[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Jij wilt chauffeur worden?


Gast mhkamp

Vraag

Gast mhkamp

Jij wilt (inter)nationaal chauffeur worden?

Ik wil je niet gaan ontmoedigen, maar tegenwoordig chauffeur zijn is niet zo mooi als dat het doet lijken. Ik zal, de voor- en nadelen

eens op een rij zetten.

Aangezien men de nadelen niet wil zien/lezen, en omdat men deze graag overslaat, zal ik hier mee gaan beginnen.

  1. Werk zoeken in de transport is een drama. Transportbedrijven zoeken liever mensen met ervaring, en als het aan hun ligt, doe je je ervaring op achter de TV op de bank.
  2. Werkgevers zoeken goedkoop. Nee niet iemand van 18 jaar en 2 jaar rijervaring, maar liever een Pool of en Bulgaar (of zij er wat aan kunnen doen) die een goedkopere levensstandaard hebben dan wij. Je zou natuurlijk kunnen vragen of de huur / hypotheek met 50% omlaag kan, maar of je dan nog lang woont in je mooie huis, betwijfel ik...
  3. De 48 urige werkweek. Leve de EU! Zaken waar ze echt mee aan het werk moeten, ligt in de lade te verpieteren. Nee dan lekker de vrachtwagenchauffeur pakken. Kort geschreven : Omdat de transportbranche onregelmatig is, zijn er uitschieters van 60 uur in één week toegestaan, maar nooit meer. De 48-urige werkweek is gebaseerd op de gemiddelde werkweek over een periode van 6 maanden. Het maakt niet uit of je nu bij één of meerdere werkgevers tegelijk werkt. Niet alleen het rijden telt mee in de 48-urige werkweek, maar ook het laden en lossen, schoonmaken, technisch onderhoud aan de auto en alle andere werkzaamheden die nodig zijn om de veiligheid van de vrachtwagen en lading te waarborgen. Ook telt de periode waarbij de chauffeur op zijn werkplek aanwezig is en daar op aanwijzingen van zijn baas klaarstaat om aan het werk te gaan mee in de 48-urige werkweek. Als deze tijd niet van te voren bekend is, valt ook het wachten op laden en lossen onder arbeidstijd. De voordelen zijn er wel, maar noem ik niet.
  4. De digipas. Ook zo'n geweldige uitvinding! 30 seconden rijden betekent op je digipas 1 minuut rijden. Oftewel: Wanneer je in de file staat op weg naar je vrouw / vriendin... whatever, kom je bedrogen uit wanneer je een kwartier voor thuiskomst je wagen op de parkeerplaats mag gaan zetten omdat je moet gaan rusten. Fijn... :mad:
  5. De EU is 1 alle handen op één buik, maar niet heus. Zo durven onze Zuid Europese vrienden je nog een boete uit te schrijven wat je 3 weken geleden in Rotterdam gemaakt hebt. Tja, nu dat ze kampen met een begrotingstekort, is dit leuk binnenhalen.
  6. Boetes. Rij je met zo'n pas, wat ook nog eens (stand 1/1/2009) € 86,= kost kan je eventuele overtredingen niet terughalen. Oftewel, je kan de verkeersboetes niet aanvechten.
  7. De EU heeft ook verzonnen dat de chauffeursdiploma is komen te vervallen, in ruil voor code vakbekwaamheid. Nu ben ik voorstander van herhalingscursussen, maar nu moet je om de 5 jaar 35 uur aan cursussen volgen. Rijbewijs afgegeven voor 10/9/09 zijn er andere regels. Dat betekend dat al je certificaten 5 jaar geldig zijn, en wanneer je hieraan niet voldoet, je C/D rijbewijs per definitie ongeldig is. De kosten voor de vakbekwaamheid kunnen uitlopen tot €2500,= en als je dat zelf mag gaan ophoesten om wat voor redenen....

Moet ik nu de voordelen ook nog gaan noemen? Het enige voordeel is dat je (indien je Europa rijd) dat je wat ziet, maar dat is dan ook alles.

Zo'n glimmende, met kerstverlichting bezette, met chromen slidepipes en verstralers opgetogen truck, is leuk speelgoed.

Mijn inziens is dat je er beter naar kan kijken. Dat jij een goed betaalde baan hebt in, ik noem maar wat, de ICT hebt. Studeer lekker door, en neem nog wat studiefinanciering op je, toch veel beter? Dat jij met pakweg €1750,= thuiskomt en geen last hebt van die bemoeizuchtige Europese Unie.

Het chauffeursvak is niet meer wat het geweest is. Bij elk ongeval staat de vinger al te wijzen naar de beroepschauffeur. HIJ heeft het gedaan, terwijl de beroepschauffeur het beter weet, maar de mond ondertussen is gesnoerd. Wordt er drugs gevonden, terwijl je het niet weet? Bel thuis maar op dat je vakantie in het buitenland met 4 jaar is verlengt. Ja een leuk vak, maar ik weet wel, als ik dit alles van te voren had geweten, had ik mijn leven toch ietwat anders ingericht.

Nogmaals, ik wil jullie niet gaan ontmoedigen, maar wel jullie aan het denken zetten.

Bronnen waar ik de info vandaan heb:

Truckpage.nl

Vakbekwaamheidsregels

Alles over de bestuurderskaart

bewerkt door mhkamp
Schrijffouten verbeterd.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Aha heel slim! Toekomstige chauffeurs ontmoedigen, zodat er straks meer werk is voor ons:ok:

Sorry dat ik er nu teveel de draak mee steek. Maar zo heeft elk beroep wel z'n nadelen.

Als je puur een baan zoekt, en niet meer dan dat, moet je idd geen chauffeur worden.

Chauffeur zijn is meer dan dat. It's a way of life;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Aha heel slim! Toekomstige chauffeurs ontmoedigen, zodat er straks meer werk is voor ons:ok:

Sorry dat ik er nu teveel de draak mee steek. Maar zo heeft elk beroep wel z'n nadelen.

Als je puur een baan zoekt, en niet meer dan dat, moet je idd geen chauffeur worden.

Chauffeur zijn is meer dan dat. It's a way of life;)

Precies Marnix,

Hij heeft wel gelijk, het zijn ook gewoon feiten.

Maar aan de andere kant: iemand die nu chauffeur wordt, weet niet hoe het vroeger was. Dus heeft ook niks om te vergelijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast mhkamp
Toekomstige chauffeurs ontmoedigen, ...

Lees je of kijk je? Er staat duidelijk dat ik chauffeurs in spé niet wil ontmoedigen. Ik wil ze gewoon de stand van zaken zie over hoe het er nu voor staat.

Wat men hiermee doet, moet men, lijkt me, zelf weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast mhkamp

Tuurlijk, gewoon de kop in 't zand steken. Zoals gewoonlijk. :mad: Ik l*l dus gewoon tegen een muur... als dat zo is, verwijder dan maar gewoon dit topic, en we gaan chauffeurs in spé gewoon de mooi-weer verhaaltjes voorbrengen. En als ze er achter komen hoe de vork werkelijk in de steel zit, komen ze van een koude kermis thuis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Lees je of kijk je? Er staat duidelijk dat ik chauffeurs in spé niet wil ontmoedigen. Ik wil ze gewoon de stand van zaken zie over hoe het er nu voor staat.

Sorry dat mijn eerste zin wat verkeerd gesteld is. Jij zegt nadrukkelijk dat je niet wilt ontmoedigen;)

Toch geef je zelf al aan dat jouw verhaal niet zo positief is over het beroep. Naar mijn mening komen jouw punten ook volop aan de orde op het forum.

Over de toekomst van het verre buitenland werk heb ik ook m'n twijfels. Maar voor het benelux werk en nationale distributie werk is er voldoende perspectief.

Als het gaat om de 48 uur en de rijtijdenwet is het aan de werkgever om te zorgen dat jij de werkzaamheden binnen deze kaders kunt uitvoeren. En natuurlijk is het aan jouw professionaliteit om dit dan goed uit te voeren.

Ik mag persoonlijk graag sturen. Anderhalf uur rijden is voor mij ruim genoeg. Dan wil ik graag weer een bochtje achteruit rijden. Wat manouvreren en in de laadbak wat rommelen mag ik graag doen. De handel op een slimme manier laden, zodat je ook weer de emballage weer kwijt kunt. Even een praatje met de klant, evt een bakje koffie erbij. Een goede route kiezen naar het volgende adres zodat je bijvoorbeeld files ontwijkt.

Al met al hebben we het zo slecht niet is. Nadeel is de hoeveelheid vrije tijd, maar dit doen we ook een beetje zelf. Als ik op het punt sta om naar huis te gaan, en d'r komt nog een collega binnen, dan gaan we gewoon nog ff koffie drinken. Dat vind ik juist het leuke van het beroep.

Was pas nog in het nieuws dat onder chauffeurs veel minder gepest wordt dan onder collega's in andere beroepen. Om maar iets positiefs te melden;)

Maar jij mag best laten horen dat je sceptisch bent hoor. Nogmaals, mijn vorige post was te kort door de bocht, excuses!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast mhkamp

Nou, je hoeft geen excuus aan te bieden. Ik wil gewoon dat men de hedendaagse realiteit ziet, en niet de kop er voor omdraait.

In de Benelux, en omgeving zou je nog leuk kunnen rijden. Maar wil je wat verder weg, kom je al gauw tegen de bovengenoemde problemen aan.

Wie op het CF gaat nu nog (enkelbemand) naar Spanje of Italië? Om maar eens zo'n vraag te beantwoorden.

Chauffeuren is leuk, nooit saai en sta elke dag vrolijk op (omdat ik weer sturen mag). Tuurlijk is er afwisseling, maar knijp niet je ogen dicht voor wat er vandaag de dag speelt. Misschien iets te sceptisch, maar ook in voor een (gezonde portie) discussie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast mhkamp

Ik weet niet anders dat er geen snelheidsgegevens op je pas geregistreerd worden (correct me if i'm wrong ;)).

Hieronder een citaat van deze site

Wat doet de digitale tachograaf?

De tachograaf heeft de grote van een autoradio. Deze bewaard de rij en rust en werktijden. Ook de rijsnelheden worden hier op weergegeven en opgeslagen. Omdat de tachograaf wereldwijd gebruikt word is afgesproken dat de tijdregistratie in UTC-tijd

word weergegeven. De gegevens van de dag komen ook op de chauffeurspas te staan die men aan het begin van de werkdag in de tachograaf heeft gestoken. Deze pas moet men minimaal 1 keer in de 3 weken uitlezen bij de werkgever of thuisbasis. Dit zal in de meeste gevallen bij de werkgever gebeuren. Er word dan een soort USB-stick in de tachograaf gestoken en alle gegevens kunnen er dan uit gehaald worden. Deze gegevens doet de werkgever in zijn computer. Dit is voor een eventuele controle door de

verkeersinspectie. Aan het einde van de dag kan je een printje uit de tachograaf draaien met de gegevens van die dag. Dit kun je doen als je ook nog op een auto rijd met een oude tachograaf. Je moet namelijk bij controle laten zien wat de rij en rusttijden zijn van de afgelopen 3 weken.

Nog enkele tips:

  • Na stroomuitval: Vergeet niet de tachograaf te laten (her)keuren. Stroomuitval wordt in data gezien als fraude.
  • Reserve rolletjes: Zorg dat je altijd een reserve printrolletje bij je hebt, dit is verplicht. De boete voor geen reserve rolletje bedraagt 220 euro.
  • Tachograaf defect: Als de tachograaf onder het rijden defect gaat dan moet men op de achterkant van het printpapiertje de tijdregistratie bijhouden van die dag. En de tachograaf moet dan binnen 7 dagen in Nederland gerepareerd worden.

Hoe ziet de chauffeurspas er uit?

De pas heeft de grote van het bekende bankpasje. Op de voorkant staat je pasfoto afgedrukt met je handtekening, naam, geboortedatum en

rijbewijsnummer. Verder staat de datum van afgifte en de datum wanneer hij verloopt erop. De chauffeurspas is 5 jaar geldig. Let er wel

goed op dat hij op tijd verlengt word, want het duurt even voor je de nieuwe binnen krijgt. Op de achterkant zit een chip waar de

tachograafgegevens op komen te staan.

Ook hieruit kan ik niet opmaken dat je pas de snelheid bijhoud...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
zoals mh kamp het neerzet is gewoon een feit.

en toch.... blijft het een verslavend beroep :D

Helemaal mee eens, de 'sjeu' is er af, ook op het kortere werk naar mijn idee :ja:

Maar dit is toch niet naar aanleiding van je gesprek vandaag mhk?

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

In principe klopt alles wat mhkamp schrijft van A tot Z.

Alleen heeft hij het nog wat extra meer donker zwart geschildert.

Toen ik begon met rijden werd mijn ouwe heer ook het advies gegeven:breek m allebei z,n poten maar.:D:D:D

Toen jaaaaren geleden de tachograaf werd ingevoerd werd den er ook doem scenarios gebracht in de trent van:we kunnen niks meer verdienen,op een of andere manier werd de CAO meer en meer nageleeft en het geld stroomde binnen.:banaan::banaan:.

En er rijden nog steeds auto,s enkel onbemand op en neer naar Italie en Spanje,althans wel bij de bedrijven die ik ken ,het is wel zo dat er steeds meer bedrijven met "estafette"beginnen.

Dubbelbemand is goed om er naar toe te rijden maar,eenmaal daar aangekomen ben je met twee chauffeurs dikwijls te duur,zeker met adressen werk.

En als ik met een digitale tacho wel eens te snel naar beneden ga geeft het display aan"snelheid te hoog"en is dit ook te zien op de uitdraai, zo staat t in de gebruiks aanwijzing tenminste .

IK bekijk het misschien door een andere bril als mhkamp,ik ben nogal positief ingesteld,vandaar.:D:D:D

IK zou wel alle aspirant chauffeurs willen zeggen;

Je hoeft helemaal niet gek te zijn om chauffeur te worden,maar het maakt t wel een stuk makkelijker

.

:D:D:D:D:D:D

Groeten Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

In principe klopt alles wat mhkamp schrijft van A tot Z.

Alleen heeft hij het nog wat extra meer donker zwart geschildert.

Toen ik begon met rijden werd mijn ouwe heer ook het advies gegeven:breek m allebei z,n poten maar.:D:D:D

Toen jaaaaren geleden de tachograaf werd ingevoerd werd den er ook doem scenarios gebracht in de trent van:we kunnen niks meer verdienen,op een of andere manier werd de CAO meer en meer nageleeft en het geld stroomde binnen.:banaan::banaan:.

En er rijden nog steeds auto,s enkel bemand op en neer naar Italie en Spanje,althans wel bij de bedrijven die ik ken ,het is wel zo dat er steeds meer bedrijven met "estafette"beginnen.

Dubbelbemand is goed om er naar toe te rijden maar,eenmaal daar aangekomen ben je met twee chauffeurs dikwijls te duur,zeker met adressen werk.

En als ik met een digitale tacho wel eens te snel naar beneden ga geeft het display aan"snelheid te hoog"en is dit ook te zien op de uitdraai, zo staat t in de gebruiks aanwijzing tenminste .

IK bekijk het misschien door een andere bril als mhkamp,ik ben nogal positief ingesteld,vandaar.:D:D:D

IK zou wel alle aspirant chauffeurs willen zeggen;

Je hoeft helemaal niet gek te zijn om chauffeur te worden,maar het maakt t wel een stuk makkelijker

.

:D:D:D:D:D:D

Groeten Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
In principe klopt alles wat mhkamp schrijft van A tot Z.

Alleen heeft hij het nog wat extra meer donker zwart geschildert.

Toen ik begon met rijden werd mijn ouwe heer ook het advies gegeven:breek m allebei z,n poten maar.:D:D:D

Toen jaaaaren geleden de tachograaf werd ingevoerd werd den er ook doem scenarios gebracht in de trent van:we kunnen niks meer verdienen,op een of andere manier werd de CAO meer en meer nageleeft en het geld stroomde binnen.:banaan::banaan:.

En er rijden nog steeds auto,s enkel bemand op en neer naar Italie en Spanje,althans wel bij de bedrijven die ik ken ,het is wel zo dat er steeds meer bedrijven met "estafette"beginnen.

Dubbelbemand is goed om er naar toe te rijden maar,eenmaal daar aangekomen ben je met twee chauffeurs dikwijls te duur,zeker met adressen werk.

En als ik met een digitale tacho wel eens te snel naar beneden ga geeft het display aan"snelheid te hoog"en is dit ook te zien op de uitdraai, zo staat t in de gebruiks aanwijzing tenminste .

IK bekijk het misschien door een andere bril als mhkamp,ik ben nogal positief ingesteld,vandaar.:D:D:D

IK zou wel alle aspirant chauffeurs willen zeggen;

Je hoeft helemaal niet gek te zijn om chauffeur te worden,maar het maakt t wel een stuk makkelijker

.

:D:D:D:D:D:D

Groeten Peter

Posting 14 negeren,,er rijdt natuurlijk niemand enkel ONbemand

Sorry:stom::stom::stom::stom::stom::stom::stom::stom:Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik mag persoonlijk graag sturen. Anderhalf uur rijden is voor mij ruim genoeg. Dan wil ik graag weer een bochtje achteruit rijden. Wat manouvreren en in de laadbak wat rommelen mag ik graag doen. De handel op een slimme manier laden, zodat je ook weer de emballage weer kwijt kunt. Even een praatje met de klant, evt een bakje koffie erbij. Een goede route kiezen naar het volgende adres zodat je bijvoorbeeld files ontwijkt.

Al met al hebben we het zo slecht niet is. Nadeel is de hoeveelheid vrije tijd, maar dit doen we ook een beetje zelf. Als ik op het punt sta om naar huis te gaan, en d'r komt nog een collega binnen, dan gaan we gewoon nog ff koffie drinken. Dat vind ik juist het leuke van het beroep.

Amen!! :ja:

Nu heb ik heb zelf 3 jaar in een magazijn gewerkt en heb te vaak tegen een chagarijnige kop van collega's aan moeten kijken die er weer geen zin in hadden. Nu is dit natuurlijk per persoon en bedrijf verschillend en heb er bij Deli nog maar weinig mee gemaakt. Maar ik ben toch blij dat ik lekker mijn eigen gang kan gaan en lekker door kan trappen zonder dat ik rekening hoef te houden met collega's met een ochtendhumeur. :ja::ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Je hoeft helemaal niet gek te zijn om chauffeur te worden,maar het maakt t wel een stuk makkelijker

.

:D:D:D:D:D:D

Groeten Peter

ik dacht al wat is er toch met mij aan de hand? maar nu weeeeeeeeeeeeet ik het :D

LOL k moet je helemaal gelijk geven...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Jij wilt (inter)nationaal chauffeur worden?

Ik wil je niet gaan ontmoedigen, maar tegenwoordig chauffeur zijn is niet zo mooi als dat het doet lijken. Ik zal, de voor- en nadelen

eens op een rij zetten.

Aangezien men de nadelen niet wil zien/lezen, en omdat men deze graag overslaat, zal ik hier mee gaan beginnen.

  1. Werk zoeken in de transport is een drama. Transportbedrijven zoeken liever mensen met ervaring, en als het aan hun ligt, doe je je ervaring op achter de TV op de bank.

Ik zocht zeker anderhalf jaar voordat een uitzend buro mij een kans gaf. Overal waar ik kwam was het, sorry, net een paar man ontslagen, of iedere chauffeur werkt minder..

Op zijn minst 4/500 bedrijven gebeld en langs gegaan.

Dit was in 80/81, over crisis gesproken.

Ook mijn lang haar hielp niet veel natuurlijk:D:D.

Twee maal in Gilze, waar ik dus woonde, aangenomen en dezelfde dag eruit gegooid, enkel omdat dorps genoten zo aardig waren om de baas te vertellen dat ik een lamzak was....

Later bij Schoonen, ong 350 chauffeurs, was ik zo een beetje de snelste, als ik niet te bezopen was:zegtniets::D

Als een chauffeur zijn check in call maakt, en hij is geladen en 600 km verder, terwijl de planner dacht dat ik de volgende dag pas ging laden, of 7 adressen in 1 nacht eruit gooit, wat ze voor twee nachten gepland hadden, dan krijg je een naam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast mhkamp
Maar dit is toch niet naar aanleiding van je gesprek vandaag mhk?

Dat staat er helemaal los van. Ik liep al een tijdje om dit onderwerp te plaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

@ MHKAMP, Je hebt het fraai verwoord. Enkel, ben je vergeten te vermelden hoe het "sociale" leven van de chauffeur werkt? Ik ga niet klagen over wat ik allemaal gemist heb aan opgroeiende kinderen en mis gelopen feestjes en evenementen, maar dat is ook een zwaar onderschat punt. De internationale chauffeur heeft als werkterein groot europa en weet nooit van te voren wanneer die weer thuis komt..... Wanneer ik geladen uit Italie richting NL kwam, had onze planner wel eens het idee om bij Bergh autoweg te koppelen en daar kon ik weer omdraaien....

Het werk was leuk, totdat je wat anders doet. Ben nu al 2 jaar iedere dag thuis, kom ivm dienstrooster op verschillende tijden thuis, maar wil niet meer anders. En nu kom ik er achter dat ik bijna een vreemde ben voor mijn kinderen.

Dit aspect is ook reden dat er weinig nieuwe instromers komen. Wie wil dit alles nog voor dat uurloon?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
@ MHKAMP, Je hebt het fraai verwoord. Enkel, ben je vergeten te vermelden hoe het "sociale" leven van de chauffeur werkt? Ik ga niet klagen over wat ik allemaal gemist heb aan opgroeiende kinderen en mis gelopen feestjes en evenementen, maar dat is ook een zwaar onderschat punt. De internationale chauffeur heeft als werkterein groot europa en weet nooit van te voren wanneer die weer thuis komt..... Wanneer ik geladen uit Italie richting NL kwam, had onze planner wel eens het idee om bij Bergh autoweg te koppelen en daar kon ik weer omdraaien....

Het werk was leuk, totdat je wat anders doet. Ben nu al 2 jaar iedere dag thuis, kom ivm dienstrooster op verschillende tijden thuis, maar wil niet meer anders. En nu kom ik er achter dat ik bijna een vreemde ben voor mijn kinderen.

Dit aspect is ook reden dat er weinig nieuwe instromers komen. Wie wil dit alles nog voor dat uurloon?

Kijk en dat is dus een van de redenen dat ik 3 jaar geleden ontslag nam, was vroeg weg en laat thuis. Kreeg de aanbieding om te gaan werken waar ik nu werk. 7.00 uur:cool: beginnen en rond de klok van 18.00 uur thuis. Mijn dochter vind het geweldig, komt 's avond bij me, en zegt ''papa mist'' en moet even knuffelen, dat doet je toch wel wat. Mijn pa heeft 25 jaar 1 of meerdere nachten per week weggeweest en zegt nu ook, dat hij mijn jongste broertje en mijn zusje niet heeft zien opgroeien, ze deden dingen die hij voor het eerst zag soms al 4 weken. Wat ik tot nu toe ervaar met mijn dochter had ik niet willen missen. Voor geen goud.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Jij wilt (inter)nationaal chauffeur worden?

Ik wil je niet gaan ontmoedigen, maar tegenwoordig chauffeur zijn is niet zo mooi als dat het doet lijken. Ik zal, de voor- en nadelen

eens op een rij zetten.

Aangezien men de nadelen niet wil zien/lezen, en omdat men deze graag overslaat, zal ik hier mee gaan beginnen.

  1. Werk zoeken in de transport is een drama. Transportbedrijven zoeken liever mensen met ervaring, en als het aan hun ligt, doe je je ervaring op achter de TV op de bank.
  2. Werkgevers zoeken goedkoop. Nee niet iemand van 18 jaar en 2 jaar rijervaring, maar liever een Pool of en Bulgaar (of zij er wat aan kunnen doen) die een goedkopere levensstandaard hebben dan wij. Je zou natuurlijk kunnen vragen of de huur / hypotheek met 50% omlaag kan, maar of je dan nog lang woont in je mooie huis, betwijfel ik...
  3. De 48 urige werkweek. Leve de EU! Zaken waar ze echt mee aan het werk moeten, ligt in de lade te verpieteren. Nee dan lekker de vrachtwagenchauffeur pakken. Kort geschreven : Omdat de transportbranche onregelmatig is, zijn er uitschieters van 60 uur in één week toegestaan, maar nooit meer. De 48-urige werkweek is gebaseerd op de gemiddelde werkweek over een periode van 6 maanden. Het maakt niet uit of je nu bij één of meerdere werkgevers tegelijk werkt. Niet alleen het rijden telt mee in de 48-urige werkweek, maar ook het laden en lossen, schoonmaken, technisch onderhoud aan de auto en alle andere werkzaamheden die nodig zijn om de veiligheid van de vrachtwagen en lading te waarborgen. Ook telt de periode waarbij de chauffeur op zijn werkplek aanwezig is en daar op aanwijzingen van zijn baas klaarstaat om aan het werk te gaan mee in de 48-urige werkweek. Als deze tijd niet van te voren bekend is, valt ook het wachten op laden en lossen onder arbeidstijd. De voordelen zijn er wel, maar noem ik niet.
  4. De digipas. Ook zo'n geweldige uitvinding! 30 seconden rijden betekent op je digipas 1 minuut rijden. Oftewel: Wanneer je in de file staat op weg naar je vrouw / vriendin... whatever, kom je bedrogen uit wanneer je een kwartier voor thuiskomst je wagen op de parkeerplaats mag gaan zetten omdat je moet gaan rusten. Fijn... :mad:
  5. De EU is 1 alle handen op één buik, maar niet heus. Zo durven onze Zuid Europese vrienden je nog een boete uit te schrijven wat je 3 weken geleden in Rotterdam gemaakt hebt. Tja, nu dat ze kampen met een begrotingstekort, is dit leuk binnenhalen.
  6. Boetes. Rij je met zo'n pas, wat ook nog eens (stand 1/1/2009) € 86,= kost kan je eventuele overtredingen niet terughalen. Oftewel, je kan de verkeersboetes niet aanvechten.
  7. De EU heeft ook verzonnen dat de chauffeursdiploma is komen te vervallen, in ruil voor code vakbekwaamheid. Nu ben ik voorstander van herhalingscursussen, maar nu moet je om de 5 jaar 35 uur aan cursussen volgen. Rijbewijs afgegeven voor 10/9/09 zijn er andere regels. Dat betekend dat al je certificaten 5 jaar geldig zijn, en wanneer je hieraan niet voldoet, je C/D rijbewijs per definitie ongeldig is. De kosten voor de vakbekwaamheid kunnen uitlopen tot €2500,= en als je dat zelf mag gaan ophoesten om wat voor redenen....

Moet ik nu de voordelen ook nog gaan noemen? Het enige voordeel is dat je (indien je Europa rijd) dat je wat ziet, maar dat is dan ook alles.

Zo'n glimmende, met kerstverlichting bezette, met chromen slidepipes en verstralers opgetogen truck, is leuk speelgoed.

Mijn inziens is dat je er beter naar kan kijken. Dat jij een goed betaalde baan hebt in, ik noem maar wat, de ICT hebt. Studeer lekker door, en neem nog wat studiefinanciering op je, toch veel beter? Dat jij met pakweg €1750,= thuiskomt en geen last hebt van die bemoeizuchtige Europese Unie.

Het chauffeursvak is niet meer wat het geweest is. Bij elk ongeval staat de vinger al te wijzen naar de beroepschauffeur. HIJ heeft het gedaan, terwijl de beroepschauffeur het beter weet, maar de mond ondertussen is gesnoerd. Wordt er drugs gevonden, terwijl je het niet weet? Bel thuis maar op dat je vakantie in het buitenland met 4 jaar is verlengt. Ja een leuk vak, maar ik weet wel, als ik dit alles van te voren had geweten, had ik mijn leven toch ietwat anders ingericht.

Nogmaals, ik wil jullie niet gaan ontmoedigen, maar wel jullie aan het denken zetten.

Bronnen waar ik de info vandaan heb:

Truckpage.nl

Vakbekwaamheidsregels

Alles over de bestuurderskaart

Eigenlijk zou deze tekst ook niet misstaan op de site van TLN....:zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik rij altijd enkelbemand.

En waarom zou je geen chauffeur worden, je kan overal wel de negatieve ellende van naar boven halen.

De mensen die nu beginnen, die weten niet hoe het pakweg 25 jaar geleden was en hebben dus ook geen vergelijkingsmateriaal, behalve de mooie verhalen op vrijdag in de kantine.

Ik ben 29 en rij vanaf m'n 20e. Dan hoor ik oudere collega's van me weleens zeggen, als ik nu moest kiezen zou ik nooit chauffeur worden. Natuurlijk, ieder heeft er zijn eigen mening over, maar ik doe het doorgaans graag, ik kom op de mooiste plekken, maak mooie dingen mee en geniet van de heuvels en bergen waar ik doorheen rij.

En daarbij, chauffeur is niet het enige beroep waarbij je soms wat langer van huis bent, denk eens aan, piloten, schippers, militairen......... Zo zijn er nog best heel wat beroepen waarbij je ook meer dan een dag van huis bent. Alleen op de chauffeursbaan ligt nog steeds sterk de nadruk op het vervelende van het wegzijn. Natuurlijk, ik heb ook momenten dat ik ervan baal als ik wegmoet, dat ik mn vrouw weer een knuffel geef en de kleine al eerder in bed gelegd heb. Maar fulltime Nederland rijden? Dat nooit meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Lees je of kijk je? Er staat duidelijk dat ik chauffeurs in spé niet wil ontmoedigen. Ik wil ze gewoon de stand van zaken zie over hoe het er nu voor staat.

Wat men hiermee doet, moet men, lijkt me, zelf weten.

Wat wil je dan? Onzinnige posting dus biertje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden