[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Waarin rij je nu eigenlijk?


roel

Recommended Posts

  • Forumlid
17 uur geleden zei RobNiat:

3,5 ton Hendrik. Dus een oplooprem. 
 

Regelmatig aardig aan het gewicht ja. En de bandjes gaan niet lang mee. Maar afkoppelen kost me dertig seconden. Stekker eruit, beveiligingskabel los en de koppeling los. 
Een geladen aanhanger weer aankoppelen is lastiger. Dat wel…
 

De nadelen verliezen het van de voordelen. Ik koppel zeer regelmatig af om op lastige krappe plaatsen te komen. Vaak kan ik echt niet terecht met het hele span op bijvoorbeeld campings of ergens bovenop een berg. En dan werkt dit gewoon super. 
En het volgt geweldig mooi op bochtige bergweggetjes. 
 

 

Ik kan doorladen. De auto heeft een zogeheten schuifbak. Die kan dus achteruit de straat op. Maar ook een metertje naar achter en tegen de voorkant van de aanhanger. Zo rijd ik zo over de aanhanger heen door de motorwagen op. 
 

Het is geen stoere dikke auto. Maar perfect voor hier. 

Met een veer die je triangel op hoogte houd is dat aankoppelen dan zeker eenvoudiger dan wanneer je triangel op de grond ligt. 
 

Ik heb zelf jaren met een schamel gereden achter mijn iveco en daar heb ik wel zo een veer aan zitten. Met de bus achteruit rijden tot je hoorde dat ie tegen de trekhaak aankwam. Dan bus van de handrem laten en dan hoefde ik enkel een keer op de triangel te drukken en klikte die erachter. Dat gaat in het vlakke Nederland natuurlijk wel mooi ,

maar waar jij zit zal dat niet opgaan. Want dan word je kampioen sprinten bij in die bergen🤣 

 

Maar kijk er wel een beetje vanop dat het een 3500 kg is die jullie gebruiken. 2 auto s uit het zwaardere segment erop en je zit inclusief aanhanger ruim over je gewicht. Nu kan je dat natuurlijk een beetje opvangen met de Atego maar wat mag die nog laden met die slede erop en alle gereedschapskisten rondom?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei HendrikJansen:

Met een veer die je triangel op hoogte houd is dat aankoppelen dan zeker eenvoudiger dan wanneer je triangel op de grond ligt. 

 

Die triangel mag de grond helemaal niet raken, dat zou een afkeurinkje worden bij de APK:

 

Artikel 5.12.66: 

7.

Delen van de koppeling van aanhangwagens mogen tijdens het ontkoppelen, het losbreken of in afgekoppelde toestand het wegdek niet kunnen raken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei Eeweep:

 

Die triangel mag de grond helemaal niet raken, dat zou een afkeurinkje worden bij de APK:

 

Artikel 5.12.66: 

7.

Delen van de koppeling van aanhangwagens mogen tijdens het ontkoppelen, het losbreken of in afgekoppelde toestand het wegdek niet kunnen raken.

En daarom monteren heel veel producenten er ze een soort u tje onder. Dan kan die lekker flink door glijden over het asfalt. En dan nog wat mijnheer Eweep.  Een aanhanger tot 3500 kg heeft geen apk plicht in Nederland. Dat zomaar even ter info voor jouw.

 

toevoeging; Ik zie net dat Ayla je ook al heeft gewezen op het feit dat er geen apk plicht is voor aanhangers tot 3500 kg in Nederland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
30 minuten geleden zei RobNiat:


Ik heb een balkje. En kan in principe wel doorrijden tot ik iets hoor of voel. Dan zit het ding tegen mijn vangmuil. Die zit er ook op namelijk. 
 

Maar liever concentreer ik op een bepaald punt. Een putdeksel.  Verkeersbord. Pion. Lege fles…

Maar dan nog luistert het vrij nauw. Inderdaad op vlakke ondergrond kun je wel wat prutsen. Maar met een geladen aanhanger op gravel, of inderdaad bergaf, kun je weinig duwen of trekken. Dan heb je soms meerdere pogingen nodig om er goed voor te staan. 

Je zou volgend jaar kunnen vragen of ze de kogelkoppeling kunnen wisselen voor een trekoog. Dat is mogelijk. Je hebt toch al een vangmuil achter die Atego. Dan hoeven ze enkel een trekoog te monteren aan de aanhanger. Scheelt je een hoop gemartel. Nadeel is dan wel dat de aanhanger op dat moment niet meer te gebruiken is achter voertuigen met het zogenaamde genotsknobbeltje.  Echter zal dat in de periode dat jij in Frankrijk bent met die aanhanger ook niet voorkomen lijkt me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei HendrikJansen:

En daarom monteren heel veel producenten er ze een soort u tje onder. Dan kan die lekker flink door glijden over het asfalt. En dan nog wat mijnheer Eweep.  Een aanhanger tot 3500 kg heeft geen apk plicht in Nederland. Dat zomaar even ter info voor jouw.

 

toevoeging; Ik zie net dat Ayla je ook al heeft gewezen op het feit dat er geen apk plicht is voor aanhangers tot 3500 kg in Nederland.

 

Sterker nog, ik had hem al geantwoord dat hij helemaal gelijk heeft. Mijn APK-bevoegdheid heb ik al twintig jaar laten verlopen, dus zo scherp ben ik niet meer, alleen bijhouden wat de regels zijn is voldoende voor mijn werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei RobNiat:

Och, ik red me er al vier seizoenen mee. En in principe zou ik dit jaar een andere auto meekrijgen. 
 

Ik ben trouwens bang dat ik die kar leeg alleen maar wegduw trouwens, zonder dat de vangmuil dichtvalt. Zo licht is die aanhanger. 

Ik denk dat dat wegduwen wel meevalt als je de kar op de rem hebt staan. Het is ook maar een idee. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

^^Foto is niet compleet.
Stond er eigenlijk een stuk of 7 in die rij plus nog 2 5 assers.
Nee normaal zit Joost van S op die auto, maar nu ff op vakantie.
Maar wel de auto met een hoger brandstof verbruik dan die sterren
Teminste dat zei zijn zus Veerle toen ik zei dat ik 25 liter meer verstook als die 480ers
Die waar ik mee rij is een 450er en die had op die ritten (Eindhoven Leerdam 4 maal) 640 km op een dag ook 
weer 25 liter meer nodig dan die met die 480ers rijden
En ikke nie jagen maar de hele dag de cruise op 83

Zag vandaag nog een collega van jou die eerst op die auto zat waar ik nu mee rij.
Maar hoorde vandeweek dat hij jullie ook alweer gaat verlaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
21 uur geleden zei kiepenboer:

^^Foto is niet compleet.
Stond er eigenlijk een stuk of 7 in die rij plus nog 2 5 assers.
Nee normaal zit Joost van S op die auto, maar nu ff op vakantie.
Maar wel de auto met een hoger brandstof verbruik dan die sterren
Teminste dat zei zijn zus Veerle toen ik zei dat ik 25 liter meer verstook als die 480ers
Die waar ik mee rij is een 450er en die had op die ritten (Eindhoven Leerdam 4 maal) 640 km op een dag ook 
weer 25 liter meer nodig dan die met die 480ers rijden
En ikke nie jagen maar de hele dag de cruise op 83

Zag vandaag nog een collega van jou die eerst op die auto zat waar ik nu mee rij.
Maar hoorde vandeweek dat hij jullie ook alweer gaat verlaten.

De 480 is ook een Mercedes?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 24-9-2022 om 00:22 zei kiepenboer:



Zag vandaag nog een collega van jou die eerst op die auto zat waar ik nu mee rij.
Maar hoorde vandeweek dat hij jullie ook alweer gaat verlaten.

Klopt gaat op een bulkwagen rijden heb ik vernomen. Heeft het maar efkes volgehouden bij ons. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid
Op 23-9-2022 om 22:01 zei Erwin 75:

Zie dan toch liever die volvo. Zit Dees er nog op ?

 

 

Dees is weg daar en zit nu bij Gijs van Doesburg. Ik sprak hem op de zaterdag van de Vuelta-etappe in Den Bosch op de Citadel.

 

Had wat strubbelingen bij van Schaijk over uren en betaling. Klopte niet helemaal. En als Dees dat zegt geloof ik hem wel. Des ginne kwatsert. Ik heb jaren met Dees gewerkt bij de werkgever voor van Schaijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei the duke:

 

 

 

Had wat strubbelingen bij van Schaijk over uren en betaling. Klopte niet helemaal. En als Dees dat zegt geloof ik hem wel. Des ginne kwatsert. Ik heb jaren met Dees gewerkt bij de werkgever voor van Schaijk.

Ben dat ook nog aan het uitpuzzelen.
Kan ook iets met de verplichte TVT regeling te maken hebben?
Vind die loonstroken ook niet echt duidelijk.

Bij mijn vorige werkgever was het zoveel makkelijker.
Week 1 2 3 en 4 werken en op woensdag van week 5 werd alles uitbetaald en zo het hele
jaar door.
Controle was makkelijk, gewoon ff je uren bijhouden en overuren tellen en eventuele
Zaterdag uren en vergelijken met loonstrook.
Ook je vergoeding ff bijhouden en vergelijken is simpel.

TVT uren op bouwen is wel iets wat mijn voorkeur heeft omdat het plan er is om volgend jaar
de maanden dec, jan, en februari te overwinteren 10000 km verderop.
Daar heb ik vakantie dagen voor nodig plus extra TVT op bouwen.

We gaan het meemaken, maar als het niet duidelijk word of niet klopt gaan we gewoon weer
iets anders zoeken, want daar hoef je tegenwoordig niet zoveel moeite voor te doen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden