[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Turbo Kapot


jeffreyslieker

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik ben beginnend chauffeur binnenlands transport op een kipper. Rijdt sinds 2 dagen alleen op een daf xf 410 PK van 2007 (nog geen 2 ton gelopen), 1e dag ging alles goed, 2e dag 23-4-2010 ging de turbo kapot veel rook ontwikkeling meteen de monteurs gebeld die zijn gekomen met een nieuwe turbo. Meegeholpen met inbouwen en het probleem leek verholpen, dus ik dacht ik kan m'n ritten gaan voort zetten, ik ben reeds op aan het trekken vanaf de vluchtstrook (nog steeds wat rook) en terwijl ik van de 4e naar de 5e versnelling wilde schakelen gebeurde het volgende: de motor sloeg op hol..... toerental 3970 tpm. meteen in z'n vrij gegooid en de contact sleutel omgedraaid dat leek mij de meest logische oplossing. Helaas de motor bleef door jagen in toeren dat heeft ongeveer 40 seconden geduurd daarna sloeg hij af met heeeel veeeeel rook ontwikkeling. meteen uit de auto gerend de monteur was er nog die heeft tevens de vele rook wolken gezien, na even verder gekeken te hebben bleek het koppelingshuis gescheurd en de PTO afgebroken ( DAF HAD DIT NOG NOOIT MEEGEMAAKT ) auto gaat naar loven voor onderzoek...... wie heeft een soort gelijke situatie meegemaakt???:confused: wacht op reacties

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

HHMMM.

Denk dat de motor op olie draaide. Heb dit ooit gezien met een 18 cyl 1200 pk catarpillar die een generator aan dreef.

Nou zit de koppeling niet echt dichtbij de cylinderkop (hoop ik)

Misschien draaide de PTO in elkaar vanwege het hoge toerental.

Er is waarschijnlijk nog iets anders mis.

Was de rook wit/grijs?

Als je volgende wagen dit ook overkomt zie ik je toekomst duister in....:D

Maar het zijn machines, en die gaan soms kapot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

HHMMM.

Denk dat de motor op olie draaide. Heb dit ooit gezien met een 18 cyl 1200 pk catarpillar die een generator aan dreef.

Nou zit de koppeling niet echt dichtbij de cylinderkop (hoop ik)

Misschien draaide de PTO in elkaar vanwege het hoge toerental.

Er is waarschijnlijk nog iets anders mis.

Was de rook wit/grijs?

een turbo wordt gesmeerd met olie uit het blok.

dan zou de vervang-turbo een lek hebben?

de oude turbo kan schade aan de cilinder (een daf heeft er toch maar 1? ;)), zuigers en de rest van het blok veroorzaakt hebben.

maar het lijkt me niet dat hij daar veel sneller van kan gaan lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De Turbo gaan naar zoveel KM allemaal kapot

Heb het zelf een paar maal mee gemaakt

De turbo heeft een zeer hoog toren tal.

En de tempratuur kan hoog op lopen in zijn uitlaat gassen

Olie moet die konstand hebben anders gaat het mis

Als die kapot is moet de lucht koeler na gekeken worden op kleine stukken ijzer en schade

Cil niet zo snel Maar het kan zijn Dan moet je alles schoon maken

Luchtkoeler zeker schoon maken

Ongeveer 3 uur werk Dan loopt die weer Zelfs onderweg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
een turbo wordt gesmeerd met olie uit het blok.

dan zou de vervang-turbo een lek hebben?

de oude turbo kan schade aan de cilinder (een daf heeft er toch maar 1? ;)), zuigers en de rest van het blok veroorzaakt hebben.

maar het lijkt me niet dat hij daar veel sneller van kan gaan lopen.

Het is me allemaal uitgelegd 300 jaar geleden, maar het komt hier op neer.

De brandstofpomp pompt olie naar de injectors. En de motor draait dan sneller en sneller. Op olie

De PTO mag maar een bepaald aantal toeren draaien, anders gaat ie eraan.

Hopenlijk komt de poster terug met een uitleg wat ze gevonden hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De Turbo gaan naar zoveel KM allemaal kapot

Heb het zelf een paar maal mee gemaakt

De turbo heeft een zeer hoog toren tal.

En de tempratuur kan hoog op lopen in zijn uitlaat gassen

Olie moet die konstand hebben anders gaat het mis

Als die kapot is moet de lucht koeler na gekeken worden op kleine stukken ijzer en schade

Cil niet zo snel Maar het kan zijn Dan moet je alles schoon maken

Luchtkoeler zeker schoon maken

Ongeveer 3 uur werk Dan loopt die weer Zelfs onderweg

De turbo is ontworpen om hoge toeren tallen te draaien.

Ik heb eigenlijk nooit iets, deze truck heeft nog nooit de motor open gehad, behalve kleppen bij stellen.

Ook de origineele turbo.

Er zijn drie dingen vervangen, De AC de dynamo en de oliepomp.

Niet slecht voor zo een oud beestje, maar kijk alles zeer regelmatig na.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou is de belasting van een truck in de States ook niet te vergelijken met die hier in Europa natuurlijk.

Maar als de nieuwe turbo is gemonteerd en er is geen koffiebekertje olie ingedaan dan heb je kans dat ie gelijk stuk loopt. Dan zouden er scheuren kunnen ontstaan en kan de olie die is bedoeld om de turbo te smeren zo de motor inlopen. En zo kan je motor dus wel op olie gaan lopen.

Maar het blijft voor ons gissen, alleen topicstarter kan uitsluitsel geven.

mvg Eric :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hoe weet je dat ie 3970 t/m gedraaid heeft????lijkt me erg veel en niet te meten.

Gr Peter

We hebben de auto meteen naar de garage gesleept zodra er een andere chauffeur bechikbaar was, die mijn volgeladen oplegger meenam, de auto is in de garage onderzocht door een Daf inspecteur met uitlees apparatuur daar is het exacte toerental aan het licht gekomen ( de toerenteller ging over het rooie heen ) onder aan de bak zit een rubber dopje dat hebben we er uit gehaald en bleek dat er stukken van de koppeling af geslagen waren door het hoge toerental.

Over de Turbo zelf: de as lag gebroken in het huis van de turbo... de uitlaat kant heeft nog gedraaid maakte een behoorlijk fluitend gluid toen de motor nog liep. via de afgebroken kant en een weg geslagen olie-kering in de turbo is de motor olie aan gaan zuigen ( vandaar de vele rook ) op advies van collega chauffeur kon ik mischien nog op het lager komen. dit advies heb ik geprobeerd op te volgen wat ik beter niet had kunnen doen i.v.m het olie aanzuig proces ( steeds meer en meer olie richting cilinders ) meteen na 500 meter stop gezet. toen de turbo vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hoe weet je dat ie 3970 t/m gedraaid heeft????lijkt me erg veel en niet te meten.

Gr Peter

Kwestie van het motormanagment uitlezen, staat bij daf namelijk altijd een waarschuwing van een te hoog toerental met datum en tijdstip (geeft het zelfs aan wanneer de AS-tronic van slag is, een te hoog toerental:confused:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
HHMMM.

Denk dat de motor op olie draaide. Heb dit ooit gezien met een 18 cyl 1200 pk catarpillar die een generator aan dreef.

Nou zit de koppeling niet echt dichtbij de cylinderkop (hoop ik)

Misschien draaide de PTO in elkaar vanwege het hoge toerental.

Er is waarschijnlijk nog iets anders mis.

Was de rook wit/grijs?

Als je volgende wagen dit ook overkomt zie ik je toekomst duister in....:D

Maar het zijn machines, en die gaan soms kapot.

De rook was inderedaad wit/grijs (we zagen bijna niets meer) heeft op olie gelopen is daardoor op hol geslagen, in de garage hebben ze een gaatje in de intercooler geboord daar kwam ook nog een halve liter olie uit:( volgens daf komt er een nieuwe motor in die auto omdat de motor zo danig afgekoeld was ( door montage turbo ± 3 uurtjes werk ) dat de krukas is gaan lassen in z'n lagers.... Daf loopt geen risico op dit vlak

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Aha.:D En? Was de eerste turbo kapot?

Toch een keertje gelijk in minder dan 3000 postings:D:D

Er is vooruitgang.....:p

Alhoewel, lees net iets van een 18 cyl cat, dat was waarschijnlijk een V16.......

zal niet de eerste zijn het is de 5e auto binnen het bedrijf met een kappotte turbo allemaal rond de 2 ton ( rondjes om de kerk met die auto's, zand grind transporten ). Dus bij 400,000km en 600,000km moet ik oppassen..... alleen had ik de pech er nog bij dat ie op hol sloeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zal niet de eerste zijn het is de 5e auto binnen het bedrijf met een kappotte turbo allemaal rond de 2 ton ( rondjes om de kerk met die auto's, zand grind transporten ). Dus bij 400,000km en 600,000km moet ik oppassen..... alleen had ik de pech er nog bij dat ie op hol sloeg

Ik geloof toch dat ik dan eens naar een ander merk om ging kijken. Bij mijn vorige opdrachtgever waren er ook charters met Daf XF. Altijd zwaar, rond de 50 ton, veel in de bulten. Turbo's kapot, koppakkingen eruit, vreters, olieverbruik. Misschien een serie slechte blokken, geen idee. Volgens de grote firma uit Eindhoven was het wel normaal bij ons werk.

mvg Eric :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De turbo is ontworpen om hoge toeren tallen te draaien.

Ik heb eigenlijk nooit iets, deze truck heeft nog nooit de motor open gehad, behalve kleppen bij stellen.

Ook de origineele turbo.

Er zijn drie dingen vervangen, De AC de dynamo en de oliepomp.

Niet slecht voor zo een oud beestje, maar kijk alles zeer regelmatig na.

Dat is zeker niet slecht

Hoe ga je er mee om

Altijd de zelfde chauffeur.

Maakt zo veel uit

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...
  • Forumlid

t Dafje CF uit 2007 met ongeveer 370000 op dn teller waar ik me rij,vaste trekker ,"zuipt" ongeveer 3 -5 Liter Olie op 2000km en ook het Koelwater moet ik om de 1/2 weken bijvullen. Heb hem paar maanden geleden van een collega overgenomen en heb ik direct opgemerkt na de 1e week.Vanuit de Werkplaats tot nu toe geen acties ondernomen.Ik schrijf het iedere week op dat ik olie moest bijvullen.Vermogensverlies enzv kan ik niet constanteeren.

De CF waar ik eerder mee gereden ben,had niks van vloeistoffen nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
t Dafje CF uit 2007 met ongeveer 370000 op dn teller waar ik me rij,vaste trekker ,"zuipt" ongeveer 3 -5 Liter Olie op 2000km en ook het Koelwater moet ik om de 1/2 weken bijvullen. Heb hem paar maanden geleden van een collega overgenomen en heb ik direct opgemerkt na de 1e week.Vanuit de Werkplaats tot nu toe geen acties ondernomen.Ik schrijf het iedere week op dat ik olie moest bijvullen.Vermogensverlies enzv kan ik niet constanteeren.

De CF waar ik eerder mee gereden ben,had niks van vloeistoffen nodig.

Ga eens denken aan de koppakking:ja::rolleyes:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik wel in ieder geval, als hij elke week water en olie bij moet gooien is dat mijn eerste gedachte. Als hij bij het olie bijvullen sludge in de dop tegenkomt is 9 van de 10 keer zeker de koppakking.

ff voor de duidelijkheid dit is een grijs/beige achtig goedje en duid op olie in de koelvloeistof

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...
  • 4 weeks later...

Een turbo gaat vooral kapot als de smering onvoldoende is, en/of  als de afvoer van de olie geblokkeerd is.

 

Het eerste gaat vooral gebeuren als je na een (koude) start direct veel gas geeft zonder dat er voldoende oliedruk is opgebouwd, ook heb je onvoldoende smering als je de motor met veel toeren afzet, , de oliedruk valt dan weg terwijl de turbo op hoge toeren draait.

 

Het tweede punt gebeurd meestal als het oliepeil van de motor te hoog is.

 

De gebruiksomstandigheden hebben veel invloed op de levensduur van een turbo, veelvuldig de motor starten en stopzetten is sowieso slecht voor de levensduur van de turbo, maar verkeerd gebruik zal de levensduur ook veel korter maken.

Het is voor een lange levensduur ook belangrijk de olie en het filter op tijd te verversen, vooral bij bouwvoertuigen zijn de draaiuren van de motor belangrijker dan de verreden kilometers om de verversing intervallen te bepalen.

 

Verder is het bij het vervangen van een turbo, en zeker als de motor op hol geslagen is heel belangrijk om de interkoeler en de leidingen daarvan schoon te maken omdat daar veel olie in gaat zitten die er voor kan zorgen dat de motor nogmaals op hol slaat, en er zeker voor zal zorgen dat de motor nog lang blijft roken na de turbo vervanging, de achtergebleven olie moet immers eerst opbranden, de motor zal dan roken zonder dat er met de motor iets mis is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden