[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Code 95??


Recommended Posts

  • Forumlid

Misschien is het een stomme vraag maar ik kom overal code 95 tegen kan iemand mijn kort en bondig uitleggen wat dat precies inhoud en wat je ermee kunt? Ik zelf ben geen vrachtwagenchauffeur dus vandaar dat ik het niet weet :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 64
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Gast sindaco

een chauffeur heeft als ie na juni 1955 geboren is een chauffeursdiploma nodig.

dat papiertje gaat verdwijnen en nou moet iedereen vanaf sep 2016 een code 95 op zijn rijbewijs hebben .

die code krijg je alleen als je bijscholing doet.

dus het papiertje gaat vervallen en de code komt daarvoor in de plaats.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
 
nou moet iedereen vanaf sep 2016 een code 95 op 

Rij je naar het buitenland is het aan te raden deze code nu al op je rijbewijs te laten zetten. Vooral de Italianen doen wat moeilijk.

In een ander topic lees ik dat er in Italie weinig of niets over bekend is, waar haal je die info vandaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans
 
nou moet iedereen vanaf sep 2016 een code 95 op 

Rij je naar het buitenland is het aan te raden deze code nu al op je rijbewijs te laten zetten. Vooral de Italianen doen wat moeilijk.

Waar ken ik die code ff snel kopen dan:D:p????

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

(een chauffeur heeft als ie na juni 1955 geboren is een chauffeursdiploma nodig.

dat papiertje gaat verdwijnen en nou moet iedereen vanaf sep 2016 een code 95 op zijn rijbewijs hebben .

die code krijg je alleen als je bijscholing doet.

dus het papiertje gaat vervallen en de code komt daarvoor in de plaats. )

Als ik het goed heb hoeft degene die voor juni 1955 geboren is en geen chauffeursdiploma nodig heeft ook de verplichte bijscholing niet te doen. Wie weet hier meer over ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Als ik het goed heb hoeft degene die voor juni 1955 geboren is en geen chauffeursdiploma nodig heeft ook de verplichte bijscholing niet te doen. Wie weet hier meer over ??

Chauffeurs die geboren zijn voor 1 juli 1955 zijn vrijgesteld van het behalen van de richtlijn vakbekwaamheid (code 95) En dus ook vrijgesteld van de verplichte 35 uur nascholing 1 maal per 5 jaar.

Alle houders van een rijbewijs D, afgegeven vóór 10 september 2008 en rijbewijs C, afgegeven vóór 10 september 2009, zijn vrijgesteld van het behalen van de basiskwalificatie vakbekwaamheid. Zij hoeven vanaf die data nog géén geldige code vakbekwaamheid op het rijbewijs te hebben. Als zij beroepsmatig als chauffeur werken, dan moeten zij wel nascholing gaan volgen.

Bovenstaande betekent dat iemand die voor 10-09-2009 zijn C rijbewijs heeft behaald en geen chauffeursdiploma bezit, nu tot september 2016 gewoon beroepsmatig mag rijden omdat hij of zij een tijdelijke code 95 heeft, wil hij of zij ook na 2016 beroepsmatig rijden en is hij of zij geboren na juni 1955 dan moet hij of zij wel de verplichte 35 uur nascholing volgen voor 2016, en dan krijgt men de code 95 ook zichtbaar op het rijbewijs. Na 2016 moet men iedere 5 jaar weer 35 uur nascholing volgen.

Kijk op http://www.brunen.nl/zakelijk_veiligheidstrainingen.php?page=20 voor meer info m.b.t. de mogelijke cursusssen voor de nascholing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de wetgeving er achter is mooi.

alleen europees weer anders geregelt.

ik heb, en krijg geen code 95 op me rijbewijs.

mijn rijbewijs blijft gewoon nog 27jaar geldig. zonder enige code. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

En ik volg hier in Noorwegen een herhalingscursus, maar dan voor de bus.... Krijg ik dan ook die code op mijn lap als ik die omwissel naar Noors rijbewijs? We zitten hier niet bij de EG maar wat regels betreft lopen we geheel in de pas met Brussel (helaas).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
  • Forumlid
Waar halen ze het vandaan,het kost mij 35uur en dan het les geld nog eens.

Ik vind het een grote schande en waar voor,wat leer je er nou????????

GELDKLOPPERIJ!!!

gr daff:ok:

Als je na de vragen en de antwoorden op dit forum kijkt zie je waarom nascholing een goed idee is. Er is geen andere mogelijkheid om op de hoogte te blijven met de regels die brussel bedenkt om ons leven te verzuren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Waar halen ze het vandaan,het kost mij 35uur en dan het les geld nog eens.

Ik vind het een grote schande en waar voor,wat leer je er nou????????

GELDKLOPPERIJ!!!

gr daff:ok:

Als alles goed gaat en die cao eindelijk rond komt, willen ze dat de werkgever die 35 uur uitbetaalt plus bijkomende reiskosten en het cursusgeld voldoet....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als alles goed gaat en die cao eindelijk rond komt, willen ze dat de werkgever die 35 uur uitbetaalt plus bijkomende reiskosten en het cursusgeld voldoet....

Oke,maar ik ben zelfstandige.

Het kost mij gewoon een week inkomen,en cursusgeld.

Zou niet erg zijn als het nut er mee gebaat is.

Het wordt zomaar voor je beslist,dat hoort niet vind ik.

gr daff:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hoezo er zegd niemand dat je dat in een week moet doen, mag gewoon in 5 jaar verdeeld worden, wij doen elk jaar 7 uur, 1 dag dus.

Ook jij hebt wel een periode dat het wat minder is. Ik hoor van zelfstandige dat ze de auto 3-4 dagen voor het festival in Assen al hebben klaarstaan ik zie hier in de buurt een zelfstandige die met kerst zijn auto 2 weken voor het tuincentrum heeft staan met lichtjes etc, maar als er een dag schooling gevolgd moet worden zijn de zelfstandige in rep en roer, dan kost het ineens hun boterham. Sorry ik heb niks tegen een zelfstandige maar niet alleen de lusten maar ook de lasten dragen, mij kost het ook een dag dat ik geen overuren en onkosten vergoeding heb, dus ook 100 euro minder die dag x 5

Het was mij een genoegen,bedankt.

gr daf:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat weegt meer,een kilo veren of een kilo aardappelen?

Ik bedoel,35u in een week is toch het zelfde als 35u in 5 jaar.

Die week inkomsten is gewoon weg,daarover zeggen ze in apeldoorn ook niet,hier heb je het gemis.

En ik ben er niet zo een die de feesjes af loopt,daarbij praat ik alleen voor mijzelf.

(beter he,zo)

gr daff:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat weegt meer,een kilo veren of een kilo aardappelen?

Ik bedoel,35u in een week is toch het zelfde als 35u in 5 jaar.

Die week inkomsten is gewoon weg,daarover zeggen ze in apeldoorn ook niet,hier heb je het gemis.

En ik ben er niet zo een die de feesjes af loopt,daarbij praat ik alleen voor mijzelf.

(beter he,zo)

gr daff:ok:

Bij 35 uur in 5 jaar spreid je de kosten. Als je adr herhaling doet, zit je al over de 20 uur. En ff op zaterdag bij de verkeersschool iets over het nieuwe rijden en je hebt je 7 rijuren ook al. Anti slip cursus is ook leuk met vrachtwagen.

Die auto staat toch wel eens stil ??? Je hebt toch af en toe wel eens een weekje vrij ??? De auto moet af en toe ook een naar de garage, plan het op zo'n dag, scheelt al weer, want je kunt toch niet rijden, de auto staat in de garage.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die auto staat toch wel eens stil ??? Je hebt toch af en toe wel eens een weekje vrij ??? De auto moet af en toe ook een naar de garage, plan het op zo'n dag, scheelt al weer, want je kunt toch niet rijden, de auto staat in de garage.

Daarom heet het toch vrij? Om geen beslommeringen aan je kop te hebben, even met het gezin of de hobby bezig te kunnen zijn?

Ik snap zijn punt van stilstand goed hoor. Ik krijg het allemaal vergoed van mijn werkgever, de kilometers en reistijd van en naar de plek waar de omscholing plaats vindt, de uren daar, de cursus zelf.

Kan me best voorstellen dat als je een je een kleine ondernemer bent je je dubbel gepakt voelt. En verplicht een dure cursus volgen en een dag stilstand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bij ons betaald de baas de cursus en de reiskosten

maar de uren niet

zo hebben we er alle 2 kosten aan en hoeft hij niet alles te betalen

wat voor een klein bedrijf ook weer scheeld

Volgens mij, en Heren CAO Kenners verbeter me gerust als ik onzin de wereld in help, hoort jouw werkgever de uren dat je er mee bezig bent ook te vergoeden.

Dus waarom zou je in vredesnaam je vrije tijd daar aan opofferen?

Bron Jaclang CAO TLN

Artikel 43

Scholing algemeen Ingeval scholing anders dan bedoeld in artikel 44 wordt gevolgd in opdracht van de werkgever en/of op grond van een aan de functie verbonden wettelijke verplichting, dienen aan de werknemer de cursuskosten, het examengeld en de reiskosten (volgens de in dat jaar geldende forfaitaire reiskostenvergoeding) te worden vergoed. Voorts zal de werkgever de cursustijd, die overdag wordt gevolgd op de doordeweekse dagen, vergoeden. Deze uren tellen niet mee bij de bepaling van het aantal overuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja daar heb je volkomen gelijk in. Maar dit zijn vaak de regeltjes waarin de werkgevers proberen de werknemers te "chanteren". En volgens mij gebeurt dat

bij tig werkgevers . Heb verder geen last van uren strepen e.d. , maar dit is er zo een.:mad:

En waar de werknemer vaak niet weet hoe en wat het zit. Of de CAO te moeilijk vindt. (ja die zijn er meer dan genoeg, die moeite hebben met begrijpend lezen, kijk alleen al hier op het forum rond :D)

Of dat men het niet zeker weet. Zie mijn berichtje hier net boven. Er wordt niet expliciet gesproken over de code 95 maar over scholing in het algemeen. Beetje handige werkgever weet dat al om te draaien in een "dat telt niet voor je code 95."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Daarom heet het toch vrij? Om geen beslommeringen aan je kop te hebben, even met het gezin of de hobby bezig te kunnen zijn?

Ik snap zijn punt van stilstand goed hoor. Ik krijg het allemaal vergoed van mijn werkgever, de kilometers en reistijd van en naar de plek waar de omscholing plaats vindt, de uren daar, de cursus zelf.

Kan me best voorstellen dat als je een je een kleine ondernemer bent je je dubbel gepakt voelt. En verplicht een dure cursus volgen en een dag stilstand.

Hier net zo, wij krijgen ook alles betaald. 2 jaar geleden had ik vakantie en ging in de vakantie ADR doen had ik mooi elke week 48 uur :D:D:D:D Tja de vakantie en de geboorte van de kleine viel samen, zulke dingen vallen niet te plannen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden