[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Let Op Fietsers Geen Voorrang......


Gast alex

Recommended Posts

Truck kantelt na noodstop voor fietsers

Door PETER KOSTER

ZWIJNDRECHT - Een gekantelde vrachtwagen heeft het verkeer in Zwijndrecht dinsdag urenlang ontregeld.

ongeval_125102h.jpgDoor deze gekantelde truck werd het verkeer op de drukke rotonde Plantageweg-Van 't Hoffweg urenlang gestremd. FOTO VICTOR VAN BREUKELEN

Volgens ooggetuige G. Baan viel de met hout geladen truck om nadat de Slowaakse chauffeur op de rotonde Plantageweg-Van ’t Hoffweg moest maken voor overstekende, volwassen fietsers. Die hadden geen voorrang, maar namen die toch: ,,Ze staken hun handen op naar de chauffeur en reden gewoon door. Dat gebeurt daar regelmatig. Meestal gaat het goed.’’

In Zwijndrecht hebben fietsers nergens voorrang op rotonde, waar dat in veel andere gemeenten juist wel het geval is. Vorige week maakte deze krant bekend dat wethouder A. Dost (Christenunie-SGP) weigert de voorrangsregeling te veranderen, hoewel de hele gemeenteraad daar op aangedrongen had omdat dat veiliger zou zijn.

De 61-jarige chauffeur van de gekantelde truck slaagde er op eigen kracht in uit zijn kabine te komen, maar werd met een wond aan zijn achterhoofd naar het Erasmus Medisch Centrum gebracht.

Bij het ongeluk raakte een dieseltank lek. De brandweer ruimde de diesel op. Vanwege opruimwerkzaamheden was de rotonde, een knelpunt in de drukke route tussen de A16 en het industrieterrein Groote Lindt, urenlang gestremd..

BRON,BLIK OP HET NIEUWS

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ze kunnen me allemaal de rug op!!! Voorrang is een recht, geen plicht. Er was eens een campagne:"geef je verstand eens voorrang". Die moeten ze eens herhalen. De verhoudingen zijn toch geheel zoek in dit pl....sland! Kijk naar de foto en je weet genoeg. Wij hangen voorover van spiegels, camera's en al die shit omdat een ander heilig is verklaard, belachelijk.

Op een ruime rotonde waar e.e.a. goed te overzien is, stop ik ook wel. Maar als ik er al op ben, en de fietser moet de rotonde nog op, laat ik hem/haar wel even zweten: met alle soorten van genoegen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Sorry, moest even mijn frustratie kwijt over ingetrokken verlof...

Het is gewoon gebrek aan duidelijkheid: de ene rotonde wel, de andere geen voorrang voor fietsers. Zowel binnen als buiten de kom. Hoe moet je dan kinderen leren waar wat te doen? Zijn ze er net een beetje achter, stopt iemand héél vriendelijk waar het nou net niet hoeft... zo kweek je ook 'doorfietsers' lijkt mij. (En als je pech hebt, kettingbotsingen)

Al deze veiligheidsmaatregelen zijn niet nodig wanneer iedereen zich aan de regels houdt. Snelheid is electronisch aan te passen (geslaagde proeven N11 en Tilburg destijds), dus kunnen al die 8erlijke hobbels en slingers ook opgeruimd! Wat wordt het weer mooi op de weg;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Voorrang is een recht, geen plicht.

Voorrang is geen recht het is de plicht van de ander om jou voorrang te verlenen.

Dus je kan nooit zeggen "Ik heb voorrang" je moet het krijgen.

En voorrang voor fietsers op rontondes is een heel moeilijke materie, elke keer is het anders fietspad op het plein, fietspad vrijliggend of vrijliggend maar dan wat verder van het plein af, rij je op het plein,sla je af of nader je het plein. En haaientanden zeggen ook niet alles.

Marcel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

... Voor volwassen fietsers is goed te zien en te begrijpen wanneer ze wel en wanneer ze GEEN voorrang hebben op een rotonde.

De beide volwassen fietsers wisten wel degelijk dat ze op die bewuste rotonde geen voorrang hadden, maar namen die toch ... waarop die vrachtwagenchauffeur dus een noodstop moest maken en kantelde.

.... en de fietsers reden volgens het ooggetuige verslag van een automoblist DOOR!!!!

Die hebben dus zeker wel gemerkt dat die vrachtwagen op zijn kant ging, dat kan niet anders!!!

En wat zeker voor fietsers, de zwakkere verkeersdeelnemers zou moeten gelden is het feit dat zijn de zwakkere verkeersdeelnemer zijn!!!

Je wordt zo aan stront gereden ... door of zwaar verminkt / gehandicapt de rest van je leven. Juist de zwakkere verkeersdeelnemer zou hierbij moeten stilstaan!

EN ookal had je als fietser voorrang op de luxewagen of vrachtwagen/bus .. de rest van je leven in een rolstoel moeten zitten .. dan ziet de wereld er toch echt wel ff anders voor je uit!

Voorrang behoor je te krijgen, niet te nemen - puur op basis van je eigen veiligheid als zwakkere verkeersdeelnemer.

Hoe vaak zie je fietsers wel niet rondrijden alsof ze het eeuwige leven hebben? Hun niets kan overkomen en als het dan hen toch overkomt is de automoblist toch schuldig ... so what? Voor de wet is die automoblist dan aansprakelijk ... maar als jij als fietser een been moet missen, nou?

Hebben fietsers daar al eens diep overnagedacht? Ik vrees namelijk van niet en dat zie je aan 'hun' houding in het verkeer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

"In Zwijndrecht hebben fietsers nergens voorrang op rotonde"

Haha, tuurlijk, en die Slowaak wist dat zeker...

Hij is gezien de wet in de rest van Europa in fout maar heeft gewoon geluk dat hij dit nu net voorhad op een plaats waar de wet net ietsjes anders is.

Ik ben het er volledig mee eens dat fietsers zich vantijd nogal onsterfelijk gedragen en dat hier iets tegen zou moeten gebeuren hoor, ik twijfel er gewoon aan dat die slowaak wist dat de fietsers daar geen voorang hadden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oja, omdat het een Slowaak is, is hij per definitie stom ofzo?:rolleyes:

Die fietsters hebben hun voorrang "genomen" en niet anders.

En ja, natuurlijk had hij daar op bedacht kunnen zijn, maar daar zal afkomst niets mee te maken hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus de vrachtwagen had door moeten rijden, moet er niet aan denken.... Dus die chauffeur verdient toch wel een pluim, dat ie voor een paar fietsers zijn vrachwagen op zijn kant legt, en oh ja de fietsers staken hun hand nog op, bedankt he......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Oja, omdat het een Slowaak is, is hij per definitie stom ofzo?:rolleyes:

Die fietsters hebben hun voorrang "genomen" en niet anders.

En ja, natuurlijk had hij daar op bedacht kunnen zijn, maar daar zal afkomst niets mee te maken hebben.

Ik heb het niet over zijn afkomst, als je goed leest hebben fietsers in Zwijndrecht "GEEN" voorang en ik zeg gewoon dat die Slowaak dat echt wel niet gaat geweten hebben :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast christiaan

wel eens voornagedacht hoe je een vrachtwagen in de bebouwdekom

met een noot stop op zijn kant kan krijgen????:???

om zo iets te laten gebeuren moet je nog al een snelheid hebben

dat hoeft niet hoor, ook met lage snelheid en een schuivende lading lig je al snel op z'n kant

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik rij ook nogal eens met hoogbeladen zware 20FT containers op een 20Ft chassis.

Nou, ik vind dat sowieso al niet prettig rijden, en in bochten ga ik er voor alle zekerheid als een watje doorheen. Want ik ga er liever met een KM te "slakkie" dan te speedy doorheen, ik geloof ook niet dat er zoveel voor nodig is om bv zoiets snel op de kant te krijgen.:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk dat veel chauffeurs rotondes eigenlijk te hard nemen ... het een en ander hangt natuurlijk van je lading af: hoe hoog ligt het zwaartepunt, kan de boel gaan verschuiven (bijvoorbeeld stapels met bouwhout om maar een voorbeeld te noemen), vloeibare lading (tankwagen) om maar een paar voorbeelden te noemen.

In veel gevallen gaat dat goed, of net goed ... je kunt tegen het kantelpunt aanzitten zonder dat je dat zelf bemerkt (heb ik uit een cursus) - 1 a 2 km sneller en je was op zijn kant gegaan.

'Op een rotonde hangen' + een noodstop moeten maken ... dat werkt ook door op je lading en dus kun je kantelen zoals die Slowaak overkwam.

Dat is dus een samenloop van omstandigheden.

Weten jullie nog die GULF tankwagen die op een rotonde kantelde?

Sinds dat ongeval mogen tankwagens van een bepaalde maatschappij nog maar 10km/uur op een rotonde!!!

Dat ongeval heeft dus zo zijn uitwerking gehad denk ik dan ... gevolg(kantelen) & oorzaak zijn uit een onderzoek naar voren gekomen en op basis daarvan zijn er dus nieuwe regels opgesteld en mogen ze niet harder dan met 10km/uur een rotonde nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is niet moeilijk Je hebt blauwe en rode borden

En als je het verschil niet weet Dan heb ik andere gedachten.

Voorrangs borden zijn in heel Europa het zelfde.En ook niet voorangs borden.Rechts heeft altijd voorang.Als er geen borden staan.

En een Oostblok chauffeur moet dat weten En weet hij het niet Dan heeft hij hier ook niks te zoeken.Rij in Duitsland maar is door het Rode licht

Boete en het kost punten En hier zeggen we hij kan niet lezen.

Wordt nog geholpen ook.Doe jij het maar is Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden