking genomen voor betaling, maar wordt buiten beschouwing gelaten bij het optellen van de arbeidsuren voor de bepaling van de maximale en gemiddelde arbeidstijd.

Voorbeeld:

  • rijtijd 9 uur
  • wachttijd 2 uur (voorzien)
  • lossen 1 uur
  • pauzes 1 uur

De totale arbeidstijd die meetelt voor de 48-uurs norm is 10 uur, bestaande uit rijtijd en de lostijd. Op basis van de CAO zou er 11,5 uur betaald moeten worden (totale diensttijd is 13 uur minus de pauzestaffel van 1,5 uur).

Er is hier sprake van een verschil van 1,5 uur. Als dit 5 keer gebeurt, is dit al 7,5 uur per week die extra gemaakt zijn zonder mee te tellen in het kader van de 48-uurs norm.

Daarnaast verlagen ATV-dagen en feestdagen de gemiddelde arbeidstijd. Gemeten over de gehele sector bedraagt dit ca. 4 uur per week.

In dit voorbeeld heb je het dan over een diensttijd van 59,5 uur. terwijl er toch wordt voldaan aan de 48-urige werkweek.

Dit voorbeeld stond op de nieuwsbrief bij ons die ik vandaag kreeg.

Zoals ik al ooit eerder gezegd heb verandert er volgens mij weinig tot niets. Bekijk het voorbeeld hierboven maar.

Iedereen schreewt moord en brand, maar ik ken eigenlijk geen werkgever die zich er ook net zo druk over maakt als menigeen hier op het forum doet ;).

We zullen zien,maar wat ik gelezen heb is dat je atv dagen en vakantie gewoon meetellen,want die worden ook betaald.....dus dat dat verlaagd de arbeidstijd NIET..staat op de site van tln.

Ik hoop dat je gelijk hebt,maar aangezien we in NL altijd de braafste van europa willen zijn,heb ik er een hard hoofd in....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Even ter verduidelijking, ik hoor ook verschillende verhalen links en rechts , wel heb het even opgezocht en ziekte vakantie tellen gewoon mee voor 48 uur, is wettelijk vastgelegd.

Arbeidstijdenbesluit vervoer:

Wat is arbeidstijd?

Uitgangspunt is dat alle tijd dat men ter beschikking staat van de werkgever, arbeidstijd is. Daaronder valt dus in ieder geval de rijtijd. Verder zijn er ook allerlei andere werkzaamheden dan rijden die als arbeidstijd tellen, zoals:

  • laden en lossen;
  • toezicht houden op het in- en uitstappen van passagiers;
  • schoonmaken en technisch onderhoud;
  • werkzaamheden om de veiligheid van het voertuig, de lading of de passagiers te verzekeren of om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen die met het vervoer verband houden.

Verder geldt ook als arbeidstijd de perioden waarin de werknemer op de werkplek moet blijven en niet vrijelijk over zijn tijd kan beschikken, maar klaar moet staan om als dat (weer) kan aan het werk te gaan. Te denken valt hierbij aan wachttijden bij laden of lossen waarbij het vooraf niet bekend is hoe lang het gaat duren.

Let op:voor het bepalen van het aantal uren dat per dienst of per week gewerkt is, worden meegeteld de uren dat men normaliter gewerkt zou hebben, maar niet gewerkt heeft als gevolg van:

  • ziekte;
  • wettelijke vakantie (4x de arbeidsduur per week);
  • cao (bovenwettelijke)-vakantie;
  • werk als lid van de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging;
  • wettelijke verplichtingen voorzover noodzakelijkerwijs verricht onder werktijd;
  • calamiteiten en ander kort-verzuimverlof.

Niet meegeteld worden de uren in verband met:

  • vrije dagen als gevolg van werktijdverkorting of anderszins opgebouwde vrije dagen (ADV-dagen bijvoorbeeld);
  • kraamverlof;
  • kortdurend zorgverlof;
  • langdurend zorgverlof;
  • ouderschapsverlof;
  • feestdagen.

Geen arbeidstijd

Niet als arbeidstijd telt de tijd besteed aan:

  • pauze
  • onderbreking van de rijtijd
  • dagelijkse rust of wekelijkse rust.

Een rust is een ononderbroken periode waarin de werknemer vrijelijk over zijn tijd kan beschikken.

Geen arbeidstijd in het zware wegvervoer

Uitsluitend voor vervoer waarop verordening (EG) nr. 561/2006 van toepassing is, is er een vorm van werkzaamheid, die niet mee telt voor de berekening van het aantal gewerkte uren. Dit is de zogenaamde beschikbaarheidstijd.

Beschikbaarheidstijd is de tijd waarin de werknemer weliswaar beschikbaar moet zijn om gevolg te geven aan eventuele oproepen om (weer) aan het werk te gaan, maar niet op de werkplek behoeft te blijven. Het moet hierbij gaan om situaties waarbij de verwachte duur van deze perioden van tevoren bekend is en de werknemer gedurende die periode vrij over zijn tijd kan beschikken. Als voorbeeld kan men denken aan een overtocht per trein of veerboot. Een ander voorbeeld is, in geval van een meervoudige bemanning, de tijd die gedurende de rit naast de bestuurder of in de slaapcabine wordt doorgebracht.

Let op: beschikbaarheidstijd telt weliswaar niet mee als arbeidstijd, maar is ook geen rusttijd! Perioden van beschikbaarheid mogen dus niet worden beschouwd als pauze of meegeteld voor de berekening van de dagelijkse of wekelijkse rust. Een periode van beschikbaarheid kan wel fungeren als een onderbreking van de rijtijd.

Wat is de maximum arbeidstijd?

Licht wegvervoer

Voor wegvervoer dat niet onder verordening (EEG) nr. 561/2006 valt, maar wel onder het Arbeidstijdenbesluit vervoer geldt een maximum arbeidstijd van:

  • gemiddeld 48 uur per week over een periode van 16 weken
  • bij collectieve regeling:
    gemiddeld 48 uur per week over een periode van 26 weken.

Zwaar wegvervoer

Voor wegvervoer dat onder verordening (EEG) nr. 561/2006 valt, geldt een maximum arbeidstijd van:

  • ten hoogste 60 uur per week
  • gemiddeld 48 uur per week over een periode van 16 weken
  • bij collectieve regeling:
    gemiddeld 48 uur per week over een periode van 26 weken.

Zijn afwijkingen van de maximum arbeidstijd mogelijk?

Zwaar wegvervoer

Uitsluitend voor wegvervoer dat onder verordening (EG) nr. 561/2006 valt, bestaat de mogelijkheid om meer dan 48 uur gemiddeld per week te werken (‘maatwerkregeling’ of ‘opt out’). Er moet dan voldaan worden aan de volgende voorwaarden:

  • De arbeidstijd is niet langer dan gemiddeld 55 uur per week;
  • De werknemer moet individueel schriftelijk instemmen om meer te werken;
  • Een collectieve regeling biedt de mogelijkheid tot individuele afwijking.

De schriftelijke instemming van de werknemer geldt in principe voor een periode van 26 weken en wordt telkens stilzwijgend voor eenzelfde periode verlengd, tenzij de werknemer uitdrukkelijk te kennen geeft met een dergelijke verlenging niet in te stemmen. Uiteraard rust op de werknemer de plicht dit laatste tijdig te doen, opdat de werkgever er met de inroostering rekening mee kan houden.

De afwijkingsmogelijkheid is tijdelijk en loopt tot uiterlijk 23 maart 2010.

bron: home. szw .nl ( min.sociale zaken en werkgelegenheid )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nu vraag ik me af :

Ik schrijf m'n vakantie van 2 weken weg onder wekelijkse rust dan telt het dus niet mee voor die 48 uur

Volgens mij is er geen maximum aan wekelijks rust wel een minimum........

Bij nader inzien .. krijg ik die 2 weken ook niet betaald natuurlijk...

bewerkt door kluk-kluk
toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat ik ook nog vond en ook wel relevant hier denk ik, een werknemer met 2 banen waardoor hij over de wettelijk toegestane arbeidsuren heen komt.

Naar aanleiding daarvan heeft 1 werkgever arbeid contract eenzijdig aangepast ; de rechter hierover:

Geen eenzijdige wijziging arbeidsuren bij overschrijding maximum

Als een werknemer meer dan het wettelijk toegestane aantal uren per week werkt, dan mag een werkgever niet eenzijdig het contractueel overeengekomen aantal arbeidsuren verminderen.

De zaak

Een werknemer had twee banen bij verschillende werkgevers. Bij de ene werkgever stond hij voor 32 uur per week op de loonlijst en bij de andere voor 38 uur. Hierdoor overschreed de medewerker het maximaal toegestane arbeidsuren dat een werknemer volgens de wet mag werken.

Eén van de werkgevers sprak de werknemer hierop aan en verzocht hem er voor te zorgen dat hij per week niet meer dan 40 uur, verdeeld over twee werkgevers, zou werken. De werkgever beriep zich hierbij op de schending van het wettelijk maximum aantal arbeidsuren per week, het bedrijfsbelang van de werkgever en de zorgplicht die de werkgever had ten opzichte van de medewerker.

De medewerker gaf geen gehoor aan het verzoek waarop de werkgever op eigen houtje het aantal arbeidsuren terugbracht tot 8 uur per week. Hierdoor zou de man in totaal niet meer dan 40 uur per week bij beide werkgevers werkzaamheden uitvoeren. De medewerker was het niet eens met de maatregel omdat partijen 38 uur per week overeen waren gekomen en er contractueel geen mogelijkheid was opgenomen om het aantal eenzijdig te wijzigen. De man stapte naar de kantonrechter en eiste zijn loon voor de resterende 30 uur per week.

De rechter

Door het grote aantal uren dat de medewerker werkte, was de werkgever bang dat de werknemer de werklast niet aan zou kunnen wat grote lichamelijke of geestelijke gevolgen voor de medewerker en waarschijnlijk ook voor het bedrijfsbelang zou kunnen hebben. Dit had de werkgever door de maatregel willen voorkomen. De rechter had wel begrip voor deze opstelling. Echter, naast de zorgplicht rust op de werkgever ook de plicht om onder de gegeven omstandigheden in overleg te treden met de werknemer om een oplossing te vinden voor het geschil. Een eenzijdige wijziging zoals de werkgever die doorgevoerd had, is volgens de rechter niet redelijk. De werknemer had altijd goed gefunctioneerd en had onlangs een huis gekocht met een hypotheek gebaseerd op twee banen. Een belangenafweging bracht met zich mee dat het voor risico kwam van de werkgever dat de werknemer de overige 30 uur niet kon werken. Aangezien de werknemer zich steeds voor de resterende uren beschikbaar had gesteld, werd de loonvordering toegewezen.

Rechtbank Arnhem, 20 december 2007, LJN: BC2467

Nu maak ik hier uit op, als je 2 arbeids contracten hebt van laten we zeggen 30 uur je dus verzekerd bent van 60 betaalde uren per week , je mag er weliswaar maar 48 maken gemiddeld, maar de overige 12 uur is dan voor risico werkgever !?

Nou? iemand juridisch onderlegt hier die deze stelling onderuit kan halen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden