[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

De 48 urige Werkweek


hwm.klaassen

Recommended Posts

  • Forumlid

Dit is het nieuws over de 48 uur

Ze willen dit door laten gaan Als het goed gekuurd wordt door de Minister

Een Julli gaan ze weer verder

21 mei 2010

Akkoord in wegvervoer over 48-urige werkweek

De sociale partners in het wegvervoer zijn het eens geworden over de 48-urige werkweek. Afgesproken is dat 50 procent van de niet-rijtijd zal worden aangemerkt als beschikbaarheidstijd, waarbij de individuele chauffeur kan verzoeken om hiervan naar beneden af te wijken. Transport en Logistiek Nederland, Koninklijk Nederlands Vervoer, de Vereniging Verticaal Transport en de bonden FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen gaan het onderhandelingsresultaat voorleggen aan Verkeer en Waterstaat.

Sinds april dit jaar mag de chauffeur over een periode van 26 weken gerekend gemiddeld niet langer dan 48 uur per week werken. Dat laat wel toe dat soms werkweken van zestig uur worden gedraaid, mits die binnen dat halve jaar worden gecompenseerd met meer niet-werktijd. Volgens FNV Bondgenoten zorgt de nu gekozen oplossing ervoor dat chauffeurs er in beginsel niet in inkomen op achteruitgaan.

De cao-partners zijn aan andere onderdelen, zoals de materiële arbeidsvoorwaarden, sociale vernieuwingen en werkgelegenheid nog niet toegekomen. Daarover hervatten ze in juli de onderhandelingen. Van de minister van Verkeer en Waterstaat wordt alvast verwacht dat deze het deelakkoord over de 48-urige werkweek in wetgeving vervat.

De term 'beschikbaarheidstijd' omvat een reeks elementen, die vorig jaar nog eens door CNV Vakmensen (toen nog CNV Beroepsgoederenvervoer) op papier zijn gezet:

- atv-dagen en tijd-voor-tijd-compensatie,

- periodes (anders dan pauzes of rusttijden) waarin de werknemer niet op de mobiele werkplek hoeft te zijn, maar waarin deze zich wel paraat moet houden om aan een rit te beginnen, dan wel de rit te hervatten,

- periodes waarin de chauffeur op veerboot of trein nabij zijn voertuig blijft om na de overtocht te rit te kunnen hervatten.

De verwachte duur van de beschikbaarheidstijd moet de werknemer tevoren zijn bekendgemaakt.

Bron Nieuwsbladtransport

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden