[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

zeilen auto met koelmotor


GSjuhh

Vraag

  • Forumlid

heyhey!

ik heb nu al een aantal keer vrachtauto's zien rijden met een zeilentrailer (jaja) maar dan met een koelmotor voorop.

vandaag zag ik een zeilencombi met een koelmotor eronder.

wat rijden hun?

een zeilencombi krijg je toch nooit koud van binnen?

toch benieuwd of jullie t weten:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
natuurlijk kan de moderne verf op WATERbasis niet tegen vorst :D:D

oh ja en latexverf ook niet :ja::ja:

Die water gebaseerde verf is toch vrij nieuw dacht ik zo.

Herrinner van vroegah, toen ik thuis altijd mee hielp, en 1 van de dingen was verfen, waar ik tot op de dag van vandaag nog een hekel aan heb, maar we dwalen af, je kon toen de kwasten bijna niet schoon krijgen.

Nu maak je ze schoon onder stromend water in het aanrecht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Klopt, doen er meer.

Verf kan niet tegen vorst volgens mij; op de Veluwe rijdt er daarom één met verwarmde laadruimte's:ja:

Maarten

Klopt als een bus. Ken ze goed;). De koppelknutsel heeft het maar druk met de kacheltjes. Als het in het weekend stevig vriest, gaat al het materiaal onder dak.

Bij ons ook, voorgeladen auto's met verf gaan de verwarmde opslag in. Verf is dan ook altijd het eerste adres om te lossen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Nooit van gehoord. Zal wqel een spectaculair gezicht zijn geweest als je door een kuil stuiterde of hard moest remmen....

vastgemaakt aan een vleeshaak :D toen werd gerookt vlees uitgevonden :D:D:D

......of kwam dat laatste nou door die krantjes branden in de koeler? :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
vroeger had je een soort van wagens waar groente mee vervoerd werd.

nog in de tijd dat koelen niet verplicht was :ja:

in 1994 reed ik nog met zo een combi rond, wagen was al een jaar of 8 oud, en toen die gekocht werd was koelen voor groente niet verplicht, dat kwam later pas.

ze hadden wel geisoleerde bakken maar niet zoals een echte koeler nu heeft.

2 platen met 1cm isolatie ertussen.

als het dan begon te vriezen en de temp buiten kwam in de buurt van de -3, dan werden er verwarmingsbranders ingehangen om de temp toch maar boven het vriespunt te houden.

het waren van die branders die je nu in de terrasverwarmers ziet, dus net een grote vlam of zo.

maar zo een brander met een gaas ervoor die gaat gloeien.

ik heb een paar keer zo moeten rijden en was er niet happig op, ik was om begrijpelijke redenen als de dood dat die brander zou vallen of dat er iets anders zou gebeuren.

je moet er niet aan denken om opeens in je spiegel je wagen in de fik te zien staan :D.

ja gasflessen, in die jaren waren er ook nog standkachels op gas, godskolere werd je midden in de nacht wakker op de grossmarkt in hamburg, en ja hoor gas op!!

buiten -15 en in de cabine ook, was de gasfles leeg :D

we hadden wel altijd een reserve bij ons maar je moest er toch uit om de slang op de nieuwe gasfles te zetten.:D

en wie kent nog de standkachel waarbij er in de cabine een radiator werd geplaatst, die verwarmd werd door heet water wat rondgepompt werd?

die dingen werkten ook op flessengas.

ben jij nou niet ff fout met het jaartal??? :( in 1994 reed ik groente en fruit met een koeler, ik heb toen 1x sinasappels vervoerd hartje winter met een tautliner en zag aan de ijspegeltjes die onder de trailer hingen waarom het altijd met een koeler werd vervoerd :D

voor er hier op ingegaan wordt zal ik dan maar ff zeggen dat de sinasappels niet bevroren waren want daar heeft het de kans niet voor gehad, maar goed, ik denk dat je over 1984 praat i.p.v. 1994 :( k kan het fout hebben....

die standkachels stonken wel altijd vreselijk, en dat systeem werd idd gebruikt tot ongeveer 1989 ..... dacht ik :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
nee ik vergis me niet jacq

vergeet niet die wagen was toen al 8 jaar oud, dus van bouwjaar 1986.

en alle andere wagens bij dat bedrijf hadden wel koelers.

maar ze hadden er nog 2 die nooit iets anders deden dan dagritjes.

nooit verder dan hamburg en meestal rond bremen en bremerhaven.

die andere kwam nooit verder dan bremen, en die reed dan overdag ophaal ritten in groningen en drenthe.

dus vond men het niet nodig om daar koelers op te zetten.

en in de jaren daarvoor werd groente gewoon vervoerd met zeilenwagens in de zomer.

en ook de appelsientjes uit spanje kwamen gewoon met een huif deze kant op!

ja sorry, k had de leeftijd van die auto er niet afgehaald, foutje... dus dan zou het idd wel kunnen ja, zelf gelukkig geen ervaring mee gehad.

en sinasappels, uien enz. met huif was ook zoiets van 1989,'90,'91,'92...mwa...'93 misschien ook nog, maar daarna niet meer hoor...steeds meer werd de koeler ingezet voor groente en fruit, of het toen verplicht was weet ik niet, maar ik dacht van wel....of ik wist niet beter :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Een van mijn vorige werkgevers had ook 2 van die dingen. Hoek in Maarssen was dat. We hadden er twee. 1 was gewoon een tautliner met een koelmoter erop en de andere was ook een tautliner, maar dan een met extra dikke zeilen. De eerste was niks waard, want als het op een warme zomerdag voorin +4 was, dan was het achterin +20 ofzo, maar die tautliner met extra dikke zeilen was wel goed. Hield de boel ook goed koel. -20 was niet te halen, maar dat was ook niet de bedoeling. Bij deze werkgever hadden ze deze trailers aangeschaft omdat er een klant was die kisten van 5.5 meter had die gekoeld vervoerd moesten worden en op het aflever adres via de zijkant gelost moesten worden. De fabriek waar deze spullen gelost moesten worden, had geen laadrampen.

Daarom zie je die dingen dus rijden. Ze zijn multifunctioneel. Laden via achter en zijkant zijn allebei mogelijk en voor sommige klanten is dat wel eens nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
In het hoge noorden rijden ze toch ook veel met koelers met (schuif)deuren in de zijwand?

Ja, want de gemiddelde Noor is te lui om een huifwagen te openen.... EKERI is een grote leverancier van opleggers met dit systeem.

De spanjolen hebben ook van die tautliners waar ze ipv zeilen schotten in kunnen hangen.

Overigens, in 1993 reden er bij NEWEXCO al koeltautliners. Deze waren aangeschaft om ondermeer een klant in zuid Duitsland te voorzien van rollen karton die vanuit de wagen rechtstreeks de productie in konden, ivm de temperatuur. Je kan geen vriescertificaat krijgen, maar volgens mij is een koelcertificaat wel mogelijk. Of dat moet inmiddels ook al niet meer kunnen ivm de HACCP regelingen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden