[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

berekenen asdruk


Marcus77

Recommended Posts

  • Forumlid

Hallo,

Ik ben met mijn CE bezig en nu krijg ik vragen die je in de praktijk ook zal tegen komen.

maar in mijn theorieboek staat wel de definitie van asdruk maar niet om het te bereken.

Ik heb een aantal vragen:

Hoe kun je de aslast bereken, dit omdat je verbod borden hebt.

en hoe bereken je de max aan lading wat de oplegger mee mag nemen ?

gr mark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoi Marcus,

De afzonderlijke aslasten berekenen dat is vaak een erg lastig verhaal. Als je het totale ladinggewicht weet, dan kun je nog niet de aslasten uitrekenen want misschien zitten er bijvoorbeeld wel hele zware en hele lichte pallets tussen de lading. Daarom zie je op steeds meer auto's aslastmeters. Die meten de druk in de balgen van de luchtvering, aan de hand daarvan kun je de aslast schatten als je geladen ben.

Je kan wel uitrekenen hoeveel je maximaal mag laden, dat is per land ook vaak weer verschillend:

Maar in Nederland kun je dat zo zien:

Op het kenteken van de oplegger staat het laadvermogen. Dan moet je op het kenteken van de trekker controleren of je met die trekker wel zo'n zware oplegger mag trekken. En of je niet boven de 50 ton totaal gewicht uitkomt. Anders moet je dat teveel gewicht boven de 50 ton weer van het laadvermogen aftrekken.

En op een gegeven moment weet je door ervaring of schade en schande;) of dus door die aslastmeter dat je vaak niet het maximum laadvermogen kan benutten als je een 2-assige trekker hebt, want dan overschrijdt je weer de aslasten. Kost veel geld als ze je pakken.

Groet JP

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoeveel je oplegger mee mag nemen staat op de papieren en mag de 50 ton totaal niet overschrijden.

De aslast kun je dan berekenen door het totaalgewicht (bv 40.000) te delen door het aantal assen (bv 4)

Dan is de asdruk 10.000 (40.000 / 4)

Maar zoals gezegd in de praktijk blijkt vaak anders omdat je zware en lichte door elkaar kunt hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Stefan
Hoeveel je oplegger mee mag nemen staat op de papieren en mag de 50 ton totaal niet overschrijden.

De aslast kun je dan berekenen door het totaalgewicht (bv 40.000) te delen door het aantal assen (bv 4)

Dan is de asdruk 10.000 (40.000 / 4)

Maar zoals gezegd in de praktijk blijkt vaak anders omdat je zware en lichte door elkaar kunt hebben.

Was het maar zo makkelijk om het zo te berekenen ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hallo,

Hoe kun je de aslast bereken, dit omdat je verbod borden hebt.

gr mark

Je kunt je asdruk zien op het kentekenbewijs en als je bij een verbods bord komt dat minder aangeeft dan jouw asdruk,mag je er toch niet door,ook al weeg je op dat moment minder dan dat bord aangeeft(als je leeg bent of zo)

Groeten Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat wist ik dan weer niet, dus als je daadwerkelijk minder weegt mag je er nog niet overheen :confused:

Nee,volgens dat ik geleerd heb mag dat niet.:angel:

Voor Duitsland weet ik het heel zeker,ik ben daar n.l. door de polizei eens over aangesproken,gelukkig bleef t bij een waarschuwing.:D

Groeten Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik herinner me dat ik indertijd de zogenaamde 'Laadbak berekeningen' moest leren. Waren wiskundige formules waar je dan de variabelen in kon vullen. Dat waren o.a. het gewicht v/d vracht, gewicht van de wagen, max. druk per as ,etc. Daarmee kon je inprincipe alles berekenen.

Bv:

Je vooras mag max. 7 ton hebben, je achteras 11 ton, minus het eigen gewicht op ('onder' in jargon) de assen is dan het max laadvermogen. Je kon geloof ik ook op die manier ook uitrekenen wáár je dan die vracht moest plaatsten. Een x centimeter voor de achteras. Zoals met het plaatsen van de koppelschotel bij een trekker.

Pure theorie natuurlijk, maar het klopt op zich wel.

Als het goed is staan die formules in de leerstof.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Europeaan,

dat klopt natuurlijk niet je kan natuurlijk nooit een bekeuring krijgen voor een overtreding die je niet begaat.

Volgens die redenering zou geen enkele auto onder een viaduct met een maximale hoogte van minder dan 4 meter mogen gaan,

omdat een auto maximaal 4 meter mag zijn.

Het is een verbod dat de maximale feitelijke (werkelijke) aslast aangeeft.

Anders zou er wel staan kunnen of mogen wegen zoals bij bord C8

post-1853-1394782009,675_thumb.jpg

Henk

post-1853-1394782009,4542_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Europeaan,

dat klopt natuurlijk niet je kan natuurlijk nooit een bekeuring krijgen voor een overtreding die je niet begaat.

Volgens die redenering zou geen enkele auto onder een viaduct met een maximale hoogte van minder dan 4 meter mogen gaan,

omdat een auto maximaal 4 meter mag zijn.

Het is een verbod dat de maximale feitelijke (werkelijke) aslast aangeeft.

Anders zou er wel staan kunnen of mogen wegen zoals bij bord C8

[ATTACH=CONFIG]18752[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]18753[/ATTACH]

Henk

Weet je dat zeker Henk???

IK heb nooit beter geweten dat als je asdruk op het kentekenbewijs de asdruk op het bord teboven ,je ging,je er dan niet over mocht.

Wat ik in mijn reactie schreef over Duitsland was overigens geen asdruk limiet maar een bord met een totaal gewicht limiet,

Ik kwam over een brug met daar voor een bord met daarop het max gewicht van 25 ton,

ik was met een lege oplegger,een 2 assige 'Wide spread"en een totaalgewicht van 38 ton,leeg weeg ik 14 ton dus ik denk:ik mag erover,,:rolleyes:

Niet dus,de polizei zag me en hield me staande,ik heb toen echt moeten lullen als Brugman bij die vent,ik moest n.l. naar een klant daarin de buurt en moest omrijden vanwege een laag spoorviaduct.

Was ergens in de buurt v Neurenberg.:confused:

Misschien had die sherrif t ook wel bij t verkeerde eind maar ik was allang bkij dat ik verder mocht.

Groeten Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is wel zo geweest, dat je geen aanhanger/oplegger mocht aankoppelen die geladen zwaarder mocht zijn dan dat je mocht trekken.

Maar bij controles werd daar niet moeilijk over gedaan als je verder niet overbeladen was.

Als je kentekenbewijzen van auto's uit verschillende bouwjaren naast elkaar legt, zie je de verschillen.

De ene keer staat er als max getrokken gewicht 50.000kg minus het max gewicht trekkend voertuig (voorwagen 28.000kg aanhanger dus max 22.000kg)

Bij andere staat er totaal max 50.000kg.

Maar dat kan zomaar weer een keer veranderen. Het is natuurlijk ook te gek voor woorden, dat een vrachtwagenchassis, waar "toevallig" een as meer onder zit ineens minder zou mogen trekken, terwijl het chassis en trekbalk verder hetzelfde zijn

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

En dan gaat het om dit citaat:

"Van belang is dat geen van de aanwezige assen de maximum aslast van het bord overschrijdt.

Hierbij wordt niet uitgegaan van het kentekenbewijs, maar van de aangetroffen situatie."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast midweek

de borden met uitleg op de site van verkeer en waterstaat:

post-1146-1394782012,6465_thumb.jpg

dat is de officiële uitleg van de borden.

om te berekenen hoeveel en waar je het gewicht in de auto mag plaatsen zal je met de papieren van de auto erbij

moeten gaan uitmeten en rekenen. en dan blijft het een gok, als je geen weegbrug hebt. geen idee hoeveel gewicht van een oplegger er op de schotel rust bv. een weegbrug geeft uitsluitsel, maar als je een andere keer met andere goederen aan je MTM zit, kom je misschien heel anders uit.

voorin niet te zwaar. meestal een paar pall. in het midden, en daarna pas twee naast elkaar.

afkijken bij collega's wil nog wel eens helpen ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@scania440:

wat die asdruk verbods bordjes betreft, ik ben er eigelijk altijd vanuit gegaan dat die aangeven het max toegestane as druk per as ongeacht lading. dus als er een bordje staat met max 8ton, mag je daar dus niet langs als je 1 of meer assen hebt die meer dan 8ton mogen dragen.

wat betreft borden die een max terrein vermogen aangeven van bv 25ton, mag je daar dus ook niet langs als je een combinatie hebt van bv max 50ton, ook al ben je leeg en weeg je op dat moment maar 15ton.

maar misschien heb ik het mis, maar hier ben ik altijd van uit gegaan.

Heb je je eigen altijd tekort gedaan.... Dan zou je ook de bebouwde kom niet in mogen = max 50km/u want jij kan/mag 80...........

Het gaat er dus om wat je daadwerkelijk weegt en niet wat je mag wegen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
....

ik zelf rij met een bulk wagen (silo tank) en dan sta je dagelijks op een weegbrug en de lading is altijd egaal verdeeld en dan kom je per as eigelijk nooit boven het max gewicht, als je tenminste niet meer dan het max toegestane gewicht mee neemt.

....

Dan moet je niet doen wat ik ooit eens gedaan heb.

Een nagelnieuwe 3 kamer jumbo (toen was dat 32 kuub) vol met melasse gooien. Was een beetje te zwaar.... Rein kon er wel om lachen. Het was 1 van mijn eerste ritten alleen op de tankwagen en toen ik vroeg hoe veel ik moest laden had hij gezegd "volle bak". Was hij ff vergeten dat ik zo'n nieuwe tank bij me had.................... :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast mhkamp

Ikzelf rij soms op een Scania. Op de aslast meter geeft hij bijvoorbeeld aan:

O O O

8,4 4,7

Oftewel : Op de hoofdas geeft hij 8,4 ton aan en op de sleepas 4,7. Hoe kan ik berekenen hoe zwaar ik in totaal ben. Moet ik dan, wanneer ik leeg ben checken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Duitsland gaat ook op asdruk wegen op de autobaan

10 mei 2010

Duitsland neemt proef met weeglus

Sinds vrijdag wordt op de Duitse A8, de snelweg tussen Salzburg en München, een proef genomen met een automatisch weegsysteem voor vrachtverkeer. Op deze snelweg komen dagelijks 70.000 voertuigen in beide richtingen voorbij, waarvan naar schatting 10 procent vrachtauto's. De weeglus, bij Bad Aibling, meet het totaalgewicht van de vrachtauto, de druk op elke afzonderlijke as en de bandendruk. Nederland heeft al een aantal van zulke weeglussen, Duitsland had die nog niet.

De proef wordt gehouden in het kader van een Europees project, waaraan tien lidstaten meedoen, aangevuld met Tanzania en India. De proef heeft de naam Asset, wat staat voor Advanced Safety Support Essential Transport. De kosten van het project bedragen 8,2 miljoen euro, waarvan de Europese Unie 6,1 miljoen euro voor haar rekening neemt. De rest van de kosten wordt gedragen door negentien deelnemende bedrijven. De proef duurt tot eind volgend jaar.

Het weegsysteem, dat werkt met sensoren en een infraroodcamera, zou een afwijking hebben van maximaal slechts 1 procent. Het kan onmiddellijk tot vaststelling van boetes overgaan. Een voorbeeld: een vrachtauto blijkt een totaalgewicht van 47,9 ton te hebben en is daarmee 19,8 procent te zwaar. De boete wordt terstond berekend op 140 euro. Bovendien wordt voor de chauffeur één punt bijgeteld in het register in Flensburg, waar verkeersovertredingen worden bijgehouden. Wordt een bepaald aantal punten bereikt, dan kan intrekking van het rijbewijs volgen

Bron nieuwstransport

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden