[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Behalen van CCV-B + C/CE en het opstarten van een eigen bedrijf [omgeving Eindhoven]


Boetmans

Vraag

  • Forumlid

Hallo beste mede-forumgebruikers,

Bij deze zal ik mij meteen even voorstellen.

Ik ben Boet, 23 jaar oud en woonachtig in de regio Eindhoven.

Vanaf jonge leeftijd fascineerde ik me al voor het reilen en zeilen van de logistieke wereld. Mijn vader heeft een groot deel van zijn leven achter het stuur gesleten, en ik ben dan ook regelmatig mee “op reis” geweest door een groot deel van Europa.

Na het behalen van mijn VMBO-diploma [2004] heb ik [door niet bepaald vanzelfsprekende omstandigheden] werkervaring opgedaan bij diverse bedrijven. Toen ik 18 werd heb ik mijn B en B/E rijbewijzen behaald en ben ik o.a werkzaam geweest als bezorger van mobiliteitsproducten in de Benelux en Duitsland.

In deze periode heb ik ongeveer 350000 schadevrije kilometers bij elkaar gereden.

Op een gegeven moment in je leven moeten er moeilijke keuzes gemaakt worden, bijvoorbeeld over wat je zou willen doen om de kost te verdienen in een groot deel van je leven.

Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik op het punt sta om een HBO-studie te gaan volgen. Mocht het deze keer niet lukken dan wil ik nog altijd terug kunnen vallen op een back-up plan [vandaar dit topic].

Ik vrees er wel voor dat het bloed uiteindelijk zal kruipen waar het niet gaan kan.

Reizen en het maken van kilometers zijn [naast muziek] mijn grootste passie.

Daarom heb ik in al die jaren van leren en proberen het chauffeursvak nooit uitgesloten, maar het is ook niet de meest voor de hand liggende keuze in tijden van recessie en opkomende concurrentie vanuit landen waar scholing en lonen niet zo hoogstaand zijn als in Nederland. Ook al ben ik er wel van overtuigd dat kwaliteit en duurzaamheid op de lange termijn altijd ten goede zullen komen.

Zoals de topictitel al doet vermoeden zoek ik dus informatie over het behalen van de benodigde rijbewijzen, het chauffeursdiploma en overige certificaten/diploma’s die nodig zijn voor het opstarten van een eigen transportbedrijf. Tips over goede rijscholen/instellingen in de regio Eindhoven zijn dus welkom!

Via allerlei media kom ik verschillende aanbiedingen tegen over het behalen van rijbewijzen en papieren, maar ik hoor liever persoonlijke ervaringen dan mooie reclamepraatjes.

Ik heb negatieve dingen gehoord over VTL, daarom zou ik liever mijn papieren willen behalen zonder een dergelijke instantie die als [in mijn ogen onnodig] “tussenpersoon” fungeert.

Uiteindelijk kom ik dan aan bij de volgende vraag:

Is het verstandiger om alles zelf te financieren [wat een aardige som geld kost]. Of met een bedrijf in zee te gaan dat alles financiert, en vervolgens zelf voor een aantal jaren aan een contract vast te zitten?

Wat zijn de voor- en nadelen van dergelijke contracten?

Het op willen richten van een eigen transportbedrijf klinkt misschien alsof ik teveel hooi op de vork wil nemen.

Daarom denk ik dat het verstandig is om bij een baas te beginnen, en een aantal jaren ervaring op te doen [en te sparen] voordat een eigen bedrijf aan bod komt.

En gezien het dreigende chauffeurstekort over een aantal jaren, lijkt het mij niet meer dan logisch dat ze altijd mensen kunnen gebruiken die hun vak goed verstaan.

Als de tijd rijp is [en het er financieel goed voor staat] zal ik misschien de stap kunnen zetten om met personeel te gaan werken. Daarbij ben ik iemand die graag efficiënt wil blijven presteren, maar wel op een gezonde en sociaalverantwoorde manier.

Mijn ervaring is dat de transportsector enorm hard kan zijn, maar dat het niet onmogelijk is om iets moois neer te zetten.

Maar voordat ik aan dit grote avontuur begin wil ik natuurlijk wel goed geïnformeerd zijn.

Tips voor beginners en persoonlijke ervaringen zijn altijd welkom! :ok:

Alvast hartelijk bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Boet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Administrators

Hallo Boet!

Welkom hier uiteraard. Je bent nogal wat van plan zeg, goeiendag...

Maar goed, je bent nog jong;)

Als ik in jouw schoenen stond, zou ik in ieder geval die HBO studie gaan doen. Heb je dan nog tijd en geld over dan kun je je rijbewijzen etc. er bij pakken. Voordeel: als je je rijbewijzen etc gehaald hebt, kun je in een bijbaantje tijdens je studie al ervaring op gaan doen. En als het goed is, levert het ook nog een paar centen op.

In die constructie zou ik, indien mogelijk natuurlijk, zelf de kosten betalen: onafhankelijker kun je niet zijn.

De volgende stap: je eigen bedrijf. Er is hier op het forum genoeg informatie te vinden over de voor- en nadelen. Verschillende gebruikers zijn best bereid om je een en ander toe te lichten denk ik. Uiteindelijk is dat een keus die je zelf zult moeten maken. Ooit was ik het ook van plan, maar nu in deze tijd? En met een jong gezin? Nee, niet meer...

Ook is er voldoende gezegd hier over het komende chauffeurstekort: zoek het maar eens op en trek je conclusie's.

Zoals de zaken er nu voor staan zou ik zien om een goede baan te krijgen op jouw nivo, inderdaad je papieren te halen en indien gewenst voor de hobby gaan rijden! In het weekend of op parttime basis zijn er mogelijkheden genoeg: de gemiddelde 'normale' werknemer werkt nog... 36 uur?? Dat kan in drie/vier dagen!

Maar goed, het bovenstaande verhaal is mijn mening, je moet natuurlijk zelf een beslissing nemen. En voor een goede rijschool in jouw omgeving laat ik graag het woord aan de leden die daar wonen!

Succes, en laat nog eens horen wat je gaat doen!

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat betreft de Rijschool zou ik gaan voor Rijschool combinatie zuid in someren dat is niet ver vanaf Eindhoven.. kheb daar zelf ook mijn rijbewijzen gehaald kvond het super ;) Mooie nieuwe Daf 105 voor te lessen en een goeie instructeur. ook de theorielessen zijn goed

Mvgr Tom

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

hoi boet had je bericht gelezen je zocht een rijschool in de buurt van eindhoven ik zelf heb de knoop tyd geleden ook doorgehakt ben bij paar rijscholen geweest maar is toch de leeuw geworden goede begeleiding bij theorie gedeelte maar ook bij praktyk ben ondertusse geslaagt voor eerste gedeelte en is ook nie de duurste en alles zelf betaald wilde nie afhankelijk zijn van andere groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Beste Boet,

Ik heb je verhaal gelezen en ben er zeker van onder de indruk.

Zelf heb ik een jaar geleden ook voor een soortgelijke beslissing gestaan, kiezen tussen doorleren op HBO niveau of fulltime gaan werken in de transportwereld.

Zelf heb ik de keuze gemaakt een HBO studie te gaan volgen (logistiek en technische vervoerskunde in Amsterdam), wat thank god zeer goed is gegaan. Ik heb zelfs mijn propedeuse in het 1e jaar gehaald! En over 3 weken begin ik met het 2de studiejaar.

Als ik jou was zou ik eerst een HBO studie proberen, want als dat niet bevalt kan je altijd nog gaan werken en krijg je nooit spijt dat je het niet hebt geprobeerd.

Wat betreft het opstarten van de zaak en het financieren ervan, ik zou niet met een bedrijf in zee gaan wat je boel financiert omdat hier altijd contracten met haken en ogen aan zitten, soms ook wel "wurgcontracten" genoemd. Een jongen die achter mij woont is een tijd geleden ook voor zichzelf begonnen onder borg van zijn vader, en is nu uitgegroeid tot een auto of 4-5 geloof ik. Met goede contacten en slim handelen kan je als eigen rijder goed je brood verdienen en misschien meer auto's runnen.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal heb gehad, de keuze is en blijft aan jou...

Groetjes,

Kevin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden