[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

wie herkend dit probleem


the4men

Recommended Posts

  • Forumlid
en weet je wat het allermooiste ervan is, als jij midden in de nacht met pech komt te staan.

dan weet jij waar je het eventueel moet zoeken en hoe je het mischien zelf kunt repareren.

voor jou prettig want je kunt verder, voor je baas prettig want die heeft geen exta onkosten.

en in ieder geval beter als de hele nacht ergens staan waar je eigenlijk helemaal niet wilt staan te wachten! :ja:

Dat is helemaal waar ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
en weet je wat het allermooiste ervan is, als jij midden in de nacht met pech komt te staan.

dan weet jij waar je het eventueel moet zoeken en hoe je het mischien zelf kunt repareren.

voor jou prettig want je kunt verder, voor je baas prettig want die heeft geen exta onkosten.

en in ieder geval beter als de hele nacht ergens staan waar je eigenlijk helemaal niet wilt staan te wachten! :ja:

Soms word je helemaal stapel mesjogge van de onkunde van sommige chauffeurs... Zoals Freddie zegt, ze weten meestal niet eens wat de betekenis is van een lampje op een storingsmelding.

Laat staan dat ze het instructieboekje of de gebruikshandleiding van het voertuig in kwestie gelezen hebben. (maar wel zeuren dat ze hier en daar lang moeten wachten! Ik adviseer dan meestal Goh lees het boekje eens door wellicht steek je er wat van op)

Maar……. de gebruiksaanwijzing van de Navi.. ja ja die kennen ze, en als de software 6 maanden oud is dan moet er een nieuwe op want ze konden ondertussen wel eens ergens een nieuwe weg neergelegd hebben of een afslag veranderd hebben, en dan verdwalen omdat de navi het niet deed.

Vroeger belde je niet dat de wielmoeren niet loswilden. (je kon niet eens bellen want er was geen GSM) en ook toen werden de problemen onderweg (soms gezamenlijk met een voorbij komende collega) gewoon opgelost. NU??? (laat maar breek mij mijn bek niet open!)

Iedereen heeft een chauffeursdiploma, en nu met de nieuwe wetgeving en de bijscholing zou toch iedere chauffeur moeten weten wat er aan de hand is als de auto rammelt trilt, niet trekt, piept of er een lampje gaat branden? Nee hoor allemaal bellen ze direct de leidinggevende en er moet maar een servicewagen komen. Als je dan vraag wat is er dan... Ja rood driehoekje knippert en belletje gaat af en ik heb stop in beeld staan. Ja maar wat is er dan???? Ja weet ik veel ik ben geen monteur???? Dan ben ik weer met stomheid geslagen....

Nu hebben we internet en kunnen we elkaar vragen stellen op een forum, en vaak passende antwoorden krijgen, das wel weer mooi. Maar toen ik begon moest ik maar eens eerst anderhalf jaar mee hobbelen in de werkplaats en de stomste klusjes doen.

Bah wat een hekel had ik er aan!

Ondanks de veranderingen in de techniek en de computergestuurde programma’s in de truckindustrie en de vrachtwagens zelf, merk ik nog wekelijks dat de basistechniek niet veranderd is en veel problemen met simpel onderzoeken, nadenken en een beetje inzicht vaak snel (eventueel met een noodoplossing) verholpen kunnen worden.'

Vroeger kwamen mijn collega’s altijd bij me als ze een probleem hadden onderweg, ik had altijd mijn gereedschapskist, een zaklamp, reserve schakelaars, snelkoppelingen, draad / kabel, verbindingsstekkers, rubberslangen, een overal en water en zeep bij me. En meestal kregen we dan de auto wel weer terug naar de standplaats of in de werkplaats.

Ik denk dat de instelling van de chauffeur meer veranderd is als de basistechniek van de voertuigen, en de verbrandingsmotoren….

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oja...... Moet nog wel even bekennen dat er ook hele goeie chauffeurs zijn die het wel begrijpen hoor!!! :D;)

gulukkig!!!

dat zijn de chauffeurs die de garage bellen om onderdelen te bestellen, niet om een monteur vragen......

ik hoor wel eens "chauffeurs" die langs de garage rijden om wielmoeren na te later trekken, of zelfs om een lampje te laten wisselen.....

wel leuk trouwens, die monteurs die uren met een domme uitdrukking naar de laptop kunnen staren. en daarbij geholpen worden door verschillende collega's.

ook daar zie je steeds minder vakmensen.

controleurs onderweg zien niet meer waar je mee bezig bent, op je laad/los adres hebben ze commentaar als je 5 minuten te laat bent.

ik zie een trend.

en ik doe daar lekker niet aan mee.

zo hebben we op het forum ook deze afdeling waar men de ervaring met storingen e.d. kan delen,

hopelijk steken zelfs de mensen die denken dat ze het niet hoeven te weten daar wat van op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

zo hebben we op het forum ook deze afdeling waar men de ervaring met storingen e.d. kan delen,

hopelijk steken zelfs de mensen die denken dat ze het niet hoeven te weten daar wat van op.

Ja ik ga daar dan niet van uit, maar hoop het dan weer wel! :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast schrootmalloot

Bij mijn daf ssc 105,schieten de sensoren me om de oren...!! Vooral van de stuurbekrachting,maar ben er nu zelf achter gekomen dat dat een vochtprobleem is...Dus nu al 3x een sensor vervangen,de 4e x de boel zelf schoongemaakt en tegen vocht behandeld..Sensortje geloof toch al gauw een eurotje of 95 en dan nog de monteurskosten erbij..ik zeg kassa..Want beurt altijd net na garantietijd...:(

Enne ook een tip even regelmatig een software update doen bij de dealer,je krijgt er geen bericht van,maar had laatst storing ad blue,dus even naar de dichtsbijzijnde dealer gereden en die jongens kon ik nog van mn vorige werkgever. Dus de pc eraan ja je hebt nog het oude progamma erop staan,we zullen hem ff updaten duurt een kwartiertje heb je ff...Ja tuurlijk daarvoor zeker,en rijd nu alweer een dikke half jaar rond zonder problems...:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kan iemand de topic starter even laten weten dat we op een andwoord wachten, zal nu wel gerepareert zijn zeker?

Dacht trouwens van de week aan zijn vraag. Het zou ook een kapotte injector kunnen zijn, dan loopt ie natuurlijk on regelmatig, ook als hij ergens stil staat.

En denk dat zelfs Mark zijn chauffeurs zal vertelllen om dat ergens bij de dealer te laten vervangen....:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
nou die ramen die spontaan open en dicht gaan is geen computerstoring das mechanisch, waarschijnlijk een kabelbreuk of doorgesleten kabeltje die sluiting maakt.

de boordcomputer regelt een boel maar niet of je ramen open of dicht gaan!

die deuren die op en van het slot gaan heeft ook niks met de boordcomputer te maken, maar met hetzelfde als hierboven beschreven .

Ik heb dit ooit eens meegemaakt met een DAF 2800,dat de rechter zijruit spontaan open ging,ik kwam bij de DAf in Utrecht,lage weide, en vertelde mijn probleem aan de mannen die juist in de kantine aan de koffie zaten,die lagen gelijk in een deuk,behalve een oud kereltje,die zei:laten we eerst maar eens kijken of de massastrip van de cabine naar het chassis niet ge-oxideerd is.

die strip gereinigd en weer opnieuw vastgezet en.....het probleem was over.

Soms ligt de oplossing voor de hand,,je moet er alleen maar opkomen.

Groeten Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bij mijn daf ssc 105,schieten de sensoren me om de oren...!! Vooral van de stuurbekrachting,maar ben er nu zelf achter gekomen dat dat een vochtprobleem is...Dus nu al 3x een sensor vervangen,de 4e x de boel zelf schoongemaakt en tegen vocht behandeld..Sensortje geloof toch al gauw een eurotje of 95 en dan nog de monteurskosten erbij..ik zeg kassa..Want beurt altijd net na garantietijd...:(

Enne ook een tip even regelmatig een software update doen bij de dealer,je krijgt er geen bericht van,maar had laatst storing ad blue,dus even naar de dichtsbijzijnde dealer gereden en die jongens kon ik nog van mn vorige werkgever. Dus de pc eraan ja je hebt nog het oude progamma erop staan,we zullen hem ff updaten duurt een kwartiertje heb je ff...Ja tuurlijk daarvoor zeker,en rijd nu alweer een dikke half jaar rond zonder problems...:D

Hou op schei uit! en altijd de melding koelwaterniveau te laag. Bij de garage zeggen ze, ja hebben wel meer van deze types last van en doen er niets aan, en dat is jammer want ik merk aan mezelf dat ik steeds laxer word in het nakijken ervan gewoon omdat je denkt, ooh daar heb je dat alarm weer! die van mij geeft alarm ook als hij vol zit. ik heb het hier over een ssc 105/460.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hou op schei uit! en altijd de melding koelwaterniveau te laag. Bij de garage zeggen ze, ja hebben wel meer van deze types last van en doen er niets aan, en dat is jammer want ik merk aan mezelf dat ik steeds laxer word in het nakijken ervan gewoon omdat je denkt, ooh daar heb je dat alarm weer! die van mij geeft alarm ook als hij vol zit. ik heb het hier over een ssc 105/460.

en vooral als je iets bergaf staat!! de mijne doet dat nl ook, al tig keer koelwater gecontroleerd, altijd mooi tot t randje vol, sta je iets bergaf geeft ie te weinig aan...:confused:

gr.Den

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hou op schei uit! en altijd de melding koelwaterniveau te laag. Bij de garage zeggen ze, ja hebben wel meer van deze types last van en doen er niets aan, en dat is jammer want ik merk aan mezelf dat ik steeds laxer word in het nakijken ervan gewoon omdat je denkt, ooh daar heb je dat alarm weer! die van mij geeft alarm ook als hij vol zit. ik heb het hier over een ssc 105/460.
en vooral als je iets bergaf staat!! de mijne doet dat nl ook, al tig keer koelwater gecontroleerd, altijd mooi tot t randje vol, sta je iets bergaf geeft ie te weinig aan...:confused:

gr.Den

Tja de dat probleem hadden ze in de XF klasse ook al, nieuwe sensor erin een klaar is kees, tenminste voor zolang het duurt, want bij ons heeft ook de 2e sensor het al eens begeven.

Je kunt het doen zoals Freddie het aangeeft, maar OUDERWETS koelwater controleren moet dan wel gebeuren. Dus 's morgens voor het ingeven van het adres in de Navi, even uit de cabine, grille omhoog en het zwarte dopje rechts, onder de voorruit eraf draaien en kijken of het "koel water" zichtbaar is....:cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Italianen en electronica gaat niet samen. Maakt niet uit waar ze het instoppen.

Technisch zijn ze bijna onverwoestbaar en ze zijn beresterk, maar verder..............

Vorig jaar sprak ik met een echte DAF kenner en toen hadden we het ook zo over IVECO en wie wil daar nou op rijden. Toen moest hij eerlijk toegeven dat de elektronica van IVECO beter was dan DAF...:zegtniets: Deze meneer had als ingenieur werkzaam geweest in Eindhoven (hij zit nu in Duitsland bij de sterrenfabriek) Vreemd! Want daarvoor sprak ik met de vertegenwoordiger van Scania en die zei ook hetzelfde.... Maar goed.. Ik ben geen kenner dus mij moet je het niet vragen!

Maar ze mogen mij best zo'n Itialiaanse truck geven hoor...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja de dat probleem hadden ze in de XF klasse ook al, nieuwe sensor erin een klaar is kees, tenminste voor zolang het duurt, want bij ons heeft ook de 2e sensor het al eens begeven.

Je kunt het doen zoals Freddie het aangeeft, maar OUDERWETS koelwater controleren moet dan wel gebeuren. Dus 's morgens voor het ingeven van het adres in de Navi, even uit de cabine, grille omhoog en het zwarte dopje rechts, onder de voorruit eraf draaien en kijken of het "koel water" zichtbaar is....:cool:

dan ben ik snel klaar want die heb ik niet!! :D

gr.Den

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 4 months later...
Kan iemand de topic starter even laten weten dat we op een andwoord wachten, zal nu wel gerepareert zijn zeker?

Dacht trouwens van de week aan zijn vraag. Het zou ook een kapotte injector kunnen zijn, dan loopt ie natuurlijk on regelmatig, ook als hij ergens stil staat.

En denk dat zelfs Mark zijn chauffeurs zal vertelllen om dat ergens bij de dealer te laten vervangen....:D

De topicstarter heeft hier nooit meer wat laten horen. Vind dat een beetje lullig. Zie je vaak, iemand met maar enkele postings, die opent een topic, en dan hoor je hem nooit meer. Is dan zonde als je als forummer je best doet om serieuze informatie op z'n vraag te geven. Of misschien is hij met z'n trillend stuur en al ergens van een berg afgereden ofzo, dan kan hij er ook niets meer aan doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden