[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Een week met lawine gevaar


Emy en Martin

Recommended Posts

  • Forumlid

Een week met lawine gevaar

14-03-2010

201003140380border.jpg

Na een week met dooien is het weer weer omgeslagen,het begon al op vrijdag te sneeuwen en heeft doorgesneeuwd tot maandagavond,ik ben op zondag even gaan kijken bij m'n auto kijken of het dak van m'n trailer niet was bezweken onder de lading sneeuw..

15-03-2010

Om 05.00 rij ik richting Ã…lesund om het laatste gedeelte te lossen,bij de klant ligt veel sneeuw,daar word helaas aleen geschoven, en niet de sneeuw wegggehaald en gedumpt in het fjord zoals ze op veel plaatsen doen,gevolg is dat er aan het eind van de winter dus mider plaats is voor jou. Op de terugweg bel ik een collega dat ie waarschijlijk even kettingen moet leggen, op een stukje van 2 kilomter staan 4 vrachtwagens vast en je hebt er weinig ruimte om te passeren.

Om 10.00 ben ik weer thuis en hou me de rest van de dag bezig met sneeuw ruimen.

201003150391border.jpg

Op het nieuws horen we dat er hier en daar al lawine's zijn geweest, en dat Staten Vegvesen ( de Noorse Rijkswaterstaat ) een aantal wegen gaat afsluiten, o.a. de E-136 en E 39 tussen Bjorli en Ã…lesund.Dit is de belangerijkste route tussen Ã…lesund en Oslo.

Dit houd in dat een 5 tal auto's van ons bedrijf, welke 's avond wegrijden richting Oslo stil blijven staan en dat we niet mogen rijden en natuurlijk veel auto's van andere bedrijven

200906037596border.jpg

Ik weet ook dat Geert ( met de zwarte volvo, foto vorig jaar genomen) wekelijks op deze kant van Noorwegen rijd, en stuur 'm een sms met de medeling dat bij ons in de provincie al een aantal wegen dicht zijn.Hij blijkt op de boot te zitten richting Zweden en, wat later zou blijken was dit het begin van een intensief sms/bel contact.

16-03-2010

Omdat Staten vegvesen de E-136 op 3 plaatsen dicht heeft gedaan en er nauwelijks omrij alternatievne zijn, begint het verkeer zich behoorlijk op te hopen, bij ons in het dorp staan overal vrachtauto's. Wij krijgen bericht dat om 09.30 de E-136 richting Bjorli opengaat voor colonne rijden. Omdat de weersvoorspelling slecht zijn en er steeds meer wegen dicht gaan besluit ik extra proviand-, thermodoorwerkpak en dichte schoenen mee te nemen ( kettingen leggen in de sneeuw op klompen is niet alles )

Op de zaak zijn m'n collega's druk aan het ketting leggen, ik besluit dat niet te doen, immers vooraan de colonne rijd een schuiver en als er aantal op kettingen rijden, dan krijg je geen ijslaag maar rulle sneeuw, en ik heb deze winter nog geen problemen gehad.

201003150432border.jpg

201003150433border.jpg

Als ik bij de slagboom kom, mag ik niet verder rijden, ik moet een ketting leggen, anders mag ik er niet langs :zucht: ,10 min. later ben ik dan onderweg.De klim is 12 km lang en heeft een 6 -8% stijging, er hebben al veel stilgestaan in het verleden op deze helling, maar vandaag is er niets aan de hand, de weg is goed geprepareerd.

Bij Bjorli staan minstens 100 trucks sinds maandagavond al te wachten, maar deze moeten wachten tot de ' laatste ' auto uit Ã…ndalsnes voorbij is, voordat ze naar beneden mogen.

201003150436border.jpg

201003150438border.jpg

Na dat ik de colonne voorbij ben besluit ik op de eerste de beste bushalte te stoppen en de ketting er af te halen,m'n klompen weer op te zoeken, en op weg te gaan naar Gardermoen.

Ondertussen is Geert ook in Noorwegen aangekomen, ik vertel hem dat de weg weer open is voor collonerijden, dat komt goed uit want hij moet eerst naar Molde en daarna naar Ã…lesund.

Onderweg word het weer steeds beter, ik rij weer op gewoon zwart asfalt, het blijkt dat aleen onze provincie veel last heeft van sneeuw.

Ik kom een auto van Blankers tegen, deze moet in Ã…ndalsnes lossen en hij heeft pech, alle wegen zijn weer dicht.

Ik bel Geert weer en die baalt als een stekker, echte opties voor omrijden zijn er niet, je komt niet uit met rijtijden,en je moet weer met extra veerbootjes, dus hij rijd ook naar Bjorli.

17-03-2010

Ik rij nu rond 2 uur 's nachts weg uit Gardermoen, heb inmiddels een sms van m'n baas gehad dat ik niet naar Bjorli moet rijden maar dat ik tussen Otta en Dombås moet stoppen en afwachten.

201003160413border.jpg

's Ochtends vroeg hoor ik dat ze de weg richting Ã…ndalsnes weer tijdelijk open doen vanaf 09.00 uur en laten de auto's met 1 minuut tussenruimte naar beneden rijden, en als de laatste auto gepaseerd is mag het verkeer uit Ã…ndalsnes omhoog...

Ik sta een uur rijden vanaf Bjorli en zou wel eens bij laatse auto's kunnen horen die nog mee naar beneden mogen. Dus snel op weg.

Ik rijd bijna alleen richting Bjorli, dit is de hoofdweg van Ã…lesund/Molde/Ã…ndalsnes richting Oslo.

201003160414border.jpg

Bij Bjorli aangekomen lijkt het een er op dat ik inderdaad de laatse auto ben, maar 15 minuten na mij komt er nog een groep van 6 auto's aan. Die hebben geluk, dat ze nog op tijd aankomen.

201003160416border.jpg

Even een minuut wachten :D en dan naar beneden, het weer is inmiddels omgeslagen van minus graden met sneeuw naar plus graden met regen,dit betekent dat de wegen snel sneeuw vrij zijn maar het lawine gevaar neemt toe, er zijn inmiddels al 19 wegen dicht in onze provincie..De andre 2 Hollanders zaten bij de eerste auto's welke naar beneden mochten rijden en zijn dus al weer op pad, Geert is al bijna in Molde.

201003160418border.jpg

201003160419border.jpg

Ik moet eerst een gededlte lossen in Ã…ndalsnes en dan moet ik eigenlijk nog door naar Ã…lesund,echter hier zijn nog 2 gedeelt's dicht van de E-136.

Ik laad nog bij voor de zelfde klant en m'n planner gokt er op dat het Ørskogfjellet wel opengaat zodat ik via Molde en 2 veerbootjes ( lees ,een uur omrijden plus wachten op veerbootjes) naar Ålesund kan.

Geert en ik hebben veel kontakt en hij wil via Midsund ( kijk in het verslag van MOOY op pag.82 de groene route )naar Ålesund.Op het nieuws word verteld dat het Ørskogfjellet niet opengaat vandaag,

waar al auto's sinds maandag staan te wachten,maar m'n baas heeft blijkbaar andere info en stuurt me op pad.

201003160420border.jpg

201003160421border.jpg

Met man en macht word er gewerkt om de wegen open te houden,de meeste wegen zijn iets smaller geworden door de hoeveelheid sneeuw.

Ik bel Geert weer en zeg dat ie niet via Midsund hoeft te rijden, en als alles goed gaat kunnen we samen koffie op de veerboot van Molde-Vestnes doen. Als een na laatste rijd ik de boot op en doen we een bakkie

201003160424border.jpg

Op het Ørskogfjellet zien we de sporen van de lawine

201003160427border.jpg

Na gelost te hebben in Ã…lesund blijkt dat ook het laatse gedeelte op de route word vrijgegeven.

Tussen MÃ¥ndalen en VÃ¥gstranda, het laatste weggedeelte dat weer geopend wordt, is een tunnel gepland, maar hier gaan ze pas volgens jaar mee beginnen.

201003160430border.jpg

Deze plek is lawine gevoelig.

18-03-2010

Omdat het lawine gevaar nog niet over is, worden uit voorzorg de wegen tussen 20.00 en 08.00 afgesloten voor verkeer, dus ik kan vandaag niet voor 08.00 vertrekken richting Gardemoen.

Er zijn nu al 25 wegen dicht en 2 dorpen kompleet van de buitenwereld afgesloten, en alleen een paar hoofdroutes worden overdag vrijgegeven voor verkeer.

Onderweg krijg ik bericht dat de weg bij MÃ¥ndalen( tussen Ã…lesund en Ã…ndalsnes) weer dicht gaat, ik weet dat Geert nog in de buurt is en bel 'm weer, hij blijkt geluk te hebben en rijd al weer richting Bjorli, hij baalt een beetje want er ging een kleine lawine en was te laat met de filmcamera om het vast teleggen, tja wat kan je som pech hebben :D

19-03-2010

Ik rijd nu vanaf Gardemoen in een keer door naar Bjorli om daar tot 08.00 te wachten tot de weg opengaat.Als ik rond 05.00 de wagen parkeer sta ik weer achteraan, maar ik word al voor 07.00 wakker en luister naar de lokale radio,nog steeds alle wegen dicht en vandaag zou de gevaarlijkste dag zijn, er was gemeleld dat het rond de 10 graden zou zijn en veel regen, dan heb je en lawine gevaar in de bergen en overstromings gevaar in het dal.

Ik hoor dat er auto's op de weg voorbij rijden, maar niet dat ze afremmen om te stoppen, ik ga de auto uit en zie dat ze de sperring van de weg halen, de weg gaat gewoon open !!!

Er blijkt niet zoveel regen te zijn gevallen als voorspeld en het lawine gevaar is naar beneden bijgesteld.

Dus los ik eerst in Ã…ndalsnes, daarna in Ã…lesund, weer laden in Ã…lesund voor Molde en laden in Molde voor Oslo..

Ook al rijd je een week achter de feiten aan en zijn alle wegen dicht.....we houden ons aan de snelheid :wink:

201003180475border.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prachtige foto's, mooi land, maar wat zoeken jullie daar?;)

Als ik die sneeuwfoto's zie, dan bedank ik voor de eer!:D

Doe mij maar een zonnetje, en een graad of 20.....in de plus!:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden