[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Kan vrachtwagen niet besturen door smalle straten!!!!!!


khaf

Vraag

  • Forumlid

Hallo allemaal

Ik wil graag rijbewijs c halen, en ben sinds kort begonnen met rijlessen, maar ik heb problemen om de vrachtwagen door smalle straten en zone 30 te besturen ik raak altijd de stoepranden met de wielen.Heb tot nu toe 12 lessen gehad.

Heeft a.u.b iemand tips voor mij om het probleem op te lossen?:confused: of ben ik niet geschikt om chauffeur te worden?:(

Ben voor iedere reactie dankbaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 96
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0

Heb 10 lessen gehad. Toen nog 4 voor de aanhanger. Ben toen bij de Bruin gaan rijden. Mijn eerste rit. Zondagavond zegt Albert de Bruin, dit is Jan, die gaat ook naar Bazoches les Gallerandes met gips. Die gaat het jou leren hoe het werkt in Frankrijk.

En inderdaad. Bij de laatste betaalhokjes voor Paris stopte Jan Reining, stapte uit en zei dat ik straks hetzelfde moest doen als hem. In Paris eerst richting aangeven, dan sturen en dan in de spiegel kijken. Oh ja, alles wat van rechts kwam had voorrang. We zullen rustig aan doen jongen, ben je zenuwachtig? Toen nog niet. Viel toch best mee, lekker achter iemand aan. Eerste keer Parijs en met 100 -110 over de Peripherique.Toen we bij Port de Italie eraf gingen was ik drijfnat. :D

Maar ik ben hem nog steeds dankbaar voor deze ontgroening.

Oh, 's avonds heeft hij me kennis laten maken met Ricard. Was leuk geweest als die knurft verteld had hoeveel alcohol erin zat en dat het geen zuurtjeswater was.:stom:

mvg Eric :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Duidelijk een teken dat jij de breedte en de lengte van de vrachtwagen niet kent, druiloor van een instructeur.

Belangrijk is dat je nu eerst de bijzondere verrichtingen onder de knie krijgt dan heb je meer inzicht in de omvang van het voertuig en zijn kunnen.

@Eric

Heb maar twee lessen gehad op een opel Blitz met open laadbak, nooit les gehad met aanhanger of oplegger.

1132837.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

...

Maar vergeet niet dat het voor een beginnend bestuurder best even slikken kan zijn, hoe reden jullie toen jullie aan het lessen waren en net het rijbewijs hadden? vast ook niet zoals nu met zo veel gemak :D

Toen ik voor het eerst langs het Apeldoorns kanaal moest zat ik met de bilnaad strak ingetroken te rijden.....

Het begin is altijd moeilijk!

Later met 1 oog dicht, de spiegels ingeklapt van Zwarte Meer naar Meppen....VOL GAS!!!

Ervaring komt met de jaren, wijsheid ook trouwens....!:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
Dat laatste betwijfel ik ten zeerste, heb er zelf namelijk ook geen last van dat het de kop op steekt.:bey:

O jawel hoor. Ben aan het afbouwen.... rij nog wat op bus en in de winter op de sneeuwploeg. Heb mij voorgenomen niet meer teveel met die paarden op gummies te bemoeien...:cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zweten, wa's dat voor iets.

Dat stadium ben ik ruim voorbij.

Lekker de rust er in houden, niet te snel door zulke situaties heen willen rijden.

Zo recht mogelijk er in en er uit rijden, en uiteraard geregeld spiegelen of je mooi langs de geparkeerde wagens heengaat.

En mocht er iemand zo lomp staan geparkeerd, dan heb ik daar nog altijd een toeter voor op m'n voertuig zitten.

Ik maak het ook dagelijks als bussjouwer mee.

Rust en beleid.

Dan rijd je zelfs door de ergste hel.

Tijdsdruk??

Veiligheid is bij mij NET even iets belangrijker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik (47) heb sinds een maand mijn C met code 95 in bezit en wil nog door voor E, enerzijds wegens beroepsverandering ivm verhuizing vanuit randstad naar noorden, anderzijds omdat ik dit eigenlijk al jaren wil. Ik kijk heel erg uit naar de dag dat ik voor het eerst een rit ga maken, maar aan de andere kant ook weer niet, best wel eng eigenlijk. Vooral het feit, dat ik nu aan den lijve meegemaakt heb dat fietsers overal tussenkruipen en wat automobilisten voor domme dingen doen om een vrachtwagen heen.

Aan de andere kant, ik heb de eerste paar lessen echt maagkrampen gehad over die kleine straatjes, of op een smal weggetje een dieplader aan zien komen... :eek:

Heb pas na 10-12 lessen een beetje het gevoel gekregen dat ik het aankon, zo'n gewicht icm het feit dat je ergens overheen kan rijden zonder het in de gaten te hebben (dus ook mensen..) is best wel een fear-factor. Ook het stoeprandjes rijden heb ik idd opgelost door bijna stilstaand erlangs, veel spiegelen en me niet laten opjagen door wat er achter mij zat.

Mijn ervaring is dat je alleen maar stoeprandjes pakt, als je de snelheid niet voldoende afremd en te weinig tijd hebt om in te sturen. Ook heb ik wel ervaren, dat het niet "even" je papiertje halen is. Alles wat je in personenauto's leert, kan je ongeveer wel vergeten.

Heb huizenhoog respect voor jullie chauffeurs, als ik zie hoe makkelijk jullie kunnen rijden met die dingen. Hoop ooit ook nog eens zo ervaren te worden en anderen van dienst te kunnen zijn met ervaringen en wijsheden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

ZOals al heel veel geschreven, de tijd nemen is het belangrijkste. En verwacht niet dat je binnen 20 lessen een wereldchauffeur bent. Ik rij al 8 jaar, maar kwam vorige week pas voor het eerst in Engeland. De breedte van de trein gaat nog best, maar terug via de brug bij Dartford zag ik wel dat de betonblokken voor het betaalpoortje erg vaak geraakt worden.

Die staan nog op de breedte van paard en wagen lijkt het.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Mijn rij instructeur had een voorliefde voor smalle weggetjes en daar zijn er best een aantal van in het Westland. Aangezien ik hem ooit eens beloofd had een paar kuub hout mee te nemen uit Frankrijk riep hij iedere keer dat ik een stoepje raakte: aha weer een kuub hout erbij. Ik had tijdens het lessen af en toe van die dagen dat het gewoon helemaal niet wilde en dagen dat ik me heel volleerd voelde. Dat gold net zo goed voor vooruit rijden als voor "dokje steken" met de aanhanger"

Mijn eerste keer alleen was mijn eigen verhuizing (bakwagen naar Frankrijk) en ik vond het wel relaxed zo zonder "pipo" naast je.

De eerste echte uitdaging was met de trekker met oplegger van het circus hier in de buurt naar een groot plein in de binnenstad van Nancy. Ik had tot op dat moment alleen nog maar met een wipkar gereden. Daar waar het spannend werd inderdaad snelheid eruit, zeer goed kijken en dat éne stoeprandje maar als onvermijdelijk beschouwen (zolang er maar geen omaatje op dat stoeprandje staat:p ).

Vaardigheid komt met de tijd wel. Bij mensen die iets al heel lang doen met hetzelfde voertuig lijkt alles vanzelf te gaan. Zogauw je de vertrouwde afmetingen van wat je gewend bent inruilt voor iets anders moet je eerst weer even opletten.

De eerste keer dat ik in Engeland reed (met een luxe wagen) heb ik fietsers ingehaald alsof het vrachtwagen waren (zo ruim). Een uurtje later voelde het normaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Aangezien ik hem ooit eens beloofd had een paar kuub hout mee te nemen uit Frankrijk riep hij iedere keer dat ik een stoepje raakte: aha weer een kuub hout erbij. Ik had tijdens het lessen af en toe van die dagen dat het gewoon helemaal niet wilde en dagen dat ik me heel volleerd voelde. Dat gold net zo goed voor vooruit rijden als voor "dokje steken" met de aanhanger"

Mijn rijinstructeur deed dat 'gewoon' met een balletje (met majo :cool:). En daarnaast kan ik me vinden in wat je schrijft. De ene dag is kl*ten, de andere dag is het alsof je al tien jaar rijd.

Wil je echt je LKW gaan leren kennen, rij eens voor de gein door het oude dorp van Urk heen:zegtniets: Daar hoef je geen stoepjes te raken of je neemt een dakgoot mee. Kan geen rijles tegenop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat al veel geschreven is Neem de tijd en kijk goed in je spiegels. Zelf rij ik nu 5 jaar het huisvuil wagentje rond door Haarlem kan me nog goed de eerste dag herinnerden Tijn jij mag vandaag de 5hoek doen zal je zo vertellen als er smalle straatjes in Haarlem zijn dan zijn ze in de 5hoek dat was een dag met samen geknepen billetjes en zweet in de handen maar ben er door heen gekomen wel 20 keer uit gestapt omdat ik mijn uitzwaai nog niet helemaal door had maar is zonder schade goed gekomen gewoon de rust nemen en goed in je spiegels kijken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Wil je echt je LKW gaan leren kennen, rij eens voor de gein door het oude dorp van Urk heen:zegtniets: Daar hoef je geen stoepjes te raken of je neemt een dakgoot mee. Kan geen rijles tegenop.

Nee dank je, ik vind een uitdaging leuk, maar dit sla ik graag over :ja::ja::ja:

Dit was al een crime in mijn WT tijd, met een mini bakwagen van totaal 6 meter lang, 2.20m breed en 3.30 hoog.

wijk 1, wijk2, wijk 5 wijk 18:zegtniets::zegtniets::zegtniets::zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Trucksmurf

Wil je echt je LKW gaan leren kennen, rij eens voor de gein door het oude dorp van Urk heen:zegtniets: Daar hoef je geen stoepjes te raken of je neemt een dakgoot mee. Kan geen rijles tegenop.

Mij niet gezien, de route naar dat haventje en de vis afslag zijn goed maar dat oude dorp nee daar wil je met de fiets nog niet doorheen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

@joergarms: die smalle paaltjes zijn al moeilijk, maar dan ook nog links gaan rijden??? :(

Lijkt me ook een hele leuke, zeker als je dat ook nog moet doen met weinig ervaring...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Mij niet gezien, de route naar dat haventje en de vis afslag zijn goed maar dat oude dorp nee daar wil je met de fiets nog niet doorheen ;)

In het dorp 200 meter C1000 voorbij en ben maar weer achteruit terug gegaan...:D. Winkelmedewerker zei dat er al een aantal jongens zich vast hadden gereden...

grtz Joost

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Trucksmurf
In het dorp 200 meter C1000 voorbij en ben maar weer achteruit terug gegaan...:D. Winkelmedewerker zei dat er al een aantal jongens zich vast hadden gereden...

grtz Joost

Dat snap ik dat ze der eigen vast reden :D met een aangepaste truck :p moet het wel gaan maar een normale nee dan wordt het geen feest

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
In het dorp 200 meter C1000 voorbij en ben maar weer achteruit terug gegaan...:D. Winkelmedewerker zei dat er al een aantal jongens zich vast hadden gereden...

grtz Joost

Heb je uiteindelijk gekeerd via het straatje naast de kerk? Als ik naar die winkel moet, dan steek ik vooruit dit straatje in, en dan achterwaarts ri de losplek. Om 5:00 heb je gelukkig nog niet die foutparkeerders op de hoek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

tegenwoordig heb je voor je code 95 ook een proef op besloten terrein te doen.... vraag anders eens of je daar mee kunt gaan beginnen. Mijn ervaring is dat je daarmee je spiegels erg goed leert te gebruiken.

En idd de andere tip is.... pas je snelheid aan, beter met 2 km/h niets raken dan met 10 km/h schade rijden. Als je later dan ook gaat werken moet je dat ook goed blijven onthouden, er is geen (goede) baas die zal zeggen dat je te langzaam gaat, wel een baas die zegt je maakt te veel schade!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Heb zelf nog nooit last van gehad, reed altijd vanuit mezelf al op een goede positie op de weg. Wat ik wel doe in smalle straten is goed links en rechts in de spiegels kijken en zo je marge bepalen. In mijn auto heb ik een camara onder de zonneklep dus dat is heel makkelijk om rechtsvoor al te bepalen voordat je er bent geweest. Belangrijkste in smalle stukken is rustig blijven, niet te veel sturen, goed vooruit kijken en de kant die je het beste kan bekijken daar de marge het minst houden (links dus). Laatst nog met 90 door de baustelle op de A30 in duitsland geknald. je moet daar een stukje van 40 km tussen 2 rijen betonnen rijbaanafzetting heen. Het was snachts dus helemaal leuk! continu links en rechts in de spiegels naar je breedelichtje kijken en in de camara voor. Maar alsnog, practice makes perfect!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Geloof me, het went wel.. Ik kreeg het altijd spaansbenauwd als ik borden -> Centrum moest volgen.. Elke straat die mij wat aan de smalle kant leek, eerst uitstappen en kijken hoe of wat.. Kosten me super veel tijd.

Weetje, je kan bijna overal wel komen maar probeer woonwijken te vermijden, moet het toch omdat je er moet lossen, neem een route met zo min mogelijk aantal bochten.

Ik ben wel eens met een volwaardige bakwagen door t Jordaan gegaan, was een beetje verdwaald, op een gegeven moment moest ik een bocht naar rechts maken..

Rechts tegen de bak een lantaarnpaal links met me neus tegen de gevel van een winkel, links achter geparkeerde auto's.. ik dacht echt dat ik muurvast zou staan.. Uiteindelijk hadden we alle fietsen voor die gevels weg gehaald, mensen op het terras rechts bij de lantaarnpaal waren al wat opgeschoven, en met een paar keer krap steken, bak lichtelijk afgeschuurd was ik na een kwartier weg..

Dat was op een nieuwe CF75 met slaapcabine.. Ik weet niet wat het met die auto was maar die had een draaicirkel van hier tot tokio.. Werkgever daarna reed ik op een Scania P230, en ik was verbaast over hoe krap ik kon sturen... Dus het ligt ook nog eens aan de auto die je hebt..

Weetje, maak je vooral niet druk, waar je inkomt moet je in theorie ook uit kunnen komen.. Al duurt het een paar uur, eruit komen doe je wel.. Heb wel eens horrorverhalen gehoord van een Conventionele aanhanger en een smal doodlopend straatje..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Weetje, maak je vooral niet druk, waar je inkomt moet je in theorie ook uit kunnen komen.. Al duurt het een paar uur, eruit komen doe je wel.. Heb wel eens horrorverhalen gehoord van een Conventionele aanhanger en een smal doodlopend straatje..

dit ben ik niet met je eens.

je kunt je met een trailer met stuurassen achterwaarts ergens zo krap in manouvreren dat je er wellicht voorwaarts niet meer uitkomt.

als je achteruit rijdt met stuurassen duw je de trailer hetzij minimaal toch iets naar "buiten"

als je dan dezelfde lijn weer naar voren wilt rijden zul je zien dat hij dan toch iets binnendoor loopt (tov van de achterwaartse insteek)

puur theoretisch zal het wellicht gelijk moeten zijn, maar in de praktijk niet altijd:ok:

en wat te denken als jouw trailer iets een hondengang heeft,

kun je ook mooi voor verrassingen komen te staan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik ben net klaar met lessen en mijn tip is eigenlijk dat je het gewoon heel rustig aan moet doen en versmallingen niet te vlot willen nemen. Een instructeur/examinator stuurt je niet verder wanneer het niet gaat. Dus raampje open, in zijn twee en hoofd af en toe naar biten en dan komt het vanzelf goed:ja:. Veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Heb zelf nog nooit last van gehad, reed altijd vanuit mezelf al op een goede positie op de weg. Wat ik wel doe in smalle straten is goed links en rechts in de spiegels kijken en zo je marge bepalen. In mijn auto heb ik een camara onder de zonneklep dus dat is heel makkelijk om rechtsvoor al te bepalen voordat je er bent geweest. Belangrijkste in smalle stukken is rustig blijven, niet te veel sturen, goed vooruit kijken en de kant die je het beste kan bekijken daar de marge het minst houden (links dus). Laatst nog met 90 door de baustelle op de A30 in duitsland geknald. je moet daar een stukje van 40 km tussen 2 rijen betonnen rijbaanafzetting heen. Het was snachts dus helemaal leuk! continu links en rechts in de spiegels naar je breedelichtje kijken en in de camara voor. Maar alsnog, practice makes perfect!

STOER HOOR:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ook ik heb net een paar maanden mijn C rijbewijs. Ik wou in het begin veel te snel, pas na ongeveer tien lessen begon ik eindelijk naar mijn instructeur te luisteren en ging ik in rustig tempo situaties proberen op te lossen. "Nu gaat het snel" zei die. en ook daar had hij gelijk in.

Nu maar kijken hoe dat straks alleen gaat.

succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden