[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Waarin rij je nu eigenlijk?

roel

Recommended Posts

• Forumlid

En hier is de buitenkant!

Het absolute summum. De natte droom van elke “truckie”. Wat een V8 in Europa is voor de chauffeur dat is een “nine-Oh” hier. (met het daarbij behorende gedrag trouwens!)

Gelukkig hadden ze hier niet heel lang nodig om mij op waarde te schatten!

Toegegeven, het heeft echt wel wat. Zo’n meter of twee aan neus wat voor je uitsteekt. En een verrassend mooie en ruime slaapcabine. Het rijcomfort is echter niets beter dan dat van die twee oudjes waar ik eerder foto’s van plaatste. Deze is veel netter, maar zeker niet veel jonger. Misschien verklaart dat het.
Geen ad-Blue ook hierin. Wel een partikelfilter. 

Een “nine-Oh” dus. Als afkorting van het typenummer. In dit geval een T909. Maar die is voor een leek absoluut niet te onderscheiden van bijvoorbeeld een 904. Een enkele purist zal misschien zijn voorkeur hebben, maar de meesten weten nog niet een enkel verschil op te noemen. Dus daarom maar een “negen nul”…

IMG_0929.jpeg.c8eeddebb6579ce3adcb3e06648b25c9.jpeg

Als kenner heb ik natuurlijk een oog voor detail en haal ik hier direct een T904 uit… 😉

IMG_0930.jpeg.3fb709bc5c325324c527d8519d2ea913.jpeg

Net als eigenlijk alles bij de firma ook hierop wat extra verlichting…

IMG_0931.jpeg.8f923f625c4e447e39f20cccd3d960e8.jpeg

En voor Cor een plaatje van het interieur. Ook weer skai, maar in stemmig crème hier. Stukken minder opdringerig dan dat rode uit de cabover eerst. 
Overigens is dit de eerste Amerikaan waar ik mee rijd waar een tweede bed in zit. 

IMG_0932.jpeg.f29fa653cdd78f9460aebe0d8357f8af.jpeg

• Like 10
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
8 uur geleden zei Pierre:

^^  Het "echte werk" Rob!

Het blijft een stuk gereedschap. Maar ik ben blij dat ik nu een keertje de kans heb gehad om met dit model te rijden. 

Het zal best wel weer bij een eenmalige rit blijven. Die laatste paar weken hier blijf ik wel met mijn tas gooien. Maar ik heb er even aan mogen ruiken. 
Het is echt net als een Scania V8. Sommigen zweren erbij. Willen ook absoluut niets anders. Ik kan ze allebei best waarderen. Maar elke “vaste” auto is beter dan een paradepaardje van een ander. En ik heb hier auto’s gereden waar ik minstens net zoveel plezier mee heb gehad. Wat mij betreft doet een Mack Superliner of een grote Wester Star niets onder voor een “nine-Oh”. Maar leuk is het zeker wel even!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
4 uur geleden zei europeaan:

Voor "down under" ongetwijfeld, maar hier "bij ons" kun je er in veel gevallen geen f*ck mee doen.

( Ja, truckshows mee af rijden en met Henk Weeda e.a. concurreren)

Je kunt hier hetzelfde mee doen als met bijvoorbeeld een DAF. Maar het is gewoon niet praktisch. Te lang. Te duur in gebruik. Onvoldoende garages met voldoende kennis van Cummins, of onderdelen. 
Maar als je het echt wilt kun je gerust de plaatselijke Appie Heijn bevoorraden met zo’n auto hoor. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
10 uur geleden zei RobNiat:

Je kunt hier hetzelfde mee doen als met bijvoorbeeld een DAF. Maar het is gewoon niet praktisch. Te lang. Te duur in gebruik. Onvoldoende garages met voldoende kennis van Cummins, of onderdelen. 
Maar als je het echt wilt kun je gerust de plaatselijke Appie Heijn bevoorraden met zo’n auto hoor. 

Als jij met zo een auto, en ik met mijn Volvo wipkar op het einde van de week nog 15 of 16 klanten te laden hebben in Noord Italie denk ik dat ik mijn werk iets gemakkelijker doe.Toch ? 

De plaatselijke Appie is meestal compleet op een DC laden en 1 of 2 winkels lossen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
3 uur geleden zei corydon:

Is dit Pierre? Vandaag, vrijdag, tussen gils en Tilburg ongeveer 13.50.

Nee, was één van m'n collega's.

Ben zondag gegaan en nog onderweg in Frankrijk.

Ben ook niet in NL geweest als behalve dinsdagochtend om effe te koppelen op de zaak om weer gelijk terug te gaan naar La Douce France. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...
  • Forumlid

Mooi kaartje Ibo! Ik heb me wel laten vertellen dat -sinds het uiteenvallen van de Sovjet Unie- Australië het op één na grootste land is. Na Canada. Maar misschien was dat voordat Alaska officieel een Amerikaanse staat werd. Zo op jouw kaart afgaande is Amerika met Alaska erbij toch wel groter dan Australië ja. 
Evengoed een heel oppervlak ja. En grappig om te zien dat ze hier klagen dat het land met zo’n 24 miljoen inwoners “vol” is…

• Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Afgelopen week zat ik dan echt met mijn pik in de boter! Of ze me nu willen overhalen om langer te blijven of terugbrengen komen naderhand (na deze week ga ik terug naar huis) of dat ze nu echt geen betere chauffeur voorhanden hadden, maar ik mocht met één van de paradepaardjes van de zaak weg. En ik ben helemaal om!

Waar ik eerder zei dat een nine-oh me best kon bekoren, maar dat ik er niet meer van onder de indruk was dan van bijvoorbeeld een Mack Superliner waar ik eerder mee reed, daar ben ik nu verkocht! Die vorige 909 was, hoewel heel netjes, toch al wat ouder. Maar deze is met zes ton op de klok in iets meer dan twee jaar nog maar net ingereden. En wat een bizar fijne auto!

Eigenlijk moest ik deze eeek maar beter gewoon vrij nemen om nog even dat gevoel te houden…

IMG_1003.jpeg.9140072f4341e0456e1844be19f24e48.jpeg

IMG_1007.jpeg.59d21a479793e119f0c8d59c0cc1e4ed.jpeg

IMG_1004.jpeg.5e6ff32ac7012a9649626db4e703f15d.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

In plaats van de gebruikelijke twee koppelritten trouwens, mocht ik zelf door naar Perth afgelopen week. 2600 kilometer enkele reis vanaf Adelaide. 

Dan is het best prettig ook om een standairco te hebben. Een “Ice Pack”. Niet zo’n lullig dingetje met waterdamp wat in zes uur je accu’s leegtrekt. Of zo’n systeem wat jij bij Volvo of Mercedes kunt krijgen wat een soort van koelelementen heeft die je onder het laden “oplaadt” met koude. 

Nee, een icepack is feitelijk niets minder dan een dieselgenerator (best gehorig ook…) die een volwassen airconditioner laat werken. 

Op het lichtste standje, zoals hij op de foto staat ingesteld, was het binnen enkele minuten echt steenkoud in de cabine en moest ik diep onder mijn dekbed kruipen. 
Het ding drinkt ook gewoon uit de normale dieseltanks, dus die kan het heel lang volhouden. 

Ik had hier nog geen ervaring mee. Maar het systeem werkt echt geweldig. 

IMG_1005.jpeg.2316bb85485daae55cfa4a3b519f0742.jpeg

IMG_1006.jpeg.94b538713a3fe1b35aa467369b602109.jpeg

IMG_1008.jpeg.9ff15e8f86c96fd1e1315bf36f4d3b1a.jpeg

bewerkt door RobNiat
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
7 minuten geleden zei Eeweep:

kan toch wel wat subtieler, zo'n koeienvanger

Dit is een normaal opgebouwde koeienvanger hier. Een van de beteren ook. “Subtiel” doen ze niet aan hier. Functioneel wel. 

Ik kan echt maar weinig opnoemen aan deze auto wat niet klopt. Alleen de rode lampjes achterop de zijfenders kunnen mij niet bekoren. Maar gelukkig zitten ze alleen achterop. We hebben ook auto’s met rood achterop en oranje opzij. En dat weerschijnt in je spiegels. Nu zie je alleen een rood schijnsel voorop de voorste trailer en dat stoort niet. 

Waarschijnlijk ben ik niet de enige die dit wel een mooie auto vindt want het ding staat ook op de t-shirts en hoodies afgebeeld die ze laatst hebben laten bedrukken. 
Maar ik was vooral onder de indruk van het comfort want het rijdt echt heerlijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
5 uur geleden zei corydon:

Ga gaat nog eens een Daf liefhebben, de Paccar Group. 

Zat er een Daf moter in? 

Wel zonde dat de slaapcabine een beetje kort is. 

Hier hebben de meeste trucks ook zo een generator er onder hangen. 

Ze zijn volgens mij wel leverbaar nu met de Paccar motor Ibo. Maar elke Kenworth die ik zie heeft nog gewoon een rood gespoten blok onder of voor de cabine. Een Cummins. Met een Roadranger bak erachter. 

Bij de cabover die ik drie maanden reed waren de spiegels van DAF. En de kappen daarvan rammelden… Ik geloof niet dat ik ooit nog te bekeren ben. Zelfs niet als ze kwalitatief goed materiaal zouden produceren. 

Dit is al een redelijke sleeper trouwens. Een goed formaat bed (90cm schat ik) met nog wat kastruimte achter de stoelen. Ik kan nog net voor mijn bed staan met het tussengordijn dicht. 
Langere cabines zijn er wel, maar zeldzaam. Want ook hier loop je al snel tegen de maximum lengte aan. 

Het is roeien met de riemen die je hebt! 😉

(ik heb mijn tekst nu drie keer nagelezen. Zoveel rare fouten als er in mijn vorige postings staan, dat is gewoon beschamend. Jammer dat ik niets meer kan corrigeren 😬)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
4 uur geleden zei HendrikJansen:

Kraak jij nu Rob zijn voerhek af?😜😂

Doe is lief… 🤭

Het is wel opmerkelijk trouwens dat ik dit jaar nog echt helemaal niets groter dan een haas heb aangereden. Daarvan heb ik er toch wel gauw tien tot vijftien plat gereden. En ook muizen. Maar geen enkele kangaroe. Geen wombat (die ik wel heel veel zie op deze route en die best flink schade aan de ophanging kunnen aanrichten) Geen zwijn. Geen kameel…

Afkloppen maar, want ik moet nog een week. Morgen weer naar Perth als afsluiter. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
37 minuten geleden zei Eeweep:

Ik zou niet durven! 😱 Maar om het goed te maken met Rob: "kangaroe¨, werkelijk? 😜

Ik blijf erbij dat dat de juiste spelling is Eeweep. Kangoeroe doet mij denken aan zo’n zweverig type in een roze gewaad dat zijn handen niet thuis kan houden. 

Ik blijf bij een half Engelse versie: kangaroe. 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
18 minuten geleden zei RobNiat:

Ik blijf bij een half Engelse versie: kangaroe. 😉

De kangoeroe was er het eerst, maar hé, ging de hele mensheid maar zo makkelijk om met het mixen van nationaliteiten 😀👍

bewerkt door Eeweep
tijdlijn aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Hoe schrijf je kangaroe?

images?q=tbn:ANd9GcQvPS0U4PMaRtcWRQPhCRM

Het Nederlands heeft kangoeroe ontleend aan het Engels, maar aanvankelijk werd het woord als kangaroe gespeld. In 1872 veranderde de spelling in kangoeroe, maar soms wordt nog – zelfs in Trouw – de officieel verkeerde spelling kangaroe aangetroffen.
Link naar opmerking
Deel via andere websites