[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

20" voet op platte wagen met spanriemen


seaspy

Recommended Posts

  • Forumlid

hey iedereen.

een vraagje een bevriende chauffeur wil voor mij een 20" container verplaatsen met zijn vrachtwagen(met kraan en platte vloer voor houttransport) . hij wil die 20" erop plaatsen en met 4 spanriemen vastzetten. nu vraag ik me toch af of dit mag volgens de wet?

het gaat om een ritje van 80 km.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Zal wel 20 voet (ca. 6 meter) zijn.

Indien deze doos leeg is en ordenlijk vast gezet wordt met spanbanden (ketting zou mooier zijn), zal er niemand over reppen. Indien deze doos geladen is, zijn 4 bandjes wel wat aan de weinige kant...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Trucksmurf

Trek de banden dan wel in een kruis dit is vaak steviger. dus van de linkerboven hoek naar de rechter onderhoek.

4 banden is wel erg weinig ik zou er voor 8 gaan minimaal dus aan iedere kant 2 van hoek naar hoek. of net wat murphy zegt kettingen zijn nog beter dan zijn 4 er wel genoeg

En leg wat rubberen matten onder de hoeken van de container dit voorkomt glijden op de laadvloer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

wat bedoel je hiermee??

ik denk een antwoord te hebben op mijn vraag, het transport gaat door en zal hem vast zetten met 8 riemen (linksboven-voor naar linksonder-achter en van linksonder-voor naar rechtsboven-onder(en rechts hetzelfde)en dan rechtsboven-voor naar linksonder-voor en van rechtsonder-voor naar linksboven-voor(en achteraan het zelfde)) dus vorm ik eigenlijk 4 kruisen.

en wat ik bedoel met wet, tja kon zijn dat hieromtrent een duidelijk omschreven wet is die bepaald dat container enkel met twistlocks getransporteerd mogen worden.

mvg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Enne het is een holtrieder......
wat bedoel je hiermee??

Nou, zo als ik het zeg, het is een houtrijder, de meesten hebben niet zoveel met de wet...

Over het algemeen kijken ze niet op een tonnetje meer, of minder.

Maar als hij rongen op de kop zet en aan de bestuurderskant, container ertegenaan en 2 bandjes erover komt het wel over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans

wat bedoel je hiermee??

ik denk een antwoord te hebben op mijn vraag, het transport gaat door en zal hem vast zetten met 8 riemen (linksboven-voor naar linksonder-achter en van linksonder-voor naar rechtsboven-onder(en rechts hetzelfde)en dan rechtsboven-voor naar linksonder-voor en van rechtsonder-voor naar linksboven-voor(en achteraan het zelfde)) dus vorm ik eigenlijk 4 kruisen.

en wat ik bedoel met wet, tja kon zijn dat hieromtrent een duidelijk omschreven wet is die bepaald dat container enkel met twistlocks getransporteerd mogen worden.

mvg

Een (zee) container is ook maar een verpakking van de goederen die erin vervoerd worden. Er staat nergens vermeld dat deze op een speciale manier vervoerd moeten worden. Wel is er een wet dat goederen (dus ook zee containers) deugelijk vervoerd moeten worden, en dus niet van een vrachtwagen mogen vallen (de Duitsers gaan nog veel verder, die zeggen, dat de lading niet uit een oplegger mag vallen als deze omvalt). er zijn speciale chassis (lees: opleggers) voor dit soort vervoer, die inderdaad twist locs hebben om een container vast te zetten, echter dit mag ook met kettingen of spanbanden, echter de twist locs werken sneller en veiliger dan spanbanden of kettingen aan leggen.

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

op een container chassis moeten ze toch echt met alle 4 de twistlocks vast staan, heb je er 1 los kan je een prent krijgen, belachelijk maar helaas toch waar:mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans
op een container chassis moeten ze toch echt met alle 4 de twistlocks vast staan, heb je er 1 los kan je een prent krijgen, belachelijk maar helaas toch waar:mad:

klopt helemaal, maar deze oplegger is dus ook speciaal ontworpen voor het vervoer van zee containers. Maar je mag er ook zeker wel andere goederen op vervoeren, ook al is dit iets lastiger (net zoals je op een open laadbak een container vervoeren mag), als je de lading maar goed vast zet, met spanbanden c.q. kettingen. Aangezien je dus op een open trailer geen twistlocks hebt, moet de container dus met kettingen en/of kettingen vast gezet worden.

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Aangezien je dus op een open trailer geen twistlocks hebt, moet de container dus met kettingen en/of kettingen vast gezet worden.

Gr. Cor

Zal bij één van de twee toch maar spanbanden lezen.

Overigens vind ik dit een heel moeilijk onderwerp waar ik geen uitsluitsel over durf te geven.

Voor het "veilig" vervoeren van zeecontainers zijn er speciale hulpmiddelen (containerchassis), weet dus niet met zekerheid of een open trailer gezien mag en zal worden als een veilig vervoermiddel voor een zeecontainer, het grote probleem is namelijk of je de lading voldoende star kunt verankeren op de open oplegger.

Dit is ook mede afhankelijk van de politieagent die je staande houdt om het te controleren en bewijs jij maar is dat het voldoende verankert is, lijkt me niet makkelijk.

Ik weet het, ik heb het vroeger ook wel eens gedaan, een zeecontainer op een open oplegger en vastgezet met kettingen, en er is niets gebeurt, maar of ik het nog zou doen met hoe tegenwoordig verzekeringen en politieagenten werken en reageren, denk het niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als het een lege doos is zal er niet zoveel gebeuren lijkt me. Heb er lang geleden ook een aantal nieuwe vervoert vanuit France naar Oss voor de groene vos. Was gewoon een terug vrachtje.

Die oplegger was uit het jaar nul, en met de container was het 4.20 hoog.:rolleyes:

Voor en achter twee kettingen in een kruis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als het een lege doos is zal er niet zoveel gebeuren lijkt me. Heb er lang geleden ook een aantal nieuwe vervoert vanuit France naar Oss voor de groene vos. Was gewoon een terug vrachtje.

Jij ook al?????:ok:

Was overigens ophalen bij van Hool België.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Misschien was het Belgie, dat is zolang terug. Het waren tank containers, 20 ft.

Herrinner wel dat ik stopte bij dat lage viaduct bij Vught geloof ik, net voor Den Bosch.

Maar het ging er makkelijk onderdoor terwijl het bord 4 meter aangaf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Peggel

ik heb nu afgelopen week 2 keer een "platte flatrek" gezien zonder kopschotten zeg maar.

de ene was geladen met 2 hoog gestapelde stenen, de andere met aluminium.

ik weet toch 100% zeker dat bij een flinke rempoging er niets meer van de cabine overblijft:confused:

heb er helaas geen foto van kunnen nemen:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik heb nu afgelopen week 2 keer een "platte flatrek" gezien zonder kopschotten zeg maar.

de ene was geladen met 2 hoog gestapelde stenen, de andere met aluminium.

ik weet toch 100% zeker dat bij een flinke rempoging er niets meer van de cabine overblijft:confused:

heb er helaas geen foto van kunnen nemen:(

Vraag me af of de chauffeur weet waar hij mee bezig is.

Onverantwoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • Forumlid

Ach, als je de container tegen het kopschot zet, kan er al weinig meer gebeuren. Als je dan ook nog rongen langs de container hebt staan, dan kun je voor een lege container met 2 spanbanden volstaan. Als de container niet leeg is, zul je officieel per toon lading 2 spanbanden moeten gebruiken. De berekening is iets ingewikkelder, maar meestal kom je hier zonder problemen mee weg.

Gebruik wel antislip matten, en zet de container strak voorop, zodat hij niet naar voren kan schuiven.

Groeten, Sander

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden