[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

48 uur eigen rijders van de baan of toch nog niet


Gast herpie2

Recommended Posts

image-6737.jpgBRUSSEL - De Transportcommissie van het Europees Parlement heeft vandaag het rapport van de socialist Said El Khadraoui weggestemd. Hij wilde zelfstandige vrachtwagenchauffeurs onder een arbeidstijdenregime brengen.

Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie, ECR-fractie), vicevoorzitter van de Transportcommissie, is verheugd over de uitkomst van de stemming.

"De aanval op de zelfstandige vrachtwagenchauffeurs is vooralsnog afgeslagen en dat is mooi, zeker als je bedenkt dat de stemmingen over de amendementen en het rapport met minieme verschillen in het voordeel van de vrachtwagenchauffeurs uitvielen. Gelukkig is het rapport van El Khadraoui gestrand."

Van Dalen: "Juist zelfstandige vrachtwagenchauffeurs moeten ruimte houden om zelf te bepalen hoe zij hun dag indelen. De EU moet niet precies gaan voorschrijven hoeveel tijd zelfstandige chauffeurs steken in administratie of acquisitie. En een beroep op verkeersveiligheid gaat niet op: ook deze chauffeurs moeten immers voldoen aan de rij- en rustregeling."

Het rapport van de Transportcommissie zou gelden als een advies aan de Sociale Zaken Commissie. Deze commissie moet uiteindelijk een rapport voorleggen aan het voltallig Europees Parlement.

Van Dalen: "De eerste slag, in de Transportcommissie, hebben we dus gewonnen. Het is nu zaak er voor te zorgen dat ook de Sociale Zaken Commissie de kant van de zelfstandig chauffeurs kiest".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 72
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Er is nog niks bekent Moet wachten op het Europes Parnament.Daar is nog een vergadering over en er moet nog gestemt worden.Het zal er om draaien Als de ZZP,ERS of eigen rijders meer uren mogen maken.En de chauffeur in loondienst dan Wordt die dan af gedaan.Want dan is de kans groot dat de werkgevers over gaan op eigen rijders.Hoop alleen dat de raicalen partijen het niet winnen.

Maar de kans is groot Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
....Als de ZZP,ERS of eigen rijders meer uren mogen maken.En de chauffeur in loondienst dan Wordt die dan af gedaan.Want dan is de kans groot dat de werkgevers over gaan op eigen rijders......

Volgens mij is dit een verkeerde constatering: Immers, de ZZP'er heeft wat rij en rusttijden wet betreft niets meer of minder dan de loondienst chauffeur. Dus hier hoeft niemand bang van te worden.

Waar het om gaat is dat de "overige" tijd die de zelfstandige in zijn bedrijf stopt, ( denk aan administratie en onderhoud) niet gaat mee tellen voor zijn arbeid.

Hoewel een zzp'er dus meer tijd zou mogen gebruiken voor zijn bedrijf, zal die qua "vrachtwagen" uren GEEN concurrent voor de loonchauffeur zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hieronder de visie van Corte, Corte is het overleg orgaan van de uitvoerende instanties zoals Vosa en RVI en geeft advies aan de europeese wetgevers

Working time for self-employed drivers

Background

In March 2005, Directive 2002/15/EC became applicable for salaried workers. From 23 March 2009, the Directive was planned to apply automatically to self-employed road transport workers, unless they were expressively excluded on the basis of a proposal of the Commission. The Commission made such a proposal.

On 5 May 2009, the European Parliament rejected the Commission's proposal during its plenary session in Strasbourg and it went back to the parliamentary Committee on Employment and Social Affairs (EMPL) without possibility to table amendments.

However, on 29 September 2009, the EMPL Committee rejected a report that intended to subject self-employed drivers to the same rules as employed ones. This decision allowed the drafting of a new report and opened the door for reaching a compromise between the European Parliament and the Council on this very sensitive issue.

Latest developments

Following the Committee on Transport and Tourism (TRAN) meeting on 25-27 January 2010, the rapporteur (Mr Saïd El Khadraoui, S&D,BE) for opinion reminded the Committee of the difficult history of this file and stressed that he tried to find a middle solution and presented his proposal as a possible compromise.

Particularly, the draft opinion includes self-employed workers in the working time provisions but gives the latter a more favourable regime in administrative terms compared to employed workers. They would be allowed to count a fixed amount of 1 hour working time per week for all other activities than driving and (un)loading.

However, speakers from the EPP, ALDE and ECR groups did not agree with the proposed line. They argued that real self-employed drivers should not fall under the scope of the working time Directive, claiming that it would be difficult to enforce it. On the other side, speakers from the Greens, GUE/NGL Members as well as the Commission representative agreed with the proposed approach.

The TRAN Committee plans to vote on this draft opinion in March. The vote in the plenary is scheduled for May/June 2010.

More information about the Directive 2002/15/EC is available here.

More information about the Committee on Transport and Tourism is available here.

For more information, please contact the CORTE Secretariat at secretariat@corte.be

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een eigen rijder zonder personeel is ook een zzp-er. ;) Volkomen legaal.

ja met dien verstande dat hij met zijn EIGEN auto rijdt.

En dat is dus net wat een zzp'er niet heeft.

Wat mij verder opvalt onder de zzp'ers dat daar toch een behoorlijk aantal bij zijn die eerder de status hadden van eigen rijder, maar niet in staat waren (om wat voor reden dan ook) een droog plak brood te verdienen met een auto en de bijkomende kosten, en dus niet in staat zijn een bedrijf te runnen.

De hh zzp'ers zullen mij nu helemaal afbranden, doe jullie best het is mijn mening, en als het je niet aanstaat zul je er toch mee moeten leven dat IK er zo overdenk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ZZP-er met niwo vergunning mag zich verhuren aan derden om goederen te transporteren met of zonder eigen auto.

ZZP-er zonder niwo vergunning mag niet legaal goederen ( meer dan 500kg ) voor derden vervoeren.

( er zijn wat wazige constructies via uitzend-organisaties waarmee je het schijnt te kunnen omzeilen )

48 uur gemiddeld is over 26 weken ( na collectief akkoord ). Vakantie en ziekte dagen tellen vooralsnog gewoon voor 8 uur per dag mee .

Dit geld (nog ) niet voor de eigen rijder (zzp).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De 48 uur geld voor iedereen Maar veel zijn er eigen wetten aan het maken.

En voor de zzp,ers of eigen rijders moet het Europes Parnament nog uit spreken

of die meer uren mogen maken. (Hoop binnen twee maanden).Zijn er bij die rijden dag en nacht om uit de kosten te komen.Maar ja dat is hun probleem.

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De 48 uur geldt NIET voor iedereen.

Maar WEL voor iedere werkNEMER.

Zelfstandigen, zoals oa om een voorbeeld te noemen winkeliers vallen er dus NIET onder.

Transport =

WE hebben voor de verkeersveiligheid & onze eigen veiligheid al de RIJ&RUSTTIJDEN.

Zowel de EigenRijder (zzp'er) als een eventuele eigenrijder zonder eigen wagen MOETEN hieraan voldoen en natuurlijk ook de chauffeur in loondienst.

Aangezien de 48 uur voor WERKNEMERS is ontwikkeld ... zou een EigenRijder hieronder NIET moeten vallen. Zijn (als hij ze heeft) personeel wel.

Het vreemde is dat men hier een stokje probeert voor te steken in het Europees Parlament.

Iedere andere ONDERNEMER valt niet onder de 48 uur .... maar als enige uitzondering die in het Transport wel ....

Zeg nou zelf ... is dat niet vreemd = gezien vanuit de EU wetgeving???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een onzin wordt hier weer geblaat.

Natuurlijk is iedere eigen rijder met 1 auto een zzp-er. (Zelfstandige Zonder Personeel)

En inderdaad geldt de 48-urige werkweek nog niet voor ondernemers / eigen rijders / zzp-ers.

En Wirtjo;Waar baseer jij je mening op? Er zullen best ondernemers zijn die niet kunnen rekenen en zichzelf te kort doen maar ik ken er ook genoeg die zichzelf verhuren tegen dezelfde prijs als een uitzendburo dat doet (heb ik zelf ook wel gedaan) en persoonlijk vind ik dat geen verkeerd salaris. De meeste zzp-ers hebben nl. niet zoveel kosten als een uitzendburo en houden per saldo aan hetzelfde tarief dus meer over. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 48 uur geldt NIET voor iedereen.

Maar WEL voor iedere werkNEMER.

Zelfstandigen, zoals oa om een voorbeeld te noemen winkeliers vallen er dus NIET onder.

Transport =

WE hebben voor de verkeersveiligheid & onze eigen veiligheid al de RIJ&RUSTTIJDEN.

Zowel de Eigen Rijder (zzp'er) als een eventuele eigen rijder zonder eigen wagen MOETEN hieraan voldoen en natuurlijk ook de chauffeur in loondienst.

Aangezien de 48 uur voor WERKNEMERS is ontwikkeld ... zou een Eigen Rijder hieronder NIET moeten vallen. Zijn (als hij ze heeft) personeel wel.

Het vreemde is dat men hier een stokje probeert voor te steken in het Europees Parlament.

Iedere andere ONDERNEMER valt niet onder de 48 uur .... maar als enige uitzondering die in het Transport wel ....

Zeg nou zelf ... is dat niet vreemd = gezien vanuit de EU wetgeving???

hoi Angelique,

ik wil hier toch ook nog even op reageren. Ten 1e, ben ook ik vóór een vrij ondernemerschap.

De wet regelt al dat ook deze ondernemer als hij achter het stuur zit niet te veel rij uren maakt door de rust en rij uren regeling. Het is inderdaad van de zotte dat de EU (of iemand anders) gaat bepalen dat die zelfde ondernemer verder (dus buiten het rijden zelf) uit gaat maken hoeveel tijd deze ondernemer in "zijn" bedrijf steekt. Ik snap dus die hele heisa niet die er nu gaande is. Gaat het nu over de rij uren van deze ondernemer, of toch over de totale uren die deze ondernemer in zijn bedrijf mag steken?????? Het maakt dus ook niet uit of de ondernemer wel of geen "eigen" vrachtwagen heeft (als het dus over de rij en rust regeling gaat, aangezien die voor iedereen gelijk is, toch????).

Er wordt een grote fout gemaakt door de naam ZZP'er waar nu iedere "ondernemer" zonder personeel onder valt. Het verschil is dat je 2 soorten ZZP'ers hebt. Een groep ZZP'ers als "eigen rijder" dat een transport bedrijf(je) heeft met 1 auto (en een transport vergunning van het NIWO), en zich dan ook een (1 mans) transport bedrijf mag noemen, en een groep ZZP'ers die dus géén eigen auto heeft, maar zich alleen maar als chauffeur verhuurd, deze mag zich dan ook niet een transport bedrijf noemen, maar valt meer onder een "uitzendkracht" in de transport sector, en heeft geen vergunning van de NIWO nodig. Qua rij en rust tijden geldt voor beide de zelfde regeling, als voor elke andere werknemer in het transport.

Gr. Cor

bewerkt door Cortrans
verhaal aangepast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Natuurlijk is het een absurde regel.

Strikt genomen zou een directeur/eigenaar van een transportbedrijf - die zelf niet achter het stuur zit, zijn er zat - ook niet meer dan die 48 uur mogen maken.

Behalve oncontroleerbaar natuurlijk van de zotte.

Zou het er toch doorheen komen, dan kan je wachten op rechtszaken die op grond van gelijkheid zullen betogen dat de (bv) lokale snackbarhouder die alleen z'n tent runt wél meer uren mag draaien en een vervoerder niet. Dan zal of iedere ondernemer aan die 48 uur moeten, of geen één.

Uitkomst staat nu al vast.

Blijft over: waar zijn ze mee bezig in het Europese Parlement. Kan toch niet dat daar mensen zich al maanden mee onledig houden.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hieronder de visie van Corte, Corte is het overleg orgaan van de uitvoerende instanties zoals Vosa en RVI en geeft advies aan de europeese wetgevers

Working time for self-employed drivers

.......

Particularly, the draft opinion includes self-employed workers in the working time provisions but gives the latter a more favourable regime in administrative terms compared to employed workers. They would be allowed to count a fixed amount of 1 hour working time per week for all other activities than driving and (un)loading.

.......

Hoe wereldvreemd zijn die politiekers ?

Hopen regeltjes uitvinden dat je dit moet archiveren en dat je iets anders moet bijhouden voor controle en een hoop statistieken invullen waar je administratief een hele tijd zoet bent zonder over normaal bedrijfsbeheer te praten, en dan een voorstel dat je gemiddeld 1 u per week aan die administratie mag werken...

doe zo voort europa :ok:

PS: als die zzp'er 10 klanten telefoneert voor werk a rato van 6 min per gesprek en 9 hebben geen werk voor de volgende dag mag hij dus de andere dagen niet meer bellen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ook het verschil tussen zzp en eigen rijder is velen niet duidelijk!

een zzp is iemand die zichzelf verhuurt aan derden, daar zijn werk doet, en verder niks!

een eigen rijder is volledig ondrnemer, met meestal een eigen auto, eigen vergunningen, dus een compleet bedrijf dus!

een eigen rijder kan ook iemand inhuren om in drukke tijden een tweede gehuurde wagen te bemannen, of zelfs met 2 wagens gaan rijden, dit omdat hij een bedrijf heeft!

een zzp kan niemand anders inhuren behalve zichzelf, heeft geen eigen auto, geen vergunningen, en heel belangrijk, hij mag volgens de wet niet werkzaam zijn in het transport!

Iedere ondernemer zonder personeel is een zzp-er.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Z.Z.P. = Zelfstandige Zonder Personeel.

Een eigen rijder is ook een Zelfstandige Zonder Personeel.

Een "FREELANCER" (zeg iemand die zichzelf verhuurd) is ook een Z.Z.P.

En Zelfstandigen Zonder Personeel duiken meer en meer op in diverse sectoren.

ZZP is dus een soortement overkoepelende term.

En daar begint de verwarring in het wegtransport want hier noemen we een ZZP'er MET eigen vrachtwagen een EIGEN RIJDER en iemand die zichzelf als chauffeur verhuurt ZZP'er.

Misschien is het beter om voor deze ZZP'er een aparte term te verzinnen??????????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Freddie said "de voorstellen die nu gedaan zijn hebben betrekking op de eigen rijder!"

Gezien een Eigen Rijder een Zelfstandige is (zonder personeel) cq Ondernemer WAAROM moeten hiervoor nu opeens voorstellen gedaan worden ....

M.i. valt hij sowieso buiten het gehele 48 uur gedoe ==== WANT die 48 uur geldt voor mensen in loondienst / werkNEMERS.

Daar hebben die Eigen Rijders en andere ZZP'ers altijd al buiten gevallen = zij zijn immers niet in loondienst.

WIE (welke politicus cq organisatie = vakbonden???) zijn binnen het EU parlament gaan lobbyen om de Eigen Rijder wel onder het regime van de 48 uur te doen vallen?????

- M.. zijn dit de vakbonden geweest, uit vrees voor de ZZP'er in het transport zonder eigen wagen ... de 'verhuurchauffeur' ;)

Uit vrees dat transport-ondernemingen loondienstchauffeurs zullen (zouden) eruitwerken en overstappen op zelfstandige-verhuurchauffeurs ... en zo doende dus de 'lonen' te drukken.

Een gegronde vrees of niet???

= Hiervoor moest dus bij voorbaat al een wetgeving die zou gelden voor mensen in LOONDIENST ook worden toegepast op zelfstandigen in het wegtransport!!!!

Want strikt gezien zou de 48 uur alleen gelden voor WERKNEMERS.

Waarom Uberhaupt een beperking tot 48 uur???

Waarom was (is) dit binnen de EU noodzakelijk??????

Waar is men bang voor zodat ze deze wetgeving hebben gemaakt ... ???

Waarom moeten opeens werknemers uit allerlei sectoren voor zichzelf en hun werkgevers worden beschermd????

Juist in een tijd dat werknemers steeds kortere werkweken kregen ... en men onderweg was naar een 36 danwel 32 urige werkweek?

Kortom wat zijn de werkelijke redenen / achtergronden van de 48 urige werkweek.

En dan stel ik deze vraag in het algemeen (NIET uitsluitend op het wegvervoer!) want deze wet geldt voor iedere WERKNEMER van de EU!!!

Wiens stokpaardje is dit en waarom? (of zijn het gewoon banenjagers = ik bedoel ambtenaren die door nieuwe door henzelf uit te werken nieuwe regelingen hun eigen baan veiligstellen???)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Volgens mij is dit een verkeerde constatering: Immers, de ZZP'er heeft wat rij en rusttijden wet betreft niets meer of minder dan de loondienst chauffeur. Dus hier hoeft niemand bang van te worden.

Waar het om gaat is dat de "overige" tijd die de zelfstandige in zijn bedrijf stopt, ( denk aan administratie en onderhoud) niet gaat mee tellen voor zijn arbeid.

Hoewel een zzp'er dus meer tijd zou mogen gebruiken voor zijn bedrijf, zal die qua "vrachtwagen" uren GEEN concurrent voor de loonchauffeur zijn!

En inderdaad, zoals sommige al opgemerkt hebben: Onder ZZP'er in het transport bedoel ook ik een zelfstandige zonder personeel, maar MET een NIWO vergunning.

Het is een beetje krom, maar in het transport mag je niet zomaar jezelf uithuren als arbeidskracht....

Wat in veel andere beroepssectoren heel normaal is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
....

het zou ook van de gekke zijn als de ondernemer belemmert zou worden het uiterste uit zijn onderneming te halen, wat voor onderneming dan ook. ....

.

Ze zijn toch serieus aan het denken geweest om deze regeling.... OOK voor de eigen rijder te laten gelden.

Ik heb al eerder opgemerkt dat de wetgeving omtrent het transport een beetje te ver is doorgedraait....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Alleen een eigen rijder met een B.V. staat op de loonlijst van zijn eigen bedrijf, als DGA, directeur grootaandeelhouder.

Het zou te gek voor woorden zijn als een eigen rijder niet meer mag werken als 48 uur omdat hij ook geen aanspraak kan maken op sociale voorzieningen en natuurlijk veel geld heeft geinvesteerd in zijn wagen en als effe geen werk is hij wel een buffer moet opbouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar heb ik weinig aan toe te voegen.

Iedere 'eigen baas' zonder personeel is een zzp-er. Mijn vriendin is freelance fotograaf en dus zzp-er. Mijn buurman is loodgieter, (o sorry buurman; 'installateur') heeft geen personeel in dienst en dus zzp-er. Andere buurman is tussenpersoon en verkoopt hypotheken en verzekeringen enzo maar heeft geen personeel in dienst en is dus zzp-er.

De afkorting zegt het al: Zelfstandige Zonder Personeel. ZZP.

Scania440: Transportbedrijven mogen onderling personeel aan elkaar 'uitlenen' of verhuren dus.

Transportbedrijf A heeft het rustig en chauffeurs over en transportbedrijf B heeft tekort aan chauffeurs, dan mag B van A inhuren, net zoals ze dat van een uitzendbureau doen.

Aangezien jij een transportbedrijf hebt, mag een ander transportbedrijf jouw 'personeel' (maar dat ben jij alleen dus ;) ) inhuren. Zodoende kun jij, volkomen legaal en net als een uitzendkracht, op een vrachtauto van een ander transportbedrijf rijden. Jij stuurt dat bedrijf gewoon een rekening van jouw uren. Net zoals een uitzendbureau dat doet.

Je zou zelfs jouw eigen vrachtauto kunnen verkopen en zie daar: een zzp-er of eigen rijder mét vergunningen en dus een transportbedrijf die -volkomen legaal- personeel verhuurt aan een collega-transportbedrijf.

Ondertussen ben jij nog steeds dezelfde zzp-er.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toevoeging:

Om een vergunning te kunnen aanvragen moet je:

Een transportbedrijf beginnen

Wilt u een onderneming starten in het beroepsgoederenvervoer over de weg, dan dient u een Eurovergunning aan te vragen bij de NIWO. Beroepsgoederenvervoer is het tegen betaling vervoeren van goederen voor derden. De vergunningplicht geldt bij binnenlands vervoer voor voertuigen met een laadvermogen van meer dan 500 kg en bij grensoverschrijdend vervoer voor voertuigen met een maximum toegestaan gewicht van meer dan 3.500 kg.

Drie kwalitatieve eisen

U komt in aanmerking voor een Eurovergunning als u voldoet aan drie kwalitatieve eisen. Naast deze eisen is een inschrijving in het handelsregister van de KvK nodig.

Kredietwaardigheid: u toont aan over voldoende financiële middelen te beschikken voor een correcte start en voortgang van de onderneming.

Vakbekwaamheid: u toont dit aan met een erkend vakdiploma ondernemer beroepsvervoer.

Betrouwbaarheid: u toont dit aan met een integriteitsverklaring beroepsvervoer (IVB), die u via Justitie of de gemeente kunt aanvragen.

Nergens staat in de wet dat een transportbedrijf dus in het bezit moet zijn van (een) vrachtwagen(s).

Dus mijn voorbeeld in bovenstaande bericht is volkomen legaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kijk dat van die uren dat snap ik wel daar ligt de spraakverwarring dan ook niet.

maar hoe kun je zoals jij die een eigen transportbedrijf heeft, jezelf zzp noemen???

dat vind ik vreemd!

want dat hele zzp gebeuren heeft andere regels als dat een transportbedrijf die heeft.

jij kunt een 2e auto inzetten met een chauffeur erop.

een zzp kan dat niet.

voor zover mij bekend is gelden er voor een zzp hele andere regels dan voor een eigen rijder!

Freddie: Iedere zelfstandige zonder personeel is ZZP-er. Maakt niet uit in welke branche.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden