[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Gebruik Richtingaanwijzer!


Bèrrez

Recommended Posts

  • Forumlid

Hier zijn de meningen dus over verdeeld, ik geef ook richting aan naar links, mede omdat ik dat ook zo geleerd heb in '97.

Maar ik vind het ook duidelijker voor het overige verkeer, want jij weet ook dat je als je met een oplegger rijd, je niet altijd de kant opstuurt die mensen verwachten als jij linksaf wil gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 181
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Ook als ik een rotonde nader en ik wil kwart rond ( rechts af ) zet ik voordat ik de rotonde nader al mijn r.a.w. uit naar rechts. Het overige verkeer ziet dan al ruimschoots van te voren wat ik van plan ben. En zo creëer ik een een vlotte doorstroming van het verkeer. Het overige verkeer ziet immers wat ik van plan ben en hoeft niet te gissen én overbodig te wachten. En vooral rotondes uitgerust met een daarnaast gelegen fietspad is het natuurlijk hé-le-maal een welkomend feit dat een chauffeur van een combinatie vroegtijdig laat zien wat hij van plan is!!

Maar goed, ik had deze topic geopend met de vraag waarom steeds meer en meer ( beroeps ) chauffeurs het gebruik van de r.a.w. achterwege laten voordat ze gaan inhalen. Dat wil ik weleens weten.

Ik heb de laatste tijd een paar van die situaties mee mogen maken, in Duitsland en Frankrijk, waar Nederlandse chauffeurs bij betrokken waren. In één geval ben ik in staat geweest om mijn auto voor de zijne te zetten. Met alle gevolgen van dien natuurlijk. Het is gewoon, excuzez le mot, van de pot gerukt dat er chauffeurs zijn die dat flikken. En dan heb ik het over alle categorieën. Oók mijnheer John Doe met zijn caravan op weg naar het zonnige zuiden maakt zich er schuldig aan.

Twee weken terug zat ik op de autobahn in het middelste rijstrook te rijden. Het zonnetje stond nog niet heel erg hoog, komt de combinatie die op de rechter rijstrook reed in één keer naar links. Tjuu, dacht ik, hoe komt dit nou? En vrijwel meteen zag ik het. De richtingaanwijzer van de trailer was zo'n klein wit lampje ter grootte van een spotje, volgens mij zijn het ook spotjes met een diameter van nog geen zes centimeter! Je kent het wel, wit reflecterend met daarin een oranje lampje. Doordat de zon dus nog laag stond, en direct op het spotje scheen, had ik dus niet gezien dat de beste man zijn r.a.w. had aangezet.

Vervolgens ben ik daar op gaan letten, en het zijn met name de Schmitz trailers die zijn uitgerust met dat soort units. Het zijn natuurlijk standaard balken met verlichting erop geschroefd, maar ik kan me haast niet voorstellen dat zoiets is goedgekeurd door de wettelijke instanties.

Nee, geef mij dan maar de Zweedse of de Noorse combinaties met hun ledverlichting met een diameter van wel twaalf centimeter én ook nog eens drie aan iedere zijde. Dát valt nog eens op! Dát is nog eens veilig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hier zijn de meningen dus over verdeeld, ik geef ook richting aan naar links, mede omdat ik dat ook zo geleerd heb in '97.

Maar ik vind het ook duidelijker voor het overige verkeer, want jij weet ook dat je als je met een oplegger rijd, je niet altijd de kant opstuurt die mensen verwachten als jij linksaf wil gaan.

Blijf ik met de vraag zitten voor wie is het duidelijker?

Voor diegene die op de rotonde rijden?

Zal hen worst wezen, ze hebben totaal niets aan die informatie.

Voor diegene die de rotonde van de ander zijdes naderen?

Ga je eigen is na, hoe vaak bestudeer je de auto's die een rotonde naderen terwijl jij staat te wachten, niemand van ons doet dat, die voertuigen zijn niet intressant tot dat ze op de rotonde rijden.

Verkeer achter je?

Zal ze een biet wezen, die willen alleen dat je op sode....... met je voertuig, je staat namelijk in de weg en het duurt veel te lang voor dat jij met je combinatie de rotonde op kunt rijden.

Alleen de fietsers achter vinden het leuk, die denken van:

"haaa die gaat linksaf dus daar kan ik mooi rechts tussen kruipen."

En daar zit je dan met een fiets tussen de stoeprand en je oplegger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Voor diegene die de rotonde van de ander zijdes naderen?

Ga je eigen is na, hoe vaak bestudeer je de auto's die een rotonde naderen terwijl jij staat te wachten, niemand van ons doet dat, die voertuigen zijn niet intressant tot dat ze op de rotonde rijden.

Ow, dan doe ik zeker weer wat aparts. Houd altijd in de gaten wat en hoeveel auto's als er van links komen, zit er 1 of 2 tussen die de richting aanwijzer naar rechts heeft, dan weet ik dat ik strak achter die auto ervoor kan optrekken, vooral handig bij Jamaicaanse automaat:D:D (o.a. in DAF en Mercedes leverbaar). Hebben ze geen richting aan of naar links, dan weet ik dat ze voorbij mij gaan op de rotonde. Met 50 ton is het verdomd handig als die malloten richting aangeven wanneer het moet.

Hier zijn de fietspaden gescheiden van de rijbaan op de rotonde en heeft de fietser geen voorrang meer, in ongeveer de rest van nl wel, wou dat ze daar eens 1 regel voor maakten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Blijf ik met de vraag zitten voor wie is het duidelijker?

Voor diegene die op de rotonde rijden?

Zal hen worst wezen, ze hebben totaal niets aan die informatie.

Voor diegene die de rotonde van de ander zijdes naderen?

Ga je eigen is na, hoe vaak bestudeer je de auto's die een rotonde naderen terwijl jij staat te wachten, niemand van ons doet dat, die voertuigen zijn niet intressant tot dat ze op de rotonde rijden.

Verkeer achter je?

Zal ze een biet wezen, die willen alleen dat je op sode....... met je voertuig, je staat namelijk in de weg en het duurt veel te lang voor dat jij met je combinatie de rotonde op kunt rijden.

Alleen de fietsers achter vinden het leuk, die denken van:

"haaa die gaat linksaf dus daar kan ik mooi rechts tussen kruipen."

En daar zit je dan met een fiets tussen de stoeprand en je oplegger.

Dan zal ik je uitleggen voor wie het duidelijker is!

als ik een rotonde op wil rijden en een auto doet dat aan de andere kant ook. dan moet je altijd afwachten wat die auto gaat doen. Ik heb al zo vaak gehad dat mensen geen knipper uit doen waardoor je denkt dat ze rechtdoor gaan. Dus ga ik er van uit dat iemand rechtdoor gaat en rij ik ook op. Maar dan moeten ze toch 3kwart de rotonde nemen en dan is het feest. dan krijg je getoeter en een dikke vinger. Dus als ze van te voren gewoon duidelijk aangeven wat ze doen is het mij al duidelijk welke richting iemand opgaat als die de rotonde oprijd. Je kunt nu wel gaan zeggen je moet wachten tot de rotonde vrij is, iemand af is geslagen. Maar waarom zou je het niet doen? het is immers een kleine moeite, scheelt een hoop ellende.

en je kunt wel zeggen de auto's om de rotonde heen zijn niet belangrijk maar je kunt het iemand toch makkelijker maken. Iemand ff een seintje geven als die er voorbij is hoeft NIET! maar toch vind jij het ook fijn als ze het doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dan zal ik je uitleggen voor wie het duidelijker is!

als ik een rotonde op wil rijden en een auto doet dat aan de andere kant ook. dan moet je altijd afwachten wat die auto gaat doen. Ik heb al zo vaak gehad dat mensen geen knipper uit doen waardoor je denkt dat ze rechtdoor gaan. Dus ga ik er van uit dat iemand rechtdoor gaat en rij ik ook op. Maar dan moeten ze toch 3kwart de rotonde nemen en dan is het feest. dan krijg je getoeter en een dikke vinger.

Is dit belangrijk?

Moet jij je iets van een ander aantrekken die een fout maakt?

Volgens de regels van de wet heb jij net zo veel recht om op het zelfde tijdstip de rotonde op te rijden als welk ander dan ook, ook zij moeten voorrang verlenen aan elkeen op de rotonde, betekent letterlijk dat als jij één tel eerder de rotonde op rijdt dan zij, zij jou voorrang moeten verlenen en geen gas geven, dus laat die claxon en vinger maar komen.

Als de auto op de rotonde rijdt heb je gewoon te wachten en je eigen niet te gedragen als een fietser en knal hem er maar voor.

Ik heb het regelmatig met agenten aan de stok omtrent het gebruik van een rotonde, ook op dit gebied, heb er ooit een bekeuring voor gekregen en die is direct na insturen van mijn bezwaarschrift door de officier van justitie geseponeerd.

Als de wetgever hun eigen opsporingsdienst is beter instueerde omtrent het gebruik van rotondes en er meer handhavend zou optreden in de plaats van de wegbeheerders allerlei schijn veiligheidsmaatregelen te laten aanbrengen zou het gebruik van de rotondes 80% veiliger kunnen en de doorstroming met 50% verhogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Is dit belangrijk?

Moet jij je iets van een ander aantrekken die een fout maakt?

Volgens de regels van de wet heb jij net zo veel recht om op het zelfde tijdstip de rotonde op te rijden als welk ander dan ook, ook zij moeten voorrang verlenen aan elkeen op de rotonde, betekent letterlijk dat als jij één tel eerder de rotonde op rijdt dan zij, zij jou voorrang moeten verlenen en geen gas geven, dus laat die claxon en vinger maar komen.

Als de auto op de rotonde rijdt heb je gewoon te wachten en je eigen niet te gedragen als een fietser en knal hem er maar voor.

Ik heb het regelmatig met agenten aan de stok omtrent het gebruik van een rotonde, ook op dit gebied, heb er ooit een bekeuring voor gekregen en die is direct na insturen van mijn bezwaarschrift door de officier van justitie geseponeerd.

Als de wetgever hun eigen opsporingsdienst is beter instueerde omtrent het gebruik van rotondes en er meer handhavend zou optreden in de plaats van de wegbeheerders allerlei schijn veiligheidsmaatregelen te laten aanbrengen zou het gebruik van de rotondes 80% veiliger kunnen en de doorstroming met 50% verhogen.

vind het een beetje vreemde manier van denken maar dat zal mischien wel aan mij liggen. Mij is altijd geleerd zo duidelijk mogelijk alles aangeven in het verkeer. Je aanpassen aan het andere verkeer. en een beetje geven en nemen, maar niet vanuit een gedachtegang denken mag het van oom agent of mag het niet. En als we gewoon allemaal van te VOREN aangeven waar we naar toe gaan kun je ook beter reageren dat zorgt volgens mij voor een beter doorstroom. Ook voor het imago zou het mischien wat beter zijn. Dat die mensen niet denken van het je weer zo'n chauffeur die z'n richtingaanwijzer weer niet uit doet. maar dit is maar hoe ik er over denk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
vind het een beetje vreemde manier van denken maar dat zal mischien wel aan mij liggen. Mij is altijd geleerd zo duidelijk mogelijk alles aangeven in het verkeer. Je aanpassen aan het andere verkeer. en een beetje geven en nemen, maar niet vanuit een gedachtegang denken mag het van oom agent of mag het niet. En als we gewoon allemaal van te VOREN aangeven waar we naar toe gaan kun je ook beter reageren dat zorgt volgens mij voor een beter doorstroom. Ook voor het imago zou het mischien wat beter zijn. Dat die mensen niet denken van het je weer zo'n chauffeur die z'n richtingaanwijzer weer niet uit doet. maar dit is maar hoe ik er over denk

En dat is juist het probleem.

Iedereen doet maar wat en heeft er zijn gedachte over, heb er zelfs één bezig gezien die zette zijn richting aan naar rechts voor dat hij de rotonde opreed, verwisselde hem direkt naar links toen hij met één wiel op de rotonde was en ging de tweede afslag er af.

Het is daarom ook veel makkelijker dat elkeen zich gewoon houdt aan de wettelijke regeling (geen richting aangeven naar links, men kan niet linksaf en men maakt geen zijdelingse verplaatsing) dan er allerlei dingen bij te sleuren die er niet zijn en die mogelijk voor andere weggebruikers zelfs negatief kunnen uitvallen zoals ik omschreven heb met de fietser.

Gewoon netjes richting aangeven naar rechts als men een rotonde wil verlaten, simpel en uniform zoals de wetgever het bedoeld heeft en aangeeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Rechtsaf r.aw. gelijk naar rechts.

Alle overige r.a.w. naar links, zodra je de rotonde wilt verlaten r.a.w. naar rechts.

Zowiezo handig bij de uit meerdere rijstroken verdeelde rotondes.

Anders gewoon je r.a.w. naar links houden totdat je het bord "uit" tegenkomt dan pas naar rechts.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gewoon netjes richting aangeven naar rechts als men een rotonde wil verlaten, simpel en uniform zoals de wetgever het bedoeld heeft en aangeeft.

Volgens mijn 4 rij-instructeurs en 3 examinatoren deed ik er wel goed aan om een knipper naar links te geven wanneer ik 3/4 wil.

En ik kijk wel van te voren of er wat aan komt, als ik er dan nog fatsoenlijk voor langs kan dan doe ik dat. Er is mij iets verteld over doorstroming ofzo :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vind het een beetje vreemde manier van denken maar dat zal mischien wel aan mij liggen. Mij is altijd geleerd zo duidelijk mogelijk alles aangeven in het verkeer. Je aanpassen aan het andere verkeer. en een beetje geven en nemen, maar niet vanuit een gedachtegang denken mag het van oom agent of mag het niet. En als we gewoon allemaal van te VOREN aangeven waar we naar toe gaan kun je ook beter reageren dat zorgt volgens mij voor een beter doorstroom. Ook voor het imago zou het mischien wat beter zijn. Dat die mensen niet denken van het je weer zo'n chauffeur die z'n richtingaanwijzer weer niet uit doet. maar dit is maar hoe ik er over denk

Theod doet niet aan anticiperen. Daarnaast vind ik zijn uitspraken niet bijzonder sociaal: "wat kan jou het schelen dat een ander..." enz? Met zo'n mentaliteit wordt het vast beter op de weg.

Doe gewoon zoals het hoort en vroegtijdig je knipperlicht aan. 't Is niet voor niets verplicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast midweek
Richting aangeven op een rotonde

Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting. Bij het verlaten (afslaan) van de rotonde is het wel verplicht richting aan te geven naar rechts. Bij het verlaten van een rotonde moet u bestuurders die de rotonde blijven volgen laten voorgaan.

bron: ministerie verkeer en waterstaat

niet verplicht, maar schijnbaar ook niet verboden.

er staat ook niet dat het gebruik van de richtingaanwijzer alleen mag in situaties waar het ook verplicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Rechtsaf r.aw. gelijk naar rechts.

Alle overige r.a.w. naar links, zodra je de rotonde wilt verlaten r.a.w. naar rechts.

Ben je wel te laat met richting aangeven en laat je de mensen in de straat die jij indraait onnodig wachten.

Als je het midden van de laatste te passeren zijweg bent gepasseerd richting aangeven naar rechts, zonodig snelheid verminderen, voorsorteren indien mogelijk en rechts afslaan.

Overigens ben je meer met je richtingaanwijzer bezig dan met autorijden als je voor rechtdoor ook richting aangeeft naar links, hier zijn de busmaaschappijen van terug moeten komen (RVI) het zaaide meer verwarring dan dat het verkeersinzichtelijk voordeel had.

Zowiezo handig bij de uit meerdere rijstroken verdeelde rotondes.

Als je bij benadering van een rotonde van rijstrook moet wisselen ben je zelfs verplicht om richting aan te geven.

Anders gewoon je r.a.w. naar links houden totdat je het bord "uit" tegenkomt dan pas naar rechts.;)

Ben nog nooit overal geweest maar dit ben ik nog nooit tegen gekomen op een rotonde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
bron: ministerie verkeer en waterstaat

niet verplicht, maar schijnbaar ook niet verboden.

er staat ook niet dat het gebruik van de richtingaanwijzer alleen mag in situaties waar het ook verplicht.

Sterker nog, ze kunnen er weinig aandoen als je hem de hele dag aan laat staan, ook dat is niet verboden.

In de wet is alleen omschreven wanneer het wel verplicht is.

Overigens staat er een fout in het bericht van het ministerie:

"Bij het verlaten van een rotonde moet u bestuurders die de rotonde blijven volgen laten voorgaan."

Niet alleen de bestuurders hebben recht van doorgang maar ook voetgangers die de rotonde blijven volgen moet je ongehinderd over laten steken, jij verlaat de weg en kiest een nieuwe richting, daarom ook richting aangeven.

Theod doet niet aan anticiperen.

Niet???

Ik durf zelfs te stellen dat als je goed anticipeert je je eigen minder stoort aan het geen gebruik maken van de richtingaanwijzer, vaak heb je al in de gaten wat ze willen gaan doen als je oplet hoe ze zich gedragen.

Een auto die tegen het midden van de rotonde rijdt wacht ik standaard op, die jongens hebben haast en weten niet hoe ze een richtingaanwijzer werkt.

Auto's die rustig rijden en de bestuurder bijna achterste voren in de auto zit wil van de rotonde af dat het anticiperen en niet gaan zitten kijken of iemand een knipperlichtje aanheeft.

Daarnaast vind ik zijn uitspraken niet bijzonder sociaal: "wat kan jou het schelen dat een ander..." enz? Met zo'n mentaliteit wordt het vast beter op de weg.

Doe gewoon zoals het hoort en vroegtijdig je knipperlicht aan.

Ik zie het al voor me:

Personenauto komt achteruit uit een inrit de weg op en jij rijdt gewoon door, de bestuurder van de personenauto gaat op de claxon hangen en steekt zijn vinger op.

Ga jij dan ook voortaan voor elke personenauto die een inrit uitkomt wachten?

Vraag me dan toch af waarom bij de één wel en de ander niet?

Beide gevallen is het een kwestie van voorrang nemen en vraag me ook af welke mentaliteit verandert moet worden, die van een vrachtwagenchauffeur waar zijn recht op

luide wijze wordt ontnomen of van die idioot die denkt alleen heerser te zijn op de weg.

't Is niet voor niets verplicht.

Zie hierboven.

Volgens mijn 4 rij-instructeurs en 3 examinatoren deed ik er wel goed aan om een knipper naar links te geven wanneer ik 3/4 wil.

En dat is waar deze discussie dus omdraait.

Als eerste mag een examinator niemand laten zakken voor iets wat een instructeur een leerling heeft aangeleerd zo lang het de verkeersveiligheid niet in gevaar brengt echter aan de voorzijde van het voertuig wordt er niemand in gevaar gebracht, achttien meter er achter misschien wel, zie het vaak genoeg gebeuren dat er een fietser zich tussen de achterzijde van een aanhanger of oplegger murwt omdat die zijn richting aan heeft staan naar links, de fietser moet dan in de rem omdat het span toch vrij ver naar rechts moet om niet over de middenheuvel te gaan.

Raar genoeg blijft die fietser wel achter de vrachtwagen als die geen richting aangeeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994. Dit artikel luidt: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt (kan worden) veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt (kan worden) gehinderd.". Naast roekeloos rijgedrag kunnen hieronder ook gedraging onder vallen van personen, die niet aan het verkeer deelnemen.

Dit artikel wordt ook wel het kapstokartikel genoemd. Dus als meneer Theod héél de traject besluit om met zijn richtingaanwijzer áán te blijven rijden kan meneer Theod een bekeuring verwachten volgens deze artikel. Alles wat niet volgens de letter van de wet is geregeld hangen ze gewoon onder artikel 5.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mischien moet het gezien worden als extra arbeid

en alles wat je extra doet wordt toch niet beloond.

Zo is het toch ook met het vriendelijk iemand voor laten gaan, zwaar en

deprimerend gelul, kost nodeloos tijd en dus geld, dus gewoon afsnijden en ervoor gooien.

Zo ook het gezegde 80 is prachtig maar 90 is machtiger.

Ondergetekende was op moment van schrijven even het spoor bijster en voelt zich

derhalve ook niet geroepen om enige verantwoording te nemen van het uitvoeren van het bovenstaande geschreven tekst.

M.a.w ondergetekende is op moment van schrijven absoluut niet gehindert door enige vorm van kennis of inteligentie.

Sorrie, zwoele avond en lekkere wijn...............dan krijg je dat ;)

Eh waar was het topic van onze imago............................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar goed, ik had deze topic geopend met de vraag waarom steeds meer en meer ( beroeps ) chauffeurs het gebruik van de r.a.w. achterwege laten voordat ze gaan inhalen. Dát wil ik weleens weten.

Heeft het nut dan als je de richting aanwijzer uitdoet omdat je wilt inhalen ??? De personenwagen automobilisten rijden dan vaak het gat dicht op hun voorganger zodat je niet kunt inhalen. Vaak helpt het wel als je tegen de rechter streep aanrijd om tegen de linker streep aan te rijden, krijg je vaak wel ruimte. Maar soms ook niet. En aan wachten heb ik een hekel, dus dat duurt nooit zo lang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben voornemens om op de achterkant van mijn Iveco ( B-cat ) een tekst te laten zetten en wel deze; Inhalen? Gebruik je knipperlicht! Wel zo veilig!

als je nou toch bezig bent, zet er dan ook bij in het Spaans niet toeteren tijdens voorbijsteken :rolleyes:, in het Grieks niet parkeren op de snelweg :ja:, in het Marokaans graag je lading goed vastmaken en niet teveel meenemen :banaan:, in het Duits houdt afstand en geen gas bijgeven als ik voorbij steek :(, in het Frans rij zoveel mogelijk rechts op de périférique zo kan ik er voorbij :p, in het Italiaans doe normaal op de weg dan doe je al gek genoeg enz.enz. :D:D:D:D:D:D:D succes :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994. Dit artikel luidt: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt (kan worden) veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt (kan worden) gehinderd.". Naast roekeloos rijgedrag kunnen hieronder ook gedraging onder vallen van personen, die niet aan het verkeer deelnemen.

Dit artikel wordt ook wel het kapstokartikel genoemd. Dus als meneer Theod héél de traject besluit om met zijn richtingaanwijzer áán te blijven rijden kan meneer Theod een bekeuring verwachten volgens deze artikel. Alles wat niet volgens de letter van de wet is geregeld hangen ze gewoon onder artikel 5.

Blijft staan dat in de wet geen verbod is opgenomen voor het gebruik van de richtingaanwijzer op plekken waar dat niet nodig is.

Betreffende artikel 5 zal de verbalisant toch hard moeten kunnen maken dat er inderdaad gevaar kan ontstaan en eenvoudig is dat niet, wat een verbalisant denkt of vindt telt niet mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tja, ik had, denk ik, een serieuze topic geopend waarin de hoofdvraag was; waarom wordt het gebruik van de richtingaanwijzer achterwege gelaten voordat men gaat inhalen?

Ik zie de laatste tijd dat er een trend gaande is in Europa. Gewoon simpelweg de r.a.w. niet gebruiken voordat men gaat inhalen!

Ik weet ook wanneer ik in landen rijd als Roemenië, Bulgarije en Griekenland dat ik goed moet anticiperen op het overig verkeer. Dat varieert in de avonduren in een dorpje zonder straatverlichting ergens in Roemenië waar plotseling, na een flauwe bocht, een koe de weg oversteekt tot, een op de middenas van een zandweg in Albanië gezeten gehandicapte man met een plastic bakje in één van zijn handen. En waar de truckers allerlei capriolen moeten uithalen om het ene been dat de beste man nog heeft, niet tot pulp te rijden.

Maarrrr......wij wonen in Nederland!! En ook hier zie ik het gebeuren! Het niet gebruiken van de r.a.w. voordat men gaat inhalen. En ik vind dat een grote schande. Ik vind dat je dan niet serieus met je vak bezig bent en het imago van de beroepschauffeur nog meer schaadt. Van mij mag het dan ook worden beboet met een bekeuring van tenminste € 200,-

Kijk, ik wil hier niet de moraalridder uithangen. Het Nederlandse chauffeurcorps is één van de beste van Europa. En laten we dat zo houden! Laten we geen trendvolgers worden, maar trendsetters. Dus......zet áán dat ding! Laat tijdig zien wat je van plan bent. En ga je niet conformeren aan die categorie chauffeurs die het niet nodig achten. Blijf jezelf!!

INHALEN? GEBRUIK JE KNIPPERLICHT! WEL ZO VEILIG!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Trucksmurf

Net wat S&S al zegt als je je knipperlicht aanzet en het is wat druk dan kan het maar zo zijn dat de eerste 10 a 20 auto strak op elkaar gaan rijden zodat je er niet tussen kan want dan rij je in de weg. en dat bumperkleven is ook niet veilig :D

ik zet hem wel aan maar pas als ik iemand heb "uitgekozen" die er achter mag blijven.

Ik heb ook een hekel aan dat wachten om naar links te kunnen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
als je nou toch bezig bent, zet er dan ook bij in het Spaans niet toeteren tijdens voorbijsteken :rolleyes:, in het Grieks niet parkeren op de snelweg :ja:, in het Marokaans graag je lading goed vastmaken en niet teveel meenemen :banaan:, in het Duits houdt afstand en geen gas bijgeven als ik voorbij steek :(, in het Frans rij zoveel mogelijk rechts op de périférique zo kan ik er voorbij :p, in het Italiaans doe normaal op de weg dan doe je al gek genoeg enz.enz. :D:D:D:D:D:D:D succes :ok:

en in het Nederlands:verbeter de wereld en begin bij jezelf.:D:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans
En daarom zou een herhalings cursus voor alle rijbewijs houders ook wel eens goed zijn.;)

Ze veranderen elk jaar zoveel, en als je dat toevallig niet leest, je het niet weet.

Dit heeft niets met een herhalings cursus te maken, maar ALLES met mentaliteit. Dat is wat er aan het veranderen is. Ik erger me ook ongelooflijk aan die mensen die net de rotonde verlaten zonder dit aan te geven. Hierdoor moet ik weer stoppen en opnieuw optrekken. Tja, tegenwoordig is "iedereen" een Remie (alleen op de wereld). Ieder voor zich, GOD voor ons allen (alleen niet in het verkeer:D). Ik WEET zeker dat iedereen wel weet hoe de regels in, maar gewoon geen zin hebben (of het nut er niet van inzien???) om deze na te leven, omdat ze zelf er geen last van hebben:mad:.

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden