[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rijden na een TIA


Jacco41

Recommended Posts

  • Reacties 75
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Wat heb je nou precies gehad, als ik vragen mag? Een Tia of een infarct? Want dat maakt nog verschil he? ;)

Ik heb een TIA gehad, maar voor het rijbewijs maakt dit niet veel uit. Op dit moment ben ik mijn rijbewijs kwijt en heb code 100 (alleen voor prive gebruik rijden met personenwagen en aanhanger)

In de regeltjes staat dat er onderscheid wordt gemaakt tussen een TIA (voorbijgaande beroerte) of een beroerte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

we moeten gewoon hopen dat de nieuwe regelgeving er heel gauw komt jacco

ik zit in precies hetzelfde schuitje wat dat betreft met dat verschil dat ik het 7 augustus 2008 heb meegemaakt ,dus waarschijnlijk komt deze regel net te laat

ik heb al wel een bewijs van de neuroloog en bedrijfsarts dat deze regel wel op mij van toepassing is,dus wanneer deze regel er doorheen is dan ligt de eigen verklaring direct op het bureau bij het cbr,maar je bent dan intussen wel werkeloos en dat is gewoon waardeloos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

en hoe zou het europees dan gelden?

volgens mij als je een nederlands rijbewijs hebt die geldig is verklaard,dat je dan gewoon europees mag rijden,want als het negatief is word het ook ingenomen en dan gelden die regels ook voor nederland,geloof ik

maar misschien dat iemand daar antwoord op kan geven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
en hoe zou het europees dan gelden?

volgens mij als je een nederlands rijbewijs hebt die geldig is verklaard,dat je dan gewoon europees mag rijden,want als het negatief is word het ook ingenomen en dan gelden die regels ook voor nederland,geloof ik

maar misschien dat iemand daar antwoord op kan geven?

Het geld in alle EEG landen En ieder land heeft zijn eigen controlle

En wil je een Europese wet veranderen Dat gaat niet snel Daar kan jaren overeen gaan

Er zijn andere dingen die belangrijker zijn Dan gaat dat voor

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

dit is het antwoord dat ik terug mocht verwachten van de rijksoverheid (postbus 51 info)

dit zou echt goed nieuws zijn

Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u vraagt binnen welke termijn u een reactie kunt verwachten op het advies van de gezondheidsraad.

Naar alle waarschijnlijkheid gaat de wijziging van de regeling eisen geschiktheid in per 1 juli 2010. Zodra dit officieel is, wordt de bijbehorende informatie openbaar gemaakt via de website van het CBR (www.cbr.nl).

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Siewerd Hartenhof

Publieksvoorlichter Postbus 51 Informatiedienst

Mocht u naar aanleiding van dit bericht nog een vraag hebben of heeft u een andere vraag, dan kunt u hiervoor het contactformulier op www.rijksoverheid.nl invullen. Wij vragen u gebruik te maken van het contactformulier om spam en virussen te voorkomen.

Postbus 51 geeft informatie over algemene wet- en regelgeving van de rijksoverheid. Die informatie is te vinden op www.rijksoverheid.nl.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

IK hoop snel ook meer duidelijkheid binnen te krijgen van mijn rechtsbijstandsverzekering, deze heeft een aantal vragen neergelegd bij de gezondsheidraad naar aanleiding van de verwachte wetswijziging. Ik zal in ieder de site van het CBR goed in de gaten houden en zodra ik nieuws van mijn rechtsbijstandverzekering zal ik het hier melden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumlid

We zijn inmiddels bijna een maand verder en in die tussentijd ben ik door een neuroloog gekeurd, op advies van de rechtsbijstand deze keuring in juli laten plaatsvinden maar tot op heden geen verandering van de regels en dus geen rijbewijs.:mad:

Ik mag nog wel met de personenwagen met aanhanger rijden maar niet beroepsmatig. Overigens kon de neuroloog geen afwijkingen vinden maar desondanks geen verklaring van geschiktheid voor rijbewijs C, CE, D, DE.

Ondertussen nog geen ander werk gedaan, met dit warme weer kan ik me maar beter koest houden want dit is geen weer voor mij.

Over twee weken heb ik dan vakantie, dan maar even er tussenuit en na de vakantie kijken hoe de situatie dan is.

Groet,

Jacco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En zolang die wet niet verandert, gaat er aan jouw situatie ook niet veel veranderen, denk ik.

Zolang een second (en iedere volgende) opinion tot dezelfde conclusie komt (nl. dat jij een tia of beroerte hebt gehad) is het gevolg en de regelgeving hetzelfde. Geloof me, ik weet er van. ;)

Dan kun je nu, naderhand wel 1000 neurologen hebben die bevestigen dat je nu niks mankeert; daar hebben ze bij het CBR geen boodschap aan. Jij hebt nl. iets gehad waarvan in de wet staat dat je daarna 5 jaar niet beroepsmatig op een vrachtwagen mag rijden.

Je wil het misschien niet horen en iedereen die ik ken en hetzelfde hebben meegemaakt hebben dezelfde wegen bewandeld omdat ze allemaal niks meer mankeerden en gewoon weer wilden rijden en allemaal kwam het op hetzelfde neer; gewoon 5 jaar wachten.

De enige manier om je rijbewijs snel terug te krijgen is een neuroloog vinden die verklaart dat jij helemaal geen tia of beroerte hebt gehad maar iets anders wat voor de wet niet zulke gevolgen heeft. (een appelflauwte ofzo, ik verzin maar wat ;) ) Maar zolang ze steeds tot de conclusie komen dat jij dat wel hebt gehad, verandert er niks.

Veel sterkte en prettige vakantie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En zolang die wet niet verandert, gaat er aan jouw situatie ook niet veel veranderen, denk ik.

Zolang een second (en iedere volgende) opinion tot dezelfde conclusie komt (nl. dat jij een tia of beroerte hebt gehad) is het gevolg en de regelgeving hetzelfde. Geloof me, ik weet er van. ;)

Dan kun je nu, naderhand wel 1000 neurologen hebben die bevestigen dat je nu niks mankeert; daar hebben ze bij het CBR geen boodschap aan. Jij hebt nl. iets gehad waarvan in de wet staat dat je daarna 5 jaar niet beroepsmatig op een vrachtwagen mag rijden.

Je wil het misschien niet horen en iedereen die ik ken en hetzelfde hebben meegemaakt hebben dezelfde wegen bewandeld omdat ze allemaal niks meer mankeerden en gewoon weer wilden rijden en allemaal kwam het op hetzelfde neer; gewoon 5 jaar wachten.

De enige manier om je rijbewijs snel terug te krijgen is een neuroloog vinden die verklaart dat jij helemaal geen tia of beroerte hebt gehad maar iets anders wat voor de wet niet zulke gevolgen heeft. (een appelflauwte ofzo, ik verzin maar wat ;) ) Maar zolang ze steeds tot de conclusie komen dat jij dat wel hebt gehad, verandert er niks.

Veel sterkte en prettige vakantie!

Zo zijn er meer chauffeurs die niet meer rijden mogen

Brussel zal het niet veranderen Want er zijn landen die willen er niet aan mee werken

Dus het blijft voorlopig 5 jaar

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ga me nu maar laten omscholen, eventueel heftruckchauffeur, maar mijn chauffeurscarriere zet ik maar even in de ijskast. Helaas maar het is niet anders.

Gisteren nog met de ambulance naar het ziekenhuis gegaan ivm pijn op de borst wat niet wou zakken. De huisarts gebeld en deze heeft mij gezien mijn voorgeschiedenis doorgestuurd naar het ziekenhuis en als de huisarts dit beslist en gezien mijn klachten dus met de ambulance.

Na een nacht ter observatie en diverse onderzoeken is mijn hart gelukkig goed gekeurd dus de pijn op de borst komt ergens anders vandaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Eindelijk begint er schot in de zaak te komen. De regels zijn versoepeld, inmiddels ben ik 6 maanden thuis en volgens de nieuwe regelgeving kan ik weer werken:ja:. Nu nog even achterhalen hoe ik mijn rijbewijs terug krijg. Maar een belletje naar het CBR en we weten hoe we dit moeten aanpakken. Maar gelukkig geen omscholing en ik kan gewoon weer achter het stuur kruipen.

Jacco:bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Voor mij is het nog te kort geleden, dus ik zal nog wel ff moeten wachten, maar het goede bericht is er in ieders geval.

Nu hopen voor ons allemaal dat het CBR de regels ook wat versnelt toe gaat passen!:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een TIA is een lichte beroerte idd. Je kan er geheugenverlies van krijgen al dan niet tijdelijk. Soms weet je ook niet meer hoe of wat. Dat kan het tegenspreken verklaren. Zelfs na een jaar kan dat nog steeds. Bron: mijn vrouw.

Het is een afsluiting van een ader in de hersenen. Meestal gaat het gepaard met verlamingsverschijnselen aan één kant. De kans op terugkeren is aanwezig.

Ik ben het deze keer niet met Freddy eens. Draai de zaak eens om. Een geliefde van je wordt aangereden door iemand die niet mocht rijden omdat die een TIA had gehad, maar niets heeft gezegd. Hij kreeg er tijdens het rijden weer één. Hoe zou je je voelen?

Niet grappig. Denk er maar eens over na. Er wordt naar mijn menig té licht gedacht over een beroerte/tia. Fijt blijft echter dat je veranderd na een tia, maar zelf merk je het niet.

Ik hoop Jacco, dat je snel weer mee kan draaien!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Een TIA is een lichte beroerte idd. Je kan er geheugenverlies van krijgen al dan niet tijdelijk. Soms weet je ook niet meer hoe of wat. Dat kan het tegenspreken verklaren. Zelfs na een jaar kan dat nog steeds. Bron: mijn vrouw.

Het is een afsluiting van een ader in de hersenen. Meestal gaat het gepaard met verlamingsverschijnselen aan één kant. De kans op terugkeren is aanwezig.

Ik ben het deze keer niet met Freddy eens. Draai de zaak eens om. Een geliefde van je wordt aangereden door iemand die niet mocht rijden omdat die een TIA had gehad, maar niets heeft gezegd. Hij kreeg er tijdens het rijden weer één. Hoe zou je je voelen?

Niet grappig. Denk er maar eens over na. Er wordt naar mijn menig té licht gedacht over een beroerte/tia. Fijt blijft echter dat je veranderd na een tia, maar zelf merk je het niet.

Ik hoop Jacco, dat je snel weer mee kan draaien!

DEN HAAG - Mensen die een herseninfarct of TIA hebben gehad, mogen sneller weer achter het stuur. Dat heeft minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) besloten naar aanleiding van een advies van de Gezondheidsraad.

Het gaat om mensen die zijn getroffen door een TIA of een beroerte die niet het gevolg is van een bloeding. Voorheen mochten zij zes maanden niet autorijden. Dat wordt nu twee weken. Voor bussen en vrachtwagens gaat de termijn van vijf jaar naar zes weken. Voorwaarde is wel dat een neuroloog verklaart dat er geen blijvende gevolgen zijn die van invloed zijn op de rijgeschiktheid.

Volgens Eurlings betekent het besluit dat 'zeer veel' beroepschauffeurs hun werk weer kunnen oppakken. De regels worden versoepeld omdat uit onderzoek is gebleken dat het risico op een tweede TIA of beroerte klein is.

©Novum | Transport Online

Er is een chauffeur geweest (Sjaak) die heeft er werk van gemaakt

En dit is de uitslag

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

het is toch ook niet meer dan logisch dat dit veranderd

warom zou het risico bij iemand die nu onder controle staat en er medicijnen voor krijgt anders zijn dan iemand die nog volop rookt en slecht eet,en dat zegt mijn eigen neuroloog dus ook,wij hebben tenminste nog controle,en er gaat niks boven de juiste stabiliteit in je leven,en daar hoort ook gewoon het beroep bij wat je gewoon het liefst doet,

ik vind het een hele goede zaak

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid
Goedendag,

Ik ben ca. 3 weken geleden getroffen door een TIA, ik ben opgenomen geweest in het ziekenhuis, allerlei onderzoeken gehad maar niks kunnen vinden. Hier na ben ik twee thuis geweest en ben weer aan het werk gegaan. Ik weet dat ik een rijverbod heb van 5 jaar, maar volgens de bedrijfsarts was ik weer gezond, wel moest ik bij het CBR navraag doen omtrent de gang van zaken na zaken na een TIA.:confused:

Het CBR zegt dat ik een eigen verklaring moet halen bij de gemeente, dit dus gedaan, ingevuld en opgestuurd en weer retour gekregen omdat een arts er een aantekening en zijn handtekening erop moet zetten. Op advies van de huisarts weer ziek gemeld omdat ik geen duidelijkheid heb kunnen vinden wat er gebeurt als ik een ongeluk krijg omtrent de verzekering.

Wie heeft er ervaring hiermee?

Krijg ik een schriftelijke verklaring van het CBR?

Is een eventueel rijverbod met succes aan te vechten door de rechtsbijstand of is dit vergeefse moeite?

Alvast bedankt voor de moeite!

Jacco

Ik ben zelf ook een slachtoffer van deze wets-dwaling.

en het is bij mij precies hezelfde gegaan

Uitslag neuroloog ;er is niets te vinden en ik kan niet aantonen dat meneer een tia heeft gehad , Maar ik adviseer hem, voor 5jaar zn rijbewijs in te trekken.aldus de neuroloog.

Klein vraagje ,mag een neuroloog deze uitspraak doen?

Dit is immers niet zijn vakgebied?

En dan kan je met een seccont opinie komen vergeet het maar.

Alleen het vermoeden is al genoeg om het rijbewijs voor 5jaar in te vorderen.

En wat je ook aanvoerd het maakt niets uit.

wet is wet zeggen ze en of dat wel helemaal zo is?????? daar zijn de meningen over verdeeld helaas.

Na zo'n uitspraak heb je gewoon geen poot om op te staan

En kom nou die neuroloog moet toch ook zn geld voor zn derde vakantie kunnen verdienen! Strak raakt hij zn bijbaantje bij het CBR kwijt.

Negatieve opmerking?? ja!!, maar wel de realliteid

Dat je door die uitspraak naar de kl... gaat, hebben zij niets mee te schaften

Je zit vanaf dat moment gewoon diep in de shit.

vervolgens kreeg ik bericht van het CBR dat ik mijn nieuwe rijbewijs kon ophalen bij het gemeentehuis met de vermelding dat er wel een beperking op zou staan.

Dus grootrijbewijs weg!!

Nu wil het geval dat op dit moment een nieuwe wet is aangenomen die bepaald dat het 5jaar afnemen is verkort tot 6weken dus gelijk als met een hartinfarct.

Ik zou alsik jou was via je huisarts maar eens natrekken hoe dit voor jou uitpakt.

ik ben nu met mn 5e jaar bezig en het is bijna zover datik hem terug ga krijgen (of opnieuw moet halen)Maar dat is pas in maart en ben dus nu bezig om te kijken of ik het via de nieuwe wet terug kan krijgen

ik wens je veel hoop toe in je strijd.

ronny57

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik ben zelf ook een slachtoffer van deze wets-dwaling.

en het is bij mij precies hezelfde gegaan

Uitslag neuroloog ;er is niets te vinden en ik kan niet aantonen dat meneer een tia heeft gehad , Maar ik adviseer hem, voor 5jaar zn rijbewijs in te trekken.aldus de neuroloog.

Klein vraagje ,mag een neuroloog deze uitspraak doen?

Dit is immers niet zijn vakgebied?

En dan kan je met een seccont opinie komen vergeet het maar.

Alleen het vermoeden is al genoeg om het rijbewijs voor 5jaar in te vorderen.

En wat je ook aanvoerd het maakt niets uit.

wet is wet zeggen ze en of dat wel helemaal zo is?????? daar zijn de meningen over verdeeld helaas.

Na zo'n uitspraak heb je gewoon geen poot om op te staan

En kom nou die neuroloog moet toch ook zn geld voor zn derde vakantie kunnen verdienen! Strak raakt hij zn bijbaantje bij het CBR kwijt.

Negatieve opmerking?? ja!!, maar wel de realliteid

Dat je door die uitspraak naar de kl... gaat, hebben zij niets mee te schaften

Je zit vanaf dat moment gewoon diep in de shit.

vervolgens kreeg ik bericht van het CBR dat ik mijn nieuwe rijbewijs kon ophalen bij het gemeentehuis met de vermelding dat er wel een beperking op zou staan.

Dus grootrijbewijs weg!!

Nu wil het geval dat op dit moment een nieuwe wet is aangenomen die bepaald dat het 5jaar afnemen is verkort tot 6weken dus gelijk als met een hartinfarct.

Ik zou alsik jou was via je huisarts maar eens natrekken hoe dit voor jou uitpakt.

ik ben nu met mn 5e jaar bezig en het is bijna zover datik hem terug ga krijgen (of opnieuw moet halen)Maar dat is pas in maart en ben dus nu bezig om te kijken of ik het via de nieuwe wet terug kan krijgen

ik wens je veel hoop toe in je strijd.

ronny57

Wil er dit op zeggen De Neuroloog mag jou alleen maar keuren

En op zijn papieren zetten welke datum jij een TIA of beroerte hebt gehad

Dat moet die beste neuroloog op sturen naar het CBR

En die maken uit of jij nog rijden mag

Maar voor een maand terug is de Wet verandert

Als je er nog moeilijkheden over hebt Ik heb de wet helemaal

Want alles is terug gebracht naar 6 weken Of je moet bepaalde Medicijnen hebben

Geen een arts normaal mag jou afkeuren voor een TIA of beroerte

Dat maakt het cbr uit Staat ook in de wet.

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumlid

Nou, na een keuring door de cardioloog, deze was gelukkig goed, heb ik vandaag eindelijk bericht gekregen van het CBR dat mijn rijbewijs weer geldig is. Weliswaar voor een periode van 3 jaar maar ik kan weer rijden.

Maandag bij de gemeente een nieuw rijbewijs aanvragen en dan ga ik dinsdag weer rijden, dus na (gelukkig) een half jaar is alles weer goed.

Wat ik mag gaan doen is nog even een vraag, misschien mijn oude werk weer oppakken, dit zou helemaal mooi zijn, maar het belangrijkste is dat ik weer mag rijden.

In ieder geval allen bedankt voor de steun en de raadgevingen en tot ziens op de weg.

Groet Jacco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nou, na een keuring door de cardioloog, deze was gelukkig goed, heb ik vandaag eindelijk bericht gekregen van het CBR dat mijn rijbewijs weer geldig is. Weliswaar voor een periode van 3 jaar maar ik kan weer rijden.

Maandag bij de gemeente een nieuw rijbewijs aanvragen en dan ga ik dinsdag weer rijden, dus na (gelukkig) een half jaar is alles weer goed.

Wat ik mag gaan doen is nog even een vraag, misschien mijn oude werk weer oppakken, dit zou helemaal mooi zijn, maar het belangrijkste is dat ik weer mag rijden.

In ieder geval allen bedankt voor de steun en de raadgevingen en tot ziens op de weg.

Groet Jacco

Gefeliciteerd Jacco :cake:biertje

Gr. Harrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gefeliciteerd Jacco, mooi dat het goed is afgelopen. Mijn collega die ook een TIA heeft gehad, en zijn rijbewijs ook terug heeft, hebben ze geadviseerd om eerst op therapie basis aan het werk te gaan. Nu kan dat in ons werk. Weet niet of dat bij jullie ook kan, trailers voorladen ofzo, rustig beginnen. Hard werken kun je altijd nog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Gefeliciteerd Jacco, mooi dat het goed is afgelopen. Mijn collega die ook een TIA heeft gehad, en zijn rijbewijs ook terug heeft, hebben ze geadviseerd om eerst op therapie basis aan het werk te gaan. Nu kan dat in ons werk. Weet niet of dat bij jullie ook kan, trailers voorladen ofzo, rustig beginnen. Hard werken kun je altijd nog.

Ik zal dit maandag wel horen wat ze nu van mij verwachtten. Ik heb een half jaar geen vrachtwagen gereden dus het zal mij benieuwen hoe het eea gaat lopen, qua rijden enz. Ik ben in ieder geval dat al mijn rijbewijzen weer geldig zijn zodat eventueel een andere werkgever of heel ander werk weer tot de mogelijkheden behoort. Wat ik wil weet ik inmiddels na een half jaar wel zowat, nu kijken hoe we dit in de praktijk kunnen brengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik ben zelf ook een slachtoffer van deze wets-dwaling.

en het is bij mij precies hezelfde gegaan

Uitslag neuroloog ;er is niets te vinden en ik kan niet aantonen dat meneer een tia heeft gehad , Maar ik adviseer hem, voor 5jaar zn rijbewijs in te trekken.aldus de neuroloog.

Kortom er is geen "zaak" , ofwel geen reden, tenslotte mankeer je niks en heb je niks gemankeerd ook aldus de neuroloog.

Dan had ik het er toch niet bij laten zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden