Spring naar bijdragen

"Eingemauert!" Die innerdeutsche Grenze


Gast routier

Recommended Posts

morgen ga ik weer een kijkje nemen in berlijn. Altijd interessant en op helmstedt even rondwandelen

Heb ik toevallig deze week even gedaan! Reuze interresant.:ja:

Wel even in de gaten houden, dat het museum om 17:00 dicht gaat.

Ik zat deze week bijna opgesloten, omdat ik niet in de gaten had, dat mevrouw de boel aan het op slot doen was.

Was er nog maar net op tijd bij de uitgang, zij was er nog, maar de deur was al dicht.:eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb ik toevallig deze week even gedaan! Reuze interresant.:ja:

Wel even in de gaten houden, dat het museum om 17:00 dicht gaat.

Ik zat deze week bijna opgesloten, omdat ik niet in de gaten had, dat mevrouw de boel aan het op slot doen was.

Was er nog maar net op tijd bij de uitgang, zij was er nog, maar de deur was al dicht.:eek:

Helmstadt is zeer idrukwekkend, vooral de oude spulletjes die daar nog staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was er nog maar net op tijd bij de uitgang, zij was er nog, maar de deur was al dicht.:eek:

misschien vond ze je wel heel erg leuk en hoopte dat je de hint zou snappen..............:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben ,toen ik pas reed bij Wetram ,regelmatig naar west berlijn geweest.

Dat was van 1969 tot 1972.er is na een Russische blokkade een luchtbrug geweest om de Berliners van voedsel te voorzien en daarna lag er in west Berlijn een levensmiddelen voorraad voor 2 jaar.

Deze producten moesten natuurlijk regelmatig worden ververst en aangevuld en dat was een gigantische logistieke operatie.

wij laadden b.v in Vichy bronwater en in Berlijn laadden we weer melk poeder, die over de datum was,terug voor de veevoederindustrie,iedereen verdiende daar een boterham aan.

Het is zeker zoals Freddy al zegt dat je van deze grens controleurs,VOPO,s heette die, niet vrolijk werd,altijd achterdochtig en overal liepen militairen met scherp.

Als je het terrein opkwam stond daar een wachttoren van de Russen met mitrailleur.

schutters bemand.

Er heerste daar altijd een grimmige sfeer en ik was altijd weer blij dat ik daar weg was.

Voor ons,Nederlanders viel t eigenlijk wel mee,maar als west Duitser,en zeker als Berlijner moest je je zeker koest houden.

Voordeel voor ons was ook dat je ontheven was van het zondag rijverbod en ook van het zaterdag rijverbod in de vakantietijd,we zijn wel eens blijven staan in Kehl am rhein op vrijdag middag en pas op zaterdag ochtend gaan rijden,zomaar om te kijken hoeveel keer we aangehouden zouden worden,

We zijn wel door 10 streifenwagens ingehaald,maar niet een die ons liet stoppen.

Ook was het Berlijn verkeer vrijgesteld van de z.g"beforderungs steuer"een heel primitieve voorloper van wat nu de"maut"is.

Toch kon je zien dat die mensen daar geen vrijheid hadden,als je over de autobahn reed stonden ze wel eens op viaducten te kijken en wuifden dan met hun hand een beetje voor hun buik zodat allleen jij dat zag.

soms laadden wij ook wel eens in de DDR terug en daar stond dan altijd een douane man(lees spion van de partij bij)met de smoes van kwaliteits controle.

Die kerel zat er natuurlijk ook bij als het koffietijd was in de kantine,en hij probeerde je altijd uit je tent te lokken,en al die anderen gaven hem natuurlijk gelijk,anders konden ze gelijk naar Siberie vertrekken.

Na de wende ben ik ook nog een paar keer daar geweest en als je dan met de mensen praat blijkt het toch zo te zijn dat ze eigenlijk niks te kort kwamen,er was genoeg eten er waren scholen,iedereen had werk,anders werd er wel werk gecre-eerd.

Alleen het allerbelangrijkste hadden ze niet;n.l. Vrijheid,, en dat was daar het meest be-angstigende.

Ik ben vorig jaar nog eens naar Berlijn geweest en heb toen een paar uur op dat Helmstedt rondgelopen,het is goed dat die hele DDR niet meer bestaat maar ik ben wel blij dat Helmstedt behouden is als museum zodat de jongere generatie kan zien watr zich daar allemaal heeft afgespeeld.

Wij mekkeren weleens dat ons een hoop regels worden opgelegd maar wij kunnen nog wel eens een protest laten horen of onze frustratie,s afreageren zoals hier op het forum.

Dat werd daar gelijk afgestraft en draaide je voor jaren de bak in.

Groeten: Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Jazeker heb ik die tank gezien,of tenminste wat er nog van over is, mijn zoon heeft er zelfs ingezeten.

Hoorde van een van die vrijwilligers daar dat er een ploegje mensen is die binnenkort die tank gaan restaureren.

De garage is al geschilderd, binnenkort is het grote gebouw achter de garage aan de beurt.

Zijn jullie wel eens door het dorpje Hotensleben gereden? net een km of 10 onder helmstadt.

Daar staat nog een deel van de muur, zijn er meerdere induitsland bewaard gebleven,maar deze is nog vrij goed intact.

0.jpg

Heb daar een keer een rondleiding gehad door de heer Achim, ben zijn achternaam even vergeten, een soort klaas vaak, zo ziet ie er uit.

Een erg indrukwekkend verhaal verteld ie tijdens de rondleiding.

Maar zoalser al zovelen zeggen, bewaar deze historische plekken, zodat de volgende generatie er zeker iets van leert en dat vrijheid niet altijd vanzelfsprekend is / was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kwam zowel in het 'oude' als in het huidige oost-Duitsland, maar wat mij het meest verbouwereerd is dat de grote meerderheid zegt dat t toen beter was. M.a.w. dat ze graag de tijd terug zouden willen draaien. Ze kunnen m.i. moeilijk met de vrijheid omgaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Kwam zowel in het 'oude' als in het huidige oost-Duitsland, maar wat mij het meest verbouwereerd is dat de grote meerderheid zegt dat t toen beter was. M.a.w. dat ze graag de tijd terug zouden willen draaien. Ze kunnen m.i. moeilijk met de vrijheid omgaan.

Matthieu,ik denk dat het te maken heeft met het volgende:Toen het nog het communistische regime was stelden ze,in hun ogen nog wat voor,ze waren een persoonlijkheid in het beste land van de wereld,ze wisten toen niet beter.

Er werd voor hen gedacht en als ze naar de winkel gingen om brood (of iets anders),gingen ze in de rij staan en kochten ze daar het brood wat toevallig daar lag,ze moesten geen moeilijke keuze maken in 20 verschillende soorten brood(o.i.a).

Na de wende werden ze door de West Duitsers,die net onder leiding van Helmut K voor heel veel geld hun eigen vervuilde achtertuin terug hadden gekocht(solidaritats steuer),behandeld als tweedehands burgers die ook nog eens" dumm" waren.

Toen moesten ze zelf na gaan denken en initiatieven nemen,ze werden toen ook aan gesproken op hun verantwoordelijkheden,m.a.w.er moet gewerkt worden,welkom bij het verfoeide kapitalisme.

En dat was even wennen.

Als je ook nog eens nagaat dat alle zekerheden in t leven die ze hadden opeens verdwenen waren

,als lastige kraaien werden ze de fabrieken uitgejaagd.want die waren door de "Treuhand"allemaal verkocht aan westerse bedrijven en die maakten ze natuurlijk wel efficient.

De ouderen zullen dat natuurlijk wel graag terug gedraaid willen hebben maar dan wel met behoud van de vrijheid die er nu is.

Althans,dat is mijn bescheiden mening.

Groeten Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=hotensleben+die+mauer&ie=UTF8&hq=hotensleben+die+mauer&hnear=&ll=52.122555,11.013086&spn=0.006838,0.019205&t=h&z=16

net voor helmstad eraf, ff op je navigatie, schoeningerstrasse hoetensleben invoeren.

Kunt je truck daar makkelijk parkeren.

anders even op de site kijken.

http://www.grenzdenkmal.com/verzeichnis/visitenkarte.php?mandat=40892

veel plezier daar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden