[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Is het zo dat de oostblokkers onze banen wegkapen?


hugohaages

Recommended Posts

  • Forumlid
maar bij de mentaliteit van veel Nederlanders.

Weinige hebben er tegenwoordig nog zin in om in en relatief kort tijdsbestek en bij slecht weer de post te bezorgers, hierdoor zijn de verspreiders wel verplicht om oostblokers aan te nemen om de post op tijd verspreid te krijgen, de problemen bij TNT zijn dusdanig groot dat de werkdruk daar veel te hoog is en er wilde stakingen uitbreken.

TNT = Ontslaat vrijwel alle postbodes!!!!!

WAAR dus WEL WERK GENOEG voor was = maar het prijskaartje wat er aan hangt vind TNT te duur.

Even twee voorbeelden:

Sandd en andere bedrijven betalen nu per POSTSTUK.

Sandd 2cent per poststuk wat je ook nog eens thuis zelf mag gaan sorteren. Je krijgt het in grote bakken aangeleverd, dan mag je gaan sorteren en gaan lopen.

2 cent per stuk === brief OF GROOT MAGAZINE!!!

TNT neemt nu postbezorgers aan tegen een veel lager loon dan ze voor Postbodes moesten betalen. Van deze postbezorgers wordt verwacht dat ze voor een appel & ei werken. Doe je er langer over met bezorgen dan het vast gestelde uren dan loop je in eigen tijd!

Vind je het echt gek dat je hiervoor nauwelijks mensen kunt vinden?

En nog even uit een kranten artikel geknipt

de wilde staking die vanochtend bij postbedrijf TNT in Helmond is uitgebroken. “Dit was te verwachten. Als je mensen massaal de wacht aanzet, terwijl je aan de andere kant goedkope krachten binnenhaalt, dan komen mensen in verzet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 226
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Hier weet ik dus een klein beetje meer vanaf en moet helaas vaststellen dat het indeze niet direct bij de postverspreider ligt (VSP, DHL en ook Sandd gebruiken oostblokkers) maar bij de mentaliteit van veel Nederlanders.

Weinige hebben er tegenwoordig nog zin in om in en relatief kort tijdsbestek en bij slecht weer de post te bezorgers, hierdoor zijn de verspreiders wel verplicht om oostblokers aan te nemen om de post op tijd verspreid te krijgen, de problemen bij TNT zijn dusdanig groot dat de werkdruk daar veel te hoog is en er wilde stakingen uitbreken.

Om toch aan de wettelijke verplichting te kunnen voldoen moet TNT wel oostblokkers in huren anders halen ze nooit de 96% verspreiding binnen de 24 uur, hier voor kunnen ze dan weer een boete krijgen wat het bedrijf aardig in de problemen kan brengen.

Niet in alle gevallen is het dat er oostblokkers ingezet worden omdat ze goedkoper zijn.

Ligt dit aan de mentaliteit van de Nederlanders, of aan t feit dat ze zo laag hebben ingeschreven qua prijs zodat ze geen normaal salaris meer kunnen betalen?

Dus alleen maar om het werk (en het verlies) te hebben, zodat 'de concurrent' het niet heeft. De hele markt is gewoon ziek en niet anders. Of het nou gewoon transport, berging, post, de bouw of noem maar op is. Helemaal naar de klote en dit zal niet snel meer terug te draaien zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ligt dit aan de mentaliteit van de Nederlanders, of aan t feit dat ze zo laag hebben ingeschreven qua prijs zodat ze geen normaal salaris meer kunnen betalen?

Dus alleen maar om het werk (en het verlies) te hebben, zodat 'de concurrent' het niet heeft. De hele markt is gewoon ziek en niet anders. Of het nou gewoon transport, berging, post, de bouw of noem maar op is. Helemaal naar de klote en dit zal niet snel meer terug te draaien zijn.

110% met Matthieu eens!

Het is gewoon een hellend vlak waarvan het einde nog niet in zicht is!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

TNT moet de nieuwe partimers allemaal aannemen volgens het geldend CAO en dan wordt er een stukje meer verdient dan een gewone chauffeur. (20 uur contract) en ja het is het goedkoper om een "gewone" chauffeur in te schakelen voor het vervoer van post tussen de verschillende postkantoren dan die "dure" postbode.

Ook op de sorteercentra is een postbode te duur, daar worden magazijnmedewerkers ingezet.

Dit betekend dus dat er voor de postbode onvoldoende werk is om een 8 uurse werkdag te vullen.

Dit is de reden waarom TNT van de vaste krachten af wil, ze kunnen anders niet concureren tegen de andere bedrijven, is gewoon een marktwerking, gebeurd in de gehele wereld enkel omdat nu de baan bedreigt wordt van een goed betaalde groep die veel contacten heeft in de maatschappij staat elkeen op zijn achterste been.

In de transportwereld laten ze een "dure" internationale chauffeur ook niet het werk doen van de laagst betaalde magazijn medewerker, waarom moet dat bij een bedrijf zoals TNT dan wel dergelijke kromme regelng in stand houden?

Wil van jullie weten welke baas 8uur per dag betaald terwijl er maar 4 uur gewerkt kan worden?

Juist door de onvolledige berichtgeving door de bonden krijgt men reactie's zoals we in de Telegraaf krijgen over chauffeurs, iedereen weet beter wat er speelt dan diegene die in die beropesgroep doende zijn.

@Angelique

Ook Sandd moet gaan voldoen aan de CAO zoals elk ander bedrijf dat moet in Nederland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@Angelique

Ook Sandd moet gaan voldoen aan de CAO zoals elk ander bedrijf dat moet in Nederland.

Per wanneer?!?! (d'r zit er hier verder een op de bank die namelijk 2x per week door Sandd de boel krijgt aangeleverd MET deadline waarvoor alles bezorgd moet zijn)

Want nu geldt nog steeds die 2 cent en daar moet je een hoop voor doen!

MAW van één wijk kun je niet leven.

* eigen fiets gebruiken (wordt niet verzekerd!)

* 'sparen' voor bedrijfskleding etc etc etc (na zoveel uren gewerkt te hebben bouw je 'recht' op op werkkleding)

Echt niet de beste werkgever ... en meer en meer werkgevers volgen deze tendens!

Allemaal onder het mom marktwerking!

Zelf rijden de hoge heren (voornamelijk heren) in dure leasebakken en hebben wel een goed salaris. De werkvloer moet het met minder doen ... straks is het hier net zoals in de USA en zullen veel mensen TWEE BANEN nodig hebben om überhaupt het hoofd boven het water te kunnen houden.

Niet iedereen is in staat om MBO, HBO of Universiteit te halen en daarmee een goed betaalde baan te bemachtigen!

MBO'ers horen eigenlijk geeneens meer in deze categorie. Wil je een behoorlijk salaris dan zul je HBO / Universitair opgeleid moeten zijn ...

Is dat de samenleving die wij wensen?

De rijken (managers ... middle management ... etc etc etc ... tot aan de top) worden steeds rijker over de ruggen van de werkvloerwerknemers. En meer en meer mensen die schandalig worden uitgebuit.

Dat is wat er aan de hand is en niemand steekt ene poot uit omdat er dan toch maar weer gezegd wordt ''dat is marktwerking"

... ik zou nog wel even verder kunnen gaan met mijn betoog ... makkelijk zelfs.

Maar jij staat kennelijk aan de andere kant Theod.

In de transportwereld laten ze een "dure" internationale chauffeur ook niet het werk doen van de laagst betaalde magazijn medewerker

Dan werk je zeer zeker niet als distributiechauffeur?

Of als horecabevoorrader?

Bij een bedrijf zoals oa wegtransport (was) ... waar je wel degelijk 's ochtends eerst al je lading bij een moest zien te krijgen alvorens op pad te kunnen.

Heb je nooit gelost bij bedrijven die wensen dat je al het kattevoer overstapeld op hun ietswat afwijkende pallets etc etc etc

Ook in de zeecontainers komt het voor dat je zelf je container zult moeten laden (pallets). Of in de bandenbranche waar je de autobanden eruit mag 'rollen'

Er zijn zat meer dan zat banen in het transport waar een chauffeur wel degelijk 'magazijn' werk aan het doen is! Je hoeft het nog net niet in de stelling te zetten of zoals in het geval van de horecadistributie de bloemkolen in het water te gooien!

Maar het scheelt soms echt niet veel hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier.

Ik heb vroeger bij TNT gewerkt, nu internationaal chauffeur.

Oost Europeanen pikken idd ons werk weg, en zoals velen hier al zeiden: de oorzaak ligt niet bij hun maar bij de werkgevers en de overheid.

Maar persoonlijk vind ik dat de oorzaak voor een deel ook bij de NL werknemer ligt. Die is onvoldoende bereid en georganiseerd om echt HARDE actie te voeren ter bescherming van het eigen werk. Je hebt natuurlijk de bonden, maar maken hun acties indruk? Beetje koffie drinken met een hesje aan.. pleur op. Waarom organiseren ze niet een keer een massale staking? Iedereen de wagen aan de kant. Eisen stellen. Polen uitbetalen volgens NL CAO of anders opkankeren, strengere regels mbt cabotage enz. enz. Willen ze niet luisteren, staken we vrolijk verder. De pleures zou uitbreken, overheid en werkgevers zouden zich gedwongen zien toe te geven aan veranderingen, ten positieve van de NL chauffeur. Maar het zal waarschijnlijk nooit gebeuren. In plaats daarvan wordt er gepraat.. en ondertussen gaat het (internationale) transport steeds verder naar de kloten.. voor zover het al niet naar de kloten is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar we doen het wel kijk maar naar de lossingen bij de onze welbekende grote distributie centra van de oooohzo behulpzame supermarkt ketens..

Als er iemand zegd daar los ik niet zelf weet iedereen dat het gelogen is ..

Deze week zelf nog meegemaakt met een vriezer naar c.1000 te raalte om te lossen wist niet dat het zo,n adres zou zijn lossen biij -25 onvoorberijd

Geen gepaste kleding bij (thermo pak) ja ben ten slotte maar van een uitzend bureau dus heb dat niet nodig.

Zeg je natuurlijk dan had je dat daar toch om kunnen vragen nee doe niet zo,n vies pak aan waar jan en alleman in rond gelopen heefd.....val dan liever van de kou bevangen neer zodat er misschien een dokter moet komen..

Zodat er misschien iets aan dat uitbuiten van de chauffeurs/chauffeuses gedaan word ..

Nee in mijn ogen hebben we veel aan ons zelf te danken ..als we ook met dat soort magazijn werk zouden stoppen..zouden veel werkeloze aan de slag kunnen...

Maar dat wil men waarschijnlijk niet doen ..

By the way ik ben girltalk nieuw hier..groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik spreek de werkgevers aan die perse goedkoop goedkoper goedkoopst personeel willen hebben ... en dan zelfs is het ze vaak nog te duur en moeten deze mensen ook nog eens op losse contracten werken, vaak überhaupt niet wetende of er de volgende dag ook werk voor ze is.

Ik leg de 'schuld' dus niet bij de mensen die op zoek zijn naar een beter leven ... en dit hier denken te vinden! Vanmorgen was er op tv een interessant programma 'surpricing europe' heette het misschien is het al te vinden op uitzending gemist. Het ging over mensen uit Afrika die naar Europa komen om een beter leven op te bouwen, maar hun droom valt hier al snel in duigen!

Ook allemaal werkgevers die deze grote groep mensen weten uit te buiten tot op het bot!

Anno 2010 hebben we haast te maken met een nieuwe soort slavernij

Hoe ik dit bedoel? Nou 'je' krijgt te weinig loon uit arbeid om van te kunnen leven maar net niet onvoldoende om van te sterven.

Meer en meer banen die eerst werden ingevuld door echte werknemers worden steeds meer vervuld door goedkope flexwerkers ... danwel via uitzendcontstructies of zelfs door mensen die hier illegaal verblijven. En dat tegen uiterst geringe 'lonen' ... vaak nog uitgebuit voor huisvesting etc.

Nu mix ik wel twee groepen door elkaar ... 2e en 3e wereldburgers zo zal ik ze maar even noemen. Maar daar boven staan de werkgevers ... de beunhazen die voor minder dan een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en zichzelf aan het verrijken zijn!

En daar ligt het probleem van deze samenleving.

Daar kun je toch niet meer trots op zijn toch?

'ts in en in triest ... hoe het nu gaat en de kant die we met z'n allen opgaan.

Want meer en meer mensen/werknemers zullen in 'flexibele constructies' moeten gaan werken als het aan de EU ligt!

Wellicht ook jij en ik ... nu is het voor ons met een vaste baan nog ver van mijn bed show maar dat kan er over 10 jaar wel eens heel erg anders uitzien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik spreek de werkgevers aan die perse goedkoop goedkoper goedkoopst personeel willen hebben ... en dan zelfs is het ze vaak nog te duur en moeten deze mensen ook nog eens op losse contracten werken, vaak überhaupt niet wetende of er de volgende dag ook werk voor ze is.

Ik leg de 'schuld' dus niet bij de mensen die op zoek zijn naar een beter leven ... en dit hier denken te vinden! Vanmorgen was er op tv een interessant programma 'surpricing europe' heette het misschien is het al te vinden op uitzending gemist. Het ging over mensen uit Afrika die naar Europa komen om een beter leven op te bouwen, maar hun droom valt hier al snel in duigen!

Ook allemaal werkgevers die deze grote groep mensen weten uit te buiten tot op het bot!

Anno 2010 hebben we haast te maken met een nieuwe soort slavernij

Hoe ik dit bedoel? Nou 'je' krijgt te weinig loon uit arbeid om van te kunnen leven maar net niet onvoldoende om van te sterven.

Meer en meer banen die eerst werden ingevuld door echte werknemers worden steeds meer vervuld door goedkope flexwerkers ... danwel via uitzendcontstructies of zelfs door mensen die hier illegaal verblijven. En dat tegen uiterst geringe 'lonen' ... vaak nog uitgebuit voor huisvesting etc.

Nu mix ik wel twee groepen door elkaar ... 2e en 3e wereldburgers zo zal ik ze maar even noemen. Maar daar boven staan de werkgevers ... de beunhazen die voor minder dan een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en zichzelf aan het verrijken zijn!

En daar ligt het probleem van deze samenleving.

Daar kun je toch niet meer trots op zijn toch?

'ts in en in triest ... hoe het nu gaat en de kant die we met z'n allen opgaan.

Want meer en meer mensen/werknemers zullen in 'flexibele constructies' moeten gaan werken als het aan de EU ligt!

Wellicht ook jij en ik ... nu is het voor ons met een vaste baan nog ver van mijn bed show maar dat kan er over 10 jaar wel eens heel erg anders uitzien.

Ja Abs, ik ben zelf ook een soort van flexwerker op zzp/basis, en ik dacht een aantal jaar geleden dat steeds meer en meer de toekomst van de arbeider zou gaan worden. Makkelijk voor een werkgever, en als je het goed aanpakt voor de flexwerker ook. Ik ben er niet slechter van geworden iig. Nu kreeg ik vandaag tijdens overleg een idee in de schoot geworpen. Of ik even wilde gaan nadenken over een betrekking in loondienst. Het voorgerekende basissalaris ging met 40/u/week ruim over de 2000 euro heen! Netto wel te verstaan. Ook kan er een auto en een telefoon vanaf. Na verloop van tijd, kan ik ook gaan meedelen in de winst.

Wat te doen?

Ga er eens goed over nadenken geloof ik!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het voorgerekende basissalaris ging met 40/u/week ruim over de 2000 euro heen! Netto wel te verstaan. Ook kan er een auto en een telefoon vanaf. Na verloop van tijd' date=' kan ik ook gaan meedelen in de winst.

Wat te doen?

Ga er eens goed over nadenken geloof ik![/quote']

Inderdaad goed over na denken ...

Het aanbod klinkt zeer aantrekkelijk ... kijk of je ergens addertjes onder het gras kunt vinden -> meedelen in de winst (mede-eigenaar?) ...inderdaad goed nadenken ... zeker wanneer dat gaat betekenen dat je 'eigen geld' moet gaan investeren.

Maar 2000 netto per maand is een zeer net salaris voor 40 uur.

Auto van de zaak & GSM is ook een aardig iets ... klinkt bijna te goed om waar te zijn ;)

Wat houdt de functie in?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@Abs

Het is een misschien wat moeilijk uit te leggen, maar ga het proberen. Ik werk voor een bedrijf wat zich bezig houd met het baggeren van watergangen. Dit gebeurd dmv schuifboten, maar ook vanaf de oever met kranen. Dit betreft meestal werk in stedelijk gebied, watergangen in woonwijken, vijvers en grachten. Eigenlijk het niet simpele baggerwerk (eigenlijk is baggeren nooit echt simpel). Dit werk brengt heel wat voorbereiding met zich mee in de vorm van transport en opstellen. Tijdens het werk moet er voor de sets uit gewerkt voor worden zodat de jongens kunnen produceren en afvoeren. En dat stuk neem ik voor mijn rekening. Ik maak stellingen voor de kraan, platenbanen voor de vrachtwagens, hijs boten in en uit het water. Bekijk mogelijkheden en bedenk oplossingen samen met de uitvoerder en toezichthouder(s). Bouw noodbruggetjes etc. Hiervoor heb ik een auto met kraan. Nu is het de bedoeling dat ik meer en meer de uitvoerder(s) ga ontlasten, en de werken meer onder mijn hoede neem buiten. Uitvoerder en projectleider kan ik ook worden, maar het vaak op kantoor zitten trekt me niet echt, ik hou van de rauwe actie:D, doornat regenen en het ijskoud hebben en afzien. Af en toe is het net survival:rolleyes:.

Maar het is ook zo dat ik meer en meer van de auto moet stappen en andere dit werk laten doen zodat ik meer de voorbereiding kan 'voorbereiden' en in gang zetten. Heel afwisselend en erg leuk!

Nu weet ik van mezelf dat ik me voor meer als 100% inzet, maar kreeg vandaag te horen dat het 400% was:D

Leuk om te horen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Goed bezig Duke :ok:

Als ik dat zo eens lees is het een weloverwogen bod ook, niet zomaar iets.

Mijn mening? Gewoon doen! Geeft meer zekerheid lijkt mij. En als je wat ouder gaat worden went die baan bij de verwarming snel genoeg! Kun je na werktijd met een gerust hart aan de survival of zo, als hobby:ja:

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ach Maarten, feitelijk is er maar een zekerheid in je leven, en dat is dat je op een zekere dag sterft.

Maar ik begrijp je wel, de ene mens gaat voor zekerheid en is tevreden de ander gokt op onzekerheid en kan daar weer mee leven. Ik ben er wel wat wijzer, assertiever en handiger door geworden. Iets wat ik ook probeer uit te buiten natuurlijk. Laat het maar even rusten weer, het is namelijk al de tweede keer dat die man het ter sprake brengt. Ook de DGA van deze firma, een (op zijn gebied) grote transporteur, hoopte dat ik er bij zou blijven. Onlangs sprak ik hem even, en vanmiddag ook een split-second. Goeie kerel, een vechter! Het komt wel goed uiteindelijk. Dit was ook mijn insteek trouwens toen ik op freelance basis ging werken. Het beste eruit pikken en dan bouwen aan een carriere. Bijkomend voordeel is als je je zelf verhuurt als zzp-er, kun je bij een aantal bedrijven in de keuken kijken zonder dat het raar staat op je cv(het kan sommige werkgevers afschrikken dat je veel gedaan hebt). Toen ik stopte met buitenland viel ik in een gat, ging namelijk distributie doen in Nederland á la Hendrik en Theo28 etc. Ik vind dat de chauffeurshel en via via en langzamerhand ben ik hierin gerold. Speciaal apart werk, en heb mijn draai wel gevonden. Je moet ook eens een beetje geluk hebben nietwaar?

Heb nog wel heel lang met de herinnering gehad van mijn vorige baan, jong goed materiaal. Mooie ritten, tijd voor thuis ook nog wel. Sociaal goed voor elkaar daar. Sterk financiele positie, geld goed en op tijd. Mijn broer er naar binnen geluld (zit inmiddels in het MT daar), dus nog altijd een voetje tussen de deur. Heb daar ook mijn visitekaartje afgegeven in de tijd dat ik daar werkte. Was en ben geen makkelijk heerschap, maar wel goed voor mijn werk. Heb lange tijd teruggewild, maar me erover heen gezet. Nu de arbeidsmarkt terugloopt en de situatie niet echt verbeterd mbt het loon, de regels en al de andere dingen die het chauffeursleven onaantrekkelijk maakt, is voor mij echt een reden om niet meer te kiezen voor het echte chauffeurswerk. Terwijl ik dat echt een heel mooi vak vind! Ben erg blj dat ik het gedaan heb, het was eigenlijk de eerste stap naar zelfstandigheid. Veel geleerd ook! Jammer dat de sector zo rot is geworden. Teveel a-sociale werkgevers, teveel betutteling, teveel controle, teveel shit. En geen carriere kansen. Het enige wat je als chauffeur kunt krijgen is nieuw gereedschap. Maar feitelijk kom je er geen stap verder mee. Nu heb ik de kans om een aanbod te grijpen, en dan zit ik gewoon goed. Kan het ook afwijzen, er komt wel een derde keer dat er wat gevraagd word. Het is nu de tweede keer al mooier geworden als de eerste keer, dus het kan nog beter.

En wat betreft addertjes en gras Angelique, ik ga ook niet over een nacht ijs. Ik weet wel wat er loos is, het is een heel open sfeertje wat er hangt. Ik zie zelf ook wel eens wat cijfers etc. Ik kan ze wel vertrouwen, ik loop er ook al weer een tijdje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier.

Ik heb vroeger bij TNT gewerkt, nu internationaal chauffeur.

Oost Europeanen pikken idd ons werk weg, en zoals velen hier al zeiden: de oorzaak ligt niet bij hun maar bij de werkgevers en de overheid.

Europa anno 2010, vrij verkeer van mensen & goederen.

De oost-Europese chauffeur kan kiezen, hij kan bij de oost-Europese vestiging van de Nederlandse firma in dienst gaan of 'gewoon' bij de Nederlandse vestiging gaan werken.

Dat laatste zal een werkgever proberen tegen te gaan maar de oost-Europeaan mag niet gediscrimineerd worden dus er zijn kansen.

De oost-Europese chauffeur kiest er in 99 van de 100 gevallen voor om bij de oost-Europese vestiging te gaan werken, zonder de luxe van een CAO en alles wat daar bij hoort.

Hij kiest er voor om tegen een veel lager salaris voor een lange periode in zijn wagen te wonen.

Waardoor hij de Nederlandse chauffeur vals concureert en voorgoed uit de branche verstoot.

Niet altijd de schuld bij werkgevers leggen. Oost-Europese chauffeurs kunnen kiezen tussen 2 opties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik zie het misschien een beetje simpel hoor, maar niet alleen bedrijven willen het goedkoopst, wij toch ook??? Als er een reclamefolder komt waar bijv. de luiers €5,=

goedkoper zijn dan ergens anders rennen we allemaal naar die winkel, en dat geldt voor alles zo.

Het moet dus allemaal zo goedkoop mogelijk!

Ook aan de mentaliteit van Nederlanders qua werk. Mijn neef heeft een fruitteelt bedrijf waar vroeger veel scholieren enzo werkten.(aardig wat verdiend, betaald per kilo!)

Hoeveel denk je dat er nu werken???? :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Per wanneer?!?! (d'r zit er hier verder een op de bank die namelijk 2x per week door Sandd de boel krijgt aangeleverd MET deadline waarvoor alles bezorgd moet zijn)

Want nu geldt nog steeds die 2 cent en daar moet je een hoop voor doen!

MAW van één wijk kun je niet leven.

* eigen fiets gebruiken (wordt niet verzekerd!)

* 'sparen' voor bedrijfskleding etc etc etc (na zoveel uren gewerkt te hebben bouw je 'recht' op op werkkleding)

Echt niet de beste werkgever ... en meer en meer werkgevers volgen deze tendens!

Allemaal onder het mom marktwerking!

Met ingang van 1 januarie moet tenminste 10% in vaste dienst zijn, binnen 5 jaar moet tenminste 50% in vaste dienst zijn, dus er zit vooruitgang in.

Zelf rijden de hoge heren (voornamelijk heren) in dure leasebakken en hebben wel een goed salaris. De werkvloer moet het met minder doen ... straks is het hier net zoals in de USA en zullen veel mensen TWEE BANEN nodig hebben om überhaupt het hoofd boven het water te kunnen houden.

Niet iedereen is in staat om MBO, HBO of Universiteit te halen en daarmee een goed betaalde baan te bemachtigen!

MBO'ers horen eigenlijk geeneens meer in deze categorie. Wil je een behoorlijk salaris dan zul je HBO / Universitair opgeleid moeten zijn ...

Is dat de samenleving die wij wensen?

De rijken (managers ... middle management ... etc etc etc ... tot aan de top) worden steeds rijker over de ruggen van de werkvloerwerknemers. En meer en meer mensen die schandalig worden uitgebuit.

Dat is wat er aan de hand is en niemand steekt ene poot uit omdat er dan toch maar weer gezegd wordt ''dat is marktwerking"

... ik zou nog wel even verder kunnen gaan met mijn betoog ... makkelijk zelfs.

Maar jij staat kennelijk aan de andere kant Theod.

Dan werk je zeer zeker niet als distributiechauffeur?

Of als horecabevoorrader?

Bij een bedrijf zoals oa wegtransport (was) ... waar je wel degelijk 's ochtends eerst al je lading bij een moest zien te krijgen alvorens op pad te kunnen.

Heb je nooit gelost bij bedrijven die wensen dat je al het kattevoer overstapeld op hun ietswat afwijkende pallets etc etc etc

Ook in de zeecontainers komt het voor dat je zelf je container zult moeten laden (pallets). Of in de bandenbranche waar je de autobanden eruit mag 'rollen'

Er zijn zat meer dan zat banen in het transport waar een chauffeur wel degelijk 'magazijn' werk aan het doen is! Je hoeft het nog net niet in de stelling te zetten of zoals in het geval van de horecadistributie de bloemkolen in het water te gooien!

Maar het scheelt soms echt niet veel hoor.

Sta inderdaad tegenwoordig meer aan de anderkant, ben het ook niet eens met wat de heren doen, daarom zelfstandig geworden in de postsector.

Maar het werk wat jij opnoemt heb ook ik gedaan, weet dus echt wel waar ik over spreek.

Het lossen van de banden vond ik juist het leukste, het omstapelen van pallets heb ik nooit begrepen, is ook iets wat in mijn ogen zeer snel afgeschaft moet worden maar de transportbedrijven zelf zijn te bang om een klant te verliezen.

Dat is ook één van de redenen dat ik als chauffeur gestopt ben en voor mezelf ben begonnen.

Maar het antwoord is eigenlijk ook door andere al egeven:

Als wij Nederlanders wel het werk zouden doen, hadden we geen "oostblokkers" nodig om het werk te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En wat betreft addertjes en gras Angelique, ik ga ook niet over een nacht ijs. Ik weet wel wat er loos is, het is een heel open sfeertje wat er hangt. Ik zie zelf ook wel eens wat cijfers etc. Ik kan ze wel vertrouwen, ik loop er ook al weer een tijdje

Dan zou ik voor 99% zeker zeggen 'neem het aanbod aan' :)

hahaha .. die ene % moet je zelf maar ff beslissen :D:D:D ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De oost-Europese chauffeur kiest er in 99 van de 100 gevallen voor om bij de oost-Europese vestiging te gaan werken, zonder de luxe van een CAO en alles wat daar bij hoort.

Zou jij ervoor kiezen om bij een Firma in Noord Denemarken te gaan werken nu je rond Antwerpen woont?

Ver van je gezin weg ... eens in de zoveel weken even een paar dagen thuis te zijn etc?

Hij kiest er voor om tegen een veel lager salaris voor een lange periode in zijn wagen te wonen.

Waardoor hij de Nederlandse chauffeur vals concurreert en voorgoed uit de branche verstoot.

Is dat wel zo? Dat deze chauffeur ervoor KIEST om tegen een veel lager salaris te gaan werken? Of krijgt hij ook een aanbod 'take it or leave it'?

Is het niet zo dat een chauffeur door het maken van veel uren MEER kan verdienen dan bijvoorbeeld het salaris van een ambtenaar of leraar ... misschien zelfs wel meer dan een dokter die in het ***thuisland blijft werken?

Wie zijn immers die gasten die niet kunnen rijden ... laat staan een auto achteruit voor het doc te zetten ... zelfs niet wanneer ze met z'n tweëen zijn?!?!!?

Veel van die gasten zijn ex ambtenaren, docenten etc etc etc die op de bok meer kunnen verdienen veel meer dan in de banen waarvoor ze zijn opgeleid! In het verleden (nu niet meer omdat ik enkel alleen nog nationaal rijdt) heb ik wel eens een paar van die gasten aangesproken .. uit nieuwsgierigheid wat ze verdienen etc. Veel mensen van buiten, ver buiten het transport zijn in die landen chauffeur geworden vanwege de hogere verdiensten.

Natuurlijk is dit verschil in de loop der jaren wel kleiner geworden, tegelijkertijd is ook het leven in de landen duurder geworden.

Hoeveel keuze heeft een mens eigenlijk?

Wat zegt die sticker op mijn busje "Freedom isn't Free, it's only for the Rich"

En dat klopt ... overal ter wereld!

(**thuisland omdat we het over meerdere ex-oosteuropese landen hebben, dan wel al ver over de EUgrens heen - wit rusland/ oekraïne ... denk maar ff aan UC)

Niet altijd de schuld bij werkgevers leggen. Oost-Europese chauffeurs kunnen kiezen tussen 2 opties.

Ze kiezen er enkel en alleen voor om hun gezin te kunnen onderhouden en hun kinderen een beter leven & kansen te kunnen geven dan zij zelf hebben gehad!!!

En daarvoor brengen ze dus soms grote offers zoals het zijn van meerdere weken van huis!

Dat zou jij ook doen als je moest!

Wie niet eigenlijk?

Wij hebben de mazzel nog met een redelijk goed inkomen naar huis te kunnen gaan.

Vandaar dat ook minder en minder chauffeurs meerdere weken van huis willen zijn.

Die kiezen omdat ze ook het geld ervoor hebben voor meer vrije tijd ... en tijd met het gezin. Of de jongere garde 'uitgaan met vrienden'

Wij hebben de luxe om meer tijd te kunnen steken in ons prive leven. En ja, dat is vergeleken met die oostblokkers die veel minder verdienen dan wij ... dus een luxe.

Hun moeten voor zeg die 2000 euro netto per maand (als ze het al hebben) veel MEER doen en langer onderweg zijn dan wij.

Kun je de schuld daarvan bij hen leggen?

Ik denk het niet.

Hiermee zeg ik niet dat wij als Nederlandse chauffeurs teveel verdienen ... tov andere beroepsgroepen in Nederland verdienen we - volgens onderzoek van de werkgeversorgansiatie zelf- toch tientallen % te weinig.

Ook Nederlandse chauffeurs moeten het dus voor een aardig inkomen hebben van overuren en allerlei extra CAO regels zoals ploegentoeslag, netto onkostenvergoeding dan wel weekend uren.

Kijk die Pool wil ook een goed salaris voor zijn werk.

Hij zou ook wel een echt Nederlands CAO salaris willen .. en wel ook D5 bij een Nederlandse werkgever echt vallende onder de Nederlandse TLNCAO (of KNV).

Maar die mogelijkheid wordt hem niet gegeven ... wat blijft dus over?

Pakken wat je pakken kan en jezelf van daaruit te verbeteren ... misschien van de ene werkgever naar de andere of bij dezelfde werkgever telkens weer een geringe loonsverhoging. Want die zijn er wel geweest de afgelopen 10 jaar, hiermee zijn ze echter nog niet op WestEuropees salarisniveau gekomen.

Weet je wie de grootste verantwoordelijken zijn???

= De VERLADERS!!!

Maar ook de eindconsument ... en dat zijn wij allen ... die over de afgelopen zeg 10 a 15 jaar echte koopjes jagers zijn geworden.

'ts dus een spiraal die niet te stoppen valt ... als we met zijn allen dus Wij WestEuropeanen en OostEuropeanen (voormalige oostbloklanden/ armere landen /lage lonenlanden) niets doen om die spiraal te stoppen kleed ze ons allen uit!

Vraag je af wie zich aan deze voortgang verrijkt?

En dat de kloof tussen arm en rijk steeds groter aan het worden is ... en de middenmoot er min of meer tussenuit wordt geslagen!!! (oa door die loondumping)

De tegenstellingen worden steeds groter.

Voorlopig zit de meerderheid van de Nederlandse chauffeurs en hun gezinnen nog in deze middenmoot. Als we onze uren maar kunnen blijven maken, dat wel ... want alleen op basisloon vervallen we meteen naar de onderkant.

Moet je eens kijken hoeveel werkende mensen ... eigenlijk al tot de armen behoren?

Hun banen ge-outsorced .. zoals bijvoorbeeld de catering die bij veel bedrijven eerst eigen personeel betrof maar nu door derden wordt verricht. Zo ook de beveiliging, call-centers .. etc etc etc etc .... allemaal in hetzelfde werk maar tegen lagere lonen!

De meerderheid van de werkende met een fulltime baan heeft minder dan 1600 Netto per maand!!!

Lonen gaan niet of nauwelijks omhoog ... maar de kosten zoals oa huur, gwl, gemeentelijke belastingen etc blijven maar stijgen. Maw deze groep wordt naar beneden 'getrapt' ... hoezo ... waarvoor ... waarom?

Het is in Nederland al zo dat wanneer je kinderen hebt beide ouders wel moeten werken om alles financiëel draaiende te houden. Veel vrouwen werken nu nog parttime ... maar ook die zullen op een gegeven moment wel meer moeten gaan werken! Dan is het geen keuze meer maar moeten om de boel draaiende te houden.

Wat denk je van jongeren?

Die kunnen nauwelijks een leven opbouwen .. kijk eens naar de huren?

Oke, voor lage inkomens is er dan wel de huursubsidie ... zorgtoeslag etc etc etc

Maar kijk eens wat je over houdt na al deze kosten ... dan blijft er MINDER over dan toen wij zeg 20 jaar geleden begonnen.

Dat zijn dus al de grote veranderingen maar die zijn zo 'langzaam' gegaan dat het eigenlijk niemand is opgevallen.

# ik ben bang dat wel alleen naar de USA hoeven te kijken om te zien wat ons voorland is = working poor, mensen die hun hypotheken niet meer kunnen betalen , huurwoningen die zo duur zijn geworden dat je met meerdere mensen moet gaan wonen om de kosten ervan op te brengen etc etc etc (kijk maar naar de sitcoms - dat er meer volwassen mensen zonder een liefdesrelatie in één appartement wonen is uit noodzaak! Mijn nichtje Ava woont nu met drie anderen in één appartement; gemeenschappelijke ruimte en ieder een kleine slaapkamer ... en nee het zijn geen studenten!)

Zo kan het hier dus ook worden.

# de zorgverzekering zal ook nog veel duurder worden.

Zeker ook wanneer het afhankelijk wordt van wat je gaat betalen op basis van je inkomen dan zal het voor ons met onze overuren aanmerkelijk duurder gaan worden.

En dat terwijl er meer en meer uit het pakket wordt gehaald. En je het dus zover kan komen dat je zelf het een en ander zult moeten betalen === net zoals in de USA.

Waar mensen die wel zijn verzekerd ook een hoop zelf moeten betalen of bij betalen!

# ... om nog maar even te zwijgen over het ontslagrecht wat ze hier het liefst (vvd) ook zouden willen versoepelen ... 'ik heb je morgen niet meer nodig' adios ... zo ver zou het hier ook kunnen komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Niet per definitie, maar veel scholieren willen het "vuile" landwerk niet meer doen..............

Worden ze er nog wel voor gevraagd ... of wordt die stap overgeslagen en neemt men direct maar een lading Polen aan voor het werk?

Zo is het ook vaak met andere banen, er worden meteen goedkoper flexarbeiders/uitzendkrachten via een NL-Pools-NL uitzendorganisatie ingezet ... naar Nederlandse (ingezetene van NL) wordt geeneens meer gezocht ... en da's natuurlijk mooi onder het mom te verkopen van 'ze willen niet'

)-

Zoek maar eens met google op Poolse werknemers gevraagd ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden