[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

ZZP'er


ewie1

Recommended Posts

  • Forumlid
Leg eens wat uitgebreider uit...

Groeten Peter

In het kort zoals ik het begrepen heb was Frankrijk bezig met een 35 urige werkweek.

Mensen in het goederenvervoer vonden dat dit voor het transport/logisitiek niet kon werken en hebben dus toen een 48 urige werkweek bedwongen.

De 48 urige werkweek is iets waar men al tientallen jaren mee bezig is ... helaas beschik ik niet over de exacte cijfers. Maar ze is dus ontstaan in een tijd dat iedereen koos voor werktijdverkorting .. ze hier in Nederland bijvoorbeeld in eerste instantie terug gingen naar een 38 urige werkweek ... en 36 uur het streven was.

De tijd ook dat ATV/ADV (net hoe je het beessie wilde noemen) in het leven geroepen is. Dat moet zo rond 1985 geweest zijn ... jaartalschatting (1989 .. 1990??? werktijdverkorting invoeringsjaar???)!

De 48 waar we nu in het echt mee geconfronteerd worden komt uit de Franse Hoge hoed. Hoe dat balletje nou precies zo is gelopen zou ik ook wel eens willen weten, want het fijne weet ik er natuurlijk ook niet van. Alleen de ruwe lijnen.

48 uur 2010

In een artikel in de TRUCKS "samen sterk, vakbondsonzin" staat ook dat op Europees Niveau dat VAKANTIETIJD (dagen) NIET zouden meetellen binnen de 48 uur.

Waarom dit in Nederland dan wel zo zou moeten zijn is mij een raadsel ... maar ik begin richting onze eigen vakbonden te denken!!!

Dat die dat bekokstoofd hebben ... de vakbond bestaat namelijk uit veel oude mannetjes.

Waarmee ik in het verleden op bijvoorbeeld truckfestivals & bedrijfsautorai ook al veel gesproken heb ... zij hebben een bord voor de kop en wensen voor de nieuwe garde zo weinig mogelijk werkuren. Zij vinden dat een werknemer niet meer dan 40 uur zou moeten werken (gewoon de uren he!!!//geen geldkwestie, puur de uren) ... maar zij bevinden zich al jaren lang buiten het transport en hebben de eigen schaapjes (koophuis/kinderen reeds van school of afgestudeerd) al op het droge.

OOK kunnen zij zich niet voorstellen dat jij je werk lief hebt ... en maken je uit voor hobbychauffeur ... etc etc etc.

Ik wil die 48 uur nu wel eens uitgeplozen zien.

WAT zijn de EUROPESE regels ... en waarom wenst NL deze straffer toe te passen dan wat de EU voorschrijft???

Inderdaad wie gaat dat controleren ... of blijft het een Papieren tijger???

M.i. de meest onzinnige wetgeving sinds eeuwen.

Maar goed, ik wijk weer eens van het onderwerp af ...

Overal vind je slechts een klein beetje info ... wat puzzelstukjes ... maar er ontbreken er altijd om een echt duidelijk beeld te kunnen maken van wat er nu werkelijk aan de hand is en welke gevolgen dit zal hebben.

* Waarom lees ik nu in dat Trucksartikel dat vakantie-uren NIET vallen onder de Europese 48 uurs regeling ... waarom hebben we dit nooit van de vakbonden gehoord, of hebben die daadwerkelijk toch hun eigen stokpaardjes en moeten wij chauffeurs massaal worden 'dom'gehouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 103
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ieder zijn ding, mijn ene kameraad zweert bij Scania, en de ander heeft liever Volvo, en ik bestuur het liefst een DAF. Moet je zolang met zo'n kar doen??? Wat staat er dan op de teller ?? Meeste trucks kunnen wel 1,5mille draaien.

Nee, gelukkig niet. Dit is mijn 2e V8. Die is nu 7 jaar en staat op 1.078.000 km. Stond elk jaar 6 week stil, vakantie en gewoon vrij. En vanaf 30-08 zit ik na een week ziekenhuis in Straatsburg thuis.

En met ieder zijn ding, klopt helemaal. Het mooiste zou zijn als we gewoon zelf van alle componenten een auto konden maken. Vering van MAN, V8 van Scania en de hut van een DAF superspace. Inpakken meneer? Nee dank u, ik neem hem zo wel mee.

mvg Eric :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
In het kort zoals ik het begrepen heb was Frankrijk bezig met een 35 urige werkweek.

Mensen in het goederenvervoer vonden dat dit voor het transport/logisitiek niet kon werken en hebben dus toen een 48 urige werkweek bedwongen.

De 48 urige werkweek is iets waar men al tientallen jaren mee bezig is ... helaas beschik ik niet over de exacte cijfers. Maar ze is dus ontstaan in een tijd dat iedereen koos voor werktijdverkorting .. ze hier in Nederland bijvoorbeeld in eerste instantie terug gingen naar een 38 urige werkweek ... en 36 uur het streven was.

De tijd ook dat ATV/ADV (net hoe je het beessie wilde noemen) in het leven geroepen is. Dat moet zo rond 1985 geweest zijn ... jaartalschatting (1989 .. 1990??? werktijdverkorting invoeringsjaar???)!

De 48 waar we nu in het echt mee geconfronteerd worden komt uit de Franse Hoge hoed. Hoe dat balletje nou precies zo is gelopen zou ik ook wel eens willen weten, want het fijne weet ik er natuurlijk ook niet van. Alleen de ruwe lijnen.

48 uur 2010

In een artikel in de TRUCKS "samen sterk, vakbondsonzin" staat ook dat op Europees Niveau dat VAKANTIETIJD (dagen) NIET zouden meetellen binnen de 48 uur.

Waarom dit in Nederland dan wel zo zou moeten zijn is mij een raadsel ... maar ik begin richting onze eigen vakbonden te denken!!!

Dat die dat bekokstoofd hebben ... de vakbond bestaat namelijk uit veel oude mannetjes.

Waarmee ik in het verleden op bijvoorbeeld truckfestivals & bedrijfsautorai ook al veel gesproken heb ... zij hebben een bord voor de kop en wensen voor de nieuwe garde zo weinig mogelijk werkuren. Zij vinden dat een werknemer niet meer dan 40 uur zou moeten werken (gewoon de uren he!!!//geen geldkwestie, puur de uren) ... maar zij bevinden zich al jaren lang buiten het transport en hebben de eigen schaapjes (koophuis/kinderen reeds van school of afgestudeerd) al op het droge.

OOK kunnen zij zich niet voorstellen dat jij je werk lief hebt ... en maken je uit voor hobbychauffeur ... etc etc etc.

Ik wil die 48 uur nu wel eens uitgeplozen zien.

WAT zijn de EUROPESE regels ... en waarom wenst NL deze straffer toe te passen dan wat de EU voorschrijft???

Inderdaad wie gaat dat controleren ... of blijft het een Papieren tijger???

M.i. de meest onzinnige wetgeving sinds eeuwen.

Maar goed, ik wijk weer eens van het onderwerp af ...

Overal vind je slechts een klein beetje info ... wat puzzelstukjes ... maar er ontbreken er altijd om een echt duidelijk beeld te kunnen maken van wat er nu werkelijk aan de hand is en welke gevolgen dit zal hebben.

* Waarom lees ik nu in dat Trucksartikel dat vakantie-uren NIET vallen onder de Europese 48 uurs regeling ... waarom hebben we dit nooit van de vakbonden gehoord, of hebben die daadwerkelijk toch hun eigen stokpaardjes en moeten wij chauffeurs massaal worden 'dom'gehouden.

Je hele verhaal hangt aan elkaar met"mitsen","maren",wat je leest in de Truckstar"en in de Trucks.

en het fijne weet je er ook al niet van schrijf je zelf.

De oudjes van de vakbond krijgen gelijk al de schuld,denk je nu werkelijk dat het vele malen beter geweest was als er geen vakbond geweest was?,als de bazen uit gingen maken wat jij kon verdienen?

let wel,mijn idee is dat bazen,net als wij,onmisbaar zijn.

Maar als jij er een kent die vind dat jij te weinig verdient voor t werk wat je doet,dragen we m gelijk voor voor een lintje.

wat betreft de t.v.t;begin jaren 80 werd er door chauffeurs ongelofelijk veel uren gemaakt.

Dat is leuk als je jong bent,het geld stroomde binnen(als je bij het juiste bedrijf zat)100 uur per week,alles betaald,en controle was er nauwelijks en gemakkelijk te omzeilen.

Maarrrrrrrrrrrrrrrrrr;ik kan je verzekeren dat er een moment komt dat je bij je enkels afbreekt

.

Omdat in het het hele bedrijfs leven een 40 urige werkweek normaal was heeft de toemalige minister van sociale zaken,Jaap Boersma, gezegd tegen zowel de werkgevers als de werknemers organisaties:jullie gaan daar iets aan doen en zoniet grijpen wij via de wetgeving in.

er viel dus weinig te kiezen.

Toen is daar de vrijwillige tvt regeling uit voort gekomen,d.w.z.55 uur werden betaald en de rest was tijd voor tijd,WEL 130 %.

Zonder deze regeling had de wetgeving aangepast geworden en hoe het er dan uit zou hebben gezien kunnen we alleen maar raden.

Het is dus niet alleen "de Fransen"die er toen al mee bezig waren,wij dus ook.

OK kunnen zij zich niet voorstellen dat jij je werk lief hebt ... en maken je uit voor hobbychauffeur ... etc etc etc.

Je werk liefhebben??????er is een tijd van werken en een tijd van niet werken,hoe doet iemand dat die b.v. metselaar is dan?

als de tijd gekomen is gaat hij naar huis en gaat met z,n hobby,s aan de gang,die man heeft z,n werk niet lief dan?????????

en ik heb ook wel eens gehoord dat als een fabriek z,n arbeiders overuren wil laten maken,dit aangevraagd moet worden bij de een of andere instantie.

En je schrijft het zelf al:De 48 urige werkweek is iets waar men al tientallen jaren mee bezig is .

Het is dus een evolutie:

net zoals b.v. de invoering van de tachograaf,dat was ook eind 70 er jaren,

heel Nederland lag plat,,onze industrie,onze export en onze welvaart liep gevaar,de grenzen gingen dicht,geen krop sla of tomaat kwam er nog vanuit t westland naar duitsland.

En deze blokkade werd dus niet door de bonden georganiseerd maar door een groep(voornamelijk groenterijders)chauffeurs.

En zie:ook met een goede regeling,zoals de tachograaf,gaan er nog steeds auto,s van oost naar west en van noord naar zuid.

Begrijp me niet verkeerd;ik ben geen voor of tegenstander van de 48 urige week of de tachograaf,maar ik vind het wel erg gemakkelijk om de problemen af te schuiven op b.v de vakbond.

Trouwens,wat let je om daar te solliciteren,je lijkt van alles een beetje te weten en wie weet kunnen ze je daar wel van de juiste cijfers voorzien.

en ja:je hebt het goed geraden:ik ben ook zo een oud mannetje dat al meer dan 45 lid is van een vakbond,omdat ik eenvoudig nooit de tijd had om mijn belangen zelf te kunnen waarborgen,

P.S.en het kasteel is ook bijna afbetaald.

No hard feelings hoor Angelique.

Groeten Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik wil die 48 uur nu wel eens uitgeplozen zien.

WAT zijn de EUROPESE regels ... en waarom wenst NL deze straffer toe te passen dan wat de EU voorschrijft???

Inderdaad wie gaat dat controleren ... of blijft het een Papieren tijger???

M.i. de meest onzinnige wetgeving sinds eeuwen.

De 48 uur geldt voor iedere sector, alleen was het voor ons nog niet aan de orde. Ik heb al eens uitleg gevraagd hoe het nu zat en dit is em:

In zijn algemeenheid geldt dat het in alle landen vergelijkbaar wordt toegepast. `Vergelijkbaar` is niet ´hetzelfde` en dat heeft met het volgende te maken.

In het geval van ziekte en vakantie geldt volgens de Europese Richtlijn dat deze tijd `NIET` of `NEUTRAAL` moet worden meegeteld. Lidstaten mogen kiezen.

Een van beide `systemen` is dus toegestaan. Ik zal ze aan de hand van een voorbeeld illustreren.

Voorbeeld

Een chauffeur werkt in een periode van 26 weken

in 23 weken gemiddeld 52 uur.

Hij heeft 10 dagen (2 weken) verlof

En hij is 5 dagen (1 week) ziek

Variant: Telt NIET mee

De gemiddelde arbeidstijd wordt berekend over 23 weken, de 3 weken verlof-ziek tellen immers NIET mee. Hij komt in dit voorbeeld uit op een gemiddelde van 52 uur.

Variant: Telt NEUTRAAL mee

Een ziekte/ of verlofdag telt mee voor 8 uur.

Het rekensommetje wordt dan

23 maal 52 uur

3 maal 40 uur (iedere week = 5x 8 uur)

Het gemiddelde komt dan uit op 50,61 uur

Je ziet dus dat de NEUTRALE variant iets meer arbeidstijd mogelijk maakt.

Overigens is het ook mogelijk dat lidstaten de NEUTRALE variant toepassen maar dan à 10 uur per dag. Nederland heeft in ieder geval, in overleg met bonden en werkgevers, voor 8 uur gekozen.

Ik snap ook wel waarom de vakantiedagen meetellen, we zouden veel meer vakantiebriefjes meekrijgen dan dat we daadwerkelijk vakantie hebben...:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Begrijp me niet verkeerd;ik ben geen voor of tegenstander van de 48 urige week of de tachograaf,maar ik vind het wel erg gemakkelijk om de problemen af te schuiven op b.v de vakbond.

Ja, Peter. Sommige mensen zijn wel eens wat halstarrig in het denken dat een vakbond het allemaal verzint. Het kost vaak moeite om uit te leggen dat een vakbond juist probeert bij opgelegde regelingen, door Brussel of ons eigen ministerie, er het beste uit te slepen voor de werkNemer.:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja, Peter. Sommige mensen zijn wel eens wat halstarrig in het denken dat een vakbond het allemaal verzint. Het kost vaak moeite om uit te leggen dat een vakbond juist probeert bij opgelegde regelingen, door Brussel of ons eigen ministerie, er het beste uit te slepen voor de werkNemer.:ja:

Ja,en dat is de reden dat toen ik, als snotter van 16 jaar,begon te werken mijn ouders mij gelijk ingeschreven hebben bij een vakbond,zonder dat ik dat wist overigens,

Vervoersbond FNV of CNV bestonden nog niet,en dat werd st Eloy.de metaalbond(,omdat ik autotechniek had gedaan op de LTS)en omdat ik niet iedere week de tijd had om naar den Haag of Brussel te rijden ben ik daar dus gewoon lid van gebleven.:angel:

Het is echter wel de tendens de laatste tijd om de bonden overal de schuld van te geven.:hamer:

Valt nog mee dat ze niet de schuld krijgen van die Ijslandse aswolk of van de hevige" sneeuwval" afgelopen winter.;);)

Sommige werkgevers zullen er ongetwijfeld mee gebaat zijn om de slavernij terug in te voeren.Dan kunnen die zich ook wel gaan beklagen bij hun werkgeversorganisatie,en dan boos worden omdat die niet meedoen.:D:D:D.

Greetz Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je hele verhaal hangt aan elkaar met"mitsen","maren",wat je leest in de Truckstar"en in de Trucks.

en het fijne weet je er ook al niet van schrijf je zelf.

Bij-een-gesprokkelde informatie! Uit verschillende bronnen: Inderdaad verschillende magazines (ook de Duitse want daarin staat veel meer info), internet, internetfora, wetsteksten aangedragen door oa CF-leden (waar nogal moeilijk doorheen was te komen overigens die wet-voorstel-teksten) etc etc etc. En ja, ook ietswat aan info uit het magazine Trucks welke m.i. nu nog in de winkel ligt .. een interessante visie van iemand van Chauffeurstoekomst.

Want het hele verhaal van begin tot eind staat namelijk nergens beschreven, je moet je info halen dus vanuit verschillende bronnen. En die bronnen gaan dus jaren terug, en dan vergeet je wel eens de bron van die info.

En natuurlijk wil dat nog niet zeggen dat ik het hierbij bij het rechte end heb, want uit al die informatie heb ik dus mijn eigen conclusies getrokken en zo ook onder dat mom hier neer gezet.

Begrijp me niet verkeerd;ik ben geen voor of tegenstander van de 48 urige week of de tachograaf,maar ik vind het wel erg gemakkelijk om de problemen af te schuiven op b.v de vakbond.

Ik zeg alleen dat die gasten waarmee ik keer op keer heb gesproken (ze staan bij die vakbondskraampjes her en der bij festivals en/of bedrijfsautorai's) die hebben m.i. geen oren voor de jongere generatie. Zo heb ik dat gevoeld, los van het feit dat ik me nu ga afvragen of ze alleen anders op mij hebben gereageerd omdat ik vrouw ben of zo! En ze mij daarom niet serieus genomen hebben of zo .. zou ook nog kunnen.

Maar ik heb wel de weerstand gevoeld omdat ik het met hen en die 48 uur niet eens ben.

Ik vind de rij&rusttijden wetgeving meer dan voldoende om onze werkzaamheden af te bakenen. Die 48 uur komt daar nog eens extra bovenop ... dat voelt voor mij als Orwell's Big Brother waarbij de burger meer en meer wordt ingeperkt. Oke, dat is nogal zwart/wit gezien ... weet ik ook wel. MAAR laat het binnen de reeds bestaande wetgevingen (de rijtijden dus) iedereen zelf uitmaken hoeveel hij/zij wenst te werken.

Wat de vakbonden betreft ... zonder leden staan ze dus NIET STERK.

En er zijn te weinig leden ... veel te weinig wanneer je cijfers hoort dat slechts 1 op de 10 chauffeurs lid is van de vakbond. (10%)

En die leden laten hun stem ook niet horen!

Zelfs niet op ledenraadplegingen want bij de vorige CAO onderhandeling ... afstemming ... (2008) zaten er anderhalve paardekop!!!

En die anderhalve paardekop heeft dus besloten destijds het aanbod AAN te nemen.

Achteraf een juiste beslissing (vooraf ook want je kon de crisis al zien aankomen, in de USA was toen al heel wat aan de hand ... verschillende banken lagen toen al op hun reet maar dat voert buiten deze discussie) === kredietkrisis die zo omstreeks augustus 2008 losbarstte).

WIL je dus invloed hebben op je eigen toekomst dan zul je je moeten organiseren.

En dat betekent in Nederland lid worden van een van de vakbonden die daadwerkelijk aan de onderhandelingstafel zitten.

En natuurlijk ook naar die ledenvergaderingen gaan!!! Want alleen daar kun je je eigen stem laten horen. En ook daar geldt de stem van de meerderheid, zitten er dus meerdere ouderen dan stemmen die bijvoorbeeld voor het behoud van de VUT en geven daarvoor ATV dagen op die jongeren graag hadden willen behouden ... ik noem maar even een klein voorbeeld.

Maar als je thuis blijft zitten dan heb je dus geen invloed, geen enkele.

Zelf ben ik vanaf mijn 20ste lid van de vakbond, ben ook niet altijd naar die ledenvergaderingen geweest overigens.

Trouwens,wat let je om daar te solliciteren,je lijkt van alles een beetje te weten en wie weet kunnen ze je daar wel van de juiste cijfers voorzien.

Waarom komen ze niet eens met de juiste cijfers naar buiten???

Tot 2015 gaan er immers 55.000 mensen uit het transport ... er zou tot 2015(?) een chauffeurstekort ontstaan van 55.000 m/v toch???

Dan lees je elders dat er 140.000 chauffeurs in Nederland zijn ...

55.000 versus 140.000 .... dan zou meer dan een derde van de huidige chauffeurs er tegen 2015 mee gestopt zijn???

En hoeveel nieuwe vacatures zullen er ontstaan???

Kijk diegene die iets zeggen over die 55.000 zouden toch over de gegevens moeten beschikken???

Maar die cijfers willen ze met jouw niet delen ... waarom niet is dan mijn vraag???

(in het verleden heb ik daar wel eens wat brieven aan gewaagd maar NOOIT een antwoord gekregen!!! Zo gaat men met jouw om = pensioenfonds waar ik ook gegevens heb opgevraagd en diverse andere instantie's === en per SNAILMAIL dus een echte brief en niet een emailtje wat je ff snel weggooit. En ja, dat heb ik dus opgegeven omdat je geen info krijgt).

*** no hard feelings Peter ... mensen mogen van mening verschillen ... en anders zou je ook weinig hebben aan een discussieforum ***

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bij-een-gesprokkelde informatie! Uit verschillende bronnen: Inderdaad verschillende magazines (ook de Duitse want daarin staat veel meer info), internet, internetfora, wetsteksten aangedragen door oa CF-leden (waar nogal moeilijk doorheen was te komen overigens die wet-voorstel-teksten) etc etc etc. En ja, ook ietswat aan info uit het magazine Trucks welke m.i. nu nog in de winkel ligt .. een interessante visie van iemand van Chauffeurstoekomst.

Want het hele verhaal van begin tot eind staat namelijk nergens beschreven, je moet je info halen dus vanuit verschillende bronnen. En die bronnen gaan dus jaren terug, en dan vergeet je wel eens de bron van die info.

En natuurlijk wil dat nog niet zeggen dat ik het hierbij bij het rechte end heb, want uit al die informatie heb ik dus mijn eigen conclusies getrokken en zo ook onder dat mom hier neer gezet.

Ik zeg alleen dat die gasten waarmee ik keer op keer heb gesproken (ze staan bij die vakbondskraampjes her en der bij festivals en/of bedrijfsautorai's) die hebben m.i. geen oren voor de jongere generatie. Zo heb ik dat gevoeld, los van het feit dat ik me nu ga afvragen of ze alleen anders op mij hebben gereageerd omdat ik vrouw ben of zo! En ze mij daarom niet serieus genomen hebben of zo .. zou ook nog kunnen.

Maar ik heb wel de weerstand gevoeld omdat ik het met hen en die 48 uur niet eens ben.

Ik vind de rij&rusttijden wetgeving meer dan voldoende om onze werkzaamheden af te bakenen. Die 48 uur komt daar nog eens extra bovenop ... dat voelt voor mij als Orwell's Big Brother waarbij de burger meer en meer wordt ingeperkt. Oke, dat is nogal zwart/wit gezien ... weet ik ook wel. MAAR laat het binnen de reeds bestaande wetgevingen (de rijtijden dus) iedereen zelf uitmaken hoeveel hij/zij wenst te werken.

Wat de vakbonden betreft ... zonder leden staan ze dus NIET STERK.

En er zijn te weinig leden ... veel te weinig wanneer je cijfers hoort dat slechts 1 op de 10 chauffeurs lid is van de vakbond. (10%)

En die leden laten hun stem ook niet horen!

Zelfs niet op ledenraadplegingen want bij de vorige CAO onderhandeling ... afstemming ... (2008) zaten er anderhalve paardekop!!!

En die anderhalve paardekop heeft dus besloten destijds het aanbod AAN te nemen.

Achteraf een juiste beslissing (vooraf ook want je kon de crisis al zien aankomen, in de USA was toen al heel wat aan de hand ... verschillende banken lagen toen al op hun reet maar dat voert buiten deze discussie) === kredietkrisis die zo omstreeks augustus 2008 losbarstte).

WIL je dus invloed hebben op je eigen toekomst dan zul je je moeten organiseren.

En dat betekent in Nederland lid worden van een van de vakbonden die daadwerkelijk aan de onderhandelingstafel zitten.

En natuurlijk ook naar die ledenvergaderingen gaan!!! Want alleen daar kun je je eigen stem laten horen. En ook daar geldt de stem van de meerderheid, zitten er dus meerdere ouderen dan stemmen die bijvoorbeeld voor het behoud van de VUT en geven daarvoor ATV dagen op die jongeren graag hadden willen behouden ... ik noem maar even een klein voorbeeld.

Maar als je thuis blijft zitten dan heb je dus geen invloed, geen enkele.

Zelf ben ik vanaf mijn 20ste lid van de vakbond, ben ook niet altijd naar die ledenvergaderingen geweest overigens.

Waarom komen ze niet eens met de juiste cijfers naar buiten???

Tot 2015 gaan er immers 55.000 mensen uit het transport ... er zou tot 2015(?) een chauffeurstekort ontstaan van 55.000 m/v toch???

Dan lees je elders dat er 140.000 chauffeurs in Nederland zijn ...

55.000 versus 140.000 .... dan zou meer dan een derde van de huidige chauffeurs er tegen 2015 mee gestopt zijn???

En hoeveel nieuwe vacatures zullen er ontstaan???

Kijk diegene die iets zeggen over die 55.000 zouden toch over de gegevens moeten beschikken???

Maar die cijfers willen ze met jouw niet delen ... waarom niet is dan mijn vraag???

(in het verleden heb ik daar wel eens wat brieven aan gewaagd maar NOOIT een antwoord gekregen!!! Zo gaat men met jouw om = pensioenfonds waar ik ook gegevens heb opgevraagd en diverse andere instantie's === en per SNAILMAIL dus een echte brief en niet een emailtje wat je ff snel weggooit. En ja, dat heb ik dus opgegeven omdat je geen info krijgt).

*** no hard feelings Peter ... mensen mogen van mening verschillen ... en anders zou je ook weinig hebben aan een discussieforum ***

Ja je kunt het mooi vertellen

Zeker over de 48 uur

Ik wil het BASIS loon om hoog zien

Een chauffeur moet het verdienen in 40 uur Beter zo zijn 36 uur

En niet met 60 of 80 uur in de week

Iemand die op een fabriek werkt maakt ook niet meer dan 40uur of 36 uur

Maar zijn loon is wel beter

Landbouw belang met bluk rijden die chauffeurs hebben het wel beter

En maken haast geen overuren En als ze overuren maken krijgen ze er vrij voor

Helpt andere mensen wel weer aan het werk

Er zijn al bedrijven die betalen geen overuren meerZe krijgen er vrij voor

Dus als jij een reed Spanje gedaan hebt Dan krijg jij zo veel uren vrij

Of als je aan de 160 uur zit in die maand dan ga je naar huis tot de overuren op zijn

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Hallowed

Ik wil het BASIS loon om hoog zien

Een chauffeur moet het verdienen in 40 uur Beter zo zijn 36 uur

En niet met 60 of 80 uur in de week

Dat ben ik wel met je eens, de basis moet omhoog. En overuren moeten gewoon extra beloond worden zoals nu. Gewoon in 40 uur een fatsoenlijk salaris hebben.

Iemand die op een fabriek werkt maakt ook niet meer dan 40uur of 36 uur

Maar zijn loon is wel beter

Wat verdient iemand in een fabriek dan?

Landbouw belang met bluk rijden die chauffeurs hebben het wel beter

En maken haast geen overuren En als ze overuren maken krijgen ze er vrij voor

Helpt andere mensen wel weer aan het werk

Voor degene die Landbouwbelang niet kennen, dat was vroeger een grotere mengvoederproducent.

Dat was eigen vervoer. Die vallen onder een totaal andere cao.

Maar ik snap wel wat je bedoelt, ik zit in de situatie die jij bedoelt. Ik werk bij een beroepsgoederenvervoerder maar werk gemiddeld krap aan 40 uur. Wel zondagsdiensten en zo.

Maar waar jij aan voorbij gaat, en dat doet de vakbond ook constant, DAT was mijn eigen keuze!

Ik heb bewust gekozen voor dit soort werk. Daar van wist ik, dat ik minder uren maakte, daarvan wist ik dat ik een auto moest delen met 4 man, daarvan wist ik dat ik allemaal rondjes rond de kerk zou maken.

Iemand die er voor kiest om buitenland te rijden wil misschien WEL graag ver weg. Of een binnenlandchauffeur wil niet zijn auto delen, die vind het prettig om 5 dagen in de week te werken en zou dat het liefste ook beloond zien.

De basis zou dus gewoon een "mooie" 40 uur moeten zijn en alles wat iemand extra werkt zou ook extra beloond moeten worden mijns inziens. Maar dat is zijn keuze!

Zoals jij het zegt laat je iemand niet die keuze. Ik vind dat een beetje rood denken, ik ben voor het individu. Ieder moet voor zich zelf uitmaken wat hij wil en niet dat een ander dat voor hem beslist.

Iemand die mengvoeders wil rijden maakt zelf die keuze en zou het ook moeten kunnen verdienen in die 40 uur. Wil je meer verdienen, dan rij je lekker meer!

Er zijn al bedrijven die betalen geen overuren meerZe krijgen er vrij voor

Dus als jij een reed Spanje gedaan hebt Dan krijg jij zo veel uren vrij

Of als je aan de 160 uur zit in die maand dan ga je naar huis tot de overuren op zijn

Huub

En dan vinden ze het gek dat ze geen Nederlandse chauffeurs kunnen krijgen.

Ik vind dat je de plank behoorlijk misslaat Huub. Vroeger was jij het er ook niet mee eens geweest om na een week rijden een week thuis te moeten blijven. Het werk, het rijden, het buitenland, dat was veel en veel te leuk.

De prioriteit lag toch niet bij het dikke geld verdienen?

Het was toch een combinatie van? Leuk werk (want chauffeurswerk is gewoon leuk!) en een aardige cent verdienen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat ben ik wel met je eens, de basis moet omhoog. En overuren moeten gewoon extra beloond worden zoals nu. Gewoon in 40 uur een fatsoenlijk salaris hebben.

Wat verdient iemand in een fabriek dan?

Voor degene die Landbouwbelang niet kennen, dat was vroeger een grotere mengvoederproducent.

Dat was eigen vervoer. Die vallen onder een totaal andere cao.

Maar ik snap wel wat je bedoelt, ik zit in de situatie die jij bedoelt. Ik werk bij een beroepsgoederenvervoerder maar werk gemiddeld krap aan 40 uur. Wel zondagsdiensten en zo.

Maar waar jij aan voorbij gaat, en dat doet de vakbond ook constant, DAT was mijn eigen keuze!

Ik heb bewust gekozen voor dit soort werk. Daar van wist ik, dat ik minder uren maakte, daarvan wist ik dat ik een auto moest delen met 4 man, daarvan wist ik dat ik allemaal rondjes rond de kerk zou maken.

Iemand die er voor kiest om buitenland te rijden wil misschien WEL graag ver weg. Of een binnenlandchauffeur wil niet zijn auto delen, die vind het prettig om 5 dagen in de week te werken en zou dat het liefste ook beloond zien.

De basis zou dus gewoon een "mooie" 40 uur moeten zijn en alles wat iemand extra werkt zou ook extra beloond moeten worden mijns inziens. Maar dat is zijn keuze!

Zoals jij het zegt laat je iemand niet die keuze. Ik vind dat een beetje rood denken, ik ben voor het individu. Ieder moet voor zich zelf uitmaken wat hij wil en niet dat een ander dat voor hem beslist.

Iemand die mengvoeders wil rijden maakt zelf die keuze en zou het ook moeten kunnen verdienen in die 40 uur. Wil je meer verdienen, dan rij je lekker meer!

En dan vinden ze het gek dat ze geen Nederlandse chauffeurs kunnen krijgen.

Ik vind dat je de plank behoorlijk misslaat Huub. Vroeger was jij het er ook niet mee eens geweest om na een week rijden een week thuis te moeten blijven. Het werk, het rijden, het buitenland, dat was veel en veel te leuk.

De prioriteit lag toch niet bij het dikke geld verdienen?

Het was toch een combinatie van? Leuk werk (want chauffeurswerk is gewoon leuk!) en een aardige cent verdienen.

Ik maakte vroeger tussen de 50 en 60 uur in de week Dat waren wel uren over 6 dagen

Ook bij Weys En als ik naar 3 of 4 weken terug kwam was ik meestal een dag of 4 thuis

Maar dat was een kus die ik zelf gemaakt heb

Bij Vos was ik ook wel eens een week thuis Had dan meestal ook de auto voor de deur staan ook

Vroeger en nu kun je niet vergelijken

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar waar jij aan voorbij gaat, en dat doet de vakbond ook constant, DAT was mijn eigen keuze!

Dat is natuurlijk wel zo,maar dan zou iedereen zijn eigen persoonlijk vakbondje moeten hebben,iedereen heeft wel z,n eigen wensen en invulling van z,n leven

Of als je aan de 160 uur zit in die maand dan ga je naar huis tot de overuren op zijn

Huub

En dan in Limburg asperges komen steken,liefst in dezelfde kleur als de schoorsteen????:D:D

Het kost vaak moeite om uit te leggen dat een vakbond juist probeert bij opgelegde regelingen, door Brussel of ons eigen ministerie, er het beste uit te slepen voor de werkNemer.

Ik denk dat spieker het hier aardig verwoord heeft.

Groeten Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sjoeke
Ik maakte vroeger tussen de 50 en 60 uur in de week Dat waren wel uren over 6 dagen

Ook bij Weys En als ik naar 3 of 4 weken terug kwam was ik meestal een dag of 4 thuis

Maar dat was een kus die ik zelf gemaakt heb

Bij Vos was ik ook wel eens een week thuis Had dan meestal ook de auto voor de deur staan ook

Vroeger en nu kun je niet vergelijken

Huub

@ Hallowed: puik verwoord!!!!

@ HWM je laatste zin he.........opeens kun je t niet vergelijken maar op andere momenten doe je niks anders met vergelijken met vroeger. Het IS NIET te vergelijken met vroeger, doe t dan ook niet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Hallowed
Ik maakte vroeger tussen de 50 en 60 uur in de week Dat waren wel uren over 6 dagen

Ook bij Weys En als ik naar 3 of 4 weken terug kwam was ik meestal een dag of 4 thuis

Maar dat was een kus die ik zelf gemaakt heb

Maar wat niet blijkt door te dringen is dat mensen nu die keuze ook willen maken!

Als iemand 60 uur wil werken moet hij daar de mogelijkheid voor hebben en niet dat de overheid dit beslist!

Wat ik vaker heb gezegd en steeds verkeerd wordt uitgelegd, de vakbond heeft totaal niet in de gaten wat een chauffeur ook belangrijk vindt. Vaste auto, die raak je kwijt door deze beperkingen, vrijheid in het werk, verre ritten (wat je ook kwijt raakt.)

etc. etc.

Het gaat niet alleen om die paar euro per maand meer. Het gaat niet alleen om geld, het gaat ook om plezier in het werk, de kwaliteit van het werk is ook belangrijk.

Ik denk dat als de vakbond dit meenam in een eventuele poging om chauffeurs te organiseren ze een stuk verder kwam. Zitten werkgevers op die 48 uur te wachten? etcetc etc!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je het over 26 weken rekent valt het wel mee

Vergeet niet het is begonnen met de telefoon in de auto Want dan wist de baas waar je was.Er ging toen al een stukje vrijheid weg

Toen gingen de grenzen open Er kwanen autobanen bij

En kijk nu is wat er allemaal in zit in de auto

Stuur nu is een jonge chauffeur weg naar Dusseldorf om in het centrum te lossen

Maar dan met een auto van vroeger met niks er in

Weet zeker dat die in de problemen komt

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sjoeke
Als je het over 26 weken rekent valt het wel mee

Vergeet niet het is begonnen met de telefoon in de auto Want dan wist de baas waar je was.Er ging toen al een stukje vrijheid weg

Toen gingen de grenzen open Er kwanen autobanen bij

En kijk nu is wat er allemaal in zit in de auto

Stuur nu is een jonge chauffeur weg naar Dusseldorf om in het centrum te lossen

Maar dan met een auto van vroeger met niks er in

Weet zeker dat die in de problemen komt

Huub

meneer HWM haal nu niet de hele oorlog, het verleden, de onnozele jonge chaufeurs, de perfecte vroegere chauffeurs en al die overige kul erbij maar ga eens in op een discussie.

Hallowed geeft een punt aan (nl:keuzes maken) en je begint doodleuk over wat anders.

Zo wordt mij nooit duidelijk wat je nu bedoelt en waarschijnlijk ben ik niet de enige. Ik lees steeds dat wij het niet goed doen dat het in jou tijd beter was.

ach laat maar :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je het over 26 weken rekent valt het wel mee

Vergeet niet het is begonnen met de telefoon in de auto Want dan wist de baas waar je was.Er ging toen al een stukje vrijheid weg

Toen gingen de grenzen open Er kwanen autobanen bij

En kijk nu is wat er allemaal in zit in de auto

Stuur nu is een jonge chauffeur weg naar Dusseldorf om in het centrum te lossen

Maar dan met een auto van vroeger met niks er in

Weet zeker dat die in de problemen komt

Huub

kijk Huub ik rij nog met zo een trekker als vroeger niks erin buiten gsm van de baas, rij pas 5 jaar dus in dat opzicht een jongere, helaas door de maut mag ik niet naar duitsland maar jij zegt dus dat ik al in paniek raak bij de gedachte eraan??ga naar de bingo man :hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Hallowed

Stuur nu is een jonge chauffeur weg naar Dusseldorf om in het centrum te lossen

Maar dan met een auto van vroeger met niks er in

Weet zeker dat die in de problemen komt

Huub

Alsof een chauffeur van vroeger ook niet een jonge chauffeur is geweest. En niet zijn problemen heeft gehad.

Denk dat onze jonge chauffeurs nu een stukje motivatie hebben die menig oudere chauffeur niet heeft. Die jongens kiezen er allemaal voor, bewust!!!, terwijl ze kansen en mogelijkheden teveel hebben. Nu wordt je geen chauffeur meer omdat je toch dat CE in dienst hebt gehaald en niks beters weet, nee, die jongens kiezen er voor. En komen echt ook wel overal op hun adressen.

Ken ook oude rotten van vroeger die zonder kaart naar Den Haag moesten en overal geweest waren volgens eigen zeggen, maar wel naar de zaak moesten bellen omdat ze de weg terug niet wisten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar dat zal overal gebeuren

Eerst alles weten

Maar dan leren ze het meteen

Ik zeg altijd vragen dan leer je het meest

En vergeet niet vroeger moest je het op een bakwagen leren om je rijbewijs En je had alles

Nu is het heel anders Daarbij je moet nog naar school

Ik heb dat soort dingen nooit gehad.

En door schade en schande leer je het Maar waar ook niet

huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Hallowed

Hallowed geeft een punt aan (nl:keuzes maken)

Vooropgesteld, we zijn het volgens mij hardstikke eens.

Ik heb de keuze gemaakt om minder te werken, auto in te leveren etc. Maar dat was mijn keuze. Net zo goed als dat jullie de keuze maken om voor jezelf te beginnen.

En nu worden we beknot in het maken van die keuzes en dat gaat helemaal in tegen mijn gevoel van rechtvaardigheid. En juist van een vakbond had ik verwacht dat men zou opkomen voor de werknemer. Maar nee, men lijkt wel blij met die beknotting.

Zeg nou eens eerlijk, wie van jullie zou gaan staken voor een beter loon op basis van 40 uur, de mogelijkheid om meer uren te maken dan die 40 uur (dus in elk geval die keuze hebben) en het aanpakken van de willekeur van bekeuringen etc. etc.

Alleen dat geld, daarvoor had ik voor mij keuze, niet gestaakt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast frankie_o
Vooropgesteld, we zijn het volgens mij hardstikke eens.

Ik heb de keuze gemaakt om minder te werken, auto in te leveren etc. Maar dat was mijn keuze. Net zo goed als dat jullie de keuze maken om voor jezelf te beginnen.

En nu worden we beknot in het maken van die keuzes en dat gaat helemaal in tegen mijn gevoel van rechtvaardigheid. En juist van een vakbond had ik verwacht dat men zou opkomen voor de werknemer. Maar nee, men lijkt wel blij met die beknotting.

Zeg nou eens eerlijk, wie van jullie zou gaan staken voor een beter loon op basis van 40 uur, de mogelijkheid om meer uren te maken dan die 40 uur (dus in elk geval die keuze hebben) en het aanpakken van de willekeur van bekeuringen etc. etc.

Alleen dat geld, daarvoor had ik voor mij keuze, niet gestaakt!

ik ben het ook met je eens, alleen noemde ik het niet keuze maken maar vrijheidsbeperking. en daar vielen enorm veel mensen over:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk dat niemand gaat staken voor 1%

Maar er zijn meer dingen

Reis onkosten mogen ook vergoed worden

Want iemand die op een fabriek werkt heeft ze ook

Zo zijn er meer dingen Ik weet het allemaal niet

Want ik heb het niet bij gehouden

Want ik geloof dat er oorlog is Want de een wil dit en de ander wil dat

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik ben het ook met je eens, alleen noemde ik het niet keuze maken maar vrijheidsbeperking. en daar vielen enorm veel mensen over:D

Dat is vaker het probleem op dit forum, uit emotie plaatst men een reactie. Niet erg, maar dat kan veroorzaken dat de verkeerde partij de schuld krijgt, terwijl er meer achter zit.

Zal ik nog eens een leuke opgooien. Frankie, jij hebt het over vrijheidsbeperking. Ik vind vrijheidsbeperking ook als ik meer dan 48 uur moet werken. Dat is dus ook alweer dubbel uit te leggen, omdat ik andere belangen heb dan jij. Daarom zal bijv. de vakbond het ook nooit goed doen, omdat ze niet iedereen individueel kunnen bedienen. Vandaar dat ik pleit voor hogere prijzen bij de verlader, ik meer loon in 40 uur en jij betere omzet. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Hallowed

Zal ik nog eens een leuke opgooien. Frankie, jij hebt het over vrijheidsbeperking. Ik vind vrijheidsbeperking ook als ik meer dan 48 uur moet werken.

Dat ben ik ook met je eens. Je moet de keuze hebben of je meer werkt of niet. Wil je niet zoveel uur werken, dan moet je ook niet zeuren over die vaste auto, rondjes rond de kerk etc.

Alleen het gevaar dreigt dat een (reguliere) werkgever niet gauw iemand aan neemt die maar 40 uur wil werken. Maar dan nog is het die persoon zijn eigen keuze of hij die uren wil maken.

Ik besef ook wel dat het moeilijk is om een werkgever te dwingen mensen voor maar 40 uur aan te nemen. In het dagwerk zal het misschien nog wel wat gemakkelijker gaan.

Om het op mezelf toe te passen: Ik heb de keuze gemaakt voor meer vrije tijd, zit helemaal niet meer te wachten op 60 uur per week werken, maar dat heeft wel zijn consequentie's. Maar het is wel mijn keuze geweest! Net zo goed als dat hiervoor ik ervoor koos om veel meer te werken!

Dat is dus ook alweer dubbel uit te leggen, omdat ik andere belangen heb dan jij. Daarom zal bijv. de vakbond het ook nooit goed doen, omdat ze niet iedereen individueel kunnen bedienen. Vandaar dat ik pleit voor hogere prijzen bij de verlader, ik meer loon in 40 uur en jij betere omzet. ;)

ik persoonlijk ben het wel met je eens dat dat basisloon omhoog moet. Maar ook dat iemand als hij dat wil meer moet kunnen werken!

Het is in mijn ogen gewoon belachelijk, iemand die vooruit wil in het leven en niet met een gouden vork is geboren en geen apart talent heeft, maar letterlijk voor een goed leven (lees fatsoenlijk huis, eten/drinken, gezin dat niks te kort komt, auto,) extra wil werken dit niet mag...

Als iemand toch graag x aantal uur per week van huis is en daar zich prettig bij voelt, dan moet dat kunnen! Mits de veiligheid niet in het gedrang komt! En dáár hebben we toch een rijtijdenwet voor? Met de nodige controles?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden